看護科学研究
Online ISSN : 2424-0052
ISSN-L : 2424-0052
14 巻, 2 号
選択された号の論文の3件中1~3を表示しています
資料
  • ― ポートフォリオ導入後の成長報告書の内容分析から ―
    李 慧瑛, 深田 あきみ, 新橋 澄子, 横山 美江, 橋本 智美, 下高原 理恵, 西本 大策, 緒方 重光
    原稿種別: 本文
    2016 年 14 巻 2 号 p. 20-31
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/10/25
    ジャーナル フリー
    研究目的は、ポートフォリオを用いた臨地実習における成長報告書の自由記述を内容分析し、学生の内省傾向を明らかにすることである。看護学生72名の自由記述データを計量テキスト分析の手法を用いて、共起ネットワークの作成と対応分析を行った。共起ネットワークの構造分析の結果、「成長ベスト3」「学んだこと」「獲得した力」それぞれの項目で3〜5群のカテゴリーが抽出された。振り返りの大切さに気づいた学生が、より高い看護実践能力の向上を目指して努力する内省が読み取れた。対応分析による抽出語の全体的布置において、「獲得した力」が第1成分の寄与率の高いプラス側第1象限に位置しており、「成長ベスト3」と「学んだこと」を区別する基準軸になっていると考えられた。第1成分のプラス側には、「活かす」「力」「今後」の語が並んでおり、学生は応用力を獲得していると考えられる。しかし、それを「成長」としては捉えておらず、「学んだ知識や技術」を「自己の成長」と捉える傾向がある事が示唆された。
企画
大分県立看護科学大学 第16回看護国際フォーラム
  • Jamesetta A Newland
    原稿種別: Article
    2016 年 14 巻 2 号 p. 32-42
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/10/25
    ジャーナル フリー
    The nurse practitioner (NP) movement has been active in the United States for almost 50 years and has not been without challenges. The role of the NP is integral to the U.S. health care system. Nurse practitioners have overcome many challenges to practice and continue to move toward full scope of practice in all 50 States. To demonstrate the value and position of nurse practitioners in helping to meet the health care needs of the U.S. population, evaluation of NP practice or measuring NP outcomes is mandatory. In this paper, the speaker discusses the status of NP activities in the United States in the areas of practice and research, which are linked to NP education.
  • Jae Sim Jeong
    原稿種別: Article
    2016 年 14 巻 2 号 p. 43-47
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/10/25
    ジャーナル フリー
    The period of education for Korean advanced practice nurse (APN) is over two years, and nurses with at least 3 years' field experience in the corresponding area within the last 10 years are qualified to be admitted to the course. Regardless of area, the students are required to earn 13 credits of common subjects, 10 or more of major theoretical subjects, and 10 or more of major practicums, and a total of 33 credits or more. Common subjects include nursing theory, nursing research with biostatistics, role and policy, advanced assessment, pharmacology, and pathophysiology. Practices in the APN courses are operated mainly by APNs, physicians, nursing professors, etc., but specialists from different job categories may participate depending on the contents of practice. The contents of practice are linked to lectures, and the main goal of practice and lecture is to raise APNs equipped with capabilities in addition to competency. It has been proved that the APN is critical for the improvement of patient safety and for cost-effectiveness of healthcare. Adequate training programs are important to expand APNs' role and employment. The clinical practicum is one of the key points to make APNs qualified properly to practice in clinical settings. Many efforts and strategies are needed continuously until APNs settle down and practice adequately in Korea.
feedback
Top