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クエリ検索: "仏塔"
987件中 1-20の結果を表示しています
  • 下間 頼一, 緒方 正則
    年次大会講演論文集
    2002年 2002.1 巻
    発行日: 2002/09/20
    公開日: 2017/08/01
    会議録・要旨集 認証あり
    Authors have performed field survey on origin of a statue of "Lions and Buddhism Wheel(法輪)" as the Indian National Emblem in Republic of India. There are many small projections between spokes on inner side of a rim of a Buddhism Wheel. Origin of projections has not been known yet for long times. In Archaeological Museum of Sanchi near Great Sanchi Stupas at third century B. C., the original form of Buddhism Wheel statue was surveyed. A spoke is tenon-jointed in a rim with a wedge. It is found that the wedges of tenon joints are the prototype of small projections of Buddhism Wheel.
  • 平木 光二
    パーリ学仏教文化学
    1994年 7 巻 39-49
    発行日: 1994/06/10
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • 泉 経武
    パーリ学仏教文化学
    2008年 22 巻 73-86
    発行日: 2008/12/22
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • 頼富 本宏
    密教文化
    1985年 1985 巻 150 号 L125-L107
    発行日: 1985/03/21
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 現代中国のチベット社会における伝統宗教の求心力をめぐって
    小西 賢吾
    日本文化人類学会研究大会発表要旨集
    2011年 2011 巻 R25
    発行日: 2011年
    公開日: 2011/05/20
    会議録・要旨集 フリー
     本発表は、中国のチベット社会における大規模な
    仏塔
    (チョルテン)の建設をとりあげ、それが現代の社会経済的な文脈の中でいかなる意味を持ち、人びとに価値あるものとして受け入れられるのかを明らかにするものである。観光化と一線を画して建設された
    仏塔
    が、人びとの生活と密接に関わる多くのモノの投入を媒介にして、寺院や村をめぐるローカルな紐帯を再想起させ存続させる装置として成立している点を論じる。
  • 吉崎 一美
    密教文化
    2003年 2003 巻 211 号 L36-L63
    発行日: 2003/12/21
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • Elsa LEGITTIMO
    印度學佛教學研究
    2009年 57 巻 3 号 1199-1205
    発行日: 2009/03/25
    公開日: 2017/09/01
    ジャーナル フリー
    本論文は,インドまたは中央アジアにおけるEkottarika-agamaの一ヴァージョンから見た,舎利と
    仏塔
    について論じるものである.このヴァージョンは漢訳のみに残されており,四世紀に翻訳されている.この漢訳『増壹阿含經』は,パーリ聖典のAnguttara-nikayaに対応するとされているが,内容の上で両者の相違点は共通点よりはるかに多い.本論文では,『増壹阿含經』が舎利と
    仏塔
    について言及したいくつかの箇所を検討していくが,これらは二つの例外を除いて,パーリ聖典にパラレルな記述がみられない.多くの仏典と同様に,『増壹阿含經』の中には僧伽における慣例が記述されている.以下に見るように,舎利と
    仏塔
    の存在は,本経典が属したであろう部派の僧伽の中で重要な役割を果たしていたように見える.現在知られている阿含(またはニカーヤ)経典の中で,
    仏塔
    建立の「梵福(梵天に生まれる功徳)」を説いているのは,この『増壹阿含經』のみである.なお,このトピックは,アビダルマ文献でも論じられており,『増壹阿含經』とアビダルマ文献との関係性が連想される.この他,『増壹阿含經』では,
    仏塔
    を管理し,清掃することの功徳が説かれ,また,
    仏塔
    を破壊するものは阿鼻地獄に堕ちると説かれている.さらに,未来仏の弥勒の言として,舎利供養が弥勒の下生する未来に生まれる因となることが述べられている.興味深いのは,他の阿含(またはニカーヤ)経典には見られない,地・水・火・風・金剛輪のコスモロジーが本経典の中で示され,そこで,過去仏たちの舎利が金剛輪の間に存在していると述べている点である.過去仏や仏弟子たち(舎利弗や大愛道など)の涅槃の物語を説く様々な経典が,
    仏塔
    ,舎利,舎利供養の関係を描いているが,『増壹阿含經』では,仏陀自身が舎利弗や大愛道の舎利を管理したとする記述がある点も,興味深い.また,本経典には,ある王子が出家をし,仏陀となり,般涅槃し,その後,父王がその舎利を祀る
    仏塔
    をたて,供養をしたという,三つヴァージョンの似通った物語が伝えられている.以上の用例から,伝承の中,あるいは教義の上で,『増壹阿含經』の保持者たちが,舎利と
    仏塔
    に重要性を見いだしていたことは,疑いの余地がないといえる.
  • 大野 敏
    建築史学
    2003年 40 巻 83-97
    発行日: 2003年
    公開日: 2018/08/17
    ジャーナル フリー
  • 河野 清晃
    密教研究
    1938年 1938 巻 67 号 92-105
    発行日: 1938/09/25
    公開日: 2010/03/12
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  • 所謂シクリ・ストゥーパを主対象に
    藤原 達也
    オリエント
    2007年 50 巻 2 号 90-119
    発行日: 2007年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    In Buddhist art there is a genre called “Narrative Images of the Buddha's Life” (Butsu-den-zu in Japanese). This genre has several characteristics: the selection of crucial episodes of his life (the Great Departure, Enlightenment, First Sermon, Death, etc.) from literary sources (chiefly the Vinayas, or the Buddhist disciplinary canons) and the depiction of them in chronological order.
    Despite a long and general acceptance of the existence of this genre in Gandharan art, an example remains to be attested. The 13 reliefs, each depicting a scene from the Buddha's life, which encircle the drum of the so-called Sikri Stupa have been cited as an exemplar of Gandharan Butsu-den-zu. However, none of the crucial episodes is included among the 13 scenes, and the in situ sequence the excavator found them is far from being the chronological order. That the stupa —actually an altar rather than a stupa— was found housed in a shrine supplies the basis for my interpretation. According to G. Schopen, the conduct of a Gandharan monastery was an interdependent relationship between lay donors, monks and a monastic order, centering around a relic shrine which had been taken as the Buddha himself to whom a Vinaya had given, in Schopen's words, a juristic personality.
    When we consider the 13 scenes as a composite of three arcs of the circular sequence, we realize that each arc has its own theme: the importance of donations to the Buddha and the celebration of donors, the figures of Sakyamuni before he attained the Buddhahood as the prototype of the bodhisattvas or monks to come, and the instructions of the Law and the monastic order as the only place the Law can be found. These are exactly the three elements of the relationship mentioned above.
    Just as Sikri is not exceptional among Gandharan monasteries, neither is Gandhara exceptional in ancient India. Therefore, we are not likely to find Butsu-den-zu from around the time of Gandharan art at other early Indian sites either.
  • -ガンダーラ仏教建築における仏塔に関する研究 その3-
    加藤 直子, 矢谷 早, 増井 正哉
    日本建築学会計画系論文集
    2010年 75 巻 648 号 495-502
    発行日: 2010/02/28
    公開日: 2010/06/07
    ジャーナル フリー
    This study discusses the transformation of stupas in the Gandhara Buddhist temples focusing plinth forms and masonry techniques. The third article takes up the remains of three archaeological sites, Butkara I, Saidu Sharif I and Nimogram, located in Swat where is the north region of Gandhara in the broad meaning. This article covers the field survey of stupas which was conducted based on the excavations researches carried out at Swat by the Italian Team, IsMEO and the Department of Archaeologiy and Museums, Pakistan.
    Consequently, same as Central Gandhara's and Taxila's three types of features were found in Swat i.e. one-story type, two-story type and step-down type. The Swat's characteristic features are as follows: one-story type is majorority, few step-down type, a use of green schist only for decoration parts, engraved stone, reuse or diversion of stone members.
  • 松村 恒
    印度學佛教學研究
    2003年 51 巻 2 号 944-939
    発行日: 2003/03/20
    公開日: 2010/03/09
    ジャーナル フリー
  • 藤井 幸泰, 渡辺 邦夫, 村上 和哉
    応用地質
    2007年 48 巻 5 号 258-264
    発行日: 2007/12/10
    公開日: 2010/03/26
    ジャーナル フリー
    古シルクロードに位置するタジキスタン共和国アジナ・テパ仏教遺跡の修復・保存活動が, ユネスコ文化遺産保存日本信託基金によって行われている. 2006年の活動の一環として, 遺跡の修復・保存を目的とした現況の記録作業が行われた. 記録作業には写真測量技術を適用し, 倒壊の危惧される六つの壁の三次元可視化と, 遺跡の地形図作成が行われた. その結果, 写真測量技術が現況の記録および修復プランの計画に大変有効であることが明らかとなった. 壁の三次元可視化は, 断面線などから浸食の状況を把握し, 倒壊の危険性の客観的判断に利用できる. また精度の高い地形図は, 修復プランの計画や, 今後の経過報告として利用される予定である.
  • 天野 信
    パーリ学仏教文化学
    2016年 30 巻 1-17
    発行日: 2016年
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
    This paper’s purpose is to clarify the relationship between the narrative of the two merchants who take the two refuges and Dīpaṃkara Buddha’s prediction. First is an analysis of the narrative of the two merchants who become the first upāsakas as it is linked with Dīpaṃkara Buddha’s prediction based on the Dharmaguptaka tradition. These descriptions are preserved in the Dharmaguptaka-vinaya sifenlü (四分律) and the Fo benxing ji jing (仏本行集 経). Through a close examination of these descriptions, we can comprehend that the purpose of these descriptions is to explain the worship of Buddha’s hair and nails, and its merit for upāsakas. In addition, the various aspects of the evolution on this narrative are closely related to the stūpa cult. In the Ta-t’ang-hsi-yü-chi (大唐西域記), Xuanzang (玄奘) recorded that the two merchants were from Northwestern India. Further, based on archeology evidence Dīpaṃkara Buddha’s prediction is also related to Northwestern India. Both these facts are closely related with the Dharmaguptaka school being of Northwestern India. Thus, it can be concluded that the unique characteristic of Dīpaṃkara Buddha’s prediction in the Dharmaguptaka tradion is that it does not appear at the beginning of the Buddha’s biography.
  • ガンダーラ仏教寺院における仏塔に関する研究 その4
    加藤 直子, 矢谷 早, 増井 正哉
    日本建築学会計画系論文集
    2017年 82 巻 741 号 2979-2987
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
     This study discusses the characteristics and transformation of stupas which were the main constitutive element of ancient Gandhara Buddhist temples. The decoration in Gandhara Buddhist temples had been transformed stone sculpture into stucco; exposed stone masonry of remains, which is the target of conservation, seen at present is groundwork for stucco finishing or decoration that peeled away. However, previous Gandhara studies have been limited to only the layout and the finishing decoration from the art history and archaeological point of view. This study examines the stone masonry component of stupa plinths which have had conservation and repairing and also analyses the characteristics and transformations by examining field surveys in three areas of current Pakistani Central Gandhara, Taxila and Swat, and considering excavation survey reports of seven remains.
     The previous articles I~III have discussed the characteristics and transformation of stupa plinths in each area. In this article, i.e. IV aims to examine processes and dates of transformation of stupa plinths through the interregional comparison. We examined the forms of stupa plinths from five sites out of seven sites under study where the construction era remains were reported. And it is illustrated with chronological figure (Fig. 1).
     There seems to be no established classification of forms of stupa plinths, therefore this study attempted at trial classification and analysis based on only physical forms.
     There are circular and square types of stupa plinths in Gandhara, a square type is a majority. As a preconditions for analysis, we categorised the form of the square type of plinths into single, double and multiple story types, also divided single story type into plinths with pilasters and without pilasters. Double story type divided into two types, one is that the size of upper and lower story are the same, and the other type is that the upper story smaller than the lower story.
     The conclusions are as described below.
     - The majority was single story type followed by multiple story type.
     - The forms of stupa plinths transformed from single type to multiple story type. Single story types were in the early time, i.e. the beginning of establishment of Buddhist temple or just after that which is the first century A.D., and a lot of stupas of both with pilasters and without pilasters had continued constructing. Multiple story type started to be built later in the second century.
     - Single story type was kept constructing from the first century to the early half of third century, and until the fifth century especially at Butkara I site.
     - Significant regional characteristics were not found in the Central Gandhara; a unique double story type was found only at Takht-i-bahi site.
     - In Taxila, it was found that the height of multiple story type becomes higher as time advances, and single and multiple story types started to being built a little earlier than other areas.
     - Multiple story type was a minor in Swat, and unique forms which are presumed to be a double story type were found at all three sites.
     Thus it was found that stupas in Gandhara has common features in it's transformation and also has regionally differences in features.
  • 小島 敬裕
    パーリ学仏教文化学
    2009年 23 巻 21-39
    発行日: 2009/12/22
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • 左藤 仁宏
    印度學佛教學研究
    2019年 67 巻 3 号 1096-1099
    発行日: 2019/03/25
    公開日: 2019/09/30
    ジャーナル フリー

    説出世部に属する仏教文献Mahāvastuには,「観察経」(Skt: Avalokita Sūtra)という同名の経典が二つ含まれている.このうち第二の「観察経」が本稿の主題である.この第二の「観察経」は,降魔成道の仏伝記事を記載しながら,戒蘊の功徳や

    仏塔
    崇拝の功徳に関する説法の記述をも含んでいる.同経には,
    仏塔
    崇拝の功徳が説かれる箇所で逐語的に平行する文献が二つ存在する.先行研究は,それら二経と「観察経」は同一の源泉を有し,その源泉は
    仏塔
    崇拝の功徳を主題とした単一経典であっただろうと指摘しており,その見解は穏当なものと思われる.そしてその理解に基づけば,「観察経」に含まれている,
    仏塔
    崇拝の記述を除いた箇所,特に仏伝記事はその祖型経典に対する付加ということになる.

    そこで本研究は,祖型経典から「観察経」への変容の痕跡を求めて,「観察経」の構造を示した.「観察経」をその内容から導入部分と仏伝部分と説法部分とに三分し,その仏伝部分の内容的な不整合を指摘した.そして,「観察経」はその制作過程で他の仏伝ソースからパッチワーク的に記事を流用,付加されたために,その仏伝部分に内容的な不整合を抱え込んだのだろうと結論した.さらに,仏伝記事の付加が「観察経」に内容的不整合をもたらす一方,その仏伝記事の流入と同じく祖型に対する付加と見なせる箇所(導入部分の一部と説法部分の一部)は内容的な不整合をもたらさないことに言及し,内容的な不整合をもたらす付加ともたらさない付加との対照を指摘した.

  • 中野 俊雄
    鋳造工学
    2001年 73 巻 1 号 74-82
    発行日: 2001/01/25
    公開日: 2015/01/07
    ジャーナル フリー
  • 鄭 筱〓, 嘉木揚 凱朝
    パーリ学仏教文化学
    2007年 21 巻 79-95
    発行日: 2007/12/22
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
  • ――タイ・ミャンマー国境域における宗教運動――
    速水 洋子
    東南アジア研究
    2015年 53 巻 1 号 68-99
    発行日: 2015/07/31
    公開日: 2017/10/31
    ジャーナル フリー
    U Thuzana is a Karen monk from Myanmar who has been constructing many pagodas on both sides of the Thai-Myanmar border. His pagoda construction is made possible by donations from political, economic, and military leaders, on the one hand, and through the labor and devotion by local followers, especially among the Karen, on the other. This paper analyzes the dynamic process of this saintly leadership, followers' devotion, and pagoda construction, which must be understood in the context of the layered religious practices found in this cross-border region since the nineteenth century. In Myanmar, U Thuzana has become involved in ethnic politics even as he claims to maintain political neutrality. In Thailand, he is entering into a terrain where the khruba tradition is still alive with expectant followers.
    The paper examines three issues: firstly, it questions foregoing discussion that understands millennialistic religious movements and saintly monks enterprises as resistance to the state, and reexamines categorical understanding such as non-Buddhist versus Buddhist, hill versus valley, or resistance versus accommodation. Rather than explain the movements in relation to states, as in previous studies, this paper will look at these movements from its own logic. Secondly, it examines the dynamics that constitute charismatic power of the saints through pagoda construction by focusing on the relationship between the saintly figures and their followers, of which there are two major types: the donors and the devotees. Thirdly, it situates this process in the construction of sacred space in the modern state territory.
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