AUDIOLOGY JAPAN
Online ISSN : 1883-7301
Print ISSN : 0303-8106
ISSN-L : 0303-8106
11 巻, 4 号
選択された号の論文の5件中1~5を表示しています
  • 立木 孝, 鈴木 義人
    1968 年 11 巻 4 号 p. 369-373
    発行日: 1968年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    Based upon the authors' previous study, in which they concluded that the articulation score obtained at the level of “most comfortable loudness for speech hearing” roughly coincides with the score of maximum articulation, the authors designed a simplified speech hearing test as a routine work which is named “MCL speech test”. This test is conducted in a following way;
    (1) Most comfortable loudness level for speech hearing is determined at first with a connected discourse which is recorded in a channel of a stereophonic recording tape.
    (2) Articulation score is then determined with 20 monosyllabic and meaningless test words which are recorded in another channel of the same tape with the same intensity as the connected discourse.
    (3) Since the recording tape used in this test is a stereophonic, the examiner is required only to change the test channel from the connected discoures to the test words after the MCL is determined.
    (4) It is possible to examine not only the articulation score but also hearing ability for distorted speech, switched speech, binaural fusion, binaural separation and so on at the level of MCL.
  • 豊田 厚二, 後藤 禎亮, 中井 義忠
    1968 年 11 巻 4 号 p. 374-379
    発行日: 1968年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    In this study, the results of the articulation score of the voiced and voiceless consonants were compared in volunteers and patients. Using the Japanese test materials List 57 AB and List 67 AB, we selected the pre-vowel voiced consonants group and the pre-vowel voiceless consonants group from their monosyllable words. For discrimination measuring, the intensity was kept constant every one list and presented at each 10dB in random order of sensation level, and the percentage of correctly repeated words was recorded for both the voiced and voiceless consonants group.
    In normal subjects the discrimination ability for the voiced consonants was many times somewhat better than for the voiceless consonants. In conductive deafness this relationship was the same as in normal ears. In perceptive high tone deafness, the voiceless consonants were more poorly discriminated than the voiced consonants. In mixed deafness the situation was not so clear.
    On the other hand, the curve with rising or horizontal air conduction thresholds in Ménièr's disease was associated with a clearly lower discrimination for the voiced consonants than for the voiceless consonants. This phenomenon might be applicable in typical cases of perceptive deafness in speech range with complete recruitment.
  • 後編: 研究結果と結論
    Joseph L. Stewart, 船木 フキ子
    1968 年 11 巻 4 号 p. 380-390
    発行日: 1968年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    聴覚からのアプローチによる教育法が従来の因襲的な口話法による教育と比べて, 聴覚障害児の発語, 言語能力の発達により適切であると考えられるが, 両者の効果を比較する目的でDenver大学聴覚診療センターとCleveland聴覚言語診療センターでclinical researchを行なった. 前者ではacoupedic methodにより, 後者ではその対照とするため因襲的な口話法と聴能訓練を併用した方法によって訓練を行なった. 前篇ではこの研究の問題点, 研究対象およびその方法について詳述したが本篇ではその結果の分析と結論を述べる.
    聴覚障害児の聴覚からのアプローチによる教育法は因襲的な方法に比べて明らかに価値がある. 聴覚障害児は何らかの機会があれば早期に普通児のクラスに入れるべきである. しかしこれは聴覚障害児のすべてがそうあるべきであるという事ではなくすべての聴覚障害児がそのような機会を一度は早期に与えられるべきであるということである. 融通性のあるクリニックにおける幼稚部形式の診断的教育の場で子供は検査をうけながら耳で聴くことを学ぶ機会が与えられ, 聴覚を通じて言語を学ぶことをなしとげようとする事が非常にのぞましいことである. しかしそのような試みの後, この方法の継続が効果がないと認められた子供は従来の方法で教育されるべきであろう.
    研究の結果を分析した所見から, このアプローチが有効であったものは, 残聴が高音域にまで残っているもの, 水平型の聴力障害を有するもの, その他すぐれた知能を有する子供, 協力的な両親のいる家庭の子供などであった.
  • 1968 年 11 巻 4 号 p. 391-392
    発行日: 1968年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 1968 年 11 巻 4 号 p. 395-417
    発行日: 1968年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
feedback
Top