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クエリ検索: "京浜工業地帯"
838件中 1-20の結果を表示しています
  • 京浜工業地帯の外縁部 (1)
    板倉 勝高
    東北地理
    1972年 24 巻 4 号 191-198
    発行日: 1972年
    公開日: 2010/10/29
    ジャーナル フリー
    This report is the first in a continuing study entitled, “Greater Tokyo the city and its industry”, which will excompass the next several years. The writer's colleagues, Mr. A. Takeuchi and Mr. S. Ide, have collaborated in this undertaking. The aims of this preliminary report - as attempted by the writing - are chiefly to delimit the boundaries of the Keihin Industrial Area.
    The Keihin industrial area's two most prominent industrial activities are traditional, small-scale industry, and assembling. There is only minor dependence upon heavy industry, according to the writer's attempt to delimit activity, based on 1960 data for the assembly industries. Since then, however, the techniques employed became somewhat unreliable because of changes gradually brought about by the appearance here of new light industries.
    Generally, however, it appears that industries attract population to cities, and that whether population swells depends on the levels of wages and salaries. Really large-scale industrialization is possible in the Keihin and Hanshin areas. Figure 2, showing the 1969 limits of Keihin Industrial Area, is in the right interior, and figure 3 shows the situation in 1960.
    Compared to 1960 the past nine years has seen part of the industry of the Keihin area become more dispersed. Some of this development is rapid, though wages are low. Assembly industries find to lie in the northwest along Route 17, or in the southwest along Route 1. In the northeast along Route 4, on the other hand, are light industries, which reflect industrial nature of this sector.
  • 氷見 康二
    大気汚染研究
    1969年 4 巻 2 号 177-181
    発行日: 1970/10/01
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    Total weight and mean concentration of atmospheric suspended dust in Keihin industrial and suburban area were estimated from the distribution function of the atmospheric suspended dust concentration over this area.
    From the measuring results of the atmospheric suspended dust concentration at five observation sites on the ground, and at an altitude of 100-1, 000 meters by helicopter, the distribution of the atmospheric dust concentration over this area was represented by wxh=0.05C/xm exp (-2.237h), where wxh is monthly mean value of the atmospheric suspended dust concentration over this area (mg/m3), x is the distance from the center of this industrial area (km), h is the height from the ground (km), and C and m are constants.
    Therefore, total weight wTRH (ton) of suspended dust in cylindrical atmosphere whose center is that of industrial area, radius is R (km), and height is H (km), was calculated by
    wTRH=πC/10∫ROHXx1-mexp (-2.237h) dx dh, and mean dust concentration CRH (mg/m3) in this space was expressed by CRH=WTRH/πR2
    Monthly mean values of wTRH in cylindrical atmosphere whose radius is 20km, height is 1 km was 67-139ton and was 47-91 ton in the atmosphere of radius 15 km.
    And mean concentration in these space were respectively 0.053-0.111mg/m3, and 0.066-0.129 mg/m3.
  • 氷見 康二
    計測と制御
    1970年 9 巻 12 号 962-971
    発行日: 1970/12/10
    公開日: 2009/11/26
    ジャーナル フリー
  • 板倉 勝高, 井出 策夫, 竹内 淳彦, 北村 嘉行
    地理学評論
    1964年 37 巻 8 号 403-424
    発行日: 1964/08/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    本研究は日本の工業を地域的に把握するために,最大の集中地域である
    京浜工業地帯
    の地域構造を明らかにしようとしたものである.そのために,まず工業地帯の領域を合理的に設定したうえで, 30人以上全工場の業種別分布図を基礎にして地帯内の工場分布を分折するとともに,工場間の地域的結合関係,すなわち生産構造を明らかにした.
    京浜の工業において占める重化学工業の割合は厳密にみると極めて低く,工業地帯を特色づけるものではない.したがって,重化学を主体としている臨海地域のもつ意義は小さい.
    京浜の工業を特色づけるものは自動車,テレビ,カメラなど耐久消費財を中心とする組立工業と,日用消費財を中心とする雑貨工業とであって城南と城東とを核心とした生産組織をそれぞれ形造っている.核心地域における工場は両部門とも,技術的にも特殊化され,また,同一製品の生産量が少ない製品を小単位ずつ,多くの種類にわたって生産している,すなわち「多種,小単位,特殊」生産を特色としており,それらが相互に強い結合関係を有しながら集中しているものであり,これを中心的大都市工業の特質と考えることができる.工業地域の拡大も,核心地域内における生産関係の変化によるものであり,したがって,
    京浜工業地帯
    の地域構造も,この核心地域によって規定されている.
  • 氷見 康二, 森 修身
    大気汚染研究
    1967年 2 巻 3 号 213-218
    発行日: 1968/10/30
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    Total and mean weights of deposited dust in Keihin indurtrial and suburban areas were estimated from horizontal distribution function of deposited dust in this area.
    From monthly measurement of deposited dust using deposite gauges at eight observation sites in this area from May, 1959 to December, 1967, horizontal distribution function of deposited dust was represented by Dp=d/xe where Dp is weight of deposited dust (ton/km2. month), d and l are constants and x is the distance from the center of this industrial area (km).
    Therefore, total weight DtOR (ton/month) of dust deposited in circular area of radius R km whose center was in the industrial area was calculated as DtOR=∫ROR2
    Mean weight DmOR (ton/km2. month) of deposited dust was expressed by DmOR=DtOR/πR2
    There was positive correlation between the areal mean value proposed by the authors and arithmetric mean of measured weight of deposited dust, and the former was smaller than the latter.
    Yearly mean value of DtOR in the circular area of radius 15 km from 1959 to 1967 was 6, 200-40, 000 ton/month, and was 8, 300-14, 000 ton/month in the area of redius 20 km.
  • 竹内 淳彦
    地理学評論
    1968年 41 巻 9 号 571-584
    発行日: 1968/09/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    わが国における代表的な組立工業部門である電気機械器具工業の地域構造を,工場の分布,および下請の経常的結合関係を指標とした地域的生産体系から解明した.
    日本における電気機器生産は京浜,阪神,中京,日立,京都,北九州などを主産地として行われているが,なかで京浜は全国の50%近い生産をあげ,しかも全部門,品目に及ぶなど圧倒的な地位を占めている.京浜において工場は東京の港区から川崎市にかけての城南地区にもっとも集中し,なかでも東京南部に“分布核心”を形造っている.この分布核心は多層的な親工場群と下請工場群の複雑な結合によって一大“技術集団”をなし,工場分布地域の拡大傾向にも拘らず,全京浜の地域的生産体系の核としての地位を保ちつづけるとともに京浜を中心とする電気機器工業発展の原動力となっている.
  • ―川崎市の地球温暖化対策―
    渡邉 力夫
    電気学会誌
    2023年 143 巻 5 号 252-255
    発行日: 2023/05/01
    公開日: 2023/05/01
    ジャーナル 認証あり

    1.はじめに

    神奈川県川崎市は

    京浜工業地帯
    の主要な一角を占め,埋め立て地を中心とした臨海部から多摩川右岸に沿った上流部まで鉄鋼・電機・食料品・石油・化学・輸送機などあらゆる産業の代表

  • 寺部 本次
    安全工学
    1984年 23 巻 5 号 255-263
    発行日: 1984/10/15
    公開日: 2017/12/31
    ジャーナル フリー

    京浜工業地帯
    の大気汚染のうち,昭和30年代,4G年代における横浜,川崎地区の推移,特にはげしいSOx汚染時代における調査,行政,企業の対応,さらにエネルギー事情の変化にともなう大気汚染の推移についてのべた,昭和40年代後半において,高煙突化政策から総量規制に入ったことや,製鉄所のリプレース,燃料,原料の低硫黄化等の結果,昭和55年以降すべての地区のSO2濃度が環境基準に適合するようになった,これらの経過は石炭使用の増大傾向などエネルギー事情の変化が予想される今後,何等かの教訓として回顧に値するものと考える.

  • 宮崎 洋, 宇井 邦夫, 安藤 博康
    石油学会誌
    1966年 9 巻 3 号 198-203
    発行日: 1966/03/25
    公開日: 2009/01/30
    ジャーナル フリー
    We summarized the correlation of air pollution data and meteorological data (especially about inversion of atmospheric temperature, wind velocity and wind direction) in Negishi area.
    We determined the change of sulfur-oxides concentration of every day and every season, and reffered to effects of the social activity and the inversion of atmospheric temperature.
    When N or NNE wind blows, Negishi area is polluted, therefore, we suggest that the source of pollution should be in Keihin heavy chemical industry area.
  • 氷見 康二, 田中 日出男
    大気汚染研究
    1967年 2 巻 3 号 205-212
    発行日: 1968/10/30
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    The method of measurement by turbidimeter of particle size distribution of water insoluble deposited dust collected by deposite gauges at eight stations in Keihin industrial and suburban areas, was investigated and applied it to the dust collected monthly during the period from July, 1965 to June, 1966.
    The variation, due to sedimentation, of the relationship between optical density and weight concentration of dust suspension in the turbidimeter cell were studied by the research of this relationship about the suspensions of the water insoluble deposited dust classficated by Andreasen pipet.
    As, under the use of this experimantal results, the optical density variation of the suspension depending on sedimentation in the turbidimeter cell could be replaced with that of weight concentration, it became cicar that the particle size distribution on weight basis of the water insoluble deposited dust were measured very easily by the turbidimeter.
    The monthly mean values of median diameter of the water inssoluble deposited dust were from 4 to 9μ, and they were smaller in industrial than in nonindustrial zone.
    In considering particle size distribution of water insoluble deposited dust and partial efficiency of the industrial dust collectors, it would be possible that 70-80 percents of deposited dust are removed by the operation of the dust collectors in all the dust emmission sources in this area.
    In this way the weight concentration of particles in suspension could be derived from the variation of optical density, and thus particle size distribution on weight basis could be obtained.
  • 淡野 明彦
    地理学評論
    1974年 47 巻 8 号 498-510
    発行日: 1974/08/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    今日,私鉄資本は単なる鉄道業としてにとどまらず,観光・娯楽・流通・不動産といった第三次産業のあらゆる分野にまで手を拡げ,「私鉄コンツェルン」とよばれるまでに肥大化した.私鉄資本がマーケットを拡大する場合には,工業資本が新しい工場の新設という形をとるのと同様に,鉄道やバス路線の新設といった形をとって新たな地域に進出し,その進出意図にかなったように地域を変容させていく.
    本稿では西武鉄道が西武秩父線を建設して秩父地方に進出していった事例をとりあげ,この路線の建設を通しての私鉄資本の進出が秩父地方をどのように変容させていったかを明らかにすることを目的とした.西武鉄道が西武秩父線建設においてめざしたのは,秩父地方の観光開発と天然資源開発であったため,この両面から秩父地方の変容をおさえていった.緒果として,西武秩父線は私鉄資本とセメント資本の中央から地'方へのパイプの役割を果し,「観光の秩父」「セメントの秩父」の性格がさらに強化されていく実態が把握された.
  • 竹内 淳彦
    新地理
    1987年 34 巻 4 号 1-10
    発行日: 1987/03/25
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    The purpose of this paper is to clarify the distribution of industry and its recent change in Osaka area by the use of grid method Since 1960s the national share of metropolitan areas in manufacturing industry has decreased, especially in Osaka area. The distribution area of factories in the area were limited in Osaka city and its adjacent areas in 1965. Since then the share of Osaka city in the area has declined and the factories expanded to the surrounding areas except southern suburbs. In comparison with Tokyo area, areal differentiation by the type of industry is not so clear and there are only a few districts specialized in publishing and printing industry. The fact that the decline of the national share of Osaka area is more serious than Tokyo area is mainly caused by the inactivity of machinery industry.
  • 千葉 徳爾
    人文地理
    1965年 17 巻 2 号 212-216
    発行日: 1965/04/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
  • 川崎区を中心に
    小林 延秀
    都市計画論文集
    1984年 19 巻 133-138
    発行日: 1984/10/25
    公開日: 2020/09/01
    ジャーナル オープンアクセス

    This article focuses on the chages of Issued houses. Through the case study of Kawasaki ward, Keihin Industrial Belt, it was found that Issued houses show the various change patterns. Finally improvement policies are proposed, whereby many improve residential areas behind Industrial Belt.

  • 香川 雄一
    地理学評論 Ser. A
    1998年 71 巻 10 号 711-729
    発行日: 1998/10/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
    本稿の目的は,近代期の急激な工業化において早い段階で公害が発生した神奈川県川崎市臨海部を取り上げ,地域社会において人々がいかにして社会運動に参加したのかという視点から,社会運動の組織化の過程と特質を明らかにすることである..まず,当時の公害反対運動を自治体史や地方新聞の記事から再構成するとともに,運動における指導者の存在とその特質を浮き彫りにした.さらに近代期の日本における社会・政治的諸制度の変化と地域社会におけるその受容過程を踏まえながら,明治末期から昭和初期にかけてどのような地域組織が社会運動の組織化の基盤となったかを検討し,その類型化を試みた.
    結果は次の通りである.近代期の川崎では,組織化の形態,利害関心の共有などによって,(1)近代期の地方制度が地域社会にまで浸透していない時期には旧村およびそのネットワークに基づいた組織(旧村型),(2)産業組合制度の普及による漁業協同組合などの同業者組織(同業者組織型),(3)近代期の地方制度が改良を経て整備されるとともに現れてきた住民組織(住民組織型),の三類型が抽出された.このような社会運動の組織化における推移は,川崎において近代期に見られた地域組織の再編と照応するものとなっている.
  • 工場連関分析を中心として
    竹内 淳彦
    新地理
    1990年 38 巻 2 号 23-36
    発行日: 1990/09/25
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    Located adjacent to Tokyo, the Kawasaki Coastal Industrial District, has a number of massive steel and petrochemical factories accumulated on reclaimed land and forms an industrial district characterized by Japan's largest heavy chemical industry. with a number of factories being connected by pipe line to the Ethylene Center at the core, this district has been characterized as a typical “Konbinat” where production activities are integrally carried out. It has also been regarded as a nucleus of the metropolitan industrial region centering about Tokyo.
    However, investigations made of the industrial activities show no linkage indispensable for the operation of the factories connected by pipe line. Taking the system of the petrochemical industries surrounding the Ethylene Center, there is no integral organization nor one single control system observed, and the factories are vigorously competing with each other. This industrial district is formed by independently participating factories of enterprises belonging to different capital groups, and the linkage between these factories is weak. Therefore, it is incorrect to regard this district as a “konbinat”. Also, the Kawasaki Coastal Industial District functions only as a terminal for the supply of materials to the Metropolitan Industrial Region centering around Tokyo, with the coastal location as a common condition and is, therefore, not the nucleus of the region.
  • 山本 潔
    社会科学研究
    2009年 61 巻 1 号 111-133
    発行日: 2009/12/24
    公開日: 2021/02/09
    ジャーナル オープンアクセス
  • 橋壁 義雄
    東北地理
    1966年 18 巻 1 号 28-33
    発行日: 1966年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    The urban district of Utsunomiya has been remarkably enlarged since Meiji Era. First, military sites in Meiji Era contributed to the expansion in the western and the northwestern parts of Utsunomiya. Then, the southern and the eastern parts were rapidly built up by the establihsment of large munition factories built during the World War II. More urbanization was seen in the southern than in the eastern part because of larger factories in the former. Thirdly, since 1960, the development of industrial areas and residential areas, as well as the construction of small and medium size factories in the suburbs have worked together for the expansion of Utsunomiya.
    The first and the second steps of urbanization took place on Takaragi Terrace which extends from the north to the south in the suburbs of Utsunomiya. The third step, especially shows us a good exmaple of a close relation between the city development and landforms.
    Generally speaking, urban districts are slow to expand into alluvial lowlands. There are river terraces formed by several rivers flowing to the south in the sububrbs of Utsunomiya. Remakrable urbanization is seen on the terraces to the east and the north of Utsunomiya. Large factor sites accompanied with residential areas will result in the urbainization of the eastern part in near future.
    Some people consider that the industrial development of Utsunomiya is nothing but the outer margin of Keihin Industrial District. The development of residential areas in Utsunomiya, however, can hardly be regarded to characterize this city as a residential satellite of Tokyo.
  • 竹内 淳彦
    地理学評論
    1974年 47 巻 12 号 748-760
    発行日: 1974/12/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    大都市東京の内部には工場と住宅とが混在している地域が存在しており,都市再開発の焦点となっている.大都市内部の再開発は対象地域の十分な実態認識の上に立って行なわれるべきであるが,住工混在地域の場合,事業所台帳にも載っていないような零細な工場が多く,また土地,建物の利用形態も複雑であるため詳細な実態調査によらなければその性格解明はできない.本研究では東京内部の典型的な住工混在地域のうち西糀谷(大田区)と荒川(荒川区)の二地区を調査対象地区とし,地区内全工場についての訪問調査結果をもとに,大都市内部の住工混在地域の構造を解明した.
    その結果,両地区とも京浜における二大工業地域である城南と城東の生産集団の中にあり,その影響を強く受けながらも,生産・流通上の直接の結合関係を極めてせまい地域内で完結させていること,また,従業者の居住と職場,すなわち住工二つの機能が地域的に同居していることが明らかになった.このような地域では昼間の住民と夜間の住民がほぼ一致し,工業を生活の糧としているわけであり,大都市のなかでこのような地域は「生産・居住一体化地:域」=「産業地域社会」と定義し位置づけることができる.大都市内部の再開発に当っては,その重要な構成要素の一つである生産・居住一体化地域の構造と機能を十分に検討,評価してかかる必要がある.
  • 村上 雅康
    地理学評論
    1969年 42 巻 1 号 41-59
    発行日: 1969/01/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
    この論文の主目的は,巨大企業が「工業地域」をいかに形成して行くかのプロセスを追求することにある.
    造船工業は明治以後,日本の工業化の原動力であるばかりでなく,総合組立工業として,多数の下請関連工場を外部分業の形態で成立させ,造船所自体の発展とともに,その周辺部に面的な拡大をさせている.と同時に,社宅・寮の建設をして,多数の労働者の定着をはかり「工業地域形成」を行なっている.研究地域としては,典型的な単一造船工業.市である相生市を選定した.
    ここでは,造船所を中心にして「造船工業地域」が具体的にどのように歴史的展開をして形成されて来たか以下の4つの指標を中心に考察した.
    (1) 相生市の工業生産高とその構成の変容(第1表).
    (2) 相生市の人口と造船工業従業者数と新造船量の対応関係(第2図).
    (3) 下請関連工場群の成立と拡大(第3図).
    (4) 工業的土地利用の進展(第7-1, -2, -3, -4図).
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