詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "バーリー・グリフィン湖"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • ──過去10 年の変化に着目して──
    野邊 政雄
    地域社会学会年報
    2019年 31 巻 57-71
    発行日: 2019/05/11
    公開日: 2020/10/08
    ジャーナル フリー
  • 野辺 政雄
    オーストラリア研究
    2002年 14 巻 65-77
    発行日: 2002/03/08
    公開日: 2017/05/10
    ジャーナル フリー
    本稿では、住民運動のリーダーやACT政府の職員に対し1997年7月と8月におこなった面接調査の結果にもとづいて、キャンベラの住民運動を分析した。そして、次の3点を明らかにした。(1)キャンベラにおける行政のやり方が1980年代半ばころから変更された。ACT政府はキャンベラの行政経費を削減しようと努めており、住民や民間開発業者の要望を聞いて都市開発をおこなうようになった。キャンベラで起こっている住民運動の争点の多くは、ACT政府の新しい行政のやり方と多かれ少なかれ関連がある。(2)筆者は1988年にもキャンベラで住民運動の調査をおこなった。キャンベラの住民運動の団体が1988年と1997年では大きく入れ替わっていたが、これは次のことを表している。キャンベラでは、日本の町内会のような地域住民組織が母体となって住民運動を組織するのではなく、特定の社会問題に関心がある住民が集まって団体を結成し、自発的に住民運動をおこなっている。社会問題が解決された後、団体が別の活動をおこなおうとしても、住民の支持を得られない。だから、その社会問題が解決されると、団体は住民運動をやめてしまうことが多い。そのために、キャンベラの住民運動の団体が9年間の間に大きく入れ替わっていた。(3)1997年には「作為要求型」の住民運動が開発地域(ガンガーラン)でおこなわれいたのに対し、「作為阻止型」の住民運動は再開発地域(イナー・キャンベラ)でおこなわれていた。こうした地域の種類と住民運動のタイプとの対応関係は、1997年だけでなく1988年にも見られた。ただし、新しい傾向が1997年には見られた。ACT政府が行政経費の削減をめざしているので、「作為要求型」の住民運動や生活関連施設廃止・行政サービス低下に反対する住民運動が完成地域や再開発地域においても起こっていた。
  • 日本の首都機能移転に示唆するもの
    野邊 政雄
    日本都市社会学会年報
    1999年 1999 巻 17 号 73-90
    発行日: 1999/07/03
    公開日: 2011/02/07
    ジャーナル フリー
  • 野辺 政雄
    オーストラリア研究
    1993年 4 巻 23-37
    発行日: 1993/12/25
    公開日: 2017/05/10
    ジャーナル フリー
    This paper attempts to examine political actions in Canberra, relating them to its urban development, The examination has revealed the following.(1) To cope with the population increase in Canberra, it has been argued that the choice lies between forming new residential districts in the surrounding rural areas or intensification of densities at existing population centres. Whether the National Capital Development Commission (NCDC, the central government agency in charge of development in Canberra) adopts a conventional dispersed settlement plan or a concentrated settlement plan, it cannot carry forward prospective development plans without causing undesirable consequences to some residents in established areas.(2) Canberra nowadays. consists of three areas in terms of their stages of development. They are developing areas, established areas, and redeveloping areas. Residents often take political action in the developing areas and redeveloping areas. While political action groups in the developing areas assume a form of "prevention" of development, ones in the redeveloping areas aim at "promotion" of development.(3) When serious social problems emerge in Canberra, leaders organise a new political action group, or reactivate a group which was organised in the past for political actions. Leaders of political action groups do not use other groups to mobilise residents. Because people are not so integrated in their residential areas, it is more difficult in Canberra to mobilise people to political actions than in urban Japan. Residents in Canbera join political action groups only when issues seriously threaten their lifestyles. This can explain why political actions often occur in developing areas and redeveloping areas, where many serious issues emerge.(4) Canberra nowadays is composed mainly of middle or upper middle class people. Because of their high socio-economic status, people often organise "pre-prevention types" of political action.(5) A city has an inclination to centralisation as a result of economic competition. In defiance of this force, the NCDC constructed the four "towns" in Canberra with the intention of decentralising the city.Because the NCDC was not able to resist pressure from the private sector, the redevelopment of Civic (the town centre of Inner Canberra) commenced and Canberra has begun to become a more centralised city. The failure of the NCDC's decentralisation plan may point to a limitation of urban planning. A city reveals its real character, even though urban planners attempt to inhibit it from appearing.
feedback
Top