国際経済
Online ISSN : 1884-4359
Print ISSN : 0387-3943
ISSN-L : 0387-3943
2005 巻, 56 号
選択された号の論文の7件中1~7を表示しています
  • 松岡 譲
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 5-29
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
    1992年の地球サミットで調印された気候変動枠組条約は, その後1997年の京都議定書の策定や, 2001年のマラケシュで開催された気候変動枠組条約第7回締約国会議 (COP7) における議定書の実施に係るルールの決定などを経て, ようやく実体的な姿を表わしてきた。米国の参加は実現しそうにもないが, 世界の大勢は温暖化対策に向かって着実な一歩を踏み出そうとしている。今後一世紀にわたる本格的な温暖化対策は, 環境保全と経済発展の両立に向けた人類の100年の挑戦でもある。個々人の意識改革への挑戦, 技術革新への挑戦, 消費改革への挑戦, 新しい環境産業創出への挑戦, 新国際協力体制への挑戦等々, これらの挑戦が今まさに開始されようとしている。
    本報告では, まず, 気候変動問題に関する統合評価モデルを用いた温暖化の将来見通しをその策定手法と共に紹介する。特に, 気候変動に関する政府間パネル (IPCC) が中心となって策定したSRESシナリオについて, その策定方法及び不確定性に関する議論を説明し, さらに, これを用いて推計した今後百年程度の間の人類活動と気候変動の関わりを鳥瞰する。次いで, SRESシナリオが描く将来世界を気候安定化に持ち込むために必要となる社会経済システム, エネルギー技術のあり方およびその費用を示し, その実現に向けて今後十年の間および今後百年の間に必要となる諸問題について世界全体及びわが国としての観点から説明する。欧米諸国を中心として行われている温室効果ガス排出量の大幅削減に関する議論は, 京都議定書以降の削減政策に大きな影響を及ぼす可能性が高い。こうした強い地球環境制約をどのように乗り切るか, 極めて重要な政策課題である。そして, 最後に温暖化問題の構造の特徴についてこれまでの研究成果が示唆するいくつかの含意を述べ, 本報告を締め括る。
  • 笹之内 雅幸
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 30-43
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
    Business roles in sustainable development are expected by all stakeholders.Business has a big potential to promote economic growth, environmental protection and societal development in a global manner.In the 21st century, we in the industry have to strongly recognize the importance of sustainability as well as borderlessness, mega competition, and the IT revolution.Three important elements, i.e., voluntary action, technology development, and collaboration with other stakeholders, will be discussed in this paper.
  • 浜中 裕徳
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 44-65
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
    The importance of action was emphasized at the World Summit on Sustainable Development.In addressing serious global environmental issues like climate change, loss of forests and biodiversity, and desertification, unsustainable pattern of consumption and production needs to be changed, and poverty to be alleviated. Johannesburg Plan of Implementation emphasizes the importance of enhancing the role of industry, NGOs and other stakeholders and partnerships among them in achieving sustainable development.Collaborations between stakeholders should be pursued at all levels, and good practices for changing the pattern of consumption and production and for alleviating poverty need to be identified.
  • 天野 明弘
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 66-68
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
  • 浦田 秀次郎
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 69-71
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
  • 板木 雅彦
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 72-94
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
    The greenfield-type foreign direct investment (FDI) is different from the M&A-type FDI, since the latter incurs so-called‘goodwill’to the investor.Since S.Hymer, most theorists on multinational corporations (MNCs) with the exception of R.Aliber and R. Caves, have paid so little attention to this fact that they could not perceive the transformation of the MNC from industrial capital into industry-equity capital.The logical transformation of this process leads MNCs to be conglomerate-type of industry-equity capital in the last stage, in which MNCs are in pursuit for maximizing capital gains as their driving force.
  • 川端 康
    2005 年 2005 巻 56 号 p. 95-130
    発行日: 2005/10/10
    公開日: 2010/07/07
    ジャーナル フリー
    This paper examines optimal trade policy when domestic final-good and intermediate-good markets are both characterized by Cournot oligopolies.A tariff on the final good shifts rents from foreign to domestic final-good firms.But some of the gain from the tariff is further shifted from domestic final-good firms to foreign intermediate-good firms since the tariff raises the intermediate-good price.This weakens the incentive to tax final-good imports.An import subsidy to the intermediate good shifts rents from domestic to foreign intermediate-good firms.On the other hand, the subsidy shifts rents from foreign to domestic final-good firms because the intermediate-good price falls, causing a reduction in the marginal cost faced by domestic final-good firms.The subsidy also lowers the final-good price and benefits domestic consumers.Imports of the intermediate good should be subsidized if a large number of foreign firms supply domestic intermediate-good and final-good markets.
feedback
Top