人文地理
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56 巻, 6 号
選択された号の論文の8件中1~8を表示しています
  • Cultural-products Industries and Asian Metropolises
    Shii OKUNO, Kenkichi NAGAO, Peter J. RIMMER
    2004 年 56 巻 6 号 p. 560-564
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
  • グローバリゼーション理論再訪
    リンマー・ ピーター・J
    2004 年 56 巻 6 号 p. 565-586
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    日本はグローバルな文化生産の主要な結節点へと急速になっている。アニメ・コミック・映画・音楽・テレビ番組など日本の文化的産物の多くは, 国内消費のために創られてきた (ローカリゼーション)。グローバリゼーションを明示するようなヨーロッパや北米へのこうした日本の文化的産物の輸出の増大は, 単なる西欧的価値観の保持ではなく日本的要素を組み入れている (ロー・グローバリゼーション)。日本はこうした分核化したグローバリゼーションの一部となり, 一転して文化的産物をアジアへも輸出している (グローカリゼーション)。しかしながら, 韓国・香港・台湾はローカルな文化製品を日本へ輸出している (ローカリゼーションか?)。以上のような展開は, 次のような一連の論点を浮かび上がらせている。ローカルな日本の文化的産物は, どのように始まり時間を経て変化してきたのか。日本の文化的産物は, どのようにうまく西欧文化へ普及し入り込んだのか。日本が, なぜアジアへの文化的産物の輸出における遅参者なのか。韓国・香港・台湾や他のアジア諸国から日本への文化的産物の輸出という逆流過程を, どのように理論化するのか。これらの論点を, 特に日本のコミック (マンガ) に焦点をおいて, その起源と変質, グローバル市場への輸出, アジアへの遅れた輸出の理由, アジアから日本へのコミックの逆流入, を検討し論じる。
  • 立地・労働市場・企業間関係
    半澤 誠司
    2004 年 56 巻 6 号 p. 587-602
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    アニメーション産業と家庭用ビデオゲーム産業は, 現代日本の最も広く知られた文化産業のうち2つである。両産業は, 高い離職率と東京への集中という共通の特徴を有する。しかし, 詳細な立地や, 労働市場, 企業間関係という点では明らかに違いがある。ゲーム会社に比べてアニメーション会社の立地は, 国単位ではより東京に, 地域単位ではより東京西部に集中する。ゲーム産業の労働者は, 新卒であろうと中途であろうと公募を通じて採用され, 時折深刻な人間関係の悪化があるためしばしば企業間を移動する。逆に, アニメ産業では, 明らかな人間関係の悪化は少ない。アニメの離職者のほとんどは, フリーランサーになるか自分の会社を設立するかして, そうでなければ完全に当該産業から離れる。ゲーム会社は, アニメ会社に比べ取引関係が少なく, 取引先を替える柔軟性も小さい。
    これらの違いは, 特有の流通システム-アニメ産業における「合法寡占的」テレビキー局と, ゲーム産業におけるプラットフォームホルダーの存在-と特有の制作工程-前者の「ウォーターフォール工程」と後者の「リバイズド工程」-から生じる。それらは, 産業レベルで相互に影響するだけではなく, 個々の企業の行動にも影響を与える。
  • 杉本 良男
    2004 年 56 巻 6 号 p. 603-614
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    本論文では, インド映画の特徴およびその文化的特性, 地域性, グローバル化の諸側面に注目する。まず, (1)インドのメガ・シティを舞台にした大衆演劇から娯楽映画への系譜, とくに, イギリス大衆演劇の影響を受けながら, インド神話・ペルシア神話を題材にとった大衆演劇の影響を直接受けた独立前のインド映画の状況について紹介する。つぎに, (2)インド映画の多言語性, 地域的多様性について, とくに, 20近い言語でつくられているインド映画の地域性と, とりわけ, 政治との関係が深かった南インドの政治的娯楽映画とナショナリズムとの関係について論じる。さらに, (3) グローバル化時代のインド映画について, とりわけ, 1990年代のインドの経済自由化以後, グローバル化の波に乗り, ハリウッドにも進出して世界を席巻しようとしているインド映画の現状と課題についてそれぞれ述べる。
  • 社会的・空間的コンテクストにおけるエージント, 場所, 文化
    奥野 志偉
    2004 年 56 巻 6 号 p. 615-632
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    香港の映画産業は, 世界の映画産業の中でも大規模で, 最もダイナミックな側面をもっている。マイケル・ディアは, 映画の生産場所, 場所の生産, フィルム・テキスト, 場所にもとづくパフォーマンスの消費といった4つの側面に基づいて, フィルム・スペース (映画空間) の理論を創出した。本論文は, ディアの理論にしたがって, 第1に20世紀末まで香港で生産された映画の歴史を回顧する。第2に1970, 80年代香港映画のブームを解釈するため, 当時香港映画界で活躍していた主要な俳優や監督, 武術指導 (監督), スタントマンの背景や経歴, そして香港映画の発展における貢献について導出する。第3に, 映画のジェンルをカンフー映画, ホラー・幽霊映画, ガンスター映画, 都市暮らし映画との4種類として, それぞれの類型作りや発展について賞味する。第4に, 香港映画の成功に導いた要因として, 人的資源, 資金, 映画文化の交流などを討論する。最後に, 本論文では香港映画をめぐるローカル及びグローバルな作用が, 香港映画産業や, 映画文化への影響を検出するとともに, 中国, アジア, そして世界における香港の政治的・文化的な役割という場所性について考える。
  • 本岡 拓哉
    2004 年 56 巻 6 号 p. 633-648
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    The Hanshin-Awaji Great Earthquake (17 January 1995) caused a lot of damage to Kobe's housing stock (mainly wooden rental houses, for example, wooden apartments and row houses), especially in the inner city area. Against the background of providing a safety net for many people who lost their homes, Kobe City and Hyogo Prefecture provided about 26, 000 recovery public housing units. In this paper, the author aims to clarify the locational process and the background of the Hanshin-Awaji Great Earthquake Recovery Public Housing (HAERPH) project provided in Kobe City. In particular, the author focuses on how Kobe City and Hyogo Prefecture were able to supply HAERPH in the built-up area according to the needs of the victims.
    There are three methods of supplying HAERPH. The first is direct supply by local government, in this case Kobe City and Hyogo Prefecture. The second is based on local government supplying public housing which is leased from the Urban Development Corporation (UDC). The last method is that local government supplies public housing which is leased from the private sector and which is made possible by the Public Housing Act revision of 1996. This paper shows that each method succeeded in supplying HAERPH in the built-up areas in different ways.
    Direct supply by the local government, particularly in Kobe City, was applied by using existing techniques of site acquisition of new construction areas, of rebuilding public housing, and of coordinating housing supply together with the urban redevelopment project.
    The UDC launched its own project team for site acquisition for housing, and coordinated it with Kobe City and the Kobe City housing supply corporations. They were able to provide some housing in the inner city. Kobe City and Hyogo Prefecture leased some of these houses from the UDC.
    All private houses leased by Kobe City are located in the built-up area. This is because Kobe City had set particular leasing standards towards private owners. These particular standards state that those private houses should be located near a train station in the built-up areas, especially in the west central area.
  • 中西 雄二
    2004 年 56 巻 6 号 p. 649-665
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    More than two million Russian refugees resulted from the Russian Revolution in 1917. These refugees were termed "White Russians" ("Hakkei-Roshiajin" in Japanese) and did not accept the Soviet regime. For this reason, they escaped from their motherland and spread to many countries similar to a diaspora.
    The purpose of this paper is to discuss the way of life and the functions of White Russian society who chose Kobe, a former central city of White Russians living in Japan, as their domicile. This study is based on documents from the Diplomatic Record Office of the Japanese Ministry of Foreign Affairs and oral data gained through fact-finding visits and interviews in the area.
    Most White Russians in Japan lived in Tokyo and Yokohama before the Great Kanto Earthquake in 1923. However, a large number of them migrated from the Tokyo area to Kobe, which provided shelter from the disaster. Thereafter, Kobe became one of the central settlements of White Russians in Japan, along with the Tokyo metropolitan area. In those days, many White Russians, more than 400 people at its highest point, settled in Kobe, particularly in the former Fukiai and Ikuta wards.
    The term "White Russians" refers to all people from the territory of the Russian Empire, including Christians, Jews, and Muslim Tatars. Therefore, White Russians are a group that is diverse in terms of culture, ethnicity and religion. Consequently, their organizations were based on their religious affiliations in Kobe.
    In the period after 1925, White Russians were categorized as stateless in Japan. They had the right to obtain a "Nansen Passport", issued by the League of Nations as identification cards, but their status was very uncertain. Moreover, many White Russians were peddlers and frequently travelled around. As a result, the Japanese authorities watched them closely as they were suspicious that White Russians were spies sent from foreign countries, especially from the Soviet Union. In fact, some White Russians were expelled from Japan in the 1920s. However, in the 1930s, chauvinistic nationalism arose among White Russians themselves, and some of them even provided donations to the Japanese government and army. This indicates that the White Russian society was subsumed within Japanese society in those days. In addition, there was some conflict over the attitude toward the Soviet Union in White Russian society.
    After W. W. II, the number of White Russians in Japan suddenly decreased. This is because many people went abroad in order to avoid chaos after the war. In Kobe, there was also a rapid decrease in the population of White Russians, and their organizations gradually declined and eventually dissolved. Today, only "The Kobe Eastern Orthodox Church Assumption of the Blessed Virgin", "The Kobe Muslim Mosque", and "The Kobe Foreign Cemetery" remain in Kobe as remnants of former White Russian society.
    These cases illustrate the disappearance of the ethnicity of White Russians in Kobe. There is a tendency for refugees to remigrate or for their families to disperse. Many White Russians were no exception, and this tendency is one of the reasons why White Russians disappeared from Kobe. In addition, the negative attitude of the Japanese state towards the inflow and settlement of foreigners is one of the major factors explaining their disappearance.
  • 2004 年 56 巻 6 号 p. 666-672
    発行日: 2004/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
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