教育心理学研究
Online ISSN : 2186-3075
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32 巻 , 3 号
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  • 中野 茂
    32 巻 (1984) 3 号 p. 164-173
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    従来の遊びの研究は, 3つの遊びの次元一遊びの型, 相手, やりとりの型一の個々からしか, 遊びへの接近を示してこなかった。本研究は, それら3つの次元を組合わせパターンとして, 同時的に用いることで, 幼児の遊びの構造を記述し, そこから, 今後の研究の仮説を導き出すことを目的として成された。この目的のため, 25人の幼稚園児の遊び場面を, 各人, 10秒毎, 10回, 8週続けて観察した。その結果,(1) 単一の次元からの結果は, 3 次元の特定の組合わせの反映にすぎず, 次元間の相互作用による例外のあること,(2) ひとりと相手のいる時とで, 遊びの型を切り換えていること,(3) しかし, 特定のパターンへの偏好性も個人差として存在すること, 及び,(4) 個人差に, 2つの方向性があることなどが, 見出された。
    これらの結果から, 今後の仮説として, ひとりから相互的やりとりとそれに伴うそれぞれのレパートリーの拡がりの方向性, 及び, それとは異なる偏好性に基づく方向性の存在の2つが示された。また, 今後の課題として, これらの2つの仮説的傾向が, 発達的方向性を示しているのかの吟味の必要性が提起された。
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  • 吉田 直子
    32 巻 (1984) 3 号 p. 174-181
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study was to investigate the relations between labeling effects and eye movements on perceptual matching tasks. Two topics of special interest were studied: (1) the effect of training by labeling meaningful words, and (2) the process of perceptual transfer.
    In the experiment a 2×2 factorial design was used, which incorporated labeling training (yes or no) and matching tasks (pre-test or post test). Ss were 48 young children (5 years old) divided into two groups: an experimental and a control group. Stimuli consisted of 3 similar drawings for the labeling session, and 6 pairs of drawings made from the previous drawings, for the test sessions. Labels of the drawings were “inu” (dog) and “risu” (squirrel). One label was assigned to 2 drawings.
    Eye movements were measured by the ophthalmography which could take a photograph of a corneal reflected light. Movements were only measured while Ss were looking at a pair of drawings on the rear screen in both test sessions.
    Main results were as follows.
    1. In the experimental group Ss were influenced by the labeling training: 78.8% of them answered “same” to mismatched pairs. In the control group all of Ss answered correctly.
    2. Eye movements of Ss in the experimental group were also influenced by labeling training. When they answered incorrectly, fixations and its duration were decreased significantly. However, the number of shift movements between drawings did not show any change.
    The above results showed that meaningful labeling by children have effects on the perceptual matching tasks; it also showed a change in their eye movements.
    Through these findings we may conclude that a) the transfer of answers involves a change of eye movements and b) eye movements may be influenced by a symbolic factor.
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  • 佐々木 正人, 渡辺 章
    32 巻 (1984) 3 号 p. 182-190
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    ほぼすべての日本人成人に観察される空書行動 (単語等の想起時の手指による書字類似行動・動作) が漢字文化に起源を持つとする仮説を検討するために, 日本と同一の漢字圏, そして非漢字圏からの留学生を対象として 5つの実験が行われた。結果は以下のようであった。
    1) 日本と同様に母国語の文字体系に漢字を有する中国語話者では, すべての者 (21名) に漢字課題解決時の空書の自発が観察された。
    2) 中国語を母国語とする者においては, 日本人成人に見られたと同様な空書行動の漢字問題解決促進効果が確認された (FIG. 1)。
    3) 3種の英単語課題 (単語綴り順唱, 逆唱, 欠落英単語完成課題) 事態で日本人 (83名) と非漢字圏からの留学生 (23名) を対象に空書行動の出現の有無が観察された, 結果, 英単語事態での空書の自発は, ほぼ日本人に限定しうることが明らかとなった (FIG. 4)。
    4) 英単語完成課題を用い空書行動の機能を日本人と非漢字圏で比較した。結果は空書の英単語想起効果は同事態で空書の出現した日本人のみに見られることを示した。非漢字圏では空書行動を求める手続は, むしろ妨害的ですらあった (FIG. 2)。
    5) 中国語を母国語とする者を対象とし, 3) と同様な英単語課題事態で空書の出現が観察された。彼等にも日本人同様にすべての課題で空書の自発が見られたが, その出現率には日本人と微妙な差異が見られた (FIG. 4)。
    以上の結果が空書行動の「漢字文化起源説」及び比較文化認知心理学との関連で議論された。また, 日本人の漢字圏における特殊性が指摘された。
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  • 秦野 悦子
    32 巻 (1984) 3 号 p. 191-205
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study was to examine the developmental process of pragmatic negation from the sensorimotor interaction to the early linguitic communication.
    The data for this case study were the longitudinal diary records of my daughter A, from her birth to 24 months of age. The data for analysis were 396 nonverbal and verbal episodes of pragmatic negation.
    Resultant findings:
    (1) The development of media used for pragmatic negation
    The earliest emergence of media she used was crying with nondirective activities. The second was exclusive direct actions for an object or person, the third was the symbolic use of ritual headshaking gesture, and the last was the verbal negation. The abovementioned negative media were not only the change from gesture to language, but the later media were combined to the earlier media, then building more effective communications.
    (2) The acquisition of head gestures
    Nodding and shaking the head are a type of symbolic behaviour similar to affirmative/negative particles, and the establishment of these gestures was at 1: 1.
    (3) The process of the functional differentiation of pragmatic negation
    It could clearly be seen that function preceded from in the development of negation. In this study five-functional categories of negation were suggested: 1. exclusive rejection, 2. rejective expression of request for supportive action, 3. denial, 4 nonexistence, 5. prohibition.
    Rejection was the first function in which negations were used for, the first topics of negation were concretely present in the child's immediate world of activity and transcended the here and now only when negative comments came up. About a year later, other types of negation such as denial, non-existence, prohibition appeared. In the later negation contexts, the topic of negation had transcended on the spot.
    The negation acquired later was based on one's judgment about unfulfilled expectation or presupposition. The more mature use of unfulfilled expectation provided an important insight into the development of pragmatic negation. So, the developmental sequence of negation from emotional to declarative was confirmed.
    (4) Form-Function Mapping
    Some lexical items, iya (iyayo, iyada), attspu, metts (a baby-talk), nai, ii, chigau, were used to signal exclusive rejection. Lexical item nai (inai) signified nonexistance, nai expressed denial, and dame (metts) indicated prohibition. In early stage, nai was overregularized to almost all functions to negation.
    (5) The developmental strategies of negative lexicon
    Strategy 1. To intend negation, the specialized vocal must be used.
    Strategy 2. The negative operator is used independently and negates the whole proposition.
    Strategy 3. The negative operator has fixed location, and in Japanese, it is put at the last part of the utterances.
    Strategy 4. To combine the words, the negative operator is only added to other linguistic items.
    Strategy 5. To combine the words, other linguistic items are inflected, and then added to the negative operator.
    Strategy 6. To combine the words, other linguistic items (nouns and nominal adjectives) are followed by the negative form janai.
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  • 下山 晴彦
    32 巻 (1984) 3 号 p. 206-211
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 柏原 恵龍
    32 巻 (1984) 3 号 p. 212-216
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 桜井 茂男
    32 巻 (1984) 3 号 p. 217-222
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 吉崎 静夫
    32 巻 (1984) 3 号 p. 223-227
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 渕上 克義
    32 巻 (1984) 3 号 p. 228-232
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 山内 隆久
    32 巻 (1984) 3 号 p. 233-237
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
  • 32 巻 (1984) 3 号 p. 245-
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
    Vol. 32 (1984) No. 2 p. 112
    修正箇所:その他 左側
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  • 32 巻 (1984) 3 号 p. 245a-
    公開日: 2013/02/19
    ジャーナル フリー
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