特殊教育学研究
Online ISSN : 2186-5132
Print ISSN : 0387-3374
ISSN-L : 0387-3374
8 巻, 1 号
選択された号の論文の7件中1~7を表示しています
  • 藤田 政雄
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 1-6
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    This is a part of the report in counseling of mentally and physically handi capped children, at Ikeda Education Institute, since 1956. The objects of counseling are in all areas of handicapped; neurosis, C. P., the mentally retarded, autism, the language and hearing handicapped and so on. The method of counseling depends on psychological, educational and medical diagnosis and guidance (the clients visit the Institute continuously a month). Generally, separation of children from parents means psychological separation of mother-child (a child's separation from a mother; independence of self). But this case means especially physical and mental separation of a mother from a child. By our clinical diagncsis, it seems that the separation of children from parents is generally late in case of the mentally retarded, the crippled and the other physically handicapped. One of these evidences is delay and weakness of period of resistance. But in case of the emotionally handicapped, especially, autism, we think that the separation of a mother from a child is generally abnormal and fast. Of course, we must do more and more a research on these problems. We also think that the integration of children from parents is very important of the separation. Lastly, we believe that the sound child development needs the suitable separation of children from parents.
  • 高野 武
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 7-18
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    1.本研究は発語明瞭度50%以上および知的能力に著しい障害を示さないCP児85人(年令6才〜19才)を対象に、68語音からなる検査語音の発語時における不安定傾向について分析しようとした。2.検査方法としては、68語音からなる検査カードを1語1語提示し、発音させ、それを録音し、それを3名の検査者(一定)によって再生、分析していった。分析には、3名の聴取条件をそろえるために集団補聴言語訓練器(GH25型、 Rion)を用いておこなった。3. 主な分析結果(1) 語音には、その種類により発語時に有意な難易傾向があり、難発語音(平均発現頻度以上の不安定頻度を示した語音)としては、語音〔ぞ〕〔ざ〕〔ぜ〕〔ず〕〔ら〕〔ろ〕〔り〕〔る〕〔れ〕〔つ〕〔そ〕〔せ〕〔す〕〔し〕〔で〕〔さ〕〔だ〕〔ひ」〔ど〕〔ぎ〕〔ぐ〕〔び〕〔み〕があげられた。(2)検査語音の動揺傾向(置換される語音の種類)をみると、語音〔さ〕〔す〕〔せ〕〔つ〕〔ら〕〔り〕〔る〕〔ろ〕〔ざ〕〔ず〕〔ぞ〕〔ぴ〕などにおいて大きな動揺がみられ語音〔あ〕〔い〕〔う〕〔え〕〔き〕〔く〕〔こ〕〔に〕〔ね〕〔は〕〔ひ〕〔へ〕〔ほ〕〔め〕〔や〕〔ゆ〕〔よ〕〔ん〕〔ご〕〔ぱ〕においては比較的少ない動揺を示した。(3)多発現頻度(平均値以上)を示した置換語音の発現をみると、それらは〔ざ〕行、〔ら〕行、〔だ〕行、〔だ〕行、〔さ〕行等に特に集中する傾向を示した。(4)聴取不可能な発言および検査語音以外の語音への置換傾向の分析から、本研究対象の範疇においてはCP児といえども著しいみだれはみられず、また行間の有意差も存在しなかった。(5)清音の置換傾向は清音に多く、濁音のそれは清音と濁音の両群に多く発現する傾向を示した。このことは濁音の構音の困難さを示しているともいえる。(6)難発性、動揺性、不安定頻度の多発現傾向等、語音の不安定傾向を総括してみると、それらの語音の多くは〔ざ〕〔ら〕〔さ〕〔た〕〔だ〕の各行に集中していた。(7)語音産出の2条件、構音点と呼気の使い方、によって不安定語音を分割してみると、前者においては歯音歯茎音に多くの発現を、また後者においては弾音に極めて多くの発現をみた。(8)年令別語音の発達段階と難発語音の発現傾向を対比してみると極めて高い相関のあることが見出された。(9)S語音←R語音の発現傾向をみると一般にみられる発音異常の置換傾向に極めて一致した結果を得た。
  • 一宮 俊一
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 19-25
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    脳性マヒ者の就業における適合の問題を就業年限の観点から考察したが、適応条件に関する制約上の問題はあるが、次のごとき結果と課題を見出すことができた。1.就業脳性マヒ者は、就業年限の差にかかわらず、軽度および中程度障害においては、障害と就業内容が適合している場合においては、安定した状態にある。2.中程度障害者の適合の行なわれるのは、比較的少数の場合である。3.機能障害と就業内容とがよく適合していない場合の就業は、基本的に困難な状態にあるが、かれらのなかには、(1)雇用主の理解により、障害に適した就業内容への移行がみられ、(2)本人の事業所内での主体的な対人関係の推進により、定着への可能性が認められる。したがって、脳性マヒ者の就業前教育において、(1)職能的機能訓練の強化と、(2)集団的、協同的学習の機会による対人関係の適応が課題となるであろう。
  • 橋本 重治, 松原 達哉, 中司 利一, 藤田 和弘, 藤田 雅子, 栗原 輝雄, 柳本 雄次
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 26-43
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    本調査は肢体不自由児の性格・行動に関して次のような目的で行なった。(1)肢体不自由児の性格・行動はどのようなものであるか調査すること。(2)肢体不自由をひきおこした原因や脳性まひの病型、年令などのちがいによって、性格・行動がどのように異なるか調査すること。このため、肢体不自由児の教育に長い経験があるか、または研究業績のある全国の教師に、日常場面で観察した肢体不自由児の性格・行動を自由に記述し報告してもらった。調査を依頼した教師は93名で、彼らがその性格・行動を報告してきた肢体不自由児は251名であった。報告された具体的な性格・行動についての記述を22の性格・行動類型(大項目)にまとめた。さらに、これらの大項目の内部で相互に類似した記述をいくつかのカテゴリー(小項目)に分類した。これらの項目の頻数を算出して肢体不自由児の性格・行動の特徴を研究した。研究結果は次のように要約できる。(1)肢体不自由児の性格・行動に、「活動過多性」や「固執性」、「自己統制の欠如」など、一般的な性格検査に含まれていないような性格・行動項目がみられた。この結果から、肢体不自由児の性格・行動をさらに研究する時、それらの項目を含む独自の質問を用意する必要性を示唆した。(2)脳性まひ児と非脳損傷肢体不自由児を比較すると、脳性まひ児では、(1)「活動過多性」「固執性」「自己統制の欠如」といった大項目と「がんこさ」「ふざける、はしゃぐ」といった小項目、および(2)「退行」といった大項目と「身体的接触を求める」「依頼心が強い」「泣く」「人なつっこい」「無頓着、乱雑、粗雑」などの小項目に報告が多くあることがわかった。従来、脳損傷児にみられるといわれている性格・行動が脳性まひ児の方に多く認められた。肢体不自由児は病因によって性格・行動に幾分異なったところがあると推察した。(3)各大項目の頻数を全頻数のうちで占める割合になおし、アテトーゼ型の方が痙直型より多い大項目はどれかを調べたが、まったく見いだすことができなかった。しかし、「一般的活動性」において、」活動的である」とする報告がアテトーゼ型の方に多いことがわかった。その他の結果をあわせて検討すると、アテトーゼ型の方がやや活動的外向的な傾向があると思われた。(4)脳性まひ児は年令が増すにつれて、「一般的活動性の欠如」すなわち「消極的」「意欲の喪失」などの報告と「回帰性傾向」すなわち「感情の変化がはげしい」などの報告がふえ、一方「退行性」すなわち「泣く」などの報告が減少することがわかった。非脳損傷肢体不自由児は同様に「消極的」などの報告が年令に伴なってふえるが、反面、「落ち着いている」などの報告が増すとともに、「泣く」などの報告がへることがわかった。
  • 宮武 宏治
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 44-50
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    CP児に早期の治療または教育をするためには、(1)CP児を早期に発見すること、(2)乳幼児期におけるCP児の身体的および精神的な行動発達の特徴を知ることが前提となる。その手がかりとして遠城寺式乳幼児分析的発達検査を用いて、4才未満のCP児50名についてテストした結果をまとめた。〔結果〕(1)CP乳幼児の発達は、移動運動に顕著な遅滞がみられる。これは年令が進むにつれて著しくなる。(2)(1)の原因として「ひとり立ち」できるか否かが大きな分れめとなっている。多くの者はこれが達成できない。(3)多くの児童は全領域移動、手、言語、情意、知、社会的発達の6つにわたって遅滞がみられる。(4)精神発達の面では、どの領域も2才児まではあまり著しい遅れはないが、3才児で来院した者は著しく低い。年令が大きくなって来院しているものには訓練や教育の対象にならないような重症者も多い。(5)言語発達、知的発達、社会的発達に比べて、情意の発達の遅れはやや少い。(6)年令が1才以下では障害の様子はあまり明瞭でないが、2才近くになると大体明らかになる。(7)CP児の発達にはむらがあり、個人差も大きい。以上のような結果からも今後は、さらに多くの症例について発達の経過をとらえ、その間の訓練や教育との相関をみる必要があろう。
  • 小宮 勝
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 51-62
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    1. Physical fitness is essential for all citizens, but it is especially important for mentally retarded children. The purpose of education on mentally retarded children are the independence of their life. Therefore, physical fitness is required for this purpose. Many of the literatures have reported that 70 percentages of co-ordination have been accomplished until 10 years old, as compared to the expected ability of adults. The purpose of this study was to examine the program of their education based on the co-ordinaton of mentally retarded children. 2. Subjects Fifty-eight children (35 boys and 23 girls) enrolled in the education and training programs at the school for the retarded, Ohori Fukuoka, and 684 normal children (354 boys and 330 girls) were tested during the summer period of 1969. 3. Results The findings of this study indicate the following: (1) Motor ability index (Oseretzky, N. I) (Mo. Q) Sugada reported on the basis of Kano-Oseretzky test that mentally retarded children are inferior to normal children. There is a continual development of motor ability on normal children with increased ages, but there is a remarkable development on mentally retarded children from 7 to 8 years old. The development of motor ability on mentally retarded children, however, is slowly increased after 8 years old. Mentally retarded children of lower IQ's showed significantly higher Mo. Q's than the retarded of higher IQ's. (2) Co-ordination a. Balance Mentally retarded children are inferior to normal children in balance ability. It was found that balance ability has been gradually increased until 9 years old, and that from 10 years old on, balance ability has been suddenly developed. b. Agility Development of agility on mentally retarded children showed an increased tendency with increasing ages. Development of agility on normal children showed sudden increasing. This may mean that a function of the nerve has been completed for the most part until 10 or 12 years old. c. Ingenuity Development of ingenuity showed significant differences between mentally retarded children and normal children, in favour of the latter. Development of ingenuity on mentally retarded children showed a great increased tendency until 10 years old from 7 years old. d. Flexibility There were not significant developmental differences in flexibility between mentally retarded children and normal children. e. Power Mentally retarded children can not show harmonized motions of the arms and legs. Significant power differences were indicated between mentally retarded children and normal children. f. Strength Strength of 11 or 12 year old mentally retarded children showed significantly inferior results to that of 7 year old normal children. g. Conclusion This study revealed that the co-ordination of the mentally retarded showed significantly inferior results to that of normal children. Both groups, however, showed an increased tendency of co-ordination ability respectively. Therefore, effective programs of education must be established for mentally retarded children.
  • 飯田 雅子
    原稿種別: 本文
    1970 年 8 巻 1 号 p. 63-72
    発行日: 1970/06/01
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    This is to examine how mentally retarded people develop their ability after they have taken employment. These are taken from the guidance process at the Aftercare Center, Hyuga Kosai Gakuen. 1. Development of self realization and expansion of ability to live in community life. When our retarded people take employment they should be able to join in the groups by themselves, alse when necessary to undertake some actions they try to do it according to their own understanding. But after three months of employment, all of them somehow begin to show development of self-realization. This great development was not shown during the period of the institution. So it must be helpful to develop their ability by joining in as members of the society. Also all of them have shown great expansion of ability to live in a community life. Main causes of expansion: 1) Their needs were changing according to the situation 2) Facing the realities of life made learning effective 3) Labor and earning money together gave the chance to learn the value of life 4) They developed a sense of pride in becoming a member of society You can see how much difference exists in the leading process between the Institution and real life in society 2, The guidance process of economic life mentally retarded people must be taught an understanding of economic life if they are to lead a truly independent life. If a man gets a job and doesn't know how to spend his earnings in every day life in society, that job cannot be called work but rather play. Unless the man realizes the use of his earnings, there will be no willingness to work. It's very important to teach the worth of his job. Some examples of concrete guidance 1) to give an understanding of salary 2) to guide the spending of salary 3) to instruct the managing of cash 4) to motivate willingness to work Conclusion It is a very difficult task to help mentally retarded people to have a completely independent life, yet all of them are hoping to get jobs outside instead of living in the institution. Many cases, as stated above showed that they could not get further development in the institution. Yet they expanded their ability in many ways and blossomed out in society. Of course they need someone's help and support and with this we know they can continue to adjust their ability for living in society. Meanwhile we, the leaders, must seek this guidance process for the improvement of mentally retarded people.
feedback
Top