関西学院大学先端社会研究所紀要
Online ISSN : 2434-4613
Print ISSN : 1883-7042
16 巻
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論文
  • –渋谷区「同性パートナーシップ条例」の制定過程を事例に–
    横尾 俊成
    2019 年 16 巻 p. 1-16
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/07/10
    ジャーナル フリー
    本稿は、渋谷区の「同性パートナーシップ条例」の制定過程を事例に、地方自治体の政策転換における、SNSを用いた社会運動のフレーミング効果を実証的に分析するものである。この条例の制定過程において、活動家の影響を受けて議員がつくり出したフレームと活動家によるフレーム形成、さらに、議員が設定したフレームに従って行われたTwitterでのハッシュタグを用いた運動とインターネット署名運動は、区長や行政職員、議員の判断に影響を与えた。またその際、SNSには、運動への動員効果よりむしろ、議員などに対して新たな解釈の枠組みをつくり出すフレーミング効果が認められた。その結果、議会の最大会派が条例に好意的でなかったにも関わらず、政治的対立が回避され、区長のイニシアティブで条例が制定されるというスムーズな政策転換が可能となった。本稿の検証により、フレームの設定とその拡散が、当事者や潜在的な賛同者の存在を可視化しつつ、自治体の政策過程に影響を与えることが立証された。
  • —家庭内における多言語の語り合いの事例より—
    齋藤 幸世
    2019 年 16 巻 p. 17-39
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/07/10
    ジャーナル フリー
    This study explores the reasons for communication and dialogue can be established in Taiwanese society with multiple languages and ethnic groups, even though the languages used in three-generation families are different. Furthermore, learning more about the coexistence of multiple languages in the above-mentioned families is also a purpose. To complete this study, field survey was conducted last September and December in Taiwan. The differences between the languages and the languages used by three-generation family are also the observation standards. When choosing the three-generation families, the languages, the composition of the ethnic group, age, occupation, education level, economic status, living environment, and balance of classes were taken into consideration. From a sociological point of view, this study uses the ethnomethodology for dialogue analysis, and assumes the families share a silent understanding to the basis of communication and dialogue. This study also observes daily conversations of different nationalities which use different mother languages in one family.On the other hand, from the perspective of linguistics, code-switching is also a focus of this study. Through the analysis, a total of seven observations, fourteen interviews, and five field surveys were conducted. And it was found that different ages, classes, occupations, living environments, education, and growing environments cause the differences of the respondents' languages. For example, a family composed of two identical ethnic groups, can use significantly different languages. In addition, this study analyzes the content of the dialogue through the ethnomethodology. After transcribing a taped the shooting videos, it turns out that the respondents believe their own code-switching is only based on silent understanding, which is not absolutely correct. On the contrary, there are other factors that they may not have noticed, but constitute the cause of the status and role in between the members from the interaction.
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