詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ワッセナー・アレンジメント"
35件中 1-20の結果を表示しています
  • 新谷 由紀子, 菊本 虔
    産学連携学
    2010年 7 巻 2 号 2_29-2_36
    発行日: 2010年
    公開日: 2011/06/24
    ジャーナル フリー
    2010年4月1日以降は,外国為替及び外国貿易法の一部改正法のうち,輸出者等遵守基準に関する規定が施行され,大学・研究機関を含めて輸出管理体制の整備が義務付けられ,併せてこれに関連する法人に対する罰則も規定されるようになった.
    このような状況の中で,各国立大学法人に対して安全保障貿易管理体制の整備状況等に関するアンケート調査を実施した.この結果,理工系の先端的な研究が数多く実施されている国立大学法人においても,実質的に安全保障貿易管理体制を「整備していない」大学は69%に達することがわかった.また,人材不足の問題や留学生を扱う大学特有の問題が体制作りのための障壁となっていることがわかった.体制作りに参考となる資料の必要性や支援機関の必要性を訴える声も多かった.今後,大学における安全保障貿易管理体制の整備を図っていくためには,大学に対して,政府その他の組織が必要な支援を行っていくことが重要である.
  • 三上 喜貴
    年次大会講演要旨集
    2000年 15 巻
    発行日: 2000/10/21
    公開日: 2018/01/30
    会議録・要旨集 フリー
  • 有信堂 2004年 xi+301ページ
    郡司 穣
    アジア経済
    2005年 46 巻 9 号 93
    発行日: 2005/09/15
    公開日: 2023/02/07
    ジャーナル フリー
  • ―レジーム密度の上昇とそのインパクト―
    足立 研幾
    国際安全保障
    2010年 37 巻 4 号 1-13
    発行日: 2010/03/31
    公開日: 2022/04/14
    ジャーナル フリー
  • 情報セキュリティの政治と暗号標準
    須田 祐子
    国際政治
    2009年 2009 巻 156 号 156_107-120
    発行日: 2009/03/30
    公開日: 2011/09/10
    ジャーナル フリー
    Cryptographic techniques are an important means by which security of information and info-communication networks is ensured. Yet it was not until the mid-2000s that the world's largest developer of standards, the International Organization for Standardization (ISO), issued ISO/IEC 18033 on encryption algorithms.
    The purpose of this article is to explore a relatively understudied aspect of international standardization by focusing on demand for encryption standards. Drawing on the global governance literature, it argues that the demand for cryptographic standards may be generated not only to address the coordinating problem of technological compatibility but also to address the common problem of information security.
    It is assumed that the demand for international cryptographic standards will be generated by the businesses, particularly those engaged in electronic commerce, as they are interested in enhancing the security of the network where they hold transactions. It is also assumed that on-line privacy advocates will support the standardization of encryption techniques. However, the commercial interests in cryptographic standardization may be in conflict with national security interests. Just as encryption technology can be used to protect financial information and personal data, it can be used to protect confidential information of foreign governments and other organizations. Therefore, spread of cryptographic techniques through standardization can be detrimental to national security activities.
    Indeed, ISO's early attempt to establish encryption algorithm standard was frustrated by the objection raised by the US government, which was concerned with the standard's implication to national security. In the 1990s, however, the international business community began to pressure government hard to liberalize cryptographic use so that they could take full advantage of the commercial opportunities provided by the exponential growth to the Internet. The commercial interests succeeded in having its preferences reflected in the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) Guideline for Cryptographic Policy of 1997. The guideline, in turn, provided the ISO with an opportunity to launch once-prohibited standardization of encryption technology as it recommended the setting of standards for cryptographic methods at national and international levels. The ISO eventually produced ISO/IEC 18033 to promote the deployment of “state-of-the-art” encryption technology worldwide.
    Standards and standardization are often dismissed as technological details in the study of International Relations. However, international standardization of encryption sheds light on the new security dilemma in the information age. Most important of all, the evolution of international cryptographic standards highlights the changing balance between national security and commercial interests in encryption.
  • 三浦 聡
    国際安全保障
    2004年 32 巻 2 号 31-50
    発行日: 2004/09/30
    公開日: 2022/04/24
    ジャーナル フリー
  • 榎本 珠良
    アフリカレポート
    2017年 55 巻 116-127
    発行日: 2017/10/17
    公開日: 2020/03/12
    ジャーナル フリー HTML

    1990年代以降、アフリカなどでの武力紛争や組織犯罪、テロ行為等に関与する非国家主体への武器移転が問題視され、規制方法が検討され、国際的な合意が形成された。こうした国際的な政策論議に関しては、「西欧近代の制度や価値観」を導入して解決を試みる発想が支配的だとの指摘もみられる。しかし、近代主権国家システム形成から現在まで、非国家主体への武器移転規制をめぐる問題認識や規制方法は極めて流動的に変遷しており、現在はこの問題に関する「西欧近代の制度や価値観」が特定困難な状況にある。本稿は、非国家主体への武器移転規制をめぐる問題認識や規制方法の歴史を概説し、それらの変遷がこの間の国家主権認識の変容を反映していることを論じる。そして、この分野において、独立後アフリカ諸国が国際社会における主流の制度や価値観の形成に関与し、さらには現代国際社会における規範の多元化の一要因になっていることを明らかにする。

  • ―エマージング・テクノロジーと経済安全保障―
    小野 純子
    国際安全保障
    2021年 49 巻 1 号 35-54
    発行日: 2021/06/30
    公開日: 2022/08/31
    ジャーナル フリー
  • 池上 雅子
    国際安全保障
    2021年 49 巻 1 号 112-115
    発行日: 2021/06/30
    公開日: 2022/08/31
    ジャーナル フリー
  • 国吉 浩
    日本原子力学会誌
    1999年 41 巻 8 号 831-841
    発行日: 1999/08/30
    公開日: 2011/02/17
    ジャーナル フリー
  • 国吉 浩, 神田 啓治
    日本原子力学会誌
    1998年 40 巻 10 号 767-775
    発行日: 1998/10/30
    公開日: 2009/08/24
    ジャーナル フリー
    The Iraqi attempt to develop nuclear weapons which was detected in 1991 made the world recognize the need to strengthen the nuclear non-proliferation regime. In the field of export control, the Nuclear Suppliers Group had implemented export controls on nuclear materials and equipments since 1977. In addition to this, the group introduced, in 1992, the control of nuclear-related ‘dual-use’ items such as machine tools and carbon fiber, which are usually used for non-nuclear products but can possibly be used for nuclear activities.
    Also, the control guidelines of nuclear export, which had already been under control (such as the transfer of nuclear materials), were made stronger by introducing the full-scope safeguards by IAEA as a condition of the transfer.
    The reinforcement of the nuclear export control regime should be appreciated from the viewpoint of preventing nuclear proliferation. However, this implies an increased flexibility of the regime entailing difficulties of export control and a need of harmonization among participating countries. Some directions, such as introducing more rigorous rules, promoting information exchange and enhancing transparency, are suggested to improve the regime.
  • 鈴木 一人
    国際安全保障
    2004年 32 巻 2 号 73-98
    発行日: 2004/09/30
    公開日: 2022/04/24
    ジャーナル フリー
  • 国際政治研究の先端4
    足立 研幾
    国際政治
    2007年 2007 巻 148 号 104-117,L13
    発行日: 2007/03/08
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    International treaties such as the 1992 Chemical Weapons Convention and the 1997 Mine Ban Treaty came into force after the end of the Cold War. Subsequently, the United Nations Programme of Action on Small Arms and the Fifth Protocol to the Convention on Certain Conventional Weapons were adopted in 2001 and 2003 respectively. Movements to form or strengthen international regimes have been increasingly visible over the last 10 years even in international security issue areas, where it is believed international cooperation is rarely achieved. Formations of these regimes seem to be related to each other. However, scant attention has been paid to the interactions among various international regimes. This article tries to assess how international regimes are changing and how new international regimes are established by focusing on the dynamic interactions among various international regimes on Conventional Weapons.
    International regimes are not independent from each other. The members of the international regimes are constituted from among some 200 nationstates. Quite a few international NGOs are involved in more than one international regime at the same time. Considering the same representatives from those nation states and international NGOs attend a couple of different regime meetings on similar topics, it is natural that changes within one regime or the formation of a new international regime influences the other regimes. This article demonstrates that interactions among international regimes, especially among those on conventional weapons, have become much denser, after the formation of the Mine Ban Treaty in 1997. Inspired by the successful formation of the Mine Ban Treaty, some international NGOs as well as nation states are trying to apply the lessons learned from the treaty formation process, the so-called Ottawa Process, to other issue areas, while others are trying to prevent another Ottawa Process from happening.
    This article tries to clarify how the balance between “national security” and “humanitarian consideration” in conventional governance has shifted, due to the interactions among international regimes. Also, this article shows that after the formation of the Mine Ban Treaty, the roles of international NGOs are growing increasingly important in regime formation processes as well as in regime implementation. Although it remains unclear if such a trend will continue, analyses focusing on interactions among international regimes seem viable understanding both changes and developments related to conventional weapons governance.
  • ―輸出管理法におけるアカデミアセーフガード条項の意義
    河野 俊行, 佐藤 弘基, 初 春
    研究 技術 計画
    2023年 38 巻 1 号 39-59
    発行日: 2023/05/08
    公開日: 2023/05/09
    ジャーナル フリー

    経済安全保障推進法を受けて改正された省令及び通達により,2022年5月1日から,「特定類型」と呼ばれる3つの型のいずれかに該当する限り,国籍の如何を問わず,居住者であっても,かかる者に対する技術の提供は管理対象となった(みなし輸出の対象拡大)。これが我が国の大学等の研究機関に与える影響は甚大である。この点米国では,大学内で実施される基礎研究及び教育における技術情報の提供,またそれらを目的とした米国外への技術情報の移転は,輸出管理法の規制対象除外となっている。EUでは,EU域内で行われるものはそもそも管理対象とならないほか,また「基礎研究」の解釈が適切かどうかを判断するために,技術成熟度と産業界からの資金提供の普及度という2つの基準が用意され,明確度が高い。そもそも日本のみなし輸出規制は工業セクターための規制であるため,主に基礎研究を実施するアカデミア(大学等)に適用するには適していない。法律に設けられた例外措置が学術界一般を念頭においたものとはいえない以上,アカデミアセーフガードとしては不十分である。大学が管理徹底を研究者に求めることで,研究者の過度な自主規制などをも誘発してオーバーコンプライアンスに陥りかねない。経産省と文科省の協働により適切なアカデミアセーフガード条項を制度化するとともに,それを適格に運用する能力を持つ法務機能を充実させる必要がある。

  • 樋口 禎志
    産学連携学
    2006年 3 巻 2 号 2_22-2_28
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/09/28
    ジャーナル フリー
    国際的な産学連携活動を推進するには,貨物の輸出又は技術の提供に関して定められている輸出規制への適切な対応が必要となる.専門分野としていかに優秀な研究成果の移転であろうとも違法行為は許されるものではない.特に,安全保障に係わる輸出規制に違反した場合は,世界の平和と安全の維持を妨げる行為となる.
    本稿では,産学連携において輸出管理の対象となると考えられるものの例示,輸出管理関係法令の概要と管理すべき基本的事項,独立行政法人産業技術総合研究所の輸出管理への取組みについて述べる.
  • 日本の防衛技術外交と科学技術外交を通じた政策導入
    夏目 賢一
    科学技術社会論研究
    2018年 16 巻 191-209
    発行日: 2018/12/10
    公開日: 2020/02/10
    ジャーナル フリー

     デュアルユース技術研究への期待は,まずは防衛装備(とくに次世代戦闘機)の調達費削減と技術獲得,そして将来的な国際共同開発を見据えたバーゲニングパワー向上を求める防衛技術外交政策の中で促された.これに日本のソフトパワー向上を求める科学技術外交政策と産学官によるイノベーション志向の科学技術政策が加わることで,デュアルユース技術研究に取り組むことが大学にも期待されるようになった.科学技術外交戦略の議論では,その管理や倫理は内閣府によって検討対象外とされ,国際化・高度化・高額化する通常兵器の取得とデュアルユース技術研究のスピンオン・オフばかりが検討課題になった.デュアルユース技術研究への積極的支援は政権によらずに推進されていたことから,それが日本の政治家のあいだである程度一般的な認識になっていたか,あるいは何らかの外的影響によっていたと考えられる.

  • 梅田 綾子, 清水 悦郎
    日本航海学会論文集
    2017年 136 巻 152-159
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/07/01
    ジャーナル フリー

    Certain types of automation technology for navigation supporting is widely accepted in maritime industries. Furthermore, interest in autonomous ship operation has been growing from the view point of safety requirement. Tokyo University of Marine Science And Technology (TUMSAT) has developed a semi-autonomous ship which is operated remotely using long range Wi-Fi and can autonomously operate under conditions of wireless link disconnect. Throughout the development and operation planning process, discussions have been held between TUMSAT and government authorities relating to the establishment of laws and regulations to govern the operation of remotely controlled and autonomous marine vessels. In this paper, case studies and legal issues to be solved by collaboration of legal and engineering are presented.

  • 原田 泉
    危機管理研究
    2021年 29 巻 1-14
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/10/01
    ジャーナル フリー
    現在世界は民主主義体制と権威主義体制が対立し,その象徴が米中新冷戦と呼ばれる状況である。そこでの主戦場はデジタル経済であり,サイバー空間での情報戦も激化している。我が国はコロナ禍にあって,更にデジタルトランスフォーメーション(Digital Transformation:以下DX とする)の推進と経済安全保障の強化で民主主義体制を守り,自律分散的コミュニティネットワーキング社会を構築することでこの危機的状況を乗り越えなければならない。
  • 濱田 初美
    産業学会研究年報
    2003年 2003 巻 18 号 27-39,125
    発行日: 2003/03/31
    公開日: 2009/10/08
    ジャーナル フリー
    Following the demise of the Cultural Revolution, and opening its doors to foreign capital investment, the Chinese economy has continued to grow at extremely high average rate of 7% per annum. With the steady increase in domestic wealth in China, coupled with the increasing demand for electrical home appliances, “Industrial Clusters” of consumer electronics manufacturers, their suppliers and exporters have formed in many of China's costal regions (particularly in the PC, mobile phone and semiconductor sector), and have grown rapidly to provide internationally competitive products at a low cost.
    China is in a unique position of succeeding simultaneously in both high tech and low cost production industries (Historically, developing industrial countries have followed a discrete pyramid process like a V-shape of flying geese, stepping from labour intensive, to capital intensive and then intelligence intensive industries).
    Consequently, it is likely that Japanese manufacturing will weaken quickly and create a vacuum in the domestic industry, unless it can manage its Chinese satellite plants strategically, and form its own industrial clusters in Japan, which will create new employment opportunities. Japanese manufacturing industry can only survive if it moves away from its present high cost structure, and shifts to an intelligence intensive industry that is higher than that which is attainable in China, and is in a different market from Chinese products. A strategy of industrial clustering will help develop this new higher level.
    It is highly likely that China will become the leading IT nation during this century. Throughout history the bench mark country of industry has shifted every few decades. In the past, civilizations have risen and fallen in China, India, the Middle East, Europe and perhaps today in America. During that time, Japan, although once dominating world industry, could not always maintain her position. From now on, Japan cannot consider its own industrial development strategy without considering that of China.
    Japan will need to develop considerable talent to shift its manufacturing industry to a high value added (intelligence-intensive) type of manufacturing. It will be impossible to grow this talent overnight. A long term vision: “a hundred years to build a country” is required.
  • 有本 真由
    情報ネットワーク・ローレビュー
    2021年 20 巻 20-30
    発行日: 2021/11/25
    公開日: 2021/12/02
    ジャーナル フリー

    近年、サイバーセキュリティの実践にあたりサイバー脅威インテリジェンスの活用・共有が普及しているところ、その収集方法の一つとしてダークマーケットにおいて情報収集又はデータ購入する動きがみられる。また、ダークマーケットで盗まれた情報を買い戻すという企業も存在する。米国司法省は、ダークウェブにおいてそうした活動をする場合の法的留意点についてガイドラインを公表した。本稿では、この内容を紹介するとともに、我が国で同様の収集を行う場合について考察を加え、実際にサイバー脅威インテリジェンスを提供、入手をする場合の注意点についての考察を試みた1

feedback
Top