日本オペレーションズ・リサーチ学会論文誌
Online ISSN : 2188-8299
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44 巻, 4 号
選択された号の論文の15件中1~15を表示しています
  • 原稿種別: 表紙
    2001 年 44 巻 4 号 p. Cover9-
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 付録等
    2001 年 44 巻 4 号 p. App7-
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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  • Chung-Chu Chuang
    原稿種別: Article
    2001 年 44 巻 4 号 p. 301-312
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    Since order quantity has only been decided at a spot selling time in the classical newsboy problem, both the purchase timing and the time-variant variance of the forecasted demand are neglected. When the buyer purchases seasonal commodity by changing his pre-planned schedule for more purchase discount, it is necessary for the buyer to forecast the demand of spot selling time, which may increase the variance of the demand. This paper deals simultaneously with optimal purchase timing and order quantity under a specified shortage-level limit in a distribution free newsboy problem. Besides, a numerical example is used to illustrate the largest amount called Expected Value of Additional Information, which decision-maker will be willing to pay for the knowledge of the normal distribution. Furthermore, the effects of parameters and economical meanings are also included. The resultant outcomes could apply to some cases in futures commodity contracts.
  • Peng-Sheng You
    原稿種別: Article
    2001 年 44 巻 4 号 p. 313-325
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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    It is a current airline industry practice to upgrade passengers from the economy cabin to the business cabin at no additional cost to the passengers. Incorporating this practice, this paper deals with a single-flight-leg multi-fare class seat inventory control problem. A discrete-time dynamic programming model for finding the optimal booking policy is developed. It is found that the booking policy can be reduced to some set of critical values.
  • 田口 東, 腰塚 武志
    原稿種別: 本文
    2001 年 44 巻 4 号 p. 326-343
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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    建物に居住する人口と移動頻度を与え, 居住面積と居住者による交通量に応じた交通面積を確保して, 総移動時間を最小とする建物を求める問題を定式化する.考慮した交通機関はエレベータ, エスカレータ, 徒歩による水平移動である.この問題を解くことによって, 移動時間と交通路面積の面から, 建物の形状によって移動の容易さがどのように変わるのかを評価することが出来る.提案するモデルの妥当性を確かめるために, 現実の建物を例題とした計算を行った.第1の例題は, 新宿副都心の10棟の高層建物を含む地区を対象とする2地点間の移動時間を測定した実験結果との対照を行うことである.計測された移動時間分布とモデルによる計算結果とがよく一致していることが確かめられた.そして, 対象地区の現況と, それよりさらに高層化する方向と低層化する方向について, 移動時間分布を評価した.第2の例題は, 代表的な超高層建築であるニューヨークのワールド・トレード・センターのスカイロビー方式と呼ばれるエレベータシステムを, 提案モデルによって記述することである.そして, 普通エレベータだけを用いる建物との比較によって, この方式が地上階の入口から建物内への移動時間分布を, 高さ80階程度の建物と同程度になるよう短縮していることも示した.一方, 建物内の任意の2点間の移動に関しては, 急行エレベータがそれほど有効でないことも示した.さらに, 急行エレベータの停止階の位置を変えて平均移動時間を計算し, その最適な位置と現実の停止階の位置がよく一致していることを確かめた.
  • Hiroyuki Takada
    原稿種別: Article
    2001 年 44 巻 4 号 p. 344-365
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    In the conventional Markov modulated fluid queue, the buffer content process has a continuous sample path. This paper concerns a Markov modulated fluid queue whose buffer content process may have jumps. This model extends not only the conventional fluid queue but also the M AP/G/1 model. We give a procedure to get a Laplace-Stieltjes transform of the stationary joint distribution of the buffer content and background state. Some numerical examples are presented as well.
  • Yi-Kuei Lin, John Yuan
    原稿種別: Article
    2001 年 44 巻 4 号 p. 366-377
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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    This paper is mainly to extent the MMCF(multi-commodity minimum cost flow)problem from deterministic flow networks to stochastic cases. Under the transportation budget constraint, this paper proposes an approach to calculate the probability that the required amount of multi-commodity can be transmitted successfully through a stochastic flow network. Such a probability is called transportation reliability. An algorithm is proposed first to find out all lower boundary points for the requirement in terms of minimal paths. The transportation reliability can then be calculated in terms of such lower boundary points. A numerical example, in which two types of commodities are shipped in container under two container-loading policies, is presented to illustrate the application of such a reliability model.
  • 宮本 裕一郎, 久保 幹雄
    原稿種別: 本文
    2001 年 44 巻 4 号 p. 378-389
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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    本稿では, 清涼飲料水の自動販売機を例とした在庫配送計画の事例を紹介する.在庫配送計画問題は, 配送車の配送ルートを決めるだけでなく, 配送車による在庫補充を含むロジスティクス・システム全体の最適化を目的とする問題である.すなわち, 配送車総稼動時間の最小化だけでなく, 在庫・品切れ費用の最小化も併せて最適なルートを求める問題である.ここで, 必要とされる配送車数(1日あたりの最大ルート数)を越えてはならないという制約も考慮している.そして, その計画期間は多期間に及ぶ.本事例では700台程度の自動販売機を対象とした30日間の在庫配送計画を実用的な時間で求解できるシステムを開発し, シミュレーションにより1/3程度の配送車総稼働時間の低減が認められた.本事例で開発したシステムは実際に現場に導入されつつある.本事例は, 従来の研究に比べると, 各期ごとの需要が一定でないこと, また顧客数(自販機数)が多いこと, が特徴的である.
  • Mihiro Sasaki, Masao Fukushima
    原稿種別: Article
    2001 年 44 巻 4 号 p. 390-402
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
    In this paper, we consider a new competitive hub location model called Stackelberg hub location problem where a big firm competes with several medium firms to maximize its own profit. We assume that the medium firms' service sets are mutually disjoint and there is no competition among them. The big firm first locates a new hub on a plane as a leader on the condition that the other firms locate their new hubs after that. We formulate the leader's problem as a bilevel programming problem with followers' problem as lower level problems, and solve it using SQP method. Computational results show the significance of the proposed competitive hub location model.
  • 原稿種別: 付録等
    2001 年 44 巻 4 号 p. 403-404
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 付録等
    2001 年 44 巻 4 号 p. 405-
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 索引
    2001 年 44 巻 4 号 p. 406-407
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 付録等
    2001 年 44 巻 4 号 p. App8-
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
    ジャーナル フリー
  • 原稿種別: 表紙
    2001 年 44 巻 4 号 p. Cover10-
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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  • 原稿種別: 表紙
    2001 年 44 巻 4 号 p. Cover11-
    発行日: 2001年
    公開日: 2017/06/27
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