詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "兵庫県立三田祥雲館高等学校"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 野村 新平, 山上 通惠, 福井 昌則, 森山 潤
    日本教育工学会論文誌
    2021年 44 巻 Suppl. 号 73-76
    発行日: 2021/02/20
    公開日: 2021/03/08
    ジャーナル フリー

    本研究では,高等学校共通教科「情報」におけるメディア・リテラシー教育の実践に向けた知見を得るため,情報に対する心構えと自他に対する信頼感との関連性について,公立高等学校1年生823名を対象に質問紙調査を実施した.情報に対する心構えの項目について因子分析を行い,「情報受信時の心構え」と「情報送信時の心構え」の2因子を抽出した.また,「情報受信時の心構え」では「自分への信頼」,「不信」,「情報の送信時の心構え」では「自分への信頼」,「他人への信頼」との間に関連性が見られた.よって,高校生の情報に対する心構えの形成を図る上で,自他に対する信頼感などの内的要因の状況にも配慮する必要性が示唆された.

  • 山田 英俊, 池田 泰典, 長尾 浩平, 葛西 祐介
    有機合成化学協会誌
    2013年 71 巻 10 号 1051-1060
    発行日: 2013/10/01
    公開日: 2013/11/13
    ジャーナル 認証あり
    Ellagitannins are a biologically and structurally diverse class of natural products. The structure typically consists of galloyl and hexahydroxydiphenoyl (HHDP) group(s) esterified to glucose. The pyranose ring of the glucose moiety can even be in the axial-rich conformation when the HHDP group bridges the discontiguous hydroxy groups. We here described first total syntheses of two “axial-rich ellagitannins,”(−)-corilagin and (+)-davidiin, which have the HHDP bridge between 3- and 6-oxygens and between 1- and 6-oxygnens, respectively. In the synthesis of corilagin, the 3,6-bridge was constructed through a temporary ring-opening strategy. With this strategy, three synthetic method of the HHDP group were investigated. The total synthesis was achieved using originally developed method that is the CuCl2-n-BuNH2 mediated coupling of 4-O-benzylated gallates. The 1,6-bridge in davidiin was also constructed by this method with conformational locked strategy relying on the steric repulsion of bulky silyl groups.
  • 外国語教育支援事業から導く課題と展望
    武井 由紀
    複言語・多言語教育研究
    2019年 7 巻 95-114
    発行日: 2019年
    公開日: 2021/04/22
    ジャーナル フリー
    This paper aims to indicate what is needed to promote more foreign language education other than English at Japanese high schools, based on past support projects conducted by the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology (MEXT). After investigating and analyzing the projects while taking into account the background of Japanese society, stable and more efficient measures for promoting language education were uncovered. The findings recommend making use of the strengths and characteristics of each organization concerned, that is, high schools, the prefectural and municipal boards of education, universities, and the MEXT. Specifically, the results indicate that it is important that the prefectural and municipal boards of education take a bigger role in the future to promote foreign language education.
feedback
Top