地理学評論
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50 巻, 5 号
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  • 千田 稔
    1977 年 50 巻 5 号 p. 257-275
    発行日: 1977/05/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    都市的集落の発生は農業生産力の拡大に伴う社会的余剰の産出が契機になるといわれるが,イングランド南部においては,花粉分析の成果によれば鉄器時代に森林の開拓が見られ農業が進展したことが知られ,その時期に形成された高城 (Hillfort) という防御集落には都市的様相を認めることができる.この高城のうち15エーカー以上のものについては, 13km間隔の正六角形網の領域パターンを構成する中心集落として立地すると解釈でき,さらにこれらの高城群が直径60~80kmの円に包摂されるような領域を形成していたことが指摘される.この領域的規模は部族領域かあるいはそれを分割したものとしてあらわれるが,鉄器時代末期のoppidum (マチ)を中心集落とする領域形成にも継承され,さらにローマ支配時のキヴィタス (Civitas) の空間的広がりにおいても踏襲されるものである.こうした規則性を支える原理については,今後の検討の余地がある.
  • 青木 英一
    1977 年 50 巻 5 号 p. 276-289
    発行日: 1977/05/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    新宮における工業は,木材と製紙を中心にしており, 1900年代初期より今日に至るまで,構成上の変化はほとんど見られない.中心業種の1つ木材工業では,雇用量の減少すら見られるに至った.このような状況下では若年層の吸収は難しく,若年層は販売サービス業に従事するか,京阪神地方を中心に他地域へ転出していくかのいずれかで,工業労働力は中高年労働力を主体としている.男子中高年(世帯主)層労働力のほとんどは地元出身で労働市場の小ささを物語っており,特に木材工業では永続性にも欠けているため,若年労働力不足の補充が不十分となり,縁故を中心とした主婦労働力への依存を強めている.現在のところ,農家労働力の吸収はほとんど見られないといってよい.
  • 航空地理学研究の一課題として
    大原 久和
    1977 年 50 巻 5 号 p. 290-298
    発行日: 1977/05/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    The purpose of this thesis is to describe an introduction on the study of Aeronautic Geography. To begin with, basic problems must be considered in the study of air transport. We should particularly try to consider airspace as the most important problem in various aeronauticgeographical ones of air transport.
    At first, it is taken up that the study of meteorological airspace is the most basic problem. Because the problem is directly concerned with the safe take-off, flight and landing of aeroplane.
    Next, we have the international problems of territorial air and Flight Information Region (FIR). The former is a political and difficult problem in the international diplomatic relations. The latter is a social and co-operative problem in the international air transport.
    And, we could not get the same significance and character in airway area as other transport routes. It has been said that the first factor of the three air transport elements is aircraft and the rest of them are airway and airport. We have a colored airway with N. D. B. and a victor airway with V. O. R.. In general civil aviation, we should take up both international airway and domestic one.
    At last, we pick up three problems in the airspace of airport. First of them is the problem of meteorological area as a basic one of airport. Second is the problem of the control zone for Air Traffic Control (ATC) as a functional one of airport. The last is the problem of the positive control area as a special one of airport. We should particularly investigate the importance on ATC in airport.
    In this way, through an aeronautic-geographical consideration on air transport, we could not keenly help feeling that Aeronautic Geography will meet further important problems in the future.
  • 1977 年 50 巻 5 号 p. 299-318
    発行日: 1977/05/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
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