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クエリ検索: "ニキラーナンダ"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • ―1893年万国宗教会議での演説をめぐって―
    平野 久仁子
    南アジア研究
    2009年 2009 巻 21 号 87-111
    発行日: 2009/12/15
    公開日: 2011/08/30
    ジャーナル フリー
    1893年9月、スワーミー・ヴィヴェーカーナンダ(1863-1902)はアメリカ・シカゴで開催された万国宗教会議において、インドのヒンドゥー教の代表として演説した。ヒンドゥー教を「受容と寛容の宗教であり、人間の内なる神性を認め、それを悟ることを助ける普遍宗教」として唱えるとともに、インドの民衆の困窮を訴えた。そこには、個人的な魂の救済のみを求める従来のサンニャーシン(出家遊行者)だけではなく、社会的、物質的な救済にも目を向けた新たなサンニャーシンのあり方も示唆される。こうした主張が注目された背景には、ユニテリアンなどの存在に見られるキリスト教の多様性も感じられる。この万国宗教会議での演説は、ヴィヴェーカーナンダ自身にとっても、その後の伝道活動や、インド・カルカッタ(現コルカタ)での布教・教育・奉仕・医療活動を担うラーマクリシュナ・ミッション設立(1897年)へと向かう大きな転換点になったように考える。
  • 中村 元
    日本學士院紀要
    1989年 43 巻 3 号 123-137
    発行日: 1989年
    公開日: 2007/06/22
    ジャーナル フリー
    Sankara who is often said to be the greatest philosopher of ancient India was not known to the Japanese at all before Japan opened the gate to the West, for his name was not mentioned in Chinese versions of Buddhist scriptures.
    Even after the Meiji Innovation in 1868 A.D. he has been little known to the Japanese and his influence on Japanese thought has been almost negligible.
    However, indirect influence of Sankara's philosophy on Japanese thought through the West can be noticed in two ways.
    First, Japanese intellectuals came to read the works of Western thinkers, such as Arthur Schopenhauer, Ralph Waldo Emerson and others, who read Western translations of the Upanisads. These translations, beginning with Anquetil-Duperron's Oupnek'hat, were greatly influenced and modified by Sankara's Advaitic philosophy. It is quite natural that Japanese intellectuals who read these works were placed under the indirect spell of Sankara's Advaitic thought.
    By the way it may be interesting for foreigners to know that all the 108 Upanisads were entirely translated into Japanese under the directorship of the late Dr. Junjiro Takakusu.
    Second, there were some influences by Western scholars who read and studied the original texts of Sankara. Among them the influence by Paul Deussen (1845-1919) was remarkable. Among Japanese philosophers we find two whole-hearted admirers of Deussen, i.e. Enryo Inouye (1858-1919) and Tei Iwamoto (1869-1941). Their philosophical basis was the thought of P. Deussen who devoted his entire life to the study of Sankara. Each of the two translated Deussen's Elemente der Metaphysik into Japanese independently and separately.
    Masaharu Anesaki (1873-1949), a pioneer in the study of history of religions, and Taiken Kimura (1881-1930), a pioneer in the study of Indian philosophy, were also influenced by Deussen greatly, but not necessarily by Sankara.
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