デザイン学研究
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52 巻, 3 号
選択された号の論文の6件中1~6を表示しています
  • Naoto SUZUKI
    原稿種別: Article
    2005 年 52 巻 3 号 p. 1-10
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2017/07/19
    ジャーナル フリー
    Proposed methodologies for the formulation of development strategy for artisan craft promotion needs careful verification as to whether they are applicable and effective in the given socio-economic environment. The central element to be considered throughout this paper is integration of traditional values and its practical application in its formulation. The paper firstly examines the required policies and expediency of a development master plan. Then, it investigates various functions of support institutions including a Traditional Craft Village. At the craft producers' level, it analyses a cluster development concept; proactive use of embedded Business Development Services (BDS) offered by international retailers and NGOs; and market development concept with market segmentation and establishment of a brand name. The paper sites, as a concluding remark, the public and private sector joint initiatives for the development strategy implementation.
  • Naoto SUZUKI
    原稿種別: Article
    2005 年 52 巻 3 号 p. 11-20
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2017/07/19
    ジャーナル フリー
    The paper presents analytical basis for establishing a national artisan craft promotion centre with a tourism component. The paper introduces the experiences accumulated in Mishima, Fukushima Prefecture and Asuke, Aichi, Prefecture in Japan, then the actual pre-investment study carried out in Ninh Binh, Viet Nam as well as the advisory service project for preparation of the opening of the Village. It makes an investigation into the economic viability, social impact, and possible technical cooperation areas for a traditional craft village. The village acts as a technical and managerial service provider as well as contributing to the regional development through tourism. In the end, the paper identifies the critical areas, which helps developing countries advance the idea of a Traditional Craft Village to the implementation stages.
  • Naoto SUZUKI
    原稿種別: Article
    2005 年 52 巻 3 号 p. 21-30
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2017/07/19
    ジャーナル フリー
    Many traditional crafts inherited by minority tribes in Viet Nam are disappearing from the mountainous areas due to the changes taking place in their daily life. Two surveys in 119 and 1999 investigated the following crafts -(1) silver metal works, (2) bamboo crafts, (3) woven and dyed fabrics, (4) pottery, (5) blacksmith products, (6) craft paper, and (7) stick incense. The paper highlights their marketability in light of possible future preservation and promotion. The first three crafts can find potential markets applying their traditional values. The last three may be fading out as the demand diminishes. The crafts of (2), (3) and (4) have good prospects of transforming into innovative crafts. The paper identifies the common problems and elaborates the possible solutions for necessary action. Implementing a master plan study is one the recommendations of the second survey and the Vietnamese Government completed it under JICA's technical cooperation program in 2003.
  • Naoto SUZUKI
    原稿種別: Article
    2005 年 52 巻 3 号 p. 31-40
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2017/07/19
    ジャーナル フリー
    The paper analyzes the central subjects related to project formulation and evaluation for artisan craft promotion. They are (1) project development cycle, (2) the means and end result situation relationships, (3) stakeholder analysis, (4) immediate objectives, (5) measurements, (6) activity planning, (7) resource analysis and (8) risks analysis. The paper in the end presents the following project outlines : A Master Plan Study for Artisan Craft Promotion based Regional Development; A Feasibility study for Establishing a Traditional Craft Village-Strategic Alliance with Tourism; and Cluster Development and Linkages with International Retailers and NGOs. Each outline consists of (1) Project description, (2) Immediate objectives, (3) Expected measurable outputs, and (4) Activities.
  • 恩田 浩司, 菊池 司, 岡崎 章
    原稿種別: 本文
    2005 年 52 巻 3 号 p. 41-48
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2017/07/19
    ジャーナル フリー
    近年の3DCG技術における質感表現は、テクスチャマッピングによる手法が主流となっている。本研究では、不可視なオブジェクトを可視化させることにより、人に触覚的な質感を感じさせる表現を試みた。その可視化手法として、粒子による可視化の触感表現を提案した。また、この手法によって人の心理にどのような影響を与えるのか、SD法による評価実験を行って調査した。得られた評価結果を基に因子分析による解析を行い、粒子による可視化の触感表現に対する人の評価構造を明らかにした。構造は「粗い弾力性因子」「湿り気因子」の2つの因子によって構成されていることがわかった。さらに、抽出された2つの因子と可視化映像のモーションパラメータ値との相関を、重回帰分析による解析を行い調査した。その結果、不可視オブジェトの「摩擦」「バウンド係数」と可視化オブジェクトの「サイズ」「量」のパラメータ値の影響が強く、「重力」のパラメータによる影響が少ないことが明らかになった。
  • 趙 採沃
    原稿種別: 本文
    2005 年 52 巻 3 号 p. 49-58
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2017/07/19
    ジャーナル フリー
    本稿は、アメリカの「Art to Wear」における造形的特徴を「Art to Wear Movement」(1960年代後半〜1980年代初頭)における先駆者的な役割を果たした作家を中心に考察した。その結果、次のようなことが明確になった。アメリカの「Art to Wear Movement」は、第2次世界大戦以降のアメリカ社会、文化的な要素や問題意識を背景に提示されたユニークな美術概念である。また、既存のアートジャンルに捕らわれない新たな美術表現の提案であった。造形的な特徴は、1)手工芸技法(クロシェット、ハンド・ダイングなど)の使用、2)天然素材の使用(毛糸、フェルト、天然染料など)、3)特に、平面的な絵画や立体的彫刻等の、従来のアートのジャンルの分類方式には収まらない脱ジャンル的な作品形式や、衣装の形態(ジャケット、キモノ、マント、ドレスなど)が挙げられる。4)「Art to Wear」作品の着用、すなわち、「ウェアラビリティ(Wearability)」よって、作品と着用者および鑑賞者の間、または、制作者、さらには周辺空間までも含めた上での「インタラクティビティ(Interactivity)」を目指していた。
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