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クエリ検索: "フランス革命戦争"
32件中 1-20の結果を表示しています
  • 大倉 正雄
    経済学史研究
    2021年 63 巻 1 号 66-67
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/01/09
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  • 田中 周一
    昭和学士会雑誌
    2023年 83 巻 2 号 84-90
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/05/18
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    第一次世界大戦当時のヨーロッパを初めて見分し,そこでの体験を故郷の若者たちに語った記録とされる西サモアの酋長ツイアビによる『パパラギ』は,今日,偽書とみなされている.この見解は,ドイツの言語学者ゼンフトが自著の中で,パーシェの著した『ルカンガ・ムカラ』を盗用した偽書としたことにその端を発する.ツイアビの言葉をドイツ語に翻訳し1920年に出版した編者ショイルマンが,実際には内容そのものも創作したとする主張である.本書が偽書であるとするならば,そこに綴られている言葉はすべて,その時代のドイツ人であるショイルマンによる現代文明批判とみなすことができる.この事実は,ドイツの詩人ヘルダーリンの代表作である『ヒュペーリオン』と重ね合わせるとき,特別な意義をもち始める.ギリシア人の青年ヒュペーリオンが友人であるベラルミンに送った書簡という形式で綴られる書簡体小説『ヒュペーリオン』のなかでとりわけ有名なのが,小説第二部で語られる,いわゆるドイツ批判である.ここで注目すべきは,当時の現代ドイツ作家であるヘルダーリンが,同時代のギリシア人である主人公ヒュペーリオンの言葉を通じて現代の祖国を激烈に批判した小説という,文明批判的な枠組みである.拙論は三者を比較検討しつつ『パパラギ』のもつ可能性と問題性とを論ずるものである.
  • 長谷川 将規
    国際安全保障
    2016年 44 巻 1 号 103-107
    発行日: 2016/06/30
    公開日: 2022/04/01
    ジャーナル フリー
  • トクヴィルの戦争論・軍隊論の視点から
    松本 礼二
    政治思想研究
    2005年 5 巻 1-16
    発行日: 2005/05/10
    公開日: 2012/11/20
    ジャーナル フリー
  • 中川 敬一郎
    社会経済史学
    1965年 30 巻 5 号 475-479
    発行日: 1965/03/30
    公開日: 2017/12/26
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  • 西願 広望
    日仏歴史学会会報
    2016年 31 巻 3-18
    発行日: 2016年
    公開日: 2020/03/31
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  • 中村 真人
    社会科教育論叢
    2006年 45 巻 39-44
    発行日: 2006/03/15
    公開日: 2017/07/01
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  • 岩田 健司
    国際安全保障
    2006年 33 巻 4 号 115-136
    発行日: 2006/03/31
    公開日: 2022/04/24
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  • 中村 武司
    西洋史学
    2014年 254 巻 19-
    発行日: 2014年
    公開日: 2022/04/29
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  • 福家 英之, 井筒 直樹, 齋藤 芳隆, 吉田 哲也
    日本物理学会誌
    2010年 65 巻 6 号 401-408
    発行日: 2010/06/05
    公開日: 2020/01/18
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    日本における宇宙科学用の大気球実験は2008年から北海道大樹町での運用が開始されたことで一つの節目を迎えた.大樹に新しく整備された実験施設により,従来よりも大型の実験を安全に実施できるようになった.また,日本独自の薄膜型高高度気球は,成層圏を越えて中間圏に達する手段としての実用運用を始まっており,新型のスーパープレッシャー気球も,最近の研究開発の進展によって実用化に近づいている.これらの結果,「より重い実験装置を・より高く・より長時間飛翔させる」次世代型の気球実験の実現がいよいよ視野に入ってきた.本稿では,大気球の歴史や概要について述べるとともに,最近の大気球実験の進展や今後の展望を紹介する.
  • 長谷川 千春
    英米文化
    2010年 40 巻 167-185
    発行日: 2010/03/31
    公開日: 2017/06/20
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    The chivalry we find in Walter Scott's Ivanhoe is somewhat different from that in medieval times: it is wider in scope and more varied in characters-not only members of the upper-class. In order to clarify chivalry in Ivanhoe, we need to look at three elements in particular: 'valor', 'loyalty' and 'religious feeling'. 'Valor' can be differentiated into 'altruistic valor' and 'egoistic valor'. In the novel both knightly and, importantly, non-knightly characters express positive 'altruistic valor'. We learn about 'loyalty' through each of the relationships that Ivanhoe and servant Gurth have to Lord Cedric. Both initially abandon their lord, yet in the course of events, regain their feelings of loyalty. Religion is viewed as encompassing both positive and negative elements. The Templar knights, who may believe themselves to be righteous and pious Christians, are portrayed as cruel and without mercy. In contrast, Friar Tuck, who can hardly be described as righteous or anything like a perfect Christian knight, demonstrates positive chivalric characteristics when he assumes his warrior persona. Chivalric deeds are not only shown by knights like Ivanhoe and Richard but also by the non-knightly characters. In the characterization of Friar Tuck, and characters like Lord Cedric's servant, Gurth and Wamba, Scott portrays chivalry as not only the preserve of the privileged classes.
  • 鬼塚 史朗
    物理教育
    1997年 45 巻 6 号 349-356
    発行日: 1997/12/30
    公開日: 2017/02/10
    ジャーナル フリー
    科学と社会,両者の接点にコーヒーの姿がみえる。ギリシアを始点とする自然科学と,アラビアを原点とするコーヒーは,イタリア,フランスをへてイギリス,アメリカへとその舞台を移した。その間コーヒーは,科学と社会の間にあって,相互作用因子としての機能をはたした。18世紀中葉,コーヒーはイギリスの地にしばしの安息を得るが,この間にイギリス文化の基礎を築き,その地に近代科学を育んだ。しかしロンドンとパリではその様子は大きくことなっていた。そこにはイギリスとフランスの国力や社会制度のちがいがみえる。英語と仏語の間にも文化的闘争があった。ロンドンのコーヒー店はイギリスの社会制度を育んで自然科学の確立に寄与したのに対し,パリのカフェーは社会科学の揺動因として社会変革の震源となった。本稿では,コーヒー店を視座に近代科学成立の要件をさぐる。
  • エドマンド・バークの国際政治思想を中心に
    苅谷 千尋
    グローバル・ガバナンス
    2022年 2022 巻 8 号 51-64
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/05/22
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  • ――ナポレオン戦争期の『ヘンリー五世』
    安田 比呂志
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2004年 42 巻 69-87
    発行日: 2004/11/15
    公開日: 2018/12/14
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    Henry V is often considered as a patriotic play, which clarifies Henry's heroism. But John Philip Kemble's productions of the play show interesting contradictions when we examine their performing dates and Kemble's stage text. First, he produced the play with a great success during the fervor of pro-French atmosphere after the Great Revolution in 1789. But after the war broke out between England and France in 1793, Kemble somehow became reluctant to produce this play. We find only a few performances after the war. Second, the text of Henry V, which Kemble published in 1806, has two particular features concerning the cruelty of war. While he consistently eliminated vivid expressions that would remind the audience of the cruelty of war, he never cut out episodes in it. The same can be said about the illegitimacy of Henry V as a man and an English King. The present paper clarifies these contradictions, which also may reveal artistic characteristics of Kemble's productions. They might have been a part of the movement of restoring the ‘authentic’ Shakespeare.

  • 柳原 伸洋
    知能と情報
    2018年 30 巻 6 号 289-298
    発行日: 2018/12/15
    公開日: 2020/12/15
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  • 矢野 智司
    近代教育フォーラム
    2008年 17 巻 93-106
    発行日: 2008/09/12
    公開日: 2017/08/10
    ジャーナル フリー
    「贈与と交換の教育人間学」に立つとき、これまでの教育学研究にどのような問題圏を開くことになるのか、あるいはまたその主題自体がどのような問題圏として立ち現れることになるのかについて論じる。モースの贈与論のように贈与を交換の一部として捉えるのではなく、贈与を一切の見返りを求めない、つまり交換に回収されない出来事として捉えたとき、交換と見なされてきた教育の諸事象にも、贈与という異質な出来事が生起していることがわかる。教育の起源がまずもって贈与として捉えられ、そのような贈与をする先生の姿が浮かびあがる。また共同体・国家の教育のなかにも、共同体を超える贈与の力が働いていることがわかる。戦争はそのような贈与と交換とが交錯する特異な体験であったが、戦後教育学はその体験の意義を十分に捉えることができなかった。本論は戦後教育学と国民教育を超える可能性を「贈与としての教育」に見ようとする試みでもある。
  • 中嶋 啓雄
    アメリカ研究
    2009年 43 巻 23-42
    発行日: 2009/03/25
    公開日: 2021/11/06
    ジャーナル フリー

    As the United States fought the War with Iraq under the administration of George W. Bush, there emerged a heated discussion on the nature of the American presidency. Some even speak of the arrival of “the new imperial presidency.” Yet the nature of the American presidency, especially its powers concerning foreign policy, is still unclear.

    This essay delineates the contours of presidential foreign policy concentrating on the first successive administrations, i.e., those from George Washington to John Quincy Adams, because their foreign policy can be construed as an archetype. In doing so, this writer attempts to demonstrate the framework under which the modern presidents of the twentieth and twenty-first centuries have pursued their foreign policy.

    On the subject of the first successive administrations, Ralph Ketcham’s Presidents above Party is a penetrating intellectual history. Although acknowledging his interpretations of the presidency as a whole, this essay focuses on foreign policy under the first six presidents.

    First, the origins of the foreign policy powers of the American president and how the Federalist administrations of George Washington and John Adams actually confronted international issues are discussed. In the young republic, the partisan battles between Federalists and Republicans were closely connected with the Anglo-French rivalry. All in all, however, Washington and Adams contributed to the establishment of an independent executive by forging bipartisanship in foreign policy.

    Second, this essay deals with the administrations of Thomas Jefferson and James Madison. The Jefferson administration provides the first example of how the presidency can display strong leadership. Following the Louisiana Purchase in 1803, Jefferson’s power was at its zenith. The subsequent Madison administration fought the War of 1812, the first foreign war since the founding of the United States. In starting the war with England, Madison cooperated with Congress, holder of the power to declare war. But by the end of his term, he barely retained the leadership role he had inherited from his predecessor because predicaments from “Mr. Madison’s War,” such as the burning of Washington, were humiliating to the nation’s honor.

    Third, the relationship between the President and Congress under the administrations of James Monroe and John Quincy Adams is discussed. During this period, Congress increased its power under the leadership of Speaker of the House Henry Clay. Thus Congress was able to influence the Monroe administration’s recognition policy toward the new Latin American republics. After the promulgation of the Monroe Doctrine in 1823, Congress also influenced the course of foreign policy under the Adams administration.

    In conclusion, the bipartisanship in foreign policy, the strength of presidential leadership, and the rise of Congressional power seen under the first presidencies were the harbingers of the foreign policy role of the modern presidency. The bipartisan Vandenberg resolution of 1948, Woodrow Wilson’s leadership in the United States’ entry into World War I, and the resurgence of Congress after Watergate all testify to it. In this sense, the foreign policy of the first successive administrations was the archetype for that of the American presidency.

  • 「象徴的標識」の視点からの一試論
    高山 巖
    国際政治
    2012年 2010 巻 160 号 160_48-63
    発行日: 2012/03/25
    公開日: 2012/06/15
    ジャーナル フリー
    It was in his monographic essay titled “Westphalia and All That” that international relations scholar Steven D. krasner criticized the “orthodox” view that the peace of Westphalia of 1648 marks the end of the old medieval world and the beginning of a new era in international relations history. Leo Gross, a prominent internationa law expert, had similarly maintained that Westphalia was the starting point for the development of modern international law and that it was “the majestic portal which leads from the old into the new world”. Krasner rejected both the “orthodox” and Gross' views as “wrong”.
    Krasner's criticism is based on three propositions; 1) “History is not so neatly compartmentalized”; Westphalia was neither an end nor a beginning; 2) The basic issue at Westphalia was not so much one of building a new international order based on sovereign equality of states as a more reaistic one of how the Holy Roman Empire, which had lost the war, would satisfy France and Sweden, which had won; 3)Contrary to the “orthodox” view, Westphalia was “past-oriented”, in the sense that most of the issues taken up there were those of the feudal period, such as hereditary succession, composition of the Diet, election of the Empperor, etc.
    The purpose of the present study is to place the “orthodox” and Gross' views against the background of Krasner's criticism in an effort to judge which side can provide more adequate and convincing evidence for a satisfactory interpretation of Westphalia. By employing what we propose to call a “symbolic monument” approach, which “constructs” history by connecting historical evidence with interpretation, we have examined such issues as the role of “world charters”, laicization of international law, the system of collective security, and the policy of prestige and diplomatic formalities, and arrived at the conclusion that the “orthodox” and Gross' views are convincing enough to warrant full recognition, while krasner fails to “construct” his own history to make his criticism meaningful. Criticism for the sake of criticism alone does not lead to a discerning knowledge and evaluation of historical realities. “Construction” of history must accompany criticism.We fully share, however, Krasner's admonition that history is not so neatly compartmentalized, and probably it is through the sharing of this admonition with him that a diaogue will begin between us.
  • 国際関係思想
    大西 仁
    国際政治
    1981年 1981 巻 69 号 22-37,L2
    発行日: 1981/10/28
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    The classical international norms, which developed in the Westphalia System, were based on two main principles: nationalism and anarchism. The present essay investigates (1) why these classical norms could function adequately in the Westphalian type of international society, and (2) whether or not they can apply to present international society.
    The first chapter of the essay demonstrates that the following conditions, which existed in the Westphalia System, made the classical norms desirable and feasible: (1) The nation-states were the only dominant actors in the international system; (2) If the nation-states pursued universal justice or a unitary international power structure, international society could fall into misery and confusion, as had happened in the Thirty Years' War; and (3) Even if the nation-states pursued their individual national interests at their own free will, the stability and peace of international society could be significantly maintained by virtue of the impermeability which each nation-state had, and the balance of power mechanism.
    The second chapter shows that the classical norms cannot apply to present international society because the conditions which have been above presented no longer exist. It further contends that new types of international norms, which are based on universal justice, are necessary to solve the major political, socio-economic, cultural and ecological problems in present global society.
  • 河野 真理江
    映像学
    2020年 104 巻 73-94
    発行日: 2020/07/25
    公開日: 2020/08/25
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    本論文は、日本における「メロドラマ」の概念を探求する。「メロドラマ」は、“melodrama”の旧来からの翻訳語であるが、フィルム・スタディーズにおけるメロドラマ概念の浸透によって、現在その意味は曖昧になっている。そもそも“melodrama”がいつ日本語文脈に受容されたのかは明らかになっていない。メロドラマ映画にかんする先行研究を踏まえつつ、この「メロドラマ」の実態を明らかにすることが本論文の目的である。

    “melodrama”の日本語文脈への導入は、1870年代の翻訳辞典に始まり、当初はしばしば「歌舞伎」と訳されていた。1880年代には洋行者たちが「メロドラマ」の観劇体験を報告するようになり、1910年代にその知識は演劇関連の学術書に応用された。1920年代、メロドラマの言説は、映画にかんするものに集中していき、この言葉の意味は地域言語的なものへと変容していく。1930年代には、「メロドラマ」は通俗的、感傷的な劇を指す言葉となり、女性映画を含む日本映画のジャンルの一つとしても理解されていった。

    主な論点は以下の二点である。

    1. メロドラマと日本文化との出会いは、19世紀後半に位置する。

    2. 日本における「メロドラマ」はその固有性ばかりでなく、メロドラマ概念の普遍性を実証する。

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