生物教育
Print ISSN : 0287-119X
44 巻 , 1 号
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研究論文
  • ―GISH法を用いて染色体数還元および組換えの視覚的理解を図る―
    高橋 ちぐさ
    2003 年 44 巻 1 号 p. 2-9
    発行日: 2003年
    公開日: 2021/09/25
    ジャーナル フリー

    Teaching materials to show visually meiotic pairing, separation and recombination of chromosomes in a bigeneric hybrid Gasteria lutzii x Aloe aristata were developed by genomic in situ hybridization (GISH) using the DNA of the original species as a probe. Genomic in situ hybridization is a molecular technique which now allows chromosomes from different parents to be “painted” different colors.

    Chromosome painting by GISH enabled the direct and clear study of homoeologous chromosome behavior during the meiotic process. That is, it become possible through color-coding to present visually the following: reduction of chromosome numbers by the bivalent formation and random assortment of paired chromosomes and segregation to both poles at first meiotic division, followed by a separation of chromatids of each chromosome to the opposite poles and transmission of them to the gametes at second meiotic division.

    Using the pictures provided by GISH, students could understand the mechanism of separation and recombination of chromosomes as different genomes. Then, students could acknowledge that intergenomic recombinations were incorporated into the gametes.

  • 畦 浩二
    2003 年 44 巻 1 号 p. 10-18
    発行日: 2003年
    公開日: 2021/09/25
    ジャーナル フリー

    光合成色素から植物の系統・進化を考察させるための授業実践を行った.生徒は,次の5種類の植物:原核生物のユレモ属の一種(藍藻類)および真核生物の乾海苔(紅藻類),ワカメ(褐藻類),アオミドロ(緑藻類),ジャゴケ(コケ植物)を用いて,光合成色素の定性的な分析実験を行った.授業後のアンケート調査結果から,生徒は光合成色素の定性分析を通して,①酸素発生型の光合成をする原核生物と真核生物との共通性を,また②植物間の多様性を,さらには③緑藻類から陸上植物への進化を考察することができたようである.系統学的に異なる植物間の光合成色素を定性的に分析して比較する実験は,生徒が植物進化を理解するうえで効果的であると考えられる.

研究報告
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