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7件中 1-7の結果を表示しています
  • 環境教育施設を訪ねて (9)
    板倉 豊
    環境技術
    2000年 29 巻 8 号 656-658
    発行日: 2000/08/20
    公開日: 2010/03/18
    ジャーナル フリー
  • Jリーグ・ファジアーノ岡山を事例として
    平井 紗夜子, 氏原 岳人
    都市計画論文集
    2020年 55 巻 3 号 623-630
    発行日: 2020/10/25
    公開日: 2020/10/25
    ジャーナル オープンアクセス

    本研究では,Jリーグの試合観戦者を対象としたMM施策を展開し,経年的な効果を検証した.分析の結果,1)2019年のプロジェクト認知度は79%,1試合あたりの自家用車からの転換率は11%であった.いずれも初年度を上回る数値であった.また,「ファジウォーカー」というキーワードの認知率も極めて高く,ブランディングが功を奏した.2)本プロジェクトでは数多くの施策を展開したが,行動プラン法によるワンショットTFPが転換に最も効果的であった.3)ファジアーノバスの内装リニューアルや試合時刻に合わせた運行,国道情報板の標語掲示,JRの駅構内・車内広告といった交通機関と連携した施策が,プロジェクト認知のきっかけとなっていた.4)公共交通機関の利用者は,沿道商店への立ち寄り頻度が相対的に高い.したがって,公共交通の利用促進が地元消費の増加に有効である.

  • ファジアーノ岡山を事例として
    谷本 翔平, 氏原 岳人
    都市計画論文集
    2019年 54 巻 3 号 1253-1259
    発行日: 2019/10/25
    公開日: 2019/11/06
    ジャーナル オープンアクセス

    本報告では、スポーツ観戦者に対するMM(Mobility Management)として、Jリーグのファジアーノ岡山の試合観戦者を対象として、自家用車から徒歩や自転車、公共交通などに行動変容させるための複合的な施策を提案し、実施した。その結果、2017年(初年度)は自家用車来場者かつMMに関する本プロジェクトを認知している試合観戦者のうちの10%(全自家用車来場者の7%)が自家用車以外の手段に転換した。転換者の属性は、30代~40代が多く、サポーター歴が長いこと、単独での観戦者である傾向があった。また、手段転換のきっかけとしては「ワンショットTFP」が最も多く挙げられていた。その一方で、二年目には、プロジェクト認知度と手段転換者割合ともに減少しており、継続的な効果につなげるための課題も見えた。

  • -パフォーマンス向上およびレースパターン改善の試み-
    品田 直宏, 梶谷 亮輔
    コーチング学研究
    2021年 35 巻 1 号 115-126
    発行日: 2021/10/20
    公開日: 2021/12/28
    ジャーナル フリー

        This study highlights the success of a Japanese junior female 100m hurdler (personal best of 13.42 sec) through a case study. She had a habit of kicking leg motion and too tight an arm swing while running. Thus, the theme of the training program was to improve her kicking leg motion and her arm swing. The training was conducted over the AprilOctober season, which was divided into two terms—the first (Apr-Jun) and the second (Jul-Oct) semesters. The training goals were set for 3–4 weeks, and the overall target was to win the under–20 (U20) National Championships in October. The main results were as follows: 1) A significant decrease in the second-semester timing of the 100mH record compared to the first. 2) A significant decrease in the second-semester value of body fat percentage compared to the first. 3) A significant increase in the second-semester value of lean body mass compared to the first. 4) Improved kicking leg motion in the second semester. 5) Extended acceleration in the race.
        As a result of improving the kicking action, she succeeded in changing her race pattern and won the U20 National Championships.

  • 平井 紗夜子, 氏原 岳人
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2021年 77 巻 3 号 219-229
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/08/20
    ジャーナル フリー

     本研究では,Jリーグファジアーノ岡山の試合観戦者を対象として,ブランディングを用いたMMの効果検証を行った.2019年のアンケート調査によると,79%のサポーターがプロジェクトを知っており,さらにそのうちの92%がプロジェクト名である「ファジウォーカー」を認知していた.また,11%の自家用車利用者が本プロジェクトによって交通手段の転換を行った.転換には「責任感のある」「魅力的な」といったプロジェクトへのポジティブなイメージが関連していることが明らかになった.イメージにはプロジェクト名やデザインを活用した施策の認知が関連しており,特にデザインと言葉によるアプローチを行ったJR・バス広告の寄与が大きいことが示された.

  • 宇野 博武
    体育・スポーツ経営学研究
    2023年 36 巻 61-75
    発行日: 2023/03/01
    公開日: 2023/03/01
    [早期公開] 公開日: 2022/11/22
    ジャーナル フリー

    Multiple researchers have reported that acquiring new spectators is a significant management issue for J. League clubs. To address this issue, the development of new spectator-sport products must be promoted. Although spectator-sport products have been studied in sport management literature for decades, the actual practices regarding the development of spectator-sport products is not yet fully understood. There seems to be a discrepancy between academia and practical use in terms of how spectator-sport products are perceived, but theoretical examination of the concept of spectator-sport products themselves is also insufficient. The present study aimed to clarify the practices of spectator-sport product development and reexamine existing theoretical models of spectator-sport products through the case study of a new project entitled “Fagiversity”, which succeeded in attracting college students (new participants) at Fagiano Okayama Sports Club. To do so, we collected data through fieldwork centered on semi-structured interviews with the project’s members (N=4).

    The study results are summarized as follows. The club assessed difficulties in attracting college students to attend home games, even if entrance was free. However, for the project’s target home game, approximately four times more students attended than for regular home games. In addition, the students enjoyed the new benefit that participating in cosplay and other activities at the stadium. This study clarified in detail the process for obtaining ideas and promoting the project. Remarkably, this project’s front staff considered their own products as a method to achieve the club’s objectives. The front staff considered the products is highly flexible because it provided various fun as entertainment. Furthermore, the front staff paid attention to the power balance among spectators who enjoyed different benefits.

    Based on the above results, we compared the existing concept of spectator-sport products, which is characterized by a concentric circle structure, with the perspective of spectator-sport products in practice sites, and identified the limitation of essentialism in an existing concept. In order to resolve this limitation, we discussed the possibility of a new conceptualization of spectator-sport products based on the perspective of chain mountain-type stadiums proposed by Nakazawa (2015). Future research should clarify the development theory of spectator-sport products through further case studies.

  • 宇野 博武, 前田 和範
    体育・スポーツ経営学研究
    2024年 37 巻 43-66
    発行日: 2024/03/01
    公開日: 2024/03/01
    [早期公開] 公開日: 2023/05/17
    ジャーナル フリー
     Community-based professional sports teams in Japan have played an essential role in regional revitalization. However, teams in provincial cities remain financially unstable and challenging to manage. Furthermore, many of these teams have been severely affected by the COVID-19 pandemic over the past few years. In the present study, we explored factors that enabled two professional sports teams in a provincial city, Fagiano Okayama (J-League) and the Kochi Fighting Dogs (independent professional baseball league), to successfully maintain their operations despite the challenges faced during the pandemic. We conducted semi-structured interviews with both teams to gather information on their COVID-19 countermeasures and analyzed their organizational resilience. The results revealed that the antecedents of organizational resilience for both teams included “social resources,” “entrepreneurial behavior,” “executive leadership,” “internal communication,” “rapid decision-making mechanism,” “excellent human resources,” “commitment of members,” “optimism and tolerance,” and “support from the league.” We also discovered that team-specific considerations, such as “social resources” (i.e., trust with stakeholders), “entrepreneurial behavior” and “executive leadership” as innovative aspects of management, may be significant for the operational success of professional sports teams in provincial cities.
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