Beyond SDGs イノベーション研究
Online ISSN : 2436-8377
最新号
選択された号の論文の2件中1~2を表示しています
  • 2024 年 5 巻 9 号 p. 1-24
    発行日: 2024/09/15
    公開日: 2024/09/15
    ジャーナル オープンアクセス
    日本では,中小企業含め多くの企業がSDGs(Sustainable Development Goals(持 続可能な開発目標)の達成に貢献するための活動を推進している.他方で,日本の中 小企業における事業承継は大きな課題となっており,サステナブル経営を進める企業 の事業承継は,そうでない企業の事業承継と比べて経営者が広い視野による経営を求 められるために難しい.本研究では,サステナブル経営を重視する中小企業がBSC を 用いることで事業承継を実現すること,またあわせてその取り組みによりSECI モデ ルを定着させ,社員が自律的に知の創造を行う企業へと成長できるかについて実証研 究を行った.結果として,SBSC の導入を含めた4 つの取り組みにより,SECI モデル による知識創造の活発度向上と事業承継が実現し,行動変容と意識変容が生じたこと をSECI サーベイによって定量的に明らかにすることが出来た.
  • 2024 年 5 巻 9 号 p. 25-39
    発行日: 2024/09/15
    公開日: 2024/09/15
    ジャーナル オープンアクセス
    Despite easy access to global knowledge and skills through online and short-term learning mobility programs, learning fragmentation and incoherence become issues. This research proposes a tool for learning reflection and a plan to enable learners to achieve coherent learning continuity within or outside of School on the Internet Asia (SOI Asia). The Life-storytelling Board supports overhead and continuous reflection without information overload through text. In this research, we redesigned the Life-storytelling Board to help reflect on past learning experiences and envision concrete future learning steps by incorporating futureoriented thinking and open badges. The implementation results suggested that open badges facilitate the learners' motivation for learning and their sense of community. The Life-Storytelling Board supported learners in reflecting on their learning from a bird' s-eye view, including short-term learning mobility programs and designing their concrete future learning and career steps.
feedback
Top