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クエリ検索: "出川哲朗"
16件中 1-16の結果を表示しています
  • ─2016年に始まったVRの新たな潮流─
    岩田 洋夫
    日本バーチャルリアリティ学会誌
    2020年 25 巻 1 号 6-7
    発行日: 2020/03/31
    公開日: 2021/04/15
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 化学と教育
    2016年 64 巻 6 号 S19-S22
    発行日: 2016/06/20
    公開日: 2016/12/27
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 出川 哲朗
    化学と教育
    2016年 64 巻 6 号 296-297
    発行日: 2016/06/20
    公開日: 2016/12/27
    解説誌・一般情報誌 フリー

    曜変天目は世界に3碗しか現存せず,そのすべてが,国宝に指定されている。宋時代に建窯で焼成されたもので,南宋の宮廷でも使われ,日本には室町時代にもたらされ,徳川将軍家にも伝えられた。この曜変天目の釉上に丸い斑文があり,その周囲が青く光り輝くのを特徴としている。この青く見える部分は固有色ではなく,構造色と考えられ,現在その解明が進められている。

  • 高橋 綾子
    北関東医学
    2015年 65 巻 4 号 321
    発行日: 2015/11/01
    公開日: 2015/12/18
    ジャーナル フリー
  • コロナ禍ではどう見られていたか
    大髙 崇
    放送研究と調査
    2021年 71 巻 2 号 2-23
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/04/16
    研究報告書・技術報告書 フリー
    再放送に対する視聴者への意識調査(WEBアンケート,グループインタビュー)の結果を詳述する2回シリーズの前編。第1章で‚政府の緊急事態宣言が発出された2020年4月以降のテレビ番組の「再放送化」を概観。5月下旬には夜間プライムタイムでも多くの番組が再放送‚ないし‚過去映像素材の再利用による放送であった。意識調査の結果からは‚主に以下の傾向が抽出できた。 ●再放送に対しては概ね好意的であり‚時間帯も平日のゴールデンタイムなどでも構わないという傾向が強い。●見たい番組であれば再放送であるか否かはあまり気にしない。番組表の表示も特段のこだわりは感じられず‚放送のタイミングでも「季節感」などは重要視していない。●再放送へのニーズの中には,最近の放送番組に対する物足りなさも含まれている。●特に‚積極的な視聴者層は‚再放送番組に対して様々な付加価値を求めている。●再放送の情報は‚若年層がインターネットで‚高齢層が新聞で得る傾向がある。●不祥事を起こした芸能人の出演する番組の再放送には概ね寛容。調査の分析・考察は後編に続く。
  • 秋山 征夫
    畜産技術
    2019年 2019 巻 766-Mar. 号 7-12
    発行日: 2019/03/01
    公開日: 2023/05/22
    解説誌・一般情報誌 オープンアクセス
  • ―「新しい芸術」としての風景画をめぐって
    神林 恒道
    シェリング年報
    1994年 2 巻 52-
    発行日: 1994年
    公開日: 2022/12/15
    ジャーナル オープンアクセス
    Erst seit 19. Jahrhundert wurde die Landschaftsmalerei als selbtständige Gattung der Malkunst anerkannt. Es ist die Maler der deutschen Romantik, die zuerst die Modernität der Landschaft gefunden haben. Sie versuchten die Mögli- chkeit der neuen Kunst auf die naturphilosophische Weltanschauung zu begrün- den. Solche neue Kunst ist keine topographishe, sondern ideelle Landschaft, die das Geistige in der Welt abspiegelt. Unter dem Einfluß der Schellingschen Philoso- phie hat C. G. Carus die neue Kunst als Erd-leben-bild-kunst bezeichnet, und die beiden Maler, C. D. Friedrich und Ph. O. Runge, bemühten sich diese Idee auf verschiedene Weise künstlerisch auszudrücken.
  • 杉本 奈都子
    学芸国語教育研究
    2018年 36 巻 37-54
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/10/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • 亡くなった人物を模したアンドロイドの制作はどこまで自由か そこにはどんな権利問題・責任問題があるか
    福井 健策
    Nextcom
    2020年 2020 巻 42 号 18-26
    発行日: 2020/06/01
    公開日: 2024/03/06
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 福島 比呂子
    ヴァージニア・ウルフ研究
    1993年 10 巻 42-56
    発行日: 1993/09/30
    公開日: 2017/07/08
    ジャーナル フリー
    In her novel Jacob's Room, Virginia Woolf challenged the literature of her day with new methods and techniques. How successful was she? Critics are divided in two groups. Some see her series of Impressionistic/Post-Impressionistic scenes as a fresh innovation ; others regard them as fuzzy, disunified fragments. Such critics as Robert Kiely and David Bowling compare Jacob to the apple in Cezanne's pictures of still-life, since they follow Roger Fry's theory of aesthetics. This idea needs modification because Woolf emphasizes the absence of Jacob, while Cezanne creates a new aesthetic value in depicting the existence of the apple. We must realize the novel's title ; it is not Jacob himself, but his room. Actually it seems that van Gogh's art is much closer to Woolf's intention. He paints ordinary things of everyday life, such as shoes, chairs and a bedroom. What he depicts emphasizes the absence of the possessor of these objects. Even though both artists, van Gogh from the Netherlands and Cezanne from Provence, are classified as Post-Impressionists, they try contrary approaches to their subject matter. In Jacob's Room also, there are elements referring to both north and south Europe. Owing to this, we become aware of an underlying two-part structure in the novel. In whatever fuzzy Impressionistic way he may be described, it is effective to make Jacob appear to be an everyman figure. All the more for his absence, he remains in our mind against the background of historical monuments and landscapes, which, losing their dignity, have been transformed into familiar objects.
  • マイケル・フリードのカスパー・ダーヴィト・ フリードリヒ論
    折居 耕拓
    シェリング年報
    2023年 31 巻 78-90
    発行日: 2023/07/01
    公開日: 2023/07/01
    ジャーナル オープンアクセス
    In this paper, I shall examine Michael Fried’s approach to Caspar David Friedrich’s paintings and its significance in his study of art history. First, I clarify Fried’s theoretical framework, focusing on the concept of "absorption." Second, I explore how he proposes a type of subject distinct from the absorptive subject––called the "cognizer"––through his reading of Friedrich’s "Rückenfiguren" and Immanuel Kant’s philosophical texts. Finally, I contrast Fried’s interpretation of Friedrich’s Paintings with Robert Rosenblum’s reading, and situate the mode of experience of what Fried calls the "cognizer," between two kinds of aesthetic attitudes, "absorption" and "contemplation."
  • エフタルの中央アジア支配の影響
    影山 悦子
    オリエント
    2007年 50 巻 2 号 120-140
    発行日: 2007年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    Recently, the influence of the Hephthalite occupation of the Central Asia from the second half of the fifth century to the first half of the sixth century has been demonstrated through the examination of archaeological, philological and iconographical material from this region. J. Ya. Il'yasov's examination of iconographical material sees a political and cultural unification of Central Asia by the Hephthalites as being behind the diffusion in the region of identical costumes, such as the winged crown and the triple-crescent crown. His observations are significant because he refuses to regard it as the direct influence of the Sasanian empire to the east.
    The figures on reliefs on the Sogdian couches and sarcophagi from China provide us with a source for research about the Hephthalites, as they represent Sogdians who were active in the period when the Hephthalites occupied Central Asia. In fact, we find both Hephthalite and Sogdian figures with the winged crown or the triple-crescent crown. Using new evidence provided by these funerary monuments, I attempt to advance Il'yasov's research and posit that the Sogdians in China of the sixth century also had close contact with the Hephthalites and were influenced by them. I also discuss the diffusion of the two types of crown in Chinese Buddhist art of about the sixth century.
  • 木村 和実
    美学
    1994年 45 巻 3 号 34-44
    発行日: 1994/12/31
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    In den Landschaftsmalereien Caspar David Friedrichs tauchen oft Ruckenfiguren auf, die in die Ferne blicken. Diese haben zweifellos einen symbolischen Sinn, der seinen Landschaftsmalereien eine ganz besondere Eigentumlichkeit verleiht. In ihnen liegt meines Erachtens der wahre Schlussel fur das Verstandnis seiner Kunst. In dieser Abhandlung soll die bei den Ruckenfiguren besonders ausgepragte Beziehung zwischen Natur und Mensch sowie Friedrichs neue romantische Dimension der Landschaftsmalerei herausgestellt werden. Die Ruckenfigur ist zwar als Motiv nichts Neues, erhalt aber hier eine neue wichtige Funktion. Sie ist nicht mehr nur Staffagefigur, sondern wird hier zentrales asthetisches Subjekt als Vermittler zwischen der Landschaft und dem Bildbetrachter. Selbst unbewegt, fordert sie eine aktive Beteiligung des Bildbetrachters und ermoglicht in ihrer Anonymitat seine Einfuhlung. 1817 bis 1822 spielen die Ruckenfiguren bei Friedrich eine zentrale Rolle. Sie werden grosser und bedeutender, und vielgestaltiger dargestellt. Im "Monch am Meer" (1809-10) erreicht die dramatische Spannung zwischen dem Menschen und der Erhabenheit der Natur ihren Hohepunkt im Erlebnis der Unendlichkeit und Einsamkeit. In seinen spateren Werken versucht Friedrich diese Spannung wieder etwas zu mildern, z. B. mit dem Regenbogen als Symbol der Harmonie, der Frauenfigur als Vermittlerin zwischen Gott und Mensch oder mit den Gruppenfiguren im sogenannten 'Freundschaftsbild', das als Symbol der geistigen Verbindung der Menschen steht, und spater zu Friedrichs wichtigstem Motiv wird. Ab Mitte der 20er Jahre verliert die Ruckenfigur an Bedeutung, die reine Landschaftsdarstellung tritt in den Vordergrund. Die Ruckenfigur war ein unentbehrliches Motiv, um den Bildbetrachter mit der Natur zu verbinden. Anderseits war es auch ein zu uberwindendes Motiv, damit der Betrachter ein Gesprach direkt mit der Natur fuhren konnte.
  • 岡 隼人
    英文学研究 支部統合号
    2014年 6 巻 277-287
    発行日: 2014/01/20
    公開日: 2017/06/16
    ジャーナル オープンアクセス
    There are two purposes for this paper: to find out how Mary Shelley, a female writer, described the danger of the singularity of maleness in the romantic era whose ideas were formed on the initiative of men, and to find out the otherness of the Creature. What these purposes have in common is that they will be related with pictorial and aesthetic terms which can be found in Frankenstein very often. According to the terms which appear in the work, it will be useful to focus on the terms and the ideas defined by Edmund Burke. Sublime needs some sort of moderation to be defined as sublime, and, in Frankenstein, beauty, that is, femaleness plays this role. Its effect can be called "keeping" -a pictorial term which nearly means harmony. The first chapter shows how sublime becomes dangerous and close to monstrosity if it lacks the "keeping" of beauty. According to Burke, the distance between two objects is an important factor for the condition for sublime, and we relate its idea with the Creature who physically has a feature of sublime by focusing on the two words-terror and horror. In the second chapter, we discuss the "keeping" of beauty. Elizabeth has a power of "keeping" as she has subdued the soaring ambition of Clerval, but she fails to prevent Victor from being a "monster." In the third chapter, we give an answer why the Creature must be an eternal otherness by focusing on the two words-form and deform[ity].
  • 東南アジア史学会編集委員会
    東南アジア -歴史と文化-
    2003年 2003 巻 32 号 143-172
    発行日: 2003/05/30
    公開日: 2010/03/16
    ジャーナル フリー
  • 史学雑誌
    2002年 111 巻 2 号 247-286
    発行日: 2002/02/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
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