日本家庭科教育学会誌
Online ISSN : 2424-1938
Print ISSN : 0386-2666
ISSN-L : 0386-2666
49 巻, 3 号
選択された号の論文の4件中1~4を表示しています
  • 中山 節子, 小野 恭子, 大竹 美登利
    原稿種別: 本文
    2006 年 49 巻 3 号 p. 171-180
    発行日: 2006/10/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    生活時間調査データは,家族員の時間配分の相違から家族内人間関係やジェンダー関係を読み解くデータを提供してくれる有効な教育題材である。本研究の目的は,小学校において生活時間調査データが,性差や年齢差,社会的な差に気づき,生活の課題を把握する授業の教材として有効であるかどうかを明らかにすることである。小学校2校で生活時間調査を教材に,家族の生活時間を,教師が示した分類で集計する場合と,児童が作成した分類で集計する場合の2種類の方法で授業実践を行い,両校の児童の学びの違いを分析した。その結果,どの方法にしても,男女,年齢,平日休日での相違に気づいたという点で,生活時間のデータは,家族内人間関係やジェンダーの問題に児童が気づきやすい教材ということができよう。
  • 仲間 広美, 花城 梨枝子
    原稿種別: 本文
    2006 年 49 巻 3 号 p. 181-188
    発行日: 2006/10/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    The use of mobile phone influences the form of human communication. Recent national data show that the numbers of younger people who use mobile phones is increasing. The objective of this study is to clarify the relationship between the mobile phone use, consumer activities and manner concerning mobile phone use. We use date collected from 650 high school students living in Okinawa prefecture. Our participants were divided into two groups, the higher addiction (HA) and the lower addiction (LA) groups of mobile phone use. The results were as follows: 1) The HA pays higher phone bills than the LA, and the HA communicates with their friends via both email and oral communication. 2) The LA is a more desirable consumer by reading their contracts and promptly paying bills. 3) The LA pays more attention to social and moral responsibility than the HA. 4) When mobile phone is used as a teaching material, a topic concerning money or contract is included. However, social responsibilities such as manners also need to be taught.
  • 表 真美
    原稿種別: 本文
    2006 年 49 巻 3 号 p. 189-196
    発行日: 2006/10/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
    This study is aimed to show practice of Home Economics Classes in Finnish comprehensive school. The data were obtained by visiting Home Economics classes and by the survey of the Home Economics Curriculums in Finnish comprehensive school. My main results are follows, 1) the cooking practice is held every week in Home Economics classes of Finnish comprehensive school, and the food education, especially cooking skill is being respected in Home Economics classes, 2) the textbook is utilized in the compulsory classes, 3) the contents regarding the Finnish food culture are included in the 8th grade curriculum, and the contents regarding the world food culture are included in the 9^<th> grade curriculum, 4) the curriculum includes some seasonable events.
  • 忽那 啓子
    原稿種別: 本文
    2006 年 49 巻 3 号 p. 197-202
    発行日: 2006/10/01
    公開日: 2017/11/17
    ジャーナル オープンアクセス
feedback
Top