地域漁業研究
Online ISSN : 2435-712X
Print ISSN : 1342-7857
60 巻, 3 号
選択された号の論文の4件中1~4を表示しています
論文
  • ―山口県下関外海地区における浜プラン改善への適用―
    竹村 紫苑, 牧野 光琢, 但馬 英知
    2020 年 60 巻 3 号 p. 125-136
    発行日: 2020/11/20
    公開日: 2021/10/20
    ジャーナル オープンアクセス

    Fisheries co-management is a resource management regime that closely cooperates with local fishers’ activities and administrative agencies’ legal management measures. In Japan, historically the fisheries policy has been implemented through co-management. In order to improve fisheries co-management in Japan, new scheme is required for fishers to evaluate and improve their fisheries management activities. In this paper, the concept and methodology for self-assessment scheme to improve the management of coastal fisheries was developed. Then, fishers’ workshops were conducted in Shimonoseki-Gaikai region, western Japan, and practical solutions were discussed. Proposed self-assessment scheme allows to identify strategies and specific ideas for improvements with fishers. As a result, local stakeholders utilized fishers’ self-assessment results to decision making processes for revising the “Seashore Revitalization Plan”.

  • ―インドネシア独立期から今日まで―
    北窓 時男
    2020 年 60 巻 3 号 p. 137-146
    発行日: 2020/11/20
    公開日: 2021/10/20
    ジャーナル オープンアクセス

    This paper shows history of sardine fishery in Bali strait, Indonesia in terms of an industrial system involving fish capture technique, fish processing and distribution. Purse seine was introduced to the area to meet demand of material needed for sardine canning industry founded in the beginning of 1970s, and has continued as the main fish capture technique up to now. Dry fish was the main stream of fish processing at Muntjar, East Java in 1950s, thereafter fish canning has taken over the position since 1970s. The dry fish products are distributed only to the eastern tip of Java Island at present, while sardine cans are distributed to not only domestic markets but overseas such as Australia and Arabic countries.

報告論文
  • ―北九州市・福岡市・春日市、大野城市の小学校給食における魚食献立の比較調査―
    眞次 一満, 柗尾 真由美
    2020 年 60 巻 3 号 p. 147-154
    発行日: 2020/11/20
    公開日: 2021/10/20
    ジャーナル オープンアクセス

    School meals do not offer much fish dishes. The reason for this is often explained by the high price of fish. Here we investigate that fish dishes are not often served in school meals because of the school meal system, where the same dishes are served to a large number of children, not only the price of fish. In fact, school lunches at elementary schools located in cities with over 100,000 people has provided twice as many fish meals as elementary schools located in megacity. We concluded that if school meals could be limited to a maximum of 8,000 meals per day in the same menu, school meals could provide more fish meals.

  • ―ベトナム・ソクチャン省ホアニア協同組合を事例として―
    グエン ティ キム ウィン, 佐野 雅昭, 久賀 みず保
    2020 年 60 巻 3 号 p. 155-165
    発行日: 2020/11/20
    公開日: 2021/10/20
    ジャーナル オープンアクセス

    食の安全性やトレーサビリティを重視する持続可能な消費が求められている。そうした機能を保証するのが環境認証であり、養殖水産物に対する認証制度がASCである。本論文では、ベトナムにおいて集約型エビ養殖で最も早くASC認証を取得した協同組合を事例対象とし、認証取得プロセスとASCの運用実態を明らかにする。当該組合は将来的なASC取得を前提に2014年にVietGAP認証を取得し、2017年6月にASCの認定を受けた。ASCの認証プロセスには、ベトナムの水産加工企業、欧州の商社、地方自治体、ASC監査機関、エビ養殖漁家が関わり、2015年からはWWFが支援を行ってきた。認証コストは総額 76,220ドルで、生産量1kg当たり0.22ドルに相当する。そのコストのうち漁家は66.5%(0.14ドル/kg)と最も多くを負担しているが、買い手である加工企業も認証コストを支払っている点が特徴的である。漁家は、契約の品質要件を満たしたASC認証商品を生産することで、0.03ドル/kg価格プレミアムしか得られていないことが明らかになった。つまり、認証に関わる組織全体が認証コストを負担することで、漁家はASCの認証を取得することが可能となっているが、価格プレミアムはごく小さく、それがより高くなるよう加工企業との契約を改善すべきだと考えられる。

feedback
Top