医学教育
Online ISSN : 2185-0453
Print ISSN : 0386-9644
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40 巻 , 5 号
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特集
pilot research
  • Masahiro TANABE, Masami TAGAWA, Tomohito SADAHIRO, Shigeto ODA
    40 巻 (2009) 5 号 p. 327-332
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    Technical skills have traditionally been taught by "learning by doing". This teaching method is mainly associated with potential risks for patients. Teaching technical skills using simulators has emerged in recent years but their effectiveness has not been adequately tested. The objective of this study was to examine the effectiveness of a central venous catheterization (CVC) training program using a simulator.
    1) Twenty residents were randomized to either receive a training program using a simulator on CVC (simulator group, n=10) or not (non-simulator group, n=10). They were evaluated for their technical competence in performing CVC on patients and their personal concerns about their first experience of CVC.
    2) There was no difference between the two groups in resident and patient characteristics; however, the simulator group scored significantly higher in the 4-point performance score than the non-simulator group (2.80±0.33 versus 2.30±0.48, P=0.035).
    3) The completion rate of CVC was higher in the simulator group (90% versus 60%, P=0.12), and they required fewer attempts at needle insertions (1.67±0.71 versus 3.00±1.26, P=0.022).
    4) Residents in the simulator group noted the effectiveness of this program more frequently than those in the non-simulator group (86% versus 36%, P=0.057) and showed fewer concerns about their first experience of CVC on patients.
    5) The CVC training program using a simulator improved residents' skills and is likely to be effective to diminish the fears of residents about performing CVC on patients.
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原著-探索的研究
  • 横山 葉子, 三品 浩基, 松村 理司, 郡 義明, 名郷 直樹, 渡部 一宏, 福原 俊一
    40 巻 (2009) 5 号 p. 333-340
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    臨床研究に対する臨床医の関心は高いことが先行研究から明らかにされているが,わが国の臨床医学分野における臨床研究は基礎医学分野に比べると立ち遅れており,臨床研究実施に伴う障害を明らかにすることが急務である.
    1) 病院上層部を対象に,臨床研究実施に対する関心や障害,臨床研究者養成のための教育に対するニーズを明らかにすることを目的とし郵送調査を行った.
    2) 臨床研修病院810施設に対して,質問票を郵送し調査を行った.有効回答数は,301(37.2%)であった.
    3) 臨床研究実施への関心は,大学病院・ナショナルセンター(以下NCとする)の方がそれ以外の病院より高い傾向にあった.
    4) 大学病院・NCの上層部60.6%,それ以外の上層部18.8%が臨床研究を専門にする医師を雇用する必要があると回答した.公的な研究費から雇用するリサーチ・レジデントの場合,いずれも約50%が雇用したいと回答した.
    5) 臨床研究実施の障害となっている時間・人手・専門家の不足に対する方策は十分に立てられていない可能性が示唆された.今後,臨床研究実施の障害を解消する具体的な方策を推進する必要がある.
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