詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "この愛の物語"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 岡田 恵美子
    オリエント
    1985年 28 巻 1 号 37-54
    発行日: 1985/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    Romance poetry in classical persian literature attains its distinct maturity in the twelfth century. While, at first glance maintaining a kind of fantastic story-telling appearance, the romance poem is outstanding for its remarkable expression of human will and desire as well as, in the midst of all the mystical poems that dominate classical Persian literature, for its extremely practical manner of description.
    In an effort to trace images of women described in the romance poems, we meet with the figure of the ideal woman: Shirin in Khusrau u Shirin written by Nizami.
    Within Shirin, we find a strong human sensitivity, by no means uncommon among women figures in earlier romance poetry before the appearance of Shirin and at the same time, symbolic mysticism seen in the women in romance epics after Shirin. Indeed, Shirin seems to be endowed with both the sacred and secular, and this ideal image of women, possessing both contrasting features, seems to continue to the present day.
  • 近内 トク子
    山野研究紀要
    1996年 4 巻 37-48
    発行日: 1996/03/25
    公開日: 2019/06/10
    研究報告書・技術報告書 フリー
    Shakespeareは,劇作家としてデビューした直後に若い貴族をパトロンとして仰ぐ幸運に恵まれた。二人の間には身分の違いを越えた交友関係が生まれたようである。ルネッサンス期における男性同士の友人愛は,彼の初期喜劇The Two Gentlemen of Veronaにも描かれているように,一切の価値に優先する聖なる絆であった。Shakespeare's Sonnetsは謎の多い作品である。作品が誰に捧げられ,歌われているライバル詩人が誰か,また詩人が愛した黒髪の婦人は誰か,という疑問が解決に到っていないからである。作品の構成は,6分の5が友人である美貌の貴公子を歌ったソネットで,残りの6分の1が上に述べた黒髪の婦人を歌ったソネットである。1番から17番ソネットでは,貴公子の美貌とその若さが讃美され,美と青春を失なう前に結婚し,子孫を儲けなさいという,結婚の薦めになっている。二人の交友が深まっていく間に,詩人が全く予想しなかった事が起こる。黒髪の婦人が貴公子を誘惑したのである。この事件が元で二人の交友関係にひびが入り,やがて二人は別れる。美貌の友人は,詩人にとってライバル関係にある文人達とつき合うようになる。だが二人の関係は後に修復され,交友関係は甦る。作品の前半は友人讃美が中心であるが,その裏には当時猛威をふるっていたペストの流行から来る「破滅の時」への警告と,「時の猛威」にも勝利する「ペンの力」が歌われている。作品の後半は友人と別れた詩人の嘆きと怨みが歌われている。しかし作品の最後では,友人と和解した詩人が,貴公子から得たものの大きさを見直し,友人の大きな愛を認め,変わらない愛こそ永遠に生きると,愛の絶唱を歌う。
  • ──語り、時空間の飛躍とメタシアター──
    岡本 淳子
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2020年 70 巻 1-18
    発行日: 2020/06/15
    公開日: 2020/07/07
    ジャーナル フリー

    Spanish playwright Alfonso Sastre (1926 -) started his career in 1945 and wrote plays focusing on social problems such as workers' resistance, the patriarchal society, and the suppression of speech and emotions. However, Ana Kleiber, written in 1995, is different from his other works; its theme is tragic love, and in the play, the author attempts various experiments which were not common at the time in Spanish theatre.

    This paper analyzes the experimental elements of Ana Kleiber and studies their dramatic effects. Firstly, the realistic opening scene is examined to clarify the author's intention behind the simultaneous conversations carried out between three groups on stage.

    Secondly, the temporal-spatial leaps of the characters' narrations are studied, demonstrating that Sastre applied the concept of Gerard Genette's narratology. Another point of discussion is the power balance among the three characters' narrations.

    Finally, the embedded structure of this play is analyzed. Because a love story is nested within the narration of a young German, who has a conversation with Sastre the playwright, this play can be defined as a metatheatre. Furthermore, the metatheatrical elements are studied, paying attention to the main character, an actress who plays herself and her colleague within the play, as well as the dramatic structure in which the character Sastre plans to write a play called Ana Kleiber based on the story narrated by the young German.

feedback
Top