フードシステム研究
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24 巻, 1 号
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巻頭言
研究ノート
  • Haruka UEDA
    2017 年 24 巻 1 号 p. 2-17
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/09/14
    ジャーナル フリー
    2005年の食育基本法成立以降、日本は食育を推進してきたが十分な成果を得たとは言い難い。その主な原因の一つとして、エビデンスベースの教育モデルの欠如が指摘される。そのような状況において、味覚教育(sensory education)という児童の感性を目覚めさせフードリテラシーを向上させることを目的としたエビデンスベースの教育モデルが近年日本で注目されている。本研究の目的は、この味覚教育が児童の食行動の認知的及び態度的側面に与える教育効果を評価することである。第一に、日本における味覚教育の実態を解明するため、代表的な味覚教育プログラムである「味覚の授業 Leçon de Goût」の3事例について観察調査を行った。第二に、そのうちの事例の一つ(n=97、10-11歳児)について質問紙調査及び食事記録法を用いて「味覚の授業」の教育効果を同定した。また、味の仕組みに対する知識、食材識別能力、味の表現力、味の嗜好、フードネオフォビア、食への興味の6つの指標について評価体系を開発した。本研究の結果、第一の調査により教育効果の評価を行った本事例が「味覚の授業」カリキュラムの代表性を十分に確保していること、第二の調査により児童の味のメカニズムに対する理解(p < 0.05)と食意識(p < 0.05)のみ向上することが明らかになった。また、味の表現力と味の嗜好についてもいくつかの重要な示唆が得られた。このように、「味覚の授業」は当該プログラムの目的を達成するため潜在的に有効であることが示されたが、発祥国フランスでの類似の研究結果と比較すると効果は限定的であった。今後は、教育効果の評価方法やプログラム内容の再検討、及びこの種のエビデンスベースの教育モデルが持つ社会的価値についての追加調査が求められる。
2015年度秋季研究会/テーマ「清酒をめぐるイノベーションとバリューチェーン」
  • 斎藤 修, 山田 聡昭
    2017 年 24 巻 1 号 p. 18-22
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/09/14
    ジャーナル フリー
    As intensifying competition among alcoholic beverages has led to a slowdown in the demand for sake, the sake industry has faced challenges for development of new strains of rice and collaboration with agriculture for quality improvement, as well as establishment of a value chain which contributes to export expansion. Innovations, such as the sophistication of sake-brewing rice production system, cooperation with other sake breweries, and business innovation by small-to-medium-size brewers have enhanced the competitiveness of local communities and the utilization of community resources. Since the sake or wine brewing industry is inseparably tied with regional land conditions and resources, the formation of terroir can be easily stimulated.
  • 斎藤 修
    2017 年 24 巻 1 号 p. 23-33
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/09/14
    ジャーナル フリー
    Owing to significant changes in the industrial organization, sake breweries have adopted strategies to produce higher quality sake, such as jummai-shu and daiginjo-shu, as well as to improve the rice-polishing ratio of sake-brewing rice in order to cope with the slackening demand for sake. Accordingly the production of sake-brewing rice has increased, and reduction of distribution costs and improvements of production efficiency have been achieved with the cooperation of large-scale producers. Competitiveness of Nada City (Hyogo Prefecture) and Fushimi City (Kyoto Prefecture) where major sake breweries are concentrated has diminished due to a retail price war, while Yamaguchi Prefecture has intensified competitiveness with high-quality products and export expansion. Product differentiation and network expansion led by young entrepreneurs with experienced master sake brewers have opened up opportunities for management innovations. Furthermore, deepening cooperation between sake brewing business and agriculture has encouraged the formation of value chain which benefits both parties.
  • 山田 聡昭
    2017 年 24 巻 1 号 p. 34-41
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/09/14
    ジャーナル フリー
    Liquor and wine channels have been revolutionizing for 25 years in Japan. It depends on the relaxation of regulation which permit to sale liquor. Big chain store was able to sale and discount it, so most personal liquor shop had to be close by sluggish sales.But some personal liquor shops succeeded in changing special local sake shop. Local sake maker pleased to trade with them because they promote it hard and didn't discount any products. Local sake lovers come to such a shop in order to buy and drink special local sake. Now it is changing more. Most owner of special local sake shop is getting old. And little new person come in. So local sake maker is going to lose his sale channels near future. This report is about the key factors of rebuilding special local sake channels. It was considered by some successful maker's cases.
  • 松尾 元
    2017 年 24 巻 1 号 p. 42-45
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/09/14
    ジャーナル フリー
    Tohoku Regional Agricultural Administration Office launched review meetings called “Japanese Sake Terroir Project in Tohoku”. They aimed to encourage production of sake brewing rice as well as sales and export of sake made from rice grown in Tohoku, a famous region for rice production and sake brewing. Rice farmers, sake breweries, and producer’s groups from some prefectures in the Tohoku region participated in the meetings to share information on the development of new strains of rice, distribution channels, and cooperation between rice producers and sake brewing manufacturers. The formation of the terroir is expected through deepening of the cooperation and expansion of high quality products.
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