日本オペレーションズ・リサーチ学会論文誌
Online ISSN : 2188-8299
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41 巻, 4 号
選択された号の論文の20件中1~20を表示しています
  • 原稿種別: 表紙
    1998 年 41 巻 4 号 p. Cover10-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 付録等
    1998 年 41 巻 4 号 p. App6-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • Tsutomu Konno, Hiroaki Ishii
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 487-491
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    We have already introduced many fuzzy concepts to scheduling problem and discussed so called fuzzy scheduling problems. In this paper, we introduce fuzzy allowable time concept newly to two identical machine problem, which is a fuzzy version of M. R. Garey and D. S. Johnson. That is, there are two identical machines and fuzzy ready times and deadlines are associated to each job, i.e., membership function representing a satisfaction degree of start times and completion times are considered to each job and minimal one of them is to be maximized. Further among jobs, there exists fuzzy precedence relation, which is a fuzzy relation with membership function representing satisfaction degree of precedence order of each job pair and again minimal one of them is to be maximized. The aim is to maximize both minimal degrees at a time if possible, but usually there exists no schedule maximizing both of them, and so we seek nondominated schedules.
  • Hideaki Yamashita, Hiroshi Ohtani, Shigemichi Suzuki
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 492-508
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    We consider a simple automatic warehousing sytem with a lot of storage spaces called slots in which only a single type of items are stored and retrieved. The purpose of this paper is to develop an efficient method for obtaining the marginal probability that each of the slots in the warehouse is full. The set of such probabilities for all the slots constitutes the spatial inventory distribution of the items in the system. This distribution, which we call the inventory distribution in short, enables us to evaluate key performance characteristics of the system such as the mean travel time of a crane for a single operation of storage or retrieval of items. Such characteristics cannot be obtained from the distribution of the total number of full slots alone. We assume that inventories are controlled by an (s,S) reordering policy, and that received items are stored from the closest open slot to an I/O point and retrieved items are chosen randomly among currently full slots. Furthermore the time between retrievals and the time between placing of order and receipt of items are exponentially distributed. Under these assumptions the system can be modeled as a Markov chain. If we use joint inventory levels of slots, the number of states of the Markov chain amounts to 2^m, where m is the total number of slots. Here we devise exact aggregation methods of the states to reduce the size of the Markov chain. By exploiting the special structure the total computational complexity for obtaining the inventory distribution is reduced to O(m^4).
  • 平岡 和幸, 吉澤 修治
    原稿種別: 本文
    1998 年 41 巻 4 号 p. 509-530
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    心理学において, 「慣れ」や「飽き」のように, 同じ選択を続けると効果が悪くなる現象を記述する, ロブ-パス問題と呼ばれるモデルがある. Abe and Takeuchiは, この問題をオンライン学習問題として定式化し, それがmulti-armed bandit問題の拡張とみなせる事を指摘した. 古典的なbandit問題との違いは, プレイヤーの選択が環境自体に影響を与え, 環境を変化させてしまうという点にある. 学習問題としてのロブ-パス問題に対してこれまでに提案された戦略は, すべて基本的に, 「未知環境からの反応をもとに, その環境に対する最適"定常"戦略を推定し, その戦略に従って選択肢を選ぶ」ということを繰り返すものである. また, 戦略の評価には, 環境が既知だった場合の最適"定常"戦略と比較して, 実際には環境が未知な事によるロスが, どの程度におさまるかを基準としている. このような方針が妥当かどうかを判断するためには, 環境が既知だった場合の(定常とは限らない)最適戦略を知っておく必要がある. 本論文はこれを導出する. その系として, 従来研究で仮定されていた「マッチング条件」が, 最適戦略が打ち切り時刻によらないための必要十分条件となっている事を指摘する. これにより, 目標として"定常"戦略のみを考えることの正当性が保証されることになる. マッチング条件自体の意味や妥当性に関する議論も行う. さらに, 漸近最適性を定義し, 忘却ありの相手なら定常戦略が漸近最適となるが, 忘却なしなら漸近最適戦略は存在しない事を示す.
  • Akihiro Hashimoto
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 531-537
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    In the original DEA/CCR (Data Envelopment Analysis/Charnes, Cooper and Rhodes) computation with n DMUs (Decision Making Units), we cannot make do with solving n LP (Linear Programmiing) problems even to judge only whether each DMU is DEA efficient or not in using ordinary LP solvers. This is because we must use two-phase optimization unless we have access to DEA software packages taking non-Archimedean infinitesimals into consideration. We must solve n Phase I LPs for all the n DMUs plus Phase II LPs to see whether DEA inefficient DMUs on the extended frontier are. This paper shows that, through solving nearly n LPs, we can achieve it if we use the DEA exclusion model instead of the standard DEA model, etc. We should note a merit of the DEA exclusion model for reducing DEA computation load as well.
  • Fumio Ishizaki, Tetsuya Takine, Yuji Oie
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 538-559
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    In this paper, we consider a TCP-like sliding window control with delayed information. We propose a deterministic fluid-flow queueing system which represents a situation where many TCP connections share a bottleneck link of ATM networks. We provide various properties of the transmission rate function (which is a function of time) to ensure that, with the analytical model, we can compute the throughput performance of TCP over ATM networks. Numerical results show that the synchronization of TCP window control yields heavy degradation of the throughput performance. Further we observe that the throughput is not a continuous function of the peak rate and there exist some regions where the behavior of the throughput has different characteristics. Such complex behavior of the throughput is caused by the complex behavior of the window control.
  • 中西 昌武, 木下 栄蔵
    原稿種別: 本文
    1998 年 41 巻 4 号 p. 560-571
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    本論文は, 集団意思決定を効果的に行うために, 新しい手法「集団意思決定ストレス法」を提案し, Analytic Hierarchy Process (AHP)への適用を検討する. この手法は, 評価者の原始データ(見解)を操作することなく, 各評価者の不満の総和(集団意思決定ストレス)を最小化する評価者格付けを行う. 参加者の合理的な格付けの結果, 類似見解が多い見解の持ち主の重みは大きくなり, 孤立した見解の持ち主の重みは小さくなるが, それぞれの重みが不当に重んじられたり軽んじられたりすることはない. この手法を用いることにより, 類似見解グループの探索や, それに基づく集団案の収斂が行いやすくなる.
  • 池上 敦子, 丹羽 明
    原稿種別: 本文
    1998 年 41 巻 4 号 p. 572-588
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    この論文ではナース・スケジューリングを解くための有効なアプローチを提案する. ナース・スケジューリング問題の拘束条件は大きく2種類のものに分けることができる. 1つは毎日の勤務に支障を起こさないための勤務メンバー構成に対するもの(縦の条件), もう1つは無理のない勤務の並びや休みや勤務の回数といった各看護婦毎に考慮すべきもの(横の条件)である. 提案するアプローチでは, これらを切り分けて看護婦毎に部分問題を定義する. 各看護婦に与えられた横の条件を拘束条件とし, 毎日の勤務に対する「縦の条件を満たさない度合い」最小化を目的関数として与える. そして, これらの部分問題を繰り返し解くことによって全体としての実行可能解を得ようとする考え方である. 具体的には, 各看護婦について実行可能勤務パターンを作成し勤務メンバー構成条件にあわせてこれらを組み合わせていく. 提案するアプローチを実現するために2交替制の問題に対するアルゴリズムを構築し実際の問題を解いた. このアルゴリズムは数多い拘束条件に対して効率よく実行可能解を与えた.
  • Yutaka Sakai, Yutaka Takahashi, Toshiharu Hasegawa
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 589-613
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    We study a discrete-time single server priority queueing model with vacations under random order of service discipline within each class. This model captures the behavior of the head-of-line request queues in large input-buffered ATM switches. The server takes vacations when the queue has been empty for a random number of slots. We presume a message consists of a geometrically distributed number of cells. To represent this aspect, we assume that once a message gets in turn for service, it is served for a constant time which corresponds to one-cell-time and it rejoins the queue after service with a given probability. We derive the joint probability distribution of the queue length and waiting time through probability generating function approach. Mean waiting times are obtained and their numerical results are shown.
  • Toshio Hamada
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 614-625
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    When we make document files by a computer or a wordprocessor, we sometimes meet with the accident that all the files having been stored in the floppy disk are lost and cannot be reconstructed. In order to avoid this kind of accident, we sometimes make a backup copy of the floppy disk which is useful when the original floppy disk is broken. We make a stochastic model which is useful to make a decision about whether or not to make a backup disk when there are k files in the floppy disk whose backup copy does not exist, we should make remaining n new files, and the probability that the accident occurs is p. The problem is formulated by dynamic programming and several properties of the optimal strategy are obtained. The case that the true value of p is unknown is also discussed and several properties have been obtained.
  • Satoru Fujishige
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 626-628
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    M. Stoer and F. Wagner and independently A. Frank have found a simple proof of the validity of Nagamochi and Ibaraki's min-cut algorithm. This note points out some nice property of the behavior of Nagamochi and Ibaraki's min-cut algorithm, which also gives another simple proof of the validity of their algorithm. The proof relies only on the symmetric submodularity of the cut function. Hence, it also gives another simple proof of the validity of Queyranne's extension of Nagamochi and Ibaraki's algorithm to symmetric submodular function minimization.
  • Ryusuke Hohzaki, Koji Iida
    原稿種別: Article
    1998 年 41 巻 4 号 p. 629-642
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    This paper investigates a search game of a searcher and a target. At the beginning of the search, the target selects his path from some options and the searcher determines the distribution of his available search resources into a search space which consists of discrete cells and discrete time points. The searcher gains a value on detection of the target while he expends the search cost depending on the allocation of the search resource. The payoff of the search is the expected reward which is defined as the expected value minus the expected search cost. The searcher wants to maximize the expected reward and the target wants to minimize it. We formulate the problem as a two-person zero-sum game and reduce it to a concave maximization problem. We propose a computational method to obtain an optimal solution of the game. Our method proceeds in such a way that one-sided problems generated from the original game are repeatedly solved and their solutions converge asymptotically to an optimal solution of the game. By some examples, we examine the effect of parameters included in the problem upon an optimal solution to elucidate some characteristics of the solution and the computational time of the proposed method.
  • 原稿種別: 付録等
    1998 年 41 巻 4 号 p. 643-645
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 文献目録等
    1998 年 41 巻 4 号 p. 646-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 付録等
    1998 年 41 巻 4 号 p. 647-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 索引
    1998 年 41 巻 4 号 p. 648-650
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 付録等
    1998 年 41 巻 4 号 p. App7-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 表紙
    1998 年 41 巻 4 号 p. Cover11-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 表紙
    1998 年 41 巻 4 号 p. Cover12-
    発行日: 1998年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
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