武道学研究
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39 巻 , 2 号
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  • 酒井 利信
    2006 年 39 巻 2 号 p. 1-15
    発行日: 2006/12/31
    公開日: 2012/11/27
    ジャーナル フリー
    This research aims to clarify the magical power of the bow and arrow that appear in ancient Japanese myths, including ‘Kojiki’and‘ Nihon shoki.’
    In my the previous study, I clarified the following in relation to the magical power of the sword that appears in ancient Japanese myths:
    1. the magical power of the sword
    2. the relationship between the sword and gods (when discussing the magical power of the sword, the sword must be sacred; this is the basis of why the sword is sacred)
    3. the attribute of the sword that connects the celestial world of the gods and the terrestrial world of human beings (this provides an assumption for the relationship between the sword and the gods).
    In this research, I investigated whether the magical power of the bow and arrow has the same structure as that of the sword, by comparing the findings of the previous study, and confirmed the following:
    In the myth of Arnenowakahiko, three points were found: 1. the magical power of the bow and arrow; 2. the relationship between the gods and the bow and arrow; and 3. the bow and arrow's attribute connecting between the celestial world of the gods and the terrestrial world of human beings, suggesting that the magical power of the bow and arrow has the same structure as that of the sword.· A difference from the magical power of the sword was revealed in the myth of Ninuriya.·Besides the magical power of Hekija (exorcising evil gods and demons), I found the magical power of Seisei (creating).·Although arrows themselves originally had magical power, the red color of Ninuziya represents the magical power of the blood, by which the magical power of the arrow was enhanced.·In the Ninuriya myth, I could not find the magical power of the bow, but found only the magical power of the arrow.·In the Ninuriya myth, the arrow flows down the river to the terrestrial world as the god's incarnation. This implies that the world of gods lies in the horizontal direction of the terrestrial world. However, in the Kilo myths a view of the world is expressed in a form that basically stands solid in the vertical direction. The sword and arrow of the Arnenowakahiko myth connected the celestial world of the gods to the human world on Earth. The view of the world in this vertical direction was, however, created by a new ideology, and the world view was originally horizontal. The arrow was previously understood as something that connected the comparatively old transcendence axis in the horizontal direction.
  • David MATSUMOTO, 金野 潤, Hyoung Zoo HA
    2006 年 39 巻 2 号 p. 17-26
    発行日: 2006/12/31
    公開日: 2012/11/27
    ジャーナル フリー
    柔道に関してよく掲げあげられている信念のひとつに、柔道は人格形成に寄与するというものがあるが、実際にそれを実証する学術的文献は今のところ存在しない。本研究はこのような先行研究の不足を補うため、柔道の実践が、自己統制、情動制御、誠実、勇敢、規律、敬意などにわたる人格特性と関連するかを検証した。アメリカ人柔道実践者、約160名を対象に、これらの人格特性、ならびに柔道実践の程度を測定する質問紙調査を実施した。柔道の実践とこれらの人格特性には正の相関が示された。年齢の影響を統計上取り除いたうえでも同様の結果が得られた。本研究は、これら特定の人格特性における柔道の効果をはじめて示唆する研究結果を報告したものである。
  • 佐藤 宏拓穣
    2006 年 39 巻 2 号 p. 27-37
    発行日: 2006/12/31
    公開日: 2012/11/27
    ジャーナル フリー
    本研究は,昭和前半期における武道教員養成の実態を,國士館専門学校の場合を明らかにする。昭和前半期における武道教員の養成は,文部省に認可されていた東京高等師範学校(以下,高師と略記する),大日本武徳会武道専門学校(以下,武専と略記する),そして國士館の3校が行っていた。國士館は,昭和4(1929)年,文部省により専門学校として設置が認可された。昭和8(1933)年,剣道・柔道に対して文部省は,中等学校教員資格の免許を無試験で与えられることになった。
  • 浅見 高明
    2006 年 39 巻 2 号 p. 39-41
    発行日: 2006/12/31
    公開日: 2012/11/27
    ジャーナル フリー
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