詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ロファ郡"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • ――紛争前、紛争中、そして紛争後――
    落合 雄彦
    国際政治
    2023年 2023 巻 210 号 210_17-210_32
    発行日: 2023/03/30
    公開日: 2023/06/29
    ジャーナル 認証あり

    Between 1989 and 2003, Liberia underwent a devastating civil war. The aim of this article is to provide a panoramic analysis of how the ethnic rivalry known as the “Mandingo Question” in Liberia has historically transformed before, during and after conflict. There are approximately 16 ethnic groups in Liberia, excluding the settlers such as the Americo-Liberians and foreigners such as the Lebanese. Mandingo people are mainly a Muslim ethnic group that played an important role in trans-Saharan trade and remain one of major ethnic groups in Mali and Guinea. However, they are the latest group to have migrated to present-day Liberia in the 18th century and are an ethnoreligious minority in the country. The Mandingo in Liberia have been frequently subjected to hatred and discrimination, being widely perceived as “foreigners from Guinea”. Prior to the civil war, the Americo-Liberian and Samuel Doe regimes developed close cooperative ties with the Mandingo to take advantage of their economic power and support. Despite this, which may be summed up in a single phrase as “cooperation with those in power”, the fact that the Mandingo formed close ties with the Doe administration in the 1980s, which blatantly engaged in the political use of ethnic identity, mired the “Mandingo Question” with deeper antagonism than ever before. During the conflict, the “Mandingo Question” was more intensified. A number of armed groups were formed on the basis of ethnic identity, and combatants of the Mandingo and other ethnic groups such as the Gio/Mano fought against each other. The Liberian civil war was not a so-called “ethnic conflict”, but the ethnic tensions which had been strongly politicised by the Doe administration prior to the outbreak of the conflict functioned powerfully as a “logic of war”. After the conflict, many land-related disputes occurred in Nimba County, particularly at Ganta, a city in the north-western region of the county. The Mandingo were not always victims but sometimes perpetrators in the land disputes that occurred in the post-conflict Ganta. The land disputes that the Mandingo are involved there are no longer conflicts simply involving the land rights of individuals or families, it is rather caught in the larger context of the “Mandingo Question”, which has been historically constructed and deeply politicised. Although the conflict in Liberia came to an end in 2003, the “Mandingo Question” involving the land disputes in Ganta, Nimba County, can be seen as one of the most difficult problems to resolve in post-war Liberian society.

  • 神田 浩路, 吉田 貴彦
    国際保健医療
    2020年 35 巻 4 号 247-257
    発行日: 2020/12/20
    公開日: 2021/03/16
    ジャーナル フリー

    目的

      旭川医科大学(以下「本学」)では2008年度よりJICA課題別研修「アフリカ地域 地域保健担当官のための保健行政」を7週間にわたり実施しており、これまで22か国132名の研修員が参加した。今回、彼らが各国の現場に戻り、研修を通じて得た知識技術をどの様に活用しているかを確認し、各現場にて直面している問題に対して今後どの様な研修プログラムの提供が必要かを検討するため、アフリカ3か国を訪問してインタビューを実施した。

    方法

      2019年2月にケニア、マラウイ、リベリアの3か国を訪問して元研修員と直接面談、または電話によるインタビューを実施した。3か国の該当者29名中、面談できた者は15名、電話によるインタビューは6名、連絡がつかなかった者は8名であった(うち5名の所在は判明)。

    結果

      本学が提供した講義実習で特に有益で現場に還元できたものは、「Project Cycle Management」「母子保健関連講義・実習」「地域保健センターの訪問」「産廃処理関連の講義・施設見学(上下水処理を含む)」「学校保健」「遠隔医療」「5S-KAIZEN」等であった。一方、現在、現場が直面する問題及び今後の研修企画において必要なことには、「UHC達成に係る取り組み及び日本の技術・経験の共有」「保健システム強化(特に国と地方のつながりや病院機能の強化)」「災害医療・マネジメント」「非感染性疾患対策」「保健人材のキャパシティ・ディベロップメント」等が挙げられた。

    考察

      本研修は10年以上にわたり実施しているが、現地を訪問してインタビューを実施したことで日本の保健活動や環境衛生、保健事業の企画立案や評価等の研修内容が現地の実情にあわせて活用されていることが確認された。また、アフリカの保健行政担当官は多様な場面でのマネジメント能力が求められ人材育成に苦慮している状況や、アフリカの国々の間の連携の必要性と課題をより明確に確認できた。さらに、研修受託機関の研修担当者が訪問することで、彼らや同僚らの業務に対するモチベーションが向上する効果も確認された。よって、現地を訪問して行うフォローアップ調査は有効であり、本邦で実施される課題別研修のPDCAサイクルに導入されることが望まれる。

feedback
Top