詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "友部正人"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 芝崎 厚士
    平和研究
    2019年 51 巻 37-73
    発行日: 2019年
    公開日: 2023/11/24
    ジャーナル フリー

    This paper proposes a new framework for analyzing the musical style of Bob Dylan in the field of social science, especially in Peace Studies, by revisiting the thoughts and theories of Paul Williams (1948-2013). First, it criticizes the various approaches that only focus on Dylan’s lyrics to determine their roots and referential or citational relations or to estimate his “true” intentions and messages in his songs. Second, based on the writings of Williams, this paper tries to examine Dylanʼs “sound” during performances, which includes everything he does in his songs (without separating the vocal and instrumental parts) and concentrates on what occurs in the mind or consciousness of the listener and the reason why one is emotionally affected by his performance.

    After scrutinizing Williams’ arguments from 1966, when he was just eighteen, to his last writings in the early 21st century, the results in the paper show that there are three essential dimensions in Dylanʼs “sound” : 1) performance; 2) personal and intuitive understanding and experience; and 3) the concept of stopping time. Such aspects explain the interconnected relationship between his “sound” and his listeners, which is a unique but perceivable feature that is generally present in the relationship between great arts and its appreciators.

    Finally, this article summarizes its argument and implications on how to deal with arts and culture in social science. According to the text of his speech after receiving the 2016 Nobel Prize in Literature, Dylan repeatedly stresses the difference between “literature” and “songs,” and always considers his creations as the latter. The implication of the findings is that, to analyze songs in social science, it is important to find different ways to understand culture and use new approaches for dealing with its various dimensions.

  • ―個人史に基づくハビトゥスと文化資本の関係を中心に―
    南田 勝也
    社会学評論
    2023年 73 巻 4 号 363-381
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/03/31
    ジャーナル フリー

    本稿は,個人史研究の有用性を論拠として,ある行為者(著者個人)の幼少期から大学院進学までのライフヒストリーを振り返り,行為者の生育環境や人間関係が特定のテイストのポピュラー音楽といかに結びついていたかを描写する.そのさい,ピエール・ブルデューのハビトゥス概念や文化資本概念の応用可能性を検討し,ハビトゥスが「構造化する構造」とよばれるゆえんについても探求する.もともとはその人にとって偶有的だったポピュラー音楽の嗜好が,階級ハビトゥスと結びつくことで自身の社会的布置を確認する標章となり,主観的な境界感覚が生まれる.次には音楽の作品群が階級性を帯びたものとして表象し,客観的な階級構造の確からしさを強固にする.そうした機制について論じる.

    そのうえで,情報社会が到来した現代において音楽作品は文化資本たりうるのか,という問題を設定する.インターネットの拡散力と生産力によって飛躍的に増大した文化作品群は,上下の区別や系統立った秩序を示すものではなくなりつつある.それでもなお文化と階層の関係を論じる文化的オムニボアの議論がある一方で,社会には趣味を共有するサークルが閉鎖的に林立しているとする島宇宙化論や,アクセスが容易になり収集のコストが低くなった文化作品群を評したフラットカルチャー論も成立している.こうしたフレームワークの妥当性について検討し,文化社会学の今日的な課題を考察する.

feedback
Top