地理学評論 Ser. A
Online ISSN : 2185-1735
Print ISSN : 0016-7444
64 巻 , 2 号
選択された号の論文の4件中1~4を表示しています
  • 加藤 茂弘
    1991 年 64 巻 2 号 p. 71-94
    発行日: 1991/02/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
    静内川と新冠川に発達する段丘群を対比・編年し,各段丘め形成過程を明らかにした.それらに基づいて,最終間氷期以降の海面変化・気候変化のなかで段丘形成作用がいかに変化し,その結果どのような河川縦断面形が形成されたのかを検討した.
    河川縦断面形は,最終間氷期や後氷期の高海面・温暖期には,下流域で堆積が,中・上流域で下刻が行なわれて下に凸な大曲率の曲線となる.最終氷期前半(約8~4.5万年前)の海面低下・寒冷期には中・上流域で堆積が,下流域で側刻が行なわれて下に凸な小曲率の曲線となる.最終氷期後半(約3~1.5万年前)の海面低下・寒冷期には前半と異なり,中・上流域で側刻が,下流域で堆積が行なわれて下に凸な小曲率の曲線となる.また,約4.5~3万年前の海面の低位安定・相対的温暖期には河川全体で下刻が生じ,下流部分が下に凸なやや大曲率の曲線から,中・上流部分が下に凸な小曲率の曲線からなる河川縦断面形が形成される.このように両河川では,最終間氷期以降の海面変化,気候変化のなかで,河川区間ごと,時代ごとに異なる河川の堆積・侵食作用が行なわれて河川縦断面形が変化し,河成段丘が形成されたと考えられる.
  • 浅井 辰郎, 岩田 修二, 貝塚 爽平, 鈴木 啓助, 千葉 達朗, 中村 和郎, 早川 由紀夫, 平川 一臣, 森脇 広
    1991 年 64 巻 2 号 p. 95-124
    発行日: 1991/02/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
    アイスランドは古くから同国人や欧米人により研究され,その地理学的主要文献数は一書では710点にもなるが,日本人による研究はごく少ない.この論文は,1983年から1986年にわたって行なった後記8課題の調査結果の一部と,今までに得た文献的知識,さらに今後の課題を展望するものである.8課題とは,アイスランドの変動地形に関しては, II-1.新期火山帯に活動中の断裂地形,II-2.主要火山の噴火状況, II-3.後氷期におけるアイソスタシー隆起量.氷河・周氷河地形に関しては, III-1.大氷床説と小氷床説に対する氷床の表面プロファイル論, III-2.ソリフラクション,構造土とパルサ.気候環境に関しては,IV-1.化学的噴出物と気候変化, IV-2.河川流量変化型の計量結果, IV-3.農業の単位生産熱量である.そして最後に,アイスランドの自然地理学には,8課題のほかにも多くの課題が残されていること,日本との間には共通課題もあること,アイスランドは自然地理学実験場として真に好適であることを指適した.
  • 成田 健一, 関根 毅
    1991 年 64 巻 2 号 p. 125-137
    発行日: 1991/02/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
    The increase of heat storage by artificial materials is one of the important factors in heat balance as well as the decrease of evapotranspiration in urban areas. In this study, asphalt pavement was chosen as a typical urban land cover, and its surface temperature and heat balance were compared to that of soil surface. For this purpose, a twin apparatus was set closely and measured under the same view factor and wind conditions. These observations were continued for about three years, and all kinds of data, solar radiation, rainfall, heat flux, surface temperatures, air temperature and humidity, etc., were collected at intervals of 1 minute.
    The daytime surface temperature of asphalt pavement is approximately proportional to the integrated solar radiation until that time (Fig. 4), and is also affected by averaged wind speed (Fig. 5). Moreover, since it is closely related to the solar radiation just before, even if its total value is constant, the history of radiation causes variation in asphalt surface temperature (Table 2).
    The surface temperature difference in the early morning between asphalt (TA) and soil (TS) becomes noticeable around the end of March and ends in November (Fig. 6). The these large differences in warmer seasons are related to the large amount of solar radiation on the previous day (Fig. 7). In addition, the high surface temperature of asphalt pavement leads to a reduced possibility of dew condensation at that surface (Fig. 8). This means that the micro-meteorological water cycle that is, the repetition of condensation at night and evaporation after sunrise disappears at asphalt surface.
    The surface temperature of bare land varies greatly with soil moisture content. In particular, its daytime maximum value increases due to the decrease of latent heat flux (Fig. 9-12). In contrast, that of pine (Pinus densiflora) forest measured by infrared thermometer is almost constant (Fig. 9), which suggests that these forests had no water deficit during the period of measurement.
    The convective heat-transfer coefficient (αc) at the experimental apparatus is calculated for fine days in summer. Its hourly averagedd values can be expressed as the function of wind speed 15 m above the roof (Fig. 14). In this connection, the heat balance at asphalt pavement is different in calm and windy conditions (Fig. 15). The ratio of G/Rn (G: conductive heat flux into asphalt layer, Rn: net radiation) is not constant, and varies from 55% to 20% with wind speed (Fig. 16).
  • 1991 年 64 巻 2 号 p. 138-141,144
    発行日: 1991/02/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
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