西部造船会々報
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選択された号の論文の15件中1~15を表示しています
  • 原稿種別: 表紙
    p. Cover1-
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
  • 原稿種別: 表紙
    p. Cover2-
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
  • 原稿種別: 付録等
    p. App1-
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
  • 原稿種別: 付録等
    p. App2-
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
  • 原稿種別: 付録等
    p. 1-5
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
  • 渡辺 恵弘, 熊井 豊二, 森 正浩, 井土 敏
    原稿種別: 本文
    p. 7-12
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    The present paper shows the second preliminary experiments on the measurements of the pressure and strain of the deck plate with various forms of coaming as an obstacle, for instance, the hatch coamings and house walls of a ship when a lump of the water impinges on the deck plate. As the results of the experiment, both the pressure and the strain were measured about 1.6 times of those obtained from plain plate previously tested. The effect of the obstacle upon the increment of pressure and strain of the plating is therefore qualitatively given by the present preliminary study.
  • 真鍋 大覚
    原稿種別: 本文
    p. 13-20
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    When a flat plate moves in waving water, its frictional resistance varies with some phase lag from relative orbitual motion. The gradient of velocity profile on plate surface also varies periodically, but its mean value of one perid does not cancel. According to this phenomena, frictional resistance always increase on wave surface compared with that in still water. Below transision resion, the cause is chiefly depends on acceleration and pressure gradient, and at high Reynolds number, on relative velocity gradent.
  • 谷口 中, 田村 欣也
    原稿種別: 本文
    p. 21-34
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    実船の試運転成績から風及び潮流の影響を修正する方法として最も一般的に使用されているものに水槽委員会で作成した「速度試運転成績標準解析法試案」があり,三菱長崎水槽でも従来よりこの方法を用いて実船の試運転解析を行つて来た。然しながらこの試案に用いられている風圧抵抗の修正方法は往復航の相対風速の相違に基くトルク係数の差を利用する方法であるため,絶対風向が船のコースより大きく外れると誤差が増加し.真横より風を受ける場合は風圧抵抗が存在するのに本方法によつては原理上修正が出来ない。又最近のSuper tankerのような船型にあつては船のinertiaが大きく助走距離,其の他試運転成績のばらつきを大きくする要素が多くなつて之等がトルク係数に混入するため上の方法では正確な風圧抵抗に対する修正が行えなくなる欠点もある。更に同試案の方法では計測トルクの往復抗の差はすべて往復航の相対風速の相違による風圧抵抗の差に基くと考えて取扱つているが,実際には往復航の速度差によつて生ずる水抵抗の差に起因するトルクの差が風圧抵抗の差に基くものと同程度,場合によつてはそれ以上の大きな値となるためどうしても修正値中に誤差が入つて来るのを避ける事が出来ない。これ等の欠点を除き風圧抵抗の修正をより精度高く行うために考えられたのが今回の新しい修正方法で,試運転時の風圧抵抗を風圧抵抗係数Cxより計算して試運転成績より除き,水抵抗のみの状態(真空状態)にして潮流に対する修正を行い再びCxを使用して無風状態に修正するものである。この新しい考え方で逆に良好な実船試運転成績(絶対風向が船の進行方向に近いもの)の得られたものから風圧抵抗係数Cxを逆算すると,模型試験結果得られるCxともほぼ一致する値が得られる。従つて本方法に使用する風圧抵抗係数Cxは模型試験等より得られた値を使用するか,或いは同型船の試運転成績中計測結果が良好なもの(絶対風向が船の進向方向に近いもの)より計算した値を使用すればよい。以上の如く本方法を使用する事によつて試運転成績解析の精度を一段と向上する事が出来る。
  • 辻 勇
    原稿種別: 本文
    p. 35-42
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    This paper presents the results of standard V-Charpy impact tests of seven different series of specimens, cut from three typical structural steel plates whose chemical composition and mechanical properties are shown in Table 1. There are several criteria currently in use to define a transition temperature, but their physical significance are still vague, then we may often confuse to prefer any such criteria in order to evaluate steel quality satisfactorily. This report propose the method of evaluating fracture toughness "p", experimentally from Charpy data. The quantity is defined as the stored strain energy released from the cracking specimen as the results of the advancing crack by a unit area. Comparing these value, good judgement are available.
  • 桑野 研一, 赤星 政光, 森 正浩
    原稿種別: 本文
    p. 43-56
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    On a mammoth tanker, there is often provided a wash bulkhead on the centre line in the hull srructure. In such a case there occures a considerable magnitude of shearing stress in the bulkhead at about 1/4 L from 〓, where the shearing force acting on thes hip reaches its maximum. If an opening is cut out at this part of bulkhead, it is supported that a high degree of stress concentration should occure around the circumference of the opening. Hence it is necessary to conssider a suitable reinforcement in order to release such a highly concentrated stress. There are two criterions when considering this reinforcement, the one is to make the largest strses smaller than the allowable stress and the other is to make the magnitude of energy absorbed till it falls into failure as large as possible, generally. Although many investigations have been made in regard to these reinforcements both theoretically and experimentally, few of these consider these two criterions. The authors therefone, tried to find the most effective reinforcement, taking into account the above two criterions. The authors analysed the stresses and shearing strain energy of the perforated plate with various shapes of reinforcement at the circumferences of the openings. The analysis was made both theoretically and experimentally, and the authors recommend, as the most effective method of reinforcement, to attach a coaming whose cross sectional area is 4/10〜5/10 that of opening which is cut out.
  • 高松 攻
    原稿種別: 本文
    p. 57-68
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    To avoid complicated calculation of stress analysis for stayed masts, convenient nomogaphs are introduced in accordance with succinct formulas, developed in this report.
  • 佐藤 茂, 下川 寛人, 三宅 一馬
    原稿種別: 本文
    p. 69-80
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    Salmon and trout fishing in the Northern Pacific Ocean and whale catching in the Antarctic Ocean are especially important to Japan, not only as sources of animal protein but also as a means of securing foreign currencies. The refrigerated factory ship plays a central role in these type of fishing. Many modern refrigerated factory ships have been built in Japan since World war "II", installed with the latest equipment and machinery. For a short while after the war, because of scarcity of materials and lack of capital, the factory ships used were remodelled from war-time standard ships. Since then, however, one or two newly built refrigerated factory ships have been delivered every year, starting with the Miyazima maru in 1953. The main particulars are given of fourteen of these new ships. Three recent types are the midship engine type, the centre bridge type with engine aft, and the fore bridge type with engine aft: their operating performances are compared. The preliminary design of a factory ship, i.e., principal dimensions, stability, sea speed, sailing endurances, etc. is described. Some current problems on the equipments are also explained.
  • 新見 康幸, 林 祐次
    原稿種別: 本文
    p. 81-90
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
  • 勝田 基平
    原稿種別: 本文
    p. 91-96
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
    タービン油及びベヤリング油の使用限界を船内において簡単に推定する方法を見出すことを目的として外油,内油6種のタービン油及び7種のベヤリング油を人工的に酸化変質せしめ,各酸化過程における物理化学的性状の変化とブロツターテストについて詳細な試験を行った結果次の結論を得た。(1)タービン油,ベヤリング油共に酸化せしめた場合酸価・粘度・及び残溜炭素分が増加しかつ短波長側における光の透光度が著しく減少する。(2)酸化油のブロツターテストの結果は酸価及び残溜炭素分との間に高い相関関係がある。(3)従つてブロツターテストは潤滑油の酸化変質状態を知る方法としては従来の酸価・残溜炭素等の測定に代つて使用限界を充分把握出来るので,船内試験法として又潤滑油管理上極めて簡易且有効な手段であると考えられる。
  • 原稿種別: 付録等
    p. App3-
    発行日: 1959/08/25
    公開日: 2018/02/24
    会議録・要旨集 フリー
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