詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "三権の長"
17件中 1-17の結果を表示しています
  • 学術の動向
    2013年 18 巻 8 号 8_99-8_101
    発行日: 2013/08/01
    公開日: 2013/12/06
    ジャーナル フリー
  • 学術の動向
    2012年 17 巻 8 号 8_81-8_83
    発行日: 2012/08/01
    公開日: 2012/12/03
    ジャーナル フリー
  • 日本国際賞週間行事のご紹介
    学術の動向
    2010年 15 巻 8 号 8_80-8_81
    発行日: 2010/08/01
    公開日: 2010/09/17
    ジャーナル フリー
  • 犬伏 和之
    日本土壌肥料学雑誌
    2019年 90 巻 3 号 239
    発行日: 2019/06/05
    公開日: 2019/06/11
    ジャーナル フリー
  • 日本国際賞
    学術の動向
    2023年 28 巻 5 号 5_112-5_113
    発行日: 2023/07/01
    公開日: 2023/11/30
    ジャーナル フリー
  • 学術の動向
    2021年 26 巻 8 号 8_60-8_61
    発行日: 2021/08/01
    公開日: 2021/12/24
    ジャーナル フリー
  • 学術の動向
    2020年 25 巻 8 号 8_64-8_65
    発行日: 2020/08/01
    公開日: 2020/12/18
    ジャーナル フリー
  • 学術の動向
    2022年 27 巻 8 号 8_64-8_65
    発行日: 2022/08/01
    公開日: 2022/12/23
    ジャーナル フリー
  • 佐藤 章
    アジア経済
    2002年 43 巻 5 号 45-69
    発行日: 2002/05/15
    公開日: 2023/03/29
    ジャーナル フリー
  • 原則的抗米姿勢と抑止力追求の背景
    松永 泰行
    国際政治
    2012年 2012 巻 167 号 167_42-56
    発行日: 2012/01/30
    公開日: 2013/09/21
    ジャーナル フリー
    Why has Iran been refusing to comply with the binding U.N. Security Council resolutions and to halt its uranium enrichment program? Why has the apparent cost that it incurs by defying the international community not deterred Iran from furthering its nuclear program? Why has postrevolutionary Iran been opposing the U.S.-led peace processes between Israel and the Palestinians and made it a rule to counter any U.S. influence in the region?
    In this article, I posit that postrevolutionary Iran's principled opposition to the U.S. is not just rhetoric or an ideologically-driven self-image, but that it may well be considered its self-constructed strategic cultural proclivity. While mindful not to fall into the trap of essentialist or cultural determinist arguments, I find the concept of strategic culture as a context useful. Following scholars such as Stuart Poore, I posit that decision makers perceive and interpret their strategic environment culturally, while what may be considered their constituted strategic culture give meaning to material factors.
    As a first step toward identifying postrevolutionary Iran's strategic culture, I examine the views of Ayatollah Ruhollah Khomeini, the paramount leader of the Islamic revolutionary movement and the first head of the postrevolutionary Islamist state, as regards contemporary international relations and the roles of the superpowers therein. Convinced that part of the mission of the Islamic revelation was about providing salvation against oppression and fighting injustice, Khomeini went on to construct postrevolutionary Iran's dominant strategic discourse anchored in the perceived obligation to avoid and counter earthly hegemony or domination. Khomeini preached that Iran must resist the “satanic” moves of the both superpowers and find only sanctuary under the banner of Islam. While finding it logical and necessary to build and maintain good neighborly and mutually respectful relations among states, Khomeini ruled out submitting to any international hegemon.
    Iran in its post-Khomeini period continued to maintain its counterhegemonic stance. Ayatollah Khamenei, the successor to Khomeini as the head of the Islamic state of Iran, cultivated its counter-hegemonic strategic culture in part to secure his own authority and build his power base. The strategic alliance constructed between Khamenei and the Islamic Revolutionary Guard Corps has proved to perpetuate post-Khomeini-era Iran's anti-American strategic culture.
    In conclusion, I argue that Iran may be best regarded as a counterhegemon, not an aspiring hegemon and that the kind of power that postrevolutionary Iran has found necessary to possess is not the power for hegemony and domination, but the power to resist and persevere. This proclivity helps explain why Iran has continued its nuclear program despite the cost it incurs by defying the U.N. Security Council resolutions. It also helps explain why it has maintained its principled anti-U.S. stance for the last three decades. It does not, however, seem logical to conclude that Iran's apparent pursuit of the deterrent capabilities through its nuclear or other programs is directly influenced by its counter-hegemonic strategic culture. The argument, nonetheless, supports a view that Iran's strategic posture is almost exclusively defensive and that its apparent pursuit of the means of deterrence should not necessarily be considered posing a threat to the region or the international community.
  • 国葬の変容を中心として
    前田 修輔
    史学雑誌
    2021年 130 巻 7 号 61-82
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/07/20
    ジャーナル フリー
    国家の栄典たる国葬は、戦前の20例に対し、戦後は1例のみにとどまり、代わって国民葬や内閣・自由民主党合同葬儀などの形が登場した。この展開は何によりもたらされたのか。本稿は、昭和42年の吉田茂国葬、昭和50年の佐藤栄作国民葬、昭和55年の大平正芳内閣・自由民主党合同葬儀の3例を検討対象とし、国家勲功者に対して内閣が主体となり執り行われる公葬と、それを取り巻く問題から、戦後日本の国家における顕彰・追悼の姿を検討するものである。
     吉田の国葬に際し、宗教的形式の採用によって政教分離への批判をおそれた政府は、国葬から宗教色を排除する。そのため、明治以来、神道式で行われてきた儀式の連続性が途絶え、新たな形式が登場する。またこれは閣議決定により実施された。だが日本国憲法下で、この「国家による葬儀」の決定過程に議会が参画しないことに対する批判が湧き上がる。さらに佐藤が国葬とされなかったことは、権衡の関係から国葬該当者の不在を招いた。加えて、過去に法的根拠が存在したという事実が重要視されるようになった結果、国葬から国民葬や合同葬へと移行した。
    また、吉田の国葬では、政府側が国民の協力を求め、メディア側もこれに自主的・積極的に協力した。しかし、国民全体で偉勲者の死を悼むには至らず、政府やメディアへの批判も生じてしまう。そのため、その後の公葬は国民の参画規模が縮小し、メディア側の姿勢も消極的となる。
    公費による首相経験者の顕彰は、時の政権の正当性の主張にもつながる行為であり、また遺された者にとって政治的な意味をもつこともある。よって、政府・与党が顕彰するに足る人物だと判断されたからこそ公葬が行われるのであり、その中心的な要素は国葬から合同葬に継承されていると結論づけた。
  • 大森 彌
    年報行政研究
    2006年 2006 巻 41 号 88-108
    発行日: 2006/05/15
    公開日: 2012/09/24
    ジャーナル フリー
  • 森 裕城, 益田 高成
    選挙研究
    2020年 36 巻 2 号 92-107
    発行日: 2020年
    公開日: 2023/11/16
    ジャーナル オープンアクセス
    本論文は2017年10月に実施された衆議院議員総選挙の得票分析の結果をまとめたものである。投票率,無効票率,候補者数,当選者数,絶対得票率,惜敗率といった基礎的な指標を体系的に整理し,過去の選挙に共通する安定的な得票形態と2017年総選挙に特有の得票形態がどのように混在しているか,政党間・政党内で発生している重層的な競合がどのようなものであったかを明らかにした。なお,この選挙では,解散から投票に至るまでの過程が選挙結果に大きな影響を与えたと考えられるので,各政党のリーダーたちがどのような思考に基づいて選挙戦を展開したかについても,データの解釈に必要な範囲で叙述した。近時,小選挙区比例代表並立制におけるひとつの選挙戦術として,中小規模の政党による選挙区の「すみ分け」が評価されつつあるが,その政治的文脈についても検討を加えた。
  • 山田 裕史
    アジア研究
    2019年 65 巻 1 号 79-95
    発行日: 2019/01/31
    公開日: 2019/03/27
    ジャーナル フリー

    Since the end of the 1990s, Cambodia has become politically stable and achieved an unprecedented level of economic performance under the authoritarian rule by the ruling Cambodian People’s Party (CPP). It came into power after overthrowing the Khmer Rouge regime led by Pol Pot in 1979. With a focus on the Leninist-type party control over the state and the society which was inherited from the 1980s, this study examines how the CPP maintains a firm grip on power and pursues economic development. More specifically, based on the party documents and fieldwork conducted in Cambodia, this study analyzes the structure and organizational principles of the CPP, the relationship between the party and the state, and the CPP’s membership recruitment. This study consists of three sections. In the first section, after reviewing the political process in the country in the 1990s, it shows that the constitutional amendment in 2006 and the CPP’s landslide victory in the 2008 National Assembly elections determine the establishment of the one-party dominant regime by the end of the 2000s. The second section reveals that the CPP has preserved the composition of the party leadership and the organizational principles, that is, democratic centralism since the 1980s when Marxism-Leninism was the official ideology of the party; and has penetrated into the state and the society by co-opting leaders from all state institutions and generating a vast increase in party membership. In the third section, upon analyzing how the substantive fusion of the party and the state affects economic development, it argues that the CPP drives private-sector-oriented development while co-opting talented economic technocrats and dominant business elites into the party or the government. From the above discussions, this study concludes that the CPP’s penetration into the state and the society is a crucial analytical perspective for understanding politics and society in contemporary Cambodia.

  • 村松 泰子
    新聞学評論
    1991年 40 巻 193-211
    発行日: 1991/04/30
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
  • 篠田 優
    ロシア・ユーラシアの社会
    2022年 2022 巻 1065 号 40-59
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/11/01
    ジャーナル オープンアクセス
  • 長谷川 香
    日本建築学会計画系論文集
    2023年 88 巻 807 号 1767-1778
    発行日: 2023/05/01
    公開日: 2023/05/01
    ジャーナル フリー

    This study examines grant and conversion of temporary ceremonial buildings for imperial funerals including funeral halls in the postwar period, as a continuation of the previous study. The findings are as follows: 1) Compared to the prewar period, the number of ceremonial buildings granted and converted has decreased significantly in the postwar period; 2) Handling procedure and commemoration of ceremonial buildings have changed over time, influenced by transitions in the political system, the legal system surrounding the Imperial Family, the relationship between the Imperial Family and the people, and awareness of environmental issues during the prewar and postwar period.

feedback
Top