詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ケソン市"
131件中 1-20の結果を表示しています
  • ―10日間の環境モニタリング技能養成研修 (フィリピン, セブ市) を例にして―
    加藤 進
    環境技術
    2003年 32 巻 5 号 414-418
    発行日: 2003/05/20
    公開日: 2010/03/18
    ジャーナル フリー
  • 古谷 崇, 原 祐二, 村上 暁信, Armando Palijon, 横張 真
    ランドスケープ研究
    2009年 72 巻 5 号 719-722
    発行日: 2009年
    公開日: 2010/06/24
    ジャーナル フリー
    Using the Solid Waste Management Program of Holy Spirit, a neighborhood of Quezon City and the larger Metro Manila area, as a case study, this research aims to further the development of efficient organic waste recycling systems in developing countries. To accomplish this, two aspects of the present system of Holy Spirit are first evaluated: (1) the reduction of organic waste and recycling of compost and (2) the quantity of organic waste and compost produced. Then, the amount of compost that could potentially be utilized on farmland and vacant land within Holy Spirit was measured to determine the possibility of a local recycling system. Our results indicate that, at present, securing buyers for compost is difficult and, therefore, most compost is distributed to large neighboring farm villages. However, our analysis of potential compost-use within the Holy Spirit area demonstrates that a more local compost recycling system is indeed feasible.
  • 加藤 進, 金岡 千嘉男
    環境技術
    2001年 30 巻 1 号 70-75
    発行日: 2001/01/20
    公開日: 2010/03/18
    ジャーナル フリー
    フィリピン,
    ケソン市
    , ピサヤス道路で乾期の2000年4月に, Passiv esampler (改良天谷式) とFilter BadgeNO2およびActive samplerの同時測定によって, 熱帯地区でのPassive samplerの信頼性について検討した.その結果, 外気温は平均値で33℃, 相対湿度の平均値は49%であり, 予想されるほど高湿度ではなかった.Activesamplerで測定した交差点における3日間のNO2およびNO濃度範囲は, それぞれ41~98ppb, 33~329ppbであり, 移動発生源の寄与率を示すNO×100/NOxは60~70%であった.Active samplingとPassive samplingの測定結果の比較から,
    ケソン市
    におけるPassivesamplerの濃度換算係数 (β) は, β=5.0 (天谷式) および71 (Filter-badge) と推定された.この濃度換算係数を用いて求めたピサヤス道路に面した環境天然資源省 (DENR) 敷地の4月24日から28日のNO2濃度 (24時間暴露) 範囲は, 36~56ppbであった.この濃度は, 1997年の同地点で測定した平均濃度よりも35%高かった.
  • 宮脇 聡史
    東南アジア -歴史と文化-
    2021年 2021 巻 50 号 135-139
    発行日: 2021年
    公開日: 2023/06/01
    ジャーナル フリー
  • 村上 暁信 , 渡辺 祐也, 原 祐二, 横張 真, パリホン アルマンド
    ランドスケープ研究
    2010年 73 巻 5 号 607-610
    発行日: 2010年
    公開日: 2011/07/22
    ジャーナル フリー
    Since to generate lots of new public open spaces in already congested urbanized areas is quite difficult,it is strongly needed to utilize the existing privately owned open spaces in order to establish a sound urban environmental plan, especially in Asian mega-cities where rapid urbanization is being observed. In this study, GIS analysis and field survey were integrated to examine the distribution and the condition of privately owned open spaces in the suburban area of Metro Manila, Philippines, then, the influences of Home Owners Association was examined. First, the aerial photos taken in different periods were used to examine the change of privately owned open space in the subdivision development areas. Then, a series of field survey was implemented. Through the study, the following findings were obtained; although the ratio of privately owned public spaces has been decreasing, it was observed that the rate of decreasing has become gentle. The condition of open spaces varied lot to lot, the feature of open space was influenced by the characteristics of the area and its home owners association.
  • 加藤 進, 竹本 行正, 千葉 賢, 金岡 千嘉男
    環境技術
    2001年 30 巻 5 号 386-392
    発行日: 2001/05/20
    公開日: 2010/03/18
    ジャーナル フリー
    発展途上国の大気汚染状況を, ハイボリューム・エアサンプラー, 原子吸光法およびイオンクロマトグラフといった機器を利用して得られたエアロゾル成分濃度から簡単に評価する手法を提案した.すなわち, 常備の機器によってTSP濃度, 重金属濃度および水溶性イオン濃度を測定する.ついで, NO3-とSO42-濃度をX-Y軸, TSP濃度を円の大きさで示すバブル図を描くことによって, エアロゾルからみた大気汚染状況を定性的に表現することが可能であり, 中国の内陸新興工業都市ウルムチ (1月) の大気汚染状況が著しいことを示した.このバブル図では, NO3-とSO42-濃度が同一の場合, TSP濃度を示すバブルが重なる欠点がある.そこで, TSP濃度, NO3-とSO42-濃度に主成分分析を実施し, 累積寄与率88.9%の第一主成分を利用して, 主成分得点から異なる都市間のエアロゾルからみた大気汚染状況を数値化して比較できることを示した.この結果, 中国東北部重工業都市瀋陽市の12月と8月の大気汚染状態の差異,
    ケソン市
    における大気汚染の状況を, 過去や現在の日本の諸都市と比較することが可能となった.また, AlをベースとするEF (Enrichment Factor) 法をエアロゾル中の重金属濃度に適用すると, Pb等の起源が類推できた.これらの手法は, 途上国に対する環境技術移転の中で分析技術移転に次ぐ第二段階の分析値の評価・応用に活用が可能と思われた.
  • 松原 寛
    浮選
    1975年 1975 巻 55 号 24-27
    発行日: 1975/07/15
    公開日: 2009/06/05
    ジャーナル フリー
  • 佐々木 謙一
    経済教育
    2013年 32 巻 38-41
    発行日: 2013/09/30
    公開日: 2017/12/28
    ジャーナル フリー
  • 松田 芳郎
    ドクメンテーション研究
    1983年 33 巻 11 号 549-554
    発行日: 1983/11/01
    公開日: 2017/10/05
    解説誌・一般情報誌 フリー
    1983年7月11日から22日まで,フィリッピン・
    ケソン市
    で,ユネスコがフィリッピン大学図書館学研究所と共催した「アジア・太平洋地域の社会科学における情報源・情報システム・情報サービスに関するセミナー」の大要を紹介し,そこでのユネスコ等への勧告と示唆12項目と現在の日本のおかれている状況とこれからの方策についての若干の提言を示した。
  • 加藤 進, 古内 正美, アモルンキットバームルン マナ, パニヤピン クリンプラツーム, リンパセニ オンパン, 金岡 千嘉男
    環境技術
    2003年 32 巻 1 号 69-74
    発行日: 2003/01/20
    公開日: 2010/03/18
    ジャーナル フリー
  • ―― 「ゴミ戦争」勃発ごろまで――
    浦邊 真郎
    廃棄物資源循環学会誌
    2016年 27 巻 2 号 147-152
    発行日: 2016/03/31
    公開日: 2020/10/01
    ジャーナル フリー
  • 中間セクターとしての特徴と役割について
    薬袋 奈美子, 内田 雄造, 加藤 麻由美, 居林 昌宏
    都市計画論文集
    1994年 29 巻 715-720
    発行日: 1994/10/25
    公開日: 2019/02/01
    ジャーナル オープンアクセス

    THE OBJECTIVE OF THIS STUDY IS TO CLARIFY THE ROLE OF "ORIGINATORS" IN THE COMMUNITY MORTGAGE PROGRAM IN THE PHILIPPINES. "ORIGINATORS" ARE GOOD EXAMPLES OF AN INTERMEDIATE SECTOR FOR URBAN IMPROVEMENT, AND IT IS QUITE MEANINGFUL TO STUDY THEIR ROLES AND THE CONDITIONS THEY NEED FOR BETTER ACTIVITY. IT WAS SHOWN THAT NGO-ORIGINATORS PLAY IMPORTANT ROLES IN COMPREHENSIVE SLUM IMPROVEMENTS. IT WAS ALSO CLARIFIED THAT THE GOVERNMENT SHOULD PREPARE BETTER ENVIRONMENT FOR NGOS, AND DEVELOP PROCESS FOR UPGRADING THE SECTORAL PLAN, AND PROVIDE EASIER ACCESS TO PUBLIC FINANCING FOR COMMUNITY ASSOCIATIONS.

  • 自主的な住環境改善を含めた事業後の評価
    薬袋 奈美子, 小菅 寿美子
    住宅総合研究財団研究年報
    1999年 25 巻 1-12
    発行日: 1999年
    公開日: 2018/05/01
    ジャーナル オープンアクセス
     住環境整備では,物理的環境を改善するばかりでなく,精神的環境や社会的環境を含めて検討されることで,住民にとって快適を居住環境が形成されるものと考える。本研究では,住民が住環境整備を行なうために,非営利的な支援を行なう専門家の支援のありかたを考察する。フィリピンにおけるコミュニティ抵当事業では,コミュニティを単位とした自主的な改善が促され,オリジネーターと呼ばれる役割を果たす専門家組織を制度上に位置づけたことで,改善が促進された。 コミュニティ抵当事業は,不法占拠コミュニティに対して,コミュニティが組織化され,将来の改善計画が示された場合に,土地を購入すること等を目的に低利の融資を行なうものである。この融資を経て,各世帯は住宅の改善を漸次行ない,また地区を単位としたインフラの整備も,区画・道路の整備,上水の整備,コミュニティホールの建設といったことが行なわれた。これらの整備において,オリジネーターにあたるNGOでは,直接整備を誘導したのではなく,住環境整備において住民組織が自主的に整備計画を立て,また資金を調達するといったことができるよう,住民同士の対話の促進を支援するといった間接的な支援を行なっていたことが確認された。住民主体の住環境整備実現のためには,専門的な支援をどのように受けるのかを住民自身が選択できるよう,カをつけられるようにすることが重要である。また日本との比較を行ない,今後日本においても,非営利的に住民の住環境整備活動を支援することのできる事業制度の体制が整えられる必要があること等を指摘した。 結論として,住民の活動を各専門分野の専門家として支援する組織とは別に,オリジネート組織と呼べるような,住民が主体的に活動を継続するための,組織化を含めた間接的な住環境整備支援を行なう組織が必要であることを示した。
  • 佐伯 竜彦, 西田 孝弘
    コンクリート工学
    2010年 48 巻 7 号 7_45-7_47
    発行日: 2010年
    公開日: 2012/03/27
    ジャーナル フリー
  • 三瓶 由紀, 原 祐二, 村上 暁信, パリホン アルマンド, 土屋 一彬, 横張 真
    ランドスケープ研究
    2014年 77 巻 5 号 697-700
    発行日: 2014年
    公開日: 2015/05/22
    ジャーナル フリー
    This study focused on assessing supply-demand balance of nitrogen in compost/vegetable productions at vacant lots in subdivisions as well as in barangays, in Quezon City in Metro Manila. We obtained data on the recommended rate of fertilizer application per each vegetable from the precedent studies. The analysis of composition of sample compost was conducted and a total nitrogen amount of locally produced compost was estimated. GIS was used for understanding spatial characteristics of nitrogen balance. We found that almost half of the subdivisions were faced to oversupply though several subdivisions were deemed to be in quite short supply. Cooperation among subdivisions in each barangay had a potential of better nitrogen balance; however, the current centralized composting facilities might not be good support for continued compost recycle system because of their distribution patterns. We proposed that the current barangay-based policies on organic waste management and urban agriculture should be more flexible and more attentions to coordinating system between subdivisions across barangay boundaries. This scheme can contribute to further organic material recycling within living spaces, thereby promoting sustainable living spaces in the suburban residential area.
  • ―マニラ首都圏を事例に―
    青木 秀男
    日本都市社会学会年報
    2015年 2015 巻 33 号 55-70
    発行日: 2015/09/05
    公開日: 2016/10/09
    ジャーナル フリー

        Homeless people have increased in mega cities of developing countries like the Philippines. This article aims to analyze homelessness in Metro Manila. The main focus is devoted to three issues on homelessness: where homeless people come from, where they live in Metro Manila and why they live there.

        First, this article analyzes the social processes which bring the needy to the streets using the push-pull hypothesis. It concludes that the squatter area is the biggest source of homeless people. Second, it analyzes the spatial distribution of homeless people. Management and control of public space by the government is strengthened, public space is privatized. As a result, squatter areas in public space are evicted from the inner-city and moved to the suburbs. Without a home many squatters are left behind in the inner-city and pushed to the streets. Thus squatter area is decentralized and homeless people are centralized. Third, it analyzes the politics behind the occupancy of public space vis-a-vis the government and homeless people. In the developing countries, public space has been seen as the pseudo-public space which can be occupied conventionally by the needy. However, control of public space is strengthened, demolition of squatter area is implemented, and many people are pushed to the streets. This article analyzes the politics behind the use of public space in relation to the government, the squatter, the vendor and the homeless people. It concludes that homeless people are the most vulnerable in both the occupancy and the elimination of public space. The pseudo-public space is disappearing and hence homeless people are converging with their counterpart in European countries.

  • マニラ首都圏における街頭商人の事例から
    日下 渉
    アジア研究
    2007年 53 巻 4 号 20-36
    発行日: 2007/10/31
    公開日: 2014/09/30
    ジャーナル フリー
    Many political studies of the Philippines share the assumption that the poor have been subordinated by the order of local elites and have functioned as a hotbed of the oligarchic democracy, and that if civic organizations are to help the poor they must be independent of local elites. However, one problem with this kind of assumption is that it ignores how the agencies of the poor negotiate with the dominant order of the oligarchy. I will present a framework showing how the various agencies of the poor struggle over social order, and demonstrating how the local power orders of local elites, the state control projects of state leaders and the social reform projects of civic organizations compete against each other.
    To make this clear, this paper also focuses on the struggles between the various forces over how street vending and city order in metropolitan Manila should be organized. One state leader tried to get rid of street vendors from the city (state control project) because he regarded the ubiquitousness of street vendors as a symptom of a weak state that cannot enforce law and order.Mayors have tried to maintain autonomous order in their bailiwicks (local power orders), and a civic organization has tried to legalize the interests of street vendors by lobbying the state (social reform project). Street vendors’ organizations have desperately defended street vending.
    Through this case study, I argue the following: first, in contrast to the dominant assumption of passivity of the poor, street vendors have influenced and constructed part of the contested social order by negotiating, resisting and cooperating with the practices of the state leader, local elites and civic organizations to create their own favorable order. The street vendors’ strategy of organizational bribing to avoid state control means that they have constructed an informal order vis-à-vis state control. Second, I also argue that there are dilemmas in the various expressions of agency available to street vendors. In particular, their practices to construct an informal order to avoid state control have prevented the social reform project which tried to legalize street vending because the informal order created stakeholders among the state officials. Finally, these ambivalent characteristics of the agency of street vendors indicate the difficulties that lie in constructing a democratic order in which the poor can uphold their interests and identities without being harmed by authoritarian orders of strong local elites and state leaders.
  • 小林 一幸, 横張 真, 村上 暁信, 渡辺 貴史
    農村計画学会誌
    2005年 24 巻 Special_Issue 号 S229-S234
    発行日: 2005年
    公開日: 2007/03/01
    ジャーナル フリー
    The aim of this research was to identify how the urban agriculture program (Kabuhayan sa Gulayan urban agriculture program) in Metro Manila is implemented, with a focus on the supportive roles of various stakeholders. This program started in order to improve the living condition of the urban poor and reduce urban waste. There are the Department of Agriculture, the Municipal Agricultural Office, the Barangays, and Non-Governmental Organizations as participants. When its attention was paid to a participant's program enforcement situation, this program has the character that the Barangays can support that “selection of farmers” and “use of compost”. The reason was thought that Barangay was administrative organization with a small-scale, it was mentioned that opinion adjustment with residents was able to be performed. It is important that Barangay participates this program.
  • 吉田 敦
    平和研究
    2011年 37 巻 139-143
    発行日: 2011年
    公開日: 2023/11/24
    ジャーナル フリー
  • 吉原 久仁夫
    東南アジア研究
    1971年 9 巻 2 号 296-301
    発行日: 1971/12/02
    公開日: 2019/06/06
    ジャーナル フリー
feedback
Top