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クエリ検索: "坂駅"
238件中 1-20の結果を表示しています
  • 恩地 典雄, 毛利 正光
    都市計画論文集
    1987年 22 巻 205-210
    発行日: 1987/10/25
    公開日: 2020/08/01
    ジャーナル オープンアクセス

    For the solution of housing problems and commuter traffic problems, road and railway connected city center with suburb are constructed. They have a great influence on the surburb. Then, it is important to clear the influence concretely. But, the process of urbanization in each plot wasn’t studied in detail. Therefore in this study, we read the data of use, site, building area and number of stories at each plot, using a topographical map (1/2500) and dwelling map, within a radius of kilometer of the Esaka station, Suita City, Osaka Prefecture. Considering the data, we clear the process of urbanization and the relation in number of location to geographical facter and that in increased number of location to accumulated number of location.

  • 山手線内唯一の急傾斜地崩壊危険区域を訪ねて ―新宿区赤城元町地区―
    丸 晴弘
    日本地すべり学会誌
    2023年 60 巻 6 号 284-285
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/01/16
    ジャーナル 認証あり
  • 松本 陽
    交通・物流部門大会講演論文集
    2001年 2001.10 巻
    発行日: 2001/12/04
    公開日: 2017/06/19
    会議録・要旨集 フリー
    I introduce topics related to the investigation of railway accidents and some examples of accidents which happened after the serious accident in Hibiya line of Teito Rapid Transit on March of 2000. In the first part I describe the countermeasures and activities after the Hibiya accident and the "Aircraft & Railway Accident Investigation Commission", that was organized officially from this October. In the main part I introduce several examples of railway accidents during this one-year, such as train head-on collisions in Keifuku Electric Railway, and try to consider the causes and backgrounds of the accidents from the point of view of safety engineering. Especially redundancy and fail-safe of brake system are considered.
  • 橋本 麻愁, 菅澤 雄大
    みんなの地学
    2022年 3 巻 55-57
    発行日: 2022/07/30
    公開日: 2023/08/01
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 山村 明義, 富井 規雄
    電気学会論文誌D(産業応用部門誌)
    2019年 139 巻 2 号 206-214
    発行日: 2019/02/01
    公開日: 2019/02/01
    ジャーナル 認証あり

    One of the problems in urban railway lines in the Tokyo area is that minor delays occur quite often during morning rush hours. To prevent these minor delays from occurring, railway companies are attempting to employ various types of countermeasures. However, these countermeasures may be extremely expensive to implement and thus, it is critical to quantitatively evaluate the effectiveness of these countermeasures. To this end, train traffic simulations are used. In this paper, we introduce a novel simulation approach that uses historical train traffic records. In addition, we introduce a concept to determine the arrival times of trains by using primarily the running times whereas in existing research the arrival times were determined from the headway time. We determine a rule to estimate the running times from the interval of trains at the previous station. We validated our simulator by comparing the simulation results with actual train traffic data.

  • 3区に跨がるJR飯田橋駅周辺の歩道を例に
    *柴岡 晶, 石黒 輝, 大館 佳奈, 佐藤 健二, 渡部 哲平
    日本地理学会発表要旨集
    2017年 2017s 巻 P074
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/05/03
    会議録・要旨集 フリー
    Ⅰ.はじめに
     近年、高齢者や身体に障害を持つ人々が障壁を感じることなく生活できるような、バリアフリーなまちづくり整備がいっそう求められている。 こうした社会的背景の中で、バリアフリー設備の実用性や効果を評価し、その課題を見出す研究が行われている。また、情報通信技術の発達により、調査で得られたデータをある一定の基準をもとに数値化し、比較分析を行ったり、得られたデータを地図上に表現したりすることで、より視覚的にわかりやすく分析し提示することも可能となっている。本研究ではこのような定量的かつ地理学的な分析手法を用いて、①バリアのデータベース化及びそれに基づく現状分析、②それらのバリアの情報を活用し、GoogleMapsによるバリアの可視化及びGoogleEarthでの立体的表示を用いて、あらゆる対象者にとって有用性の高いマップを作成すること、の2点を目的とする。
    Ⅱ.対象地域と研究手法
    JR飯田橋駅を中心に、近隣に位置するJR水道橋駅、地下鉄神楽
    坂駅
    、牛込神楽
    坂駅
    、九段下駅に及ぶ範囲である半径800m圏内を調査区域と設定し、その中の道路及びその歩道を調査対象としている。 調査にあたっては、まず対象となる道路を、交差点を目安に分割し、調査ブロックを設定した。次に、計測と目視による実測調査と白杖や車いすを使用した体験調査を主体としたフィールドワークを行い、調査ブロックごとにバリアやバリアフリー整備状況を調査してバリアの可視化の基礎となる調査データを蓄積させていった。 これらのフィールドワークによって得られたデータは、定量評価基準によってブロックやバリアの項目ごとに点数化するとともに、バリアの属性によって細分化した。これらのデータから、実測調査、白杖調査、車いす調査の3つの調査に基づくバリアマップをそれぞれ作成し、バリアの分布を地図化して分析を行った。 これらの調査や分析によって、調査区域の道路及びその歩道が、車いす利用者や視覚障がいを持つ人にも通行しやすいものであるかを評価し、加えて自治体ごとに交通バリアフリーへの取り組みの差異について、詳細や存在する原因について考察した。
    Ⅲ.データベース化とバリアの可視化
    本研究においては、各ブロックにおける項目ごとの評価点数のほかに、実際の測定値、沿線の特徴や駅からの距離などのファクター、点字ブロックや自転車専用レーンなどの整備状況、そして実測調査、白杖体験調査、車いす体験調査それぞれのバリアの地点数という、計56項目のデータを、全87ブロックにおいて収集した。これをもとに、「何が」「どこで」「誰に対して」バリアなのかを明確にしつつ、多角的な分析を行った。
    Ⅳ.バリアマップの作製とその有用性
    収集したバリアの情報は、GoogleMapsやGoogleEarthを用いてマップ化した。インターネットに接続しているPCやスマートフォンから利用できるバリアマップで、ただバリアをマッピングするだけでなく、現地のバリアの具体的な状況や写真をプロットしたバリアそれぞれに紐づけることで、そのバリアの特徴をわかりやすく表現した。
  • 鬼木 史子
    活断層研究
    1996年 1996 巻 15 号 37-47
    発行日: 1996/11/29
    公開日: 2012/11/13
    ジャーナル フリー
    The Kego fault runs through the central part of Fukuoka-city, extending southward to Kasuga, and Oonojo cities.
    In order to estimate the fault activity during the Quaternary time and to clarify the fault's buried Quaternary topography, the author gathered drilling data in the area from Aratsu to Takamiya in Fukuoka-city, and examined the distribution of depth down to the base of the Quaternary strata lying on the Paleogene bedrocks.
    The results obtained are as follows.
    1. The basement on which the Quaternary strata lie changes in depth remarkably on the line connecting Aratsu and Hirao in Fukuoka-city. The basement on the southwest side of the line is shallower than 10 meters in depth, but on the northeast side, the basement is deeper than 60 meters in depth.
    2. The largest difference in depth of the basement between two closely situated study points is as much as 53.0 meters at location b. Moreover, the largest gradient of the averaged slope between two study points is about 77°in the vicinity of location f.
    3. It is difficult to assume the steep slope mentioned above has been formed by erosion. Thus, the slope is due to faulting along the Kego fault during the Quaternary time.
    4. The Kego fault in Fukuoka-city consists of two echelon-arrange d strands a few meters apart: one is from location a to the west of location b, and the other is from location d to location f. These strands are situated 100 meters southwest to the fault line previously shown in“Fukuoka Jibanzu”.
  • 野淵 輝
    木材保存
    1982年 1982 巻 21 号 36-39
    発行日: 1982/07/25
    公開日: 2009/05/22
    ジャーナル フリー
  • 天井澤 暁裕, 篠崎 英夫
    みんなの地学
    2022年 3 巻 53-55
    発行日: 2022/07/30
    公開日: 2023/08/01
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 日本農芸化学会誌
    1929年 5 巻 3 号 299-301
    発行日: 1929年
    公開日: 2008/11/21
    ジャーナル フリー
  • 石井 庄司
    国語科教育
    1979年 26 巻 54-58
    発行日: 1979/03/28
    公開日: 2017/07/10
    ジャーナル フリー
  • 関根 正人, 中村 淳
    水工学論文集
    2006年 50 巻 667-672
    発行日: 2006年
    公開日: 2010/11/30
    ジャーナル フリー
    Inundation process in underground space which connecting some platforms of subway stations in urban area was investigated in the present study. Tameike-sanno subway station is the site to be discussed, and actual data sets of road network and underground space and some more were all considered, and simplified numerical model was developed. Based on the results of numerical computation, the pattern of inundation process here was understood quantitatively. It was suggested that if the intensity of rainfall exceeds some critical value, the damage in the underground space is expected more serious than the state under the condition of real rainfall which we experienced.
  • 進藤 魁仁, 柳沢 吉保, 加藤 博和, 高山 純一, 増尾 昭彦, 坂爪 武
    土木学会論文集F5(土木技術者実践)
    2014年 70 巻 2 号 11-25
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/08/20
    ジャーナル フリー
     利用者の減少が続いた長野電鉄屋代線は2012年3月に廃止され,代替バスが翌年4月1日から運行された.本研究は,代替バスの利用状況を調査分析し,導入時の検討課題の整理と利用促進を図るための運行改善策を検討することを目的としている.具体的な調査は,(1)3回の乗降調査,(2)代替バス利用者アンケート調査,(3)代替バス非利用者アンケート調査,(4)代替バス走行実態調査を集計分析し,代替バスからの乗客逸走の原因および運行サービスの改善案を検討した.その結果,非利用者の多くは自転車を利用していた.
  • 人間工学
    2015年 51 巻 4 号 Notice5
    発行日: 2015/08/15
    公開日: 2024/04/09
    ジャーナル フリー
  • 人間工学
    2015年 51 巻 3 号 Notice4
    発行日: 2015/06/15
    公開日: 2024/04/09
    ジャーナル フリー
  • 田中 学
    日本雪工学会誌
    2004年 20 巻 2 号 144-147
    発行日: 2004/04/01
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
  • 長野県須坂市の場合
    牛山 通高
    新地理
    1991年 38 巻 4 号 1-22
    発行日: 1991/03/25
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to clarify the correspondence of existing shops to changing locational conditions due to the urbanization in Suzaka City, Nagano Prefecture, as an example of a small local cities.
    The results of this study are summarized as follows:
    1) The retail agglomeration in Suzaka are shifted from deconcentration with three cores within inner city in 1950s to concentration to only one core in the district near the station in late 1980s. The inner city shopping streets except near the station were separated, reduced, and isolated. On the one hand, many private stores were concentrated to the surroundings of the big stores. At the same time, those of pedestrians within the inner city were decreased due to advanced motorization and residential conditions. The traffic flows of automobiles were also decreased except the district near the station because drivers tended to avoid crowded inner city roads. Due to those changes of locational conditions, both potential purchasing power and information providing power of the shopping streets except near the station are decreasing.
    2) The purchasing sense of residents in Suzaka changed for big stores tendency because they preferred selective shopping to nearby ones and they took a serious view of one-stop shopping. As results, consumers' destinations for shopping were increased at the big stores both in Suzaka and Nagano City but were decreased at the shopping streets within Suzaka. In spite of the raised numbers of consumers who required shopping at nearby stores in 1980s, the inner city stores were not able to increase consumer except for grocery and convenience goods because the big stores within Suzaka and Nagano City were come up consumer's minds first. The consumers in Takayama village and Obuse Town which belonged to the same Suzaka trade area had similar tendency to the selection.
    3) The existing shops tried to regain their consumers and to keep their businesses by several countermeasures such as establishment of tenanted shops in the big stores and moving close to them. Some other private stores began to make efforts with steady services or visiting sales using their shops as storages. Some other shops managed multiple businesses and kept existing sales network organized cooperated selling system to correspond large demand such as schools. The systematic policy of the small stores were different from the former shopping streets activities. They joined the voluntary chain store in order to increase consumers for offering low price goods and information by cooperated purchase and advertisement. The retail agglomeration with only one core in the district near the station has consequently occurred.
    As discussed above, the spatial structure of retails in Suzaka are transforming on account of the countermeasures taken against the aggravation to locational condition by the existing shops and the invasion to local cities by the nationwide chain stores.
  • 久保田 友信, 吉田 稔
    日本鉱業会誌
    1970年 86 巻 991 号 692-695
    発行日: 1970/10/25
    公開日: 2011/07/13
    ジャーナル フリー
  • 沖 大幹
    水文・水資源学会誌
    1991年 4 巻 2 号 73
    発行日: 1991/06/30
    公開日: 2009/07/23
    ジャーナル フリー
  • 古賀 義人, 高橋 敏夫
    鉱山地質
    1985年 35 巻 190 号 193-203
    発行日: 1985/04/30
    公開日: 2009/06/12
    ジャーナル フリー
    Many studies have been carried out in the Kosaka area, eastern Hokuroku district. Recently the submarine caldera theory has been applied to explain the structural history of the Hokuroku basin. From this theoretical point of view, this paper makes analyses of the distribution of various sedimentary and volcanic units and restores original structures of the sedimentary basins in the Kosaka area.
    The results are as follows.
    (1) Geological evidence suggests that two calderas, the Kosaka caldera (3km×5km) and the Nagaki caldera (Ca. 4km×4km), were present in the Kosaka area. They belong to the Valles-type in the shape, but are different in the formation mechanism. For this reason, the new caldera model have been proposed, and named as the Hokuroku-type.
    (2) The Kosaka kuroko deposits were formed at the center of the pre-kuroko volcanic eruptions in the Kosaka caldera.
    (3) The ores of the Kosaka deposits were deformed by the extrusion of white rhyolite domes (D3), and the intrusion of late stage dacite (D0) and andesite bodies.
    (4) Circular distribution of pre- and post-kuroko volcanics would have been controlled by the caldera structure.
    These geological informations are very useful for the exploration of kuroko-type ore deposits.
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