教育心理学研究
Online ISSN : 2186-3075
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2 巻 , 2 号
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  • 三木 安正, 木村 幸子
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 1-10,53
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 古畑 和孝
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 11-22,54
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    従来の双生児法とはやや観点を異にして, 所謂同一環境において生育したEZ対偶者間において発現して来る性格差異を, その相互関係との関連において研究することを志したものである。
    そこで箪者は, 卵生診断の確実な東大附属中学校1年在学双生児20組 (EZ12組・ZZ4組・PZ2組・U K2組) を研究対象として, 学校並びに集団合宿生活での行動観察, 種々の性格診断法を併用して, 各対の性格特徴を把捉し, その差異を検出することに努めた゜
    その結果, 従来の諸研究が, いずれも性格における高度の類似を強調しているにも拘らず, その社会的契機を重視していく限りにおいては, 案外差異を見出したし, 諸テストの結果でも, ZZに比すればやや類似しているとはいえ, A・B間に可成りの開きがみられた。而も大凡の傾向としては, その開きの大小, 反応の一致慶の高低が, 性格差異評価の一資料たり得ると解せられる。
    ところで, その差異の原因としては, 固より先ず, 身体的. 生理的条件が考えられるべきであろうし, 事実, 一般的にみて, 身体的差異の大なる対に, 性格差異も亦大なる傾向が認められ, その差小なる対は, 性格差異も小であつた。
    それ以外に差因の原因を求めるならば, 心理学的な環境的要因として, 相互依存関係との関連において, 多少とも兄弟的取扱いを受け, 又自らもかかる意識を有するところから成立する兄-弟的な関係が考えられる。そしてこれ等の明確な対においては, 矢張り差異が比較的顕著である。
    この関係の表出を計つた困難な課題解決場面での実験の結果によつて, 危機的場面での行動的特性として, 一般的にみて, 主導的一従属的関係が看取され, 加えてその相互関係における協力一競争関係について若干の知見を得た。
    EZにおける相互依存関係は, 性格における間柄的関係として問題になつたものであるが, これはZZに比するならば, 一般には意思疎通も円滑・良好であり, 所謂双生児共同体意識をも見出し得た。が, この“二人なるが故に”の特徴は, 両者が全く平等. 対等な関係としてあるのではなく, 寧ろ先にも見た如く, 多少とも相倚り (B) 相倚られる (A) 関係ににおいてあるようである。其の他, この間が極く自然的・円滑である対から, 何らかの摩擦・抵抗を感ずるような対に至るまでの存在や, その原因, 或いは同一視の問題等についても考察を進めた。
    最後に, 教育的見地から, 今後この観点からの研究の推進のためにも, 一・二の点に簡単に触れておきたい。
    EZが, 遺伝質同一とされているところからも明らかなように, 心的構造の下層部においては, 極めて高度の一致を示すのは当然である。が, 現実の生活においては, 遺伝的な規定に因りつつも, “上層部の世界が意識的には優勢を占め, 自らの行動を統御し, 主権性を担つている”(6) ことを思うならば, EZにおける兄一弟的関係が, 一その行動面において, Aの主導的Bの従属的な傾向への分化に導いていつたことは, 望ましい性格の形成を考慮するに当つても, 充分注目せられてよいであろう。この意味でも, EZにおける性格差具は, 今後大いに追究されてよかろう。
    EZにおける主導一従属的関係は, 知的要因によつて規定されるとの論があるようである。(8) 確かに対象双生児について, その学業成績や知能検査結果をみても, 現象的にはそうである。成績の相対的によい方は, 主導的とされる者に, 大体相当しているからである。
    が, 遺伝質同一の仮定が正しく, 身体的器質的条件が特に具るところないならば, 主導的であり成績の良好な者は, 多くはA児で易るところからみても, 主導的一従属的関係の成立が, 逆に学業成績などにも影響を及ぼしているのではなかろうかとの推論も可能であろう。とに角, 一般に, 学業成績と心的構えとの連関を考察するに当つても, この種研究が一つの素材を提供することが期待される。
    これ等, 問題の今後の展開のために, その一二を指摘するだけでも, 一層充実した精細な実証的研究を, 長期に亘り, 発達史的に続けることが必至と思われる。そうする時はじめて, ここに提供された問題も, 進展するかもしれないであろう。
    稿を終るに臨み, 終始懇篤な指導を忝けなうした指導教官三木安正教授はじめ諸先生方, 並びに直接材料蒐集其の他に援助を与えられた嘱託木村幸子氏, 附属学校関係各教官に対し, 謹んで感謝する。
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  • 田中 正吾
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 23-25,55
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    (1) If the constancy of IQ is understood physiologically, it must mean the constancy of a particular developmental ratio of the individual against the average development of the standardizing group. Namely, we are to read the IQ formula as,
    _??_...(1)
    (2) In case of IQ of young children, the ordinary formula of IQ has a disadvantage, when considered as such. For example, a developmental ratio of a child, whose C. A. is 2, and whose M. A. is 3, accordingly whose IQ is 160, is not 1.5, because we should move the original point of the formula from a birth to a conception, if we do so, we get the developmental ratio of 1.35 (12×3+10 divided by 12×2+10) instead of 1.5.
    For maturely born children, the corrected formula of IQ in general, is,_??_...(2)
    (3) The effect of correction is large for very young children, but negligible for children of more than 10 years old. Tab. 1 and Fig. 1 show errorneous IQs calculated by the ordinary formula in terms of developmental ratio 1.5-0.5 and C. A. 1-10
    the value of k developmental ratio and n C. A. is _??_, and the error is _??_
    (4) For prematurely born children, the corrected formula is,_??_...(3)
    (t being the period of pregnancy of the child)
    For example, IQ of a child whose C. A. is 3, and whose M. A. is 2 years and 10 months, is 100,(12×2+10+10)/(12×3+8), if he is born at 8 th month, instead of 94 which is given by the ordinary formula.
    A few reports on the intelligence of prematurely born children that they had inferior IQ's were reexamined and the data were re-calculated by the correction formula (3). we found that, in general, they were not inferior, but quite normal.
    They say that prematurely born children are inferior, when they are very young. But we do not necessary hear this, when they enter into teenages. It seems to us they are evaluated by Undue C. A. when young, but their true developmental ratio appear soon or later.
    (5) This formula, too, has a disadvantage, because two different developmental phases of prenatal and postnatal periods are treated as the same.(This is apparent in the sign of plus.) While the development of prenatal period is chiefly physiological, and potential, we should say, in a psychological aspect, the postnatal one is convergent of physiological growth and environ environmental stimuli. A child whose developmental ratio is higher than 1.25, and who is born at 8th month, may be unduly advantageous, because he has greater percentage of periods when he is stimulated by outside experiences, being acceptable of them even at the time of premature birth. Here is a passibility of re-correction.
    Though we can say, at any rate, that t+a (a>0) instead of t in the denominater May be better, that this a might be expressed
    a=(10-t)×c (1>c>0)
    and that c should be determined experimentally, it is very difficult for us, because our present scales of physiological and psychological measurements are too rough and poor for these purposes.
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  • 石黒 大義, 藤原 喜悦
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 26-33,56
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    しつけ調査において, 記名式と無記名式といずれがよいかを決定するために, まず被調査者の署名が調査結果にいかなる差異をもたらすかを検討した。調査は, 教師が行なう教育調査という実践的な条件下において, 群馬県の一小都市およびその周辺の農村地帯の小中学校児童の親たちについて行なった。その結果, 第1回目調査においても, また第1回目調査と第2回目調査 (間隔は1カ月) との間に起る変動においても, 記名要因はほとんど有意味な作用をしていないことが明らかになった。したがって, われわれが今後しつけの文化型を研究してゆく際には, 実際的な便利から記名調査用紙を用いることに決定した。(いうまでもなくこの結論は, 限られた調査対象についてのみ適用されるべきものである)
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  • 大平 勝馬
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 34-36,57
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    The present paper is a report on the study of the correlation between the degree of physical maturation, determined by the planimetric method of carpal bones, and personal character which is appraised by using Kraepelin numeral addition test, adjustment test and moral judgment test. The research and experiment were made during the period from May, 1952 to October, 1952. The number of subjects is 102-from 4th grade to 6th grade of elementary school children.
    The abstract of the result is as follows:
    1) the author found that there is correlation coefficient. 311 between the degree of physical maturation (indicated by growth quotient=G. Q) and the result of Kraepelin numeral addition test (indicated by Standard Score) and the γ is significant at 1 percent level.
    2) The γ between physical maturation degree and the result of adjustment test is. 195 and the γ is insignificant at the 5 percent level. But there is correlation ratio. 423 and the difference between r and n is significant at the 5 percent level.
    3) The result of moral judgment test indicates γ. 228 orη. 505 between the result and the physical maturation degree; then the γ and the difference between γ and η are respectively significant at the 5 percent level.
    4) There are deeper correlations between the result of three tests of personal character which were used in this study and the intelligence than the correlation between the test results and bodily maturation degree. Furthermore, the author studied last year that there is the low correlation between the physical maturation degree and intelligence. So if we recognize the common factor of intelligence between personal character and physical maturation degree, and remove the common intelligence factor, there is no correlation between personal character and bodily maturation degree. However if we do not consider about the intelligence factor, the author may conclude that there is actually a low but considarable correlation between personal character and physical maturation degree.
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  • 町田 恭三
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 37-40,58
    公開日: 2013/02/19
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    I found the following facts in my investigation concerning to the overachiever and underachiever of the elementary and junior high school children: Underachiever is remarkedly inferior to balanced achiever in the personal and social adjustment throughout the elementary and junior high school life.
    Overachiever is slightly inferior to balanced achiever in junior high school children.
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  • 北野 栄正
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 41-44,58
    公開日: 2013/02/19
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    1) Words are regarded as the products of our social life, and frequency of their use, their value and familiarity are thought to have some connection with the question of our consciousness in social life.
    Social conciousness makes itself appear, in author's opinion, in social attitude.
    From the two points of view, that is, man's social attitude and word's value, the author conducted free association experiments with some selected words trying to observe the differences among them.
    2) Thinking that man's attitude toward words may be either radical or conservative, the author chose some term of radical and conservative natures from six value types, and, ranging from the high-merited terms, classified the radical and conservative words into pairs according to the order of merit.
    Thus he got thirty-six stimu lus words.
    Conducting free association experiment on them, he observed their response time and response words.
    A total of ninety-three subjects all college students took part in the experiment.
    The result of these experiments were as follows.
    3) In free association, response time of radical words was shorter than that of conservative ones. In both radical and conservative words groups, the higher in value the stimulus words were, the shorter was their response time, and the lower in value they were, the longer was their response time. The number of the most frequently responded words in free association was larger in radical words group than in conservative one.
    In conservative words group as well as in radical one, the higher in value the words are, the smaller were the varieties of the responded words.
    4) That radical words were more rapidly responded than conservative ones in free association, and that the varieties of responded words were smaller in radical words group than in conservative one, must, to some extent, be attributed to the fact that college students were chosen as the subject of the experiment.
    From the results that, in conservative words as well as in radical words, the higher the words are the more quickly are they responded and the smaller are the varieties of responded words, one cannot but conclude that an individual's attitude and his value play an important part in the association response.
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  • 岸田 元美
    2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 45-52,59
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    教職に対する態度を測定論的に研究し, 得られた結果及びそれに附随して得られた結果の主要なものを概括すれば次の如くになる。
    (1) 教職に対する地域社会の成員の態度の中には, 近代的職業観的な態度と非近代的封建的職業観的な態度とが混在している。
    (2) 文化的発展段階の相異による態度の差異を検討すると, その段階のもつとも低い層の中で, 特に地理的に山村的である地域即ち山村的地域社会の成員の測定値が最高であり, したがつて教職に対して最も尊敬的・重要視的・好意的態度であり, これに反して文化的発展段階最低層中の平坦部の農村的地域社会の成員の測定値が最低であつた。この中間は文化的発展段階最高の都市及び次に位置する町であつた。
    (3) 職業別に検討すると, 医師・主婦・農民・工員・商店主・公務員の順に測定値が低くなるが, 医師と他の職業との間には全て有意な差があつたが, 他の職業群の間には殆んど有意な差が認められない。但し職業を大分類した場合には事務的職業 (公務員・会杜員) と筋肉労働的職業 (農民. 工員) との間には, ある程度の差が認められ, 筋肉労働的職業の測定値が高い。
    (4) 学歴による差は相当に顕著である。学歴は大学高専卒中等学校卒及び小学校卒の3層にわけられたが, 申等学校卒の測定値が最低であつて他の学歴との間には全て有意な差が認められたが, 大学高専卒と小学校卒との間には有意な差は認められない。
    (5) 年令差は世代論的立場から検討されたが20~29 才の層が他の年令層と有意な差をもつて測定値が最低であつた。他の世代層間には差が認められない。
    (6) 以上要するに教育に対する理解の程度が深く且つ熱意を持ち, 子女を通じてしばしば教師に接触する層に属する者と, 他方におい, 教育を盲目的に崇拝する層との二者が教職に対して積極的な好意的・重要視的態度をもつことが明らかにされた。
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  • 2 巻 (1954 - 1955) 2 号 p. 53
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
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