教育心理学研究
Online ISSN : 2186-3075
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32 巻 , 2 号
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  • 神野 秀雄
    32 巻 (1984) 2 号 p. 89-99
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    本研究は, 自閉児のplay therapy場面における臨床像の発達的変容をNAUDSによって捉え, 発達的変容の類型化を試みた。研究Iでは, 因子分析の結果からNAUDS13項目を3群に類別化した。研究IIでは, 4年間にわたる変容の特徴, 13項目の発達的相互関連性を検討した。以上の結果より研究IIIでは, 自閉児の発達的変容の指標としてNAUDSの感情・共感性系と言語・対人関係系が適切とされた。それに基づき自閉児23名の発達的変容を検討すると4つのタイプに類型化できた。さらに筆者の自験例より知的能力が高く偏位した自閉児をD5型として位置づけた。最後に各類型の発達上の問題について若干検討した。
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  • 大野 久
    32 巻 (1984) 2 号 p. 100-109
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    本研究は, 現代青年の充実感の構造が, 西平 (1979) の現代日本青年の心情モデルに示された構造をもつか否かを知ることを目的とした。そのために, 大野 (1980) で現代青年の充実感を測定するために使用した尺度に, それまで含まれていなかった自立一甘えの項目群を新たに作成, 追加し, 調査, 分析を行った。
    本研究で得られた結果は, 以下のとうりである。
    (1) 充実感気分-退屈・空虚感の次元と自立一甘えの次元の間には, 相互にかなり高い相関がある。
    (2) 現代青年の充実感は, 充実感尺度の因子分析によって, 西平の心情モデルに示された構造をもつことが支持された。さらに, 心情モデルの内容は以下のように拡大された。すなわち, 現代青年が, 自我同一性の各側面と考えられる自立・自信, 連帯, 信頼・時間的展望をもつ場合, 充実感気分を感じ, 甘え・自信のなさ, 孤立, 不信・時間的展望の拡散をもつ場合, 退屈・空虚感を感じる (内容の拡大された心情モデル;FIG.2) 。
    (3) 充実感気分-退屈・空虚感は, 時系列に調査を実施した場合, 他の因子と比較して得点が不安定であり, 自立・自信-甘え・自信のなさ, 連帯一孤立, 信頼・時間的展望-不信・時間的展望の拡散は, 充実感気分-退屈・空虚感に比較して安定している。
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  • 積山 薫, 竹村 保子, 福田 香苗, 柿坂 緑, 石本 真佐子
    32 巻 (1984) 2 号 p. 110-116
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    There exist a group of children among cerebral palsied ones whose profile of the WISC or the WAIS exhibits a remarkable dip in scaled score in the block-design subtests. The dip seems to suggest their inadequacy in mental operations of spatial representations, as compared with the scaled scores of the other subtests. The present experiment was designed to investigate what kind of mental operations are required to perform the block-design test and to examine in what operations those cerebral palsied children have difficulty.
    An original and eight modified tasks of the blockdesign subtest in the WAIS were administered to four such cerebral palsied children. The Eight modified tasks were as follows: visual choice of a model among serevral similar designs (task 2); reproduction of a design from a visual model which was presented in a life-sized demonstration card (task 3); reproduction in which a model was presented in a life-sized demonstration card with divisional lines to clarify the block elements in the design (task 4); reproduc-tion of a design, by employing flat blocks (task 5); painting a copy of a model (task 6); painting a clopy of a model whos elemental divisions were presented one at a time (task 7); reproduction in which a model was constructed of real cubic blocks (task 8); and reproduction of adesign after the experimenter demonstrated the same reproduction (task 9). The nine tasks involved six reproduction ones, and the six tasks were presupposed to be arranged orderly from more difficult to easier ones.
    It was found that the subjects often pass task 2 even when they fail in the original reproduction task, and that the subjects' reproduction improves in task 4 in most cases and somewhat improves in task 8 and task 5. These findings were considered in terms of the subjects'inadequacy in such internal operations as mental sectioning of a representation of a model and mental transformation between two and three dimensional representations.
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  • 池上 貴美子
    32 巻 (1984) 2 号 p. 117-127
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    本研究の目的は, 乳児期初期の顔の模倣が顔の刺激要素の何によってひきおこされるのかを発達的に検討することである。そのため舌出し模倣をとりあげ, 様々な顔の描画刺激を使用した。 (FIG.1)
    実験1では, 実験者, 実験者の鏡像, 正顔, 唇のみ描画された刺激における舌の出し入れと, 白紙からの長方形の出し入れが1, 3, 7, 9か月児 (各N=20, 20, 10, 5名) に呈示された。その結果, 1か月児では顔の全形 (実験者の顔, 正顔, 鏡像) を有する刺激, 2か月後期 (3か月直前) ではこの傾向がピークに達し, 顔らしさに加えてあらゆる刺激の動きに対して反応が生じやすかった。3か月児にとっては顔らしさを備えているほど出現は多いが, 部分でも顔の形態 (要素) をもっていれば反応は生じる。しかし7か月以後は, 実験者 (実際の人) の舌出しのみが効果的であった (FIG.2) 。以上より, 顔の模倣が単なる刺激の動きに対する反応ではなく, 人の顔らしさの中での動きに対応して出現することが示唆された。
    実験IIでは, さらに顔らしさを規定する特徴に関して, 詳しく月齢を追って検討した。即ち模倣が顔の「人らしさ」の要因に対して出現するのか, それとも複雑性やりんかくへの要因に基づいて生起するのかを明らかにした。1~12か月児60名に対して, 正顔・目顔 (人らしい刺激) と, 乱顔 (複雑性), 輪郭顔において舌が出し入れされた。その結果顔の模倣は1か月児には人らしい刺激 (正顔・口顔), 2か月児はこれに加えて乱顔に対しても出現した。ところが, 3, 4か月では再び人らしさに対する生起率は高いが, 乱・輪郭顔に対しては低下した。そして5月以降描画刺激に対する模倣は激減する (FIG.3) 。実験1, IIを通して, 1か月の原初模倣は2か月でピークとなり, 2か月から3か月にかけて原初模倣がくずれ, 3か月で初期模倣が現われることが示唆された。
    諸反応の分析からも, 模倣には同時に微笑反応が伴っていることから, 模倣はpositiveな情動と密接に結びついていること, 5か月以後はリーチングの頻出により, 刺激が手操作による感覚運動的探索の対象としての性質を強め, それが模倣や情動行動を抑制することが考えられるのではなかろうか。
    以上から, 1か月でも顔の模倣が出現し, 2か月で高められていくなかで, 3・4か月にもなると知覚学習に基づいて「人らしさ」が選択され, 人一般に対する社会的・情動的コミュニケーションに密接に結びついた現象としての模倣が出現すると考えられよう。
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  • 高橋 道子, 神宮 英夫
    32 巻 (1984) 2 号 p. 128-133
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study was to examine the mother's inhibiting or accelerating attitude toward the child when performing in a potentially dangerous situation. It was hypothesized that the mother's attitude might be decided by her cognition of her child's ability to behave with safety.
    Mothers and teachers of 3-, 4-, and 5-year-old children (n=512) were asked on the children's abilities and behavior characteristics being necessary to handle danger and behave with safety.
    The results were as follows.
    (1) The skills to perform in safety increase with age.
    (2) The degree of mother's prohibiting attitude toward her child does not change with increasing age.
    (3) The factors that determine the mother's attitude interact with the child's developing aspects of various abilities needed to behave with safety.
    Based on these results, we constructed a model that presented the factors influencing the mother's prohibiting or accelerating attitude toward the child (FIG.1).
    Further, a new perspective for concept of a developmental task may be presented here. The developmental task is not to be associated with beh-Rather, each child has his own developmental task avioral norms when he attempts to decrease the discrepancy between the meta-cognition of his abilities and the actual performance. It is suggested that the dynamism of mother-child interaction should be understood on this new concept of developmental task.
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  • 豊田 弘司
    32 巻 (1984) 2 号 p. 134-142
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    Two experiments were carried out to investigate the effects of semantic constraints of sentence contexts on the elaborative learning. In the first experiment 40 subjects (adults) were asked to rate whether the target word would fit into sentence frame with five point scales followed by an unexpected recalland recognition tests. Three types of sentence frame were used: Congruous-Interchangeable(CI), Congruous-Noninterchangeable(CN), and Incongruous(I). The target words fitted into CI and CN sentence frames, but did not into I sentence frames. In a CI sentence frame, both the target word and its associate fitted sensibly, whereas in a CN sentence frame the target word fitted sensibly but its associate did not. Recall performance was highest in a CN sentence frame followed a CI and a I sentence frame. False recognition scores to the associates were higher in CI sentence frames than in CN ones. These results were interpreted as showing that effective elaboration seemed to depend on the semantic constraints of sentence contexts embedding the target words.
    In the second experiment 29 second and 33 sixth graders were asked to answer orally whether the target word would fit into sentence frame followed by an unexpected recall and reccognition tests. CI and CN sentence frames led to a better recall than I ones, but the difference between the former two sentence frames was not observed. The difference of frequency of false recognitions to the asociates between CI and CN sentence frames was not observed. These results showed that school children would be unable to utilize a CN sentence frame for effective elaboration of target word. It was suggested that the ability of encoding target words with sentence contexts was critical to effective elaboration.
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  • 水上 啓子, 加藤 忠明, 樋口 のぞみ
    32 巻 (1984) 2 号 p. 143-147
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 原田 唯司
    32 巻 (1984) 2 号 p. 148-152
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 森 和夫, 手塚 太郎
    32 巻 (1984) 2 号 p. 153-158
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
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