日本舶用機関学会誌
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21 巻, 3 号
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  • 藤田 秀雄
    1986 年 21 巻 3 号 p. 203-214
    発行日: 1986/03/01
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    昭和47年に始まったいわゆる石油異変を契機として, 船舶はその運航の経済上, 安価な低質燃料油の使用が必至となり, しかも燃料油の方は石油全般の需要の動向と資源の有効利用を重視する関係で次第に低質化する.これに対処すべく国際的に, 低質油を舶用機関に適用する場合の問題点の研究と同時に石油規格作成の動きが起こった.すなわち, 石油供給者, 使用者, 機関と船内装置の製造者の間で共通の認識の下に正確な相互連絡を行うために舶用燃料油の規格を制定することがぜひ必要ということで, BSI (英国規格協会) , CIMAC (国際燃焼機関会議) , ISO (国際標準機構) などが昭和54年以来その制定に向って活発に動いた.
    日本としては, CIMACの窓口である日本内燃機関連合会を通じてこの問題に対処したが, 実際上の検討は日本舶用機関学会内で行われた.それは本学会内には, 石油供給者, 使用者, 機関と船内装置の供給者及び造船所の機関計画者など問題の関係者がすべて含まれているのでこの問題の検討に最も適切な人員構成が得られるためであった.学会内形態としては, 大形ディーゼル機関研究委員会の中に, 将来燃料 (CIMAC) 研究小委員会が設けられた.メンバーとしては, 大形ディーゼル研究委員会の他に関連の深い研究委員会, 部会からそれぞれ適当数の委員が選出された.海外の会議に対応してこの会合を開き討議の結果を取りまとめた.これらの結論は日本意見としてすべて日本内燃機関連合会を通じ, CIMACを介しまたは直接BSI及びISOにおける舶用燃料油規格作成に反映された.また, CIMACのW.G.の最近の動きであるCIMAC基準の作成にも大きい役割を果した.
    なお, 運輸省においては, 昭和54年から舶用低質燃料油対策会議が持たれ, 各界の関係団体から委員を招集して問題点の抽出, 対策の討議が行われた.筆者も委員として出席し日本舶用機関学会における上記関係事項と海外の状況についてこの会議に報告した.ISO規格作成の国際会議にも運輸省の配慮でオランダ, ジエトロ駐在官が日本代表として出席して日本提案を主張して戴いたことが2回もあった程であることをここに申添えたい.
    さらに, 昭和58年から舶用燃料油に関連して別個にVVG. (Working Group) Heavy Fuelの作業委員会も発足して重質油全般の問題を取りあげ討議中であるが, これに対しても本学会内の上記小委員会が活躍しており, それは昭和61年まで続けられる予定である.
    以下, 従来の経過の状況を述べ, さらに最近の重要事項の実状と今後の見透しについて報告したい.
  • 岩本 昭一, 戸田 富士夫, 加藤 雅彦, 高野 靖夫
    1986 年 21 巻 3 号 p. 215-222
    発行日: 1986/03/01
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    The viscous shear damper with a ringed rubber pasted on a surface of an inner mass so as to lie the rubber and silicon oil serially between the inner mass and the housing, was designed and manufactured as a trial in order to develop a viscous shear damper which was able to be adjusted the elastic effect.
    Then we investigated its elasticity effect by operating a V8 High Speed Diesel Engine with this damper and measuring the torsional vibration. We measured on conditions that the rubber hardness were 50 and 70 and working oil viscosities were various kinds.
    From this result, it was confirmed that we were possible to control the elasticity effect of damper, as we were able to change the equivalent complex damping coefficient of damper by pasting a ringed rubber on a surface of an inner mass.
  • 中磨 宣行, 塩見 昌二
    1986 年 21 巻 3 号 p. 223-229
    発行日: 1986/03/01
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    In recent years, accompanied with the development of oil lubricating stern system, application of sea water lubricating system to the large/medium size vessels has been scarcely found. On the other hand, water lubricated rubber bearings are installed widely to medium/small size vessels in Japan, which navigate in the inland seas and the coast.
    This paper is the investigation report describing the experiences in rubber bearings installed to them, such as annual change of bearing clearance which shows the wear of bearing and shaft sleeve and the interval of replacement for various kinds of vessel which had been in service for longer than 4 years with the main engine power of over 3, 000 ps.
  • 帆刈 勇喜男, 堀 邦次
    1986 年 21 巻 3 号 p. 230-236
    発行日: 1986/03/01
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    This paper describes a method to measure the instantaneous fluctuating shaft torque and its revolution speed while a ship in service. The signals, branched off the Digital Torsion Meter, are led to Transient Torque Meter PD-860. The data digitally computed in PD-860 is spectrally analyzed by means of FFT system.
    Judging from the results of actual measurements in servicing ships, this system was proved to be practically useful to observe the dinamic shafting characteristics.
  • 機関研究委員会機関第三研究部会
    1986 年 21 巻 3 号 p. 237-247
    発行日: 1986/03/01
    公開日: 2010/05/31
    ジャーナル フリー
    The original instruction had been finalized and reported on the journal about thirteen years ago. At this time the revised one has been reported to meet the latest yard practice and new applicable insulation materials.
    Principal contents are as follows:
    (1) Instruction of sound & thermal insulation for each part of engine control room.
    (2) Insulation material and its heat transfer coefficient etc.
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