詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "コンピューターおばあちゃん"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 大川 加世子
    老年看護学
    2003年 7 巻 2 号 11-14
    発行日: 2003/03/15
    公開日: 2017/11/20
    ジャーナル フリー
  • 葉口 英子
    マス・コミュニケーション研究
    2003年 62 巻 116-133
    発行日: 2003/01/31
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    The five-minute music program 'MINNA NO UTA' (Everyone's Songs), which has been broadcast on NHK since 1961, has contributed to the popularization of new children's songs. It has created about one thousand tunes, influencing musical education and popular music in Japan. This paper explores the characteristics and meanings of this program by focusing on its text as well as the processes of its production and consumption. My research involved conducting interviews with directors and distributing questionnaires to audiences. My aim is to explain the uses of this program by audiences through their everyday lives and how this TV program contributes to creating new children's songs. My conclusions are, firstly, that this program has a distinctive history that has been flexibly transforming songs into appropriate styles for children in the TV age. Secondly, these songs played a role in constructing a national collective identity for everyone (including grown-ups), especially from the 60s to the 80s, because these texts have functioned as 'national music' mediated by a state channel.
  • 『ふえはうたう』(小学校3年生)、『ゆかいなコンサート』(小学校4年生)から
    宇治橋 祐之, 佐藤 慶治
    放送研究と調査
    2025年 75 巻 10 号 28-54
    発行日: 2025/10/01
    公開日: 2025/10/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
    本稿は、NHK学校放送音楽番組『ふえはうたう』(小学校3年生向け)と『ゆかいなコンサート』(小学校4年生向け)の1987年度および1993年度の放送内容を、楽曲と演出の両面から分析したものである。NHKアーカイブス学術利用研究(連携型)として、NHK放送文化研究所の研究員と大学の研究者で共同執筆をした。

    『ふえはうたう』はリコーダー演奏を中心とした「表現」活動を重視し、児童の演奏技能の習得と音楽への親しみを育む構成となっている。一方、『ゆかいなコンサート』はクラシック音楽の鑑賞を通じて感性を育てることを目的とし、多様な楽器や演奏形態を紹介することで、音楽の広がりを体感させる内容である。両番組は学習指導要領に準拠しつつ、教科書掲載曲やNHK教育番組の楽曲を活用し、子ども向け音楽レパートリーの形成に大きく寄与した。

    特に『ふえはうたう』では、『みんなのうた』や『おかあさんといっしょ』など他番組の楽曲も多く取り入れ、教育番組間の垣根の低さがみられた。演出面では、出演者の成長描写や視覚的工夫(動く楽譜、アニメーション、色彩表現など)を通じて、児童の主体的な学びを促進していた。また『ゆかいなコンサート』では、1992年度の学習指導要領改訂を受け、自由な選曲や非西洋音楽の導入が進んだ点が特徴的であった。両番組とも、児童の発達段階に応じた演出がなされ、音楽教育の現場において重要な役割を果たしてきた。
feedback
Top