農村計画学会誌
Online ISSN : 1881-2309
Print ISSN : 0912-9731
検索
OR
閲覧
検索
33 巻 , 1 号
選択された号の論文の12件中1~12を表示しています
    • |<
    • <
    • 1
    • >
    • >|
特集 「スマートな農山漁村」の実現に向けて
特集論考
論文
  • 包 薩日娜, 星野 敏, 橋本 禅, 清水 夏樹
    原稿種別: 論文
    33 巻 (2014) 1 号 p. 54-62
    公開日: 2015/06/30
    ジャーナル フリー
    With the development of ICT technology, Internet will play a vital role in the rapidly growing rural China. Internet is capable to delivers information to rural residents at anytime and anywhere. However, user acceptance of Internet is an important problem to the successful implementation of Internet development. Thus, there is a need to study the factors that affect user intention to use Internet, based on the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). In this study, a questionnaire survey of the residents of three villages in Hubei province of China has been carried out. The results indicate that performance expectancy, social influence, facilitating conditions, and enjoyment expectancy of learning have significant effects on the behavioral intention to use Internet. In addition, uneasiness of learning also influence the behavior of users. We also found that gender differences moderate the effect of facilitating conditions on Internet usage intention; age differences moderate the effects of performance expectancy and facilitating conditions on Internet usage intention; occupation differences moderate the effect of performance expectancy on Internet usage intention.
    抄録全体を表示
  • フオン ドティヴィエット, 筒井 一伸, 長澤 良太
    原稿種別: 論文
    33 巻 (2014) 1 号 p. 63-72
    公開日: 2015/06/30
    ジャーナル フリー
    レジリエンスとは回復力や弾性力と解され,災害などで打撃を受けたコミュニティを維持,再生していくためにコミュニティレジリエンスが必要とされる。本研究では,ベトナム中部に位置するダナン市の農村地域における洪水災害に対するコミュニティレジリエンスを,Wilson, G. A(2012)の概念枠組みを修正して導入し,実証的に評価した。まず社会経済状況から潜在的な脆弱性を把握するため,洪水被害を受けた村(集落に相当)の地域類型化を行い,それぞれの類型から合計 4つの対象地域を抽出した。そして世帯アンケートを通じて経済資本,社会資本,環境資本の側面からコミュニティレジリエンスの状況を把握し,先に明らかにした地域類型の特徴と,洪水被害の実態,さらに土地条件を勘案した評価を行った。この手法を用いることで,農村地域の潜在的な脆弱性とコミュニティレジリエンスの双方を勘案した洪水災害への強さ/弱さを明確に捉えることが可能となった。
    抄録全体を表示
    • |<
    • <
    • 1
    • >
    • >|
feedback
Top