臨床神経生理学
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43 巻 , 1 号
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原著
  • 林 果林, 朝田 隆, 石川 正憲, 高橋 晶, 田中 美枝子, 今城 郁, 柴田 孝, 小林 洋平, 桂川 修一, 黒木 宣夫, 松﨑 晴 ...
    2015 年 43 巻 1 号 p. 1-9
    発行日: 2015/02/01
    公開日: 2016/02/25
    ジャーナル フリー
    認知症健診における脳波所見の特徴を検討する。茨城県利根町の認知症有病率調査 (2010年) 時の402名。5分間の脳波記録を座位で行った。詳細に判読できたのは318名 (男性; 166名77.5±7.8歳, 女性; 152名76.3±7.7歳) であった。脳波異常率はNLC (Normal Control) 群で5.7%, WNL (Within Normal Limits) 群で9.6%, MCI (Mild Cognitive Impairment) 群で18.5%, AD (Alzheimer’s Disease) 群で42.9%であった。基礎波が9 Hz未満の割合はNLC群で有意に少なく, AD群で有意に多かった。高齢者特殊所見の出現率は𝜅律動69.8%, ウィケット棘波3.5%, 側頭部徐波15.7%であった。𝜅律動は出現頻度が多いほど年齢が高い傾向にあった。基礎波周波数は認知症の病態に関連していた。𝜅律動は加齢変化と何らかの関係があると思われる。
  • 前田 剛伸, 嘉戸 直樹, 鈴木 俊明
    2015 年 43 巻 1 号 p. 10-13
    発行日: 2015/02/01
    公開日: 2016/02/25
    ジャーナル フリー
    健常者を対象に複雑性の異なる手指対立運動の運動イメージが上肢脊髄神経機能の興奮性に及ぼす影響についてF波を指標として検討した。対象は健常者15名とした。F波測定は背臥位で安静時 (安静試行), 右母指と示指による対立運動のイメージ (課題1), 右母指と他指の対立運動を示指, 中指, 環指, 小指の順でイメージ (課題2), 示指, 環指, 中指, 小指の順でイメージ (課題3) した状態で行った。また, 各課題をどの程度想起できていたかを知る目的でアンケート調査を実施した。その結果, 振幅F/M比は安静試行に比べて課題2で有意に増加し, F波出現頻度は安静試行に比べて課題1と課題2で有意に増加した。また, アンケートの点数は課題1と課題2に比べ課題3で有意に低下した。本結果より, 複雑な運動イメージでは上肢脊髄神経機能の興奮性がより増加するものの, 運動イメージの想起が難しければ上肢脊髄神経機能の興奮性は変化しない可能性が考えられた。
  • —異なる遮音特性のヘッドフォンでの検討—
    高村 秀彰
    2015 年 43 巻 1 号 p. 14-21
    発行日: 2015/02/01
    公開日: 2016/02/25
    ジャーナル フリー
    騒音環境下で遮音特性が異なる2種類のヘッドフォンを介して音楽を呈示した際の脈波を計測し, 騒音と音楽の競合によりもたらされるストレスについて心拍変動の面から検討した。健康な成人男女20名 (男性10名, 女性10名, 平均年齢23.2±3.6歳) を対象に, MRI計測時騒音の環境下で装着したヘッドフォンを介して協奏曲「四季」 (ビヴァルディ作) を呈示する条件の40秒間と呈示しない条件の40秒間からなるブロックデザインを3回反復している時の指尖脈波を計測した。それぞれのヘッドフォン装着時に関する内省報告では, ヘッドフォン遮音の程度により音楽の聞き取りやすさは異なり, それによって快・不快の評価も分かれた。さらに騒音環境下での音楽呈示に伴う心拍変動を検討した結果, ヘッドフォンによる騒音の遮音が不十分だとL/T値とCV-RR値は有意に減少し, 自律神経活動に変化が認められた。騒音環境下で音楽を呈示する際のヘッドフォンでの遮音の程度によっては自律神経活動も有意に影響を受けうることから, MRI計測時のヘッドフォンを介した音楽呈示の際に留意すべきであろう。
その他
  • 日本臨床神経生理学会 ペーパレス脳波の記録・判読指針小委員会
    2015 年 43 巻 1 号 p. 22-62
    発行日: 2015/02/01
    公開日: 2016/02/25
    ジャーナル フリー
    Many guidelines for digital EEG (dEEG) have been published in the current dEEG era since 1990s in which they have described and defined its mechanical and software-based functions. However, little has been done for practical guidelines to record, read and interpret dEEG so far exclusively from the viewpoint of EEG technologists and EEGers. Therefore, this guideline aims to provide us with the information how to use dEEG most effectively by knowing 1) how to record and manipulate dEEG to maximize its function, and 2) how to read dEEG to maximize its function and to minimize the interpretation error and the spent time.
    It is very important for EEG technologists to record dEEG with good quality. They should display and monitor dEEG in the most suitable condition, being apart from the fixed recording condition. Namely, they should change any display conditions including montage, filter setting, time window, and amplitude depending on the patients’ condition, as done previously in the analogue EEG era. Thus they could inspect and record the best dEEG while recording. As a result, (1) it provides EEGers with the most suitable display condition to read EEG immediately after recording, and (2) it gives us the suitable dEEG for further data processing such as frequency analysis, power analysis, topographical mapping, time-frequency analysis, source estimation, etc.
    For EEG reading, although EEGers could anecdotally choose any display conditions (i.e., montage, filter setting, time window, and amplitude), it is usually the most effective way to read EEG as it was inspected and displayed while recording by the EEG technologists as long as dEEG was well inspectionally displayed. When needed, they could change display conditions any time. However, it should be avoided that they arbitrarily select only one or two montages to complete dEEG reading. They should read dEEG by means of at least two montages or more in combination to complement the features of each montage as so-called rational montage selection, e.g., referential montage with ipsilateral earlobe reference easily causes earlobe activation (reference activation) in the temporal abnormality and thus it is carefully interpreted or not selected in patients with temporal abnormality. Prior to final interpretation, they should make sure that they selected appropriate montages based on the clinical information, e.g., averaged reference is rather recommended to extract and localize the maximum active area properly unless the interested EEG activity is generalized, and it is not applied to read generalized activity.
    While reading, EEGers could effectively use the tools of data processing such as frequency analysis, power analysis, topographical mapping, time-frequency analysis, source estimation, etc. Thus it helps them inspect dEEG visually with more accuracy, and increases both sensitivity and specificity to detect the abnormal finding.
    Finally, this guideline could provide any trainees with practical learning way to read dEEG most effectively because dEEG is the useful, self-learning tool how to read EEG. Teaching files of dEEG with EEG reports enormously enhance this process.
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