詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ジョルジュ・ブラック"
10件中 1-10の結果を表示しています
  • 美学
    2019年 70 巻 2 号 148-149
    発行日: 2019年
    公開日: 2021/05/08
    ジャーナル オープンアクセス
  • *杉森 孝
    一般社団法人日本家政学会研究発表要旨集
    2011年 63 巻 3H-2
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/09/03
    会議録・要旨集 フリー
     目的
    現在のファッション造形教育の指導においてその多くは、グラフィカルなデザインの内容に偏っているか、被服構成に偏ったものが殆どであり、人体や立体を中心にしたものを見つけることは困難である。ファッション造形教育を受けようとする学生の中には専門的な造形教育の経験が少ないか、全くないという学生も多い、また経験はあっても立体造形に対して苦手意識を持つ学生もいる。本研究はこのような学生であっても立体造形作品を無理なく制作できるための指導方法の確立を目的としている。
     方法
    主に香蘭女子短期大学・ファッション総合学科での卒業制作(2009~2011)における造形指導について、20世紀初頭、パブロ・ピカソや
    ジョルジュ
    ブラック
    らによって創始された「キュビスム」の手法をファッション造形教育へと導入し授業を行った。また全く同じ内容と指導ステップによってデザイン系専門学校の学生にも授業を行い、課題作品の比較を行った。
     結果
    この指導方法の導入によって平面造形から立体造形への移行を自然に行うことが可能となった。また専門的な造形教育の経験の有無に関係なく立体作品の制作が可能であった。また完成した立体作品から服への展開も素材やパターンについての指導方法を整備していくことで解決することが可能である。以上のことから本指導方法がファッションにおける造形指導の一つとして有効であると考えられる。
  • 平 勇雄
    美術教育
    1960年 1960 巻 63 号 22-24
    発行日: 1960/11/01
    公開日: 2011/08/10
    ジャーナル フリー
  • 福井 勇
    美術教育
    1960年 1960 巻 63 号 20-22
    発行日: 1960/11/01
    公開日: 2011/08/10
    ジャーナル フリー
  • 文字を含むグラフィック作品にみる国際的アヴァンギャルドへの接近と世紀転換期モデルネの継承
    角山 朋子
    日本デザイン学会研究発表大会概要集
    2017年 64 巻 D4-01
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/06/29
    会議録・要旨集 フリー
    本研究は、1920年代前半の「ウィーン・キネティシズム」派(1920-1924頃)の活動実態、造形的特徴を明らかにし、両大戦間期のオーストリア・デザイン史の一端を解明する。キネティシズム派の担い手は、ウィーンのクンストゲヴェルベシューレの美術教育家フランツ・チゼックの生徒たちであり、多くが字体学者ルドルフ・フォン・ラリッシュにも師事した。リズミカルな動きや構成的表現を特徴とする絵画、立体、グラフィック作品は、同時代のアヴァンギャルド運動と通じたチゼックの装飾教育を基盤とした。さらに、文字を含む作品群には1900年頃に興隆したウィーン・モデルネの系譜をもつ独自の表現性が認められ、ここではラリッシュの字体教育の影響が色濃い。キネティシズム派の造形活動は国際性とローカルな伝統を内包し、1920年代前半の国家転換期のウィーンの多元的な文化状況を具現している。
  • 岡田 昌彰, ヤニッキー アンドレア, 中村 良夫
    ランドスケープ研究
    1996年 60 巻 5 号 601-606
    発行日: 1997/03/28
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
    同化が主流のテクノスケープデザインに対し, その視覚像を自己言及させる「景観異化」の解釈法を提示した。 既に理論の確立している詩的言語論に依拠し, 「自動化された対象の活性化」なる異化の理念を手掛かりとし, キュビズム, ミニマルアート, ランドアートの美術及び枯山水庭園にみるデザイン手法を景観異化手法として分析・整理した。 その結果, 単純化, 空洞化, 輪郭破壊, フレーミング, 遊離化, コラージュ, 反遠近構図などの手法を提示した. さらにこれらを分類整理し, 言語における異化の理念と景観異化理念との対応を確認し, それぞれの景観異化をテクノスケープにおいて実現させるための留意すべき特性として, その解釈例を示した。
  • ジョージ・ブレクトの概念を中心に
    小野寺 奈津
    美学
    2017年 68 巻 1 号 61-72
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/07/01
    ジャーナル フリー
    In the early 1960s, Fluxus, an art movement organized by George Maciunas (1931- 1978), an art historian and designer, performed “Event” based on the instruction called “Score.” Their central activity was holding the concert consisted of “Event.” “Event” was performed under avant-garde interpretation in the concert and it emphasized the anti-artistic aspect of Fluxus. On the other hand, George Brecht (1926-2008) who wrote “Score” intensively and developed “Event” into concept, thought “Event” did not need to be performed. It was intended as a means of drawing the perceptual experience. I would like to pay attention to the gap between the two and how to perform the “Event” in this thesis. When looking at the idea that Maciunas aimed at Fluxus, it turns out that he requested the viewers to experience the “Event” subjectively, but in the concert actually, the viewers were passive. Therefore, through reconsideration of the “Event” by Brecht, I intend to present the viewpoint that the very “Event” which Brecht attempted embodied the ideal that Maciunas envisioned in Fluxus.
  • 岡河 貢, 足立 真, 坂本 一成
    日本建築学会計画系論文集
    2006年 71 巻 607 号 225-232
    発行日: 2006/09/30
    公開日: 2017/02/17
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to analyze the character of the architectural space as information in the 'complete work of Le corbusier'. Extract the types of combination of architectural photograph and archtectural drawing in the spread pages of the 'complete work of Le corbusier'. Show the character of the architectural space as information to analyze the combination of the type of architectural photograph and architectural drawing on the view point of collage. And analyze the relation and combination of types of collage of architectural photograph and architectural drawing in the spread pages of the 'complete work of Le corbusier'.
  • ル・コルビュジエの芸術思想の源流
    白石 哲雄, 山田 浩史, 藤井 由理, 古谷 誠章
    日本建築学会計画系論文集
    2019年 84 巻 759 号 1289-1297
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/05/30
    ジャーナル フリー

     This paper is about Le Corbusier being in possession of some of photographer Eugène Atget's photos. Le Corbusier used them to illustrate urban planning concepts in his books. The focus is on the period between 1931 and 1945, roughly corresponding to the time between the two world wars. It is a period of major changes in principles of the European art world. This paper chronicles how Le Corbusier's writings and his outlook on Paris, the people, and living conditions had evolved.

     First, I clarified the points of contact between Le Corbusier and the Surrealists. Then, I investigated the chronology of how Le Corbusier could have acquired Atget's photos. Atget died in 1927. Three years after that, in 1930, Atget's first photo album was released. The very same year, Le Corbusier worked with the Surrealists, such as André Breton, on the avant-garde magazine Minotaure. Two of Atget's photos were found in Le Corbusier's collection, to which I present two possible ways in which they might have been acquired:

     1: Le Corbusier might have purchased the photos at Atget’s atelier while Atget was still alive.

     2: Le Corbusier might have gotten the photos from the artists working on the aforementioned "Minotaure" in 1930.

     I have found a reference to "Jeannuot of Dessinateurs Industrielles" on Atget's list of clients, but it is yet to be confirmed whether this person is Charles Edouard Jeanneret or Pierre Jeanneret.

     Subsequently, I have verified that Le Corbusier used Atget's photos in three of his books. In "Plans No. 2" (1931), "Le Ville Radieuse" (1935), and "Le Lyrisme des Temps Nouveaux et L’Urbanisme (1939), he used some of those pictures in the chapter called “Menace sur Paris”, where he expressed his concern over the situation in Paris and described his vision of an ideal city. The pictures were combined with a sketch of “Plan Voisin”, and it can be said that they were a part of Le Corbusier's city planning concepts. In 1931, three of Atget's photos were used. I found that in 1939 only one of his photos was used, together with Le Corbusier's sketch. On the other hand, in "Précisions" (1930), only the sketch of the Plan Voisin was used, while none of Atget's photos was included. Hence, this leads me to conclude that Le Corbusier changed the attitude towards Atget's photos during this decade.

     Finally, I have presented a description of the situation in Paris from 1930 to 1940, and the subsequent period until the beginning of the Second World War in France. In Paris of 1932, infectious diseases - such as cholera and tuberculosis - spread mainly around unsanitary environments, and an adjustment - based on modern ways of thinking - was necessary. Le Corbusier immersed himself in research actively and searched for a new vision for Paris. Le Corbusier aimed at an environment where humans can live healthier and more sanitary lives, and in his vision of the future there was no place for the old Paris present in Atget's photos.

  • 佐藤 真知子
    舞踊學
    2018年 2018 巻 41 号 1-11
    発行日: 2018年
    公開日: 2020/07/14
    ジャーナル オープンアクセス
    The aim of this study is to clarify what was Vaslav Nijinsky's intentions for his first choreographic work, L'Après-midi d'un Faune, through the analysis of his words on the work.
    Vaslav Nijinsky [1889? - 1950] is a Russian dancer and choreographer in the early 20th century, and he was a member of Sergei Diaghilev’s Ballets Russes. His Faune has some strong characteristics: two-dimensional symbolization, sexual representation, and angular forms and gestures. However, his choreographic intentions of the work has not been thoroughly researched.
    By further analyzing his words, it became clear that Nijinsky tried to harmonize the classical attitudes of the ancient bas-reliefs and the aesthetical movements of the Greek-Roman mythological characters in the Faune. Also, he was very interested in pure forms and gestures of ancient Greek sculptures, and he tried to incorporate them into his work. Considering his aesthetic interests and the contemporary art movements, it is concluded that he attempted to demonstrate purely plastic dancing body in the Faune by adopting angular forms and two-dimensional symbolization from the theory of the art of Cubism.
feedback
Top