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クエリ検索: "埋葬"
5,553件中 1-20の結果を表示しています
  • 民族學研究
    1956年 20 巻 1-2 号 App11-
    発行日: 1956/08/10
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
  • 家族•市民社会•国家
    森 謙二
    法社会学
    2005年 2005 巻 62 号 87-98,193
    発行日: 2005/03/30
    公開日: 2011/04/13
    ジャーナル フリー
    The concept of "cemetery" in Japanese law, the ground which build graves, has been affected by the idea of ancestor worship, because the Code Civil of Japan positioned the graves as a device for ancestor religious services, which are entrusted with his descendant, and the graves which ancestor buried are reburied as the unrelated grave, if the descendant disappear.
    In Europe, the burial laws have regulations about "burial compulsion" and "burial duty", but in Japan the decisions whether the dead should be buried, are referred with his family or his descendant.
    The current system of Japanese burial and cemetery is not be effective, because it is not possible to produce an Atotsugi (successor), the continuation of religious worship is threatened due to the changing family structure and a declining birth rate.
  • 霊長類研究 Supplement
    2022年 38 巻
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/10/07
    会議録・要旨集 フリー

    日時 2022年9月16日(金) 10:00〜12:00

    会場 京都産業会館ホール中室(ポスター会場)

     複数個体が

    埋葬
    された廃屋墓例は、かつては縄文時代の「家族」を議論する土台となった。その後、
    埋葬状況や埋葬
    過程、個体間の関係性など様々な視点から、考古学コンテキストに基づいた議論が重ねられてきた。近年は、私たちが想起する現代の「家族」とは様相がことなるものの、何らかの近しい人々が意図的に
    埋葬
    されたものと想定されている。

     一方で、出土人骨そのものに直接アプローチする検討はほとんど行われてこなかった。我々は廃屋墓から出土した人骨を骨考古学、年代測定、食性分析、ancient DNA分析、タフォノミー分析など、さまざまな人類学的手法を用いて検討し、新たな情報を得ようとしている。これまでの知見と総合することで、より客観的データに基づいて廃屋墓での

    埋葬
    プロセスや個体間の血縁関係を解明できると考えている。本集会でその成果について発表し、一つの場所に
    埋葬
    された人々がどのような関係にあり、それは何を意味するのか、について議論したい。

    プログラム

    埋葬
    環境の判別を基にした“廃屋墓”の分類

    青野 友哉(東北芸工大)

    廃屋墓事例の再考:神奈川県三ツ澤貝塚A地点

    水嶋 崇一郎(聖マリアンナ医大・解剖)、佐宗 亜衣子(新潟医福大・人類研)

    廃屋墓事例における出土人骨の年齢構成

    佐々木 智彦(京大・博)、中村 凱(東京大・院理)

    姥山B9住居址ならびに加曽利北II-29住居址から出土した人骨のDNA分析

    水野 文月(東邦大・医)、植田 信太郎(東京大・院理)

    タフォノミー観察と年代測定からみる廃屋墓人骨の

    埋葬
    状況

    佐宗 亜衣子(新潟医福大・人類研)、青野 友哉(東北芸工大)、米田 穣(東京大・総研博)

    責任者 佐宗 亜衣子(新潟医療福祉大学)

  • 鬼塚 克忠
    土木学会論文集D2(土木史)
    2016年 72 巻 1 号 86-96
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/08/20
    ジャーナル フリー
     版築技術は黄河中流域(黄土地帯)でB.C. 3千年頃誕生した.黄土の盛土構築のためには版築による高密な締固めが必要であった.長江流域では粘着性土であり,版築の採用は遅れた.乾燥・半乾燥気候の黄河流域の墳墓は地下
    埋葬
    であるが,湿潤気候の長江下流域の江南では,B.C. 1.1千年頃から地上
    埋葬
    の土墩墓が構築される.黄河流域の墓制は朝鮮半島の楽浪墳墓群に,江南の地上
    埋葬
    は同様な風土の北部九州の吉野ヶ里墳丘墓(B.C. 1.5百年頃,堆築・層築)に伝播,出現する.中国東北部では,B.C. 4千年頃から積石塚がスタートし,高句麗の積石塚へと発展する.吉野ヶ里以降の我が国の墳墓,ならびに朝鮮半島南西部の墳墓は中国江南と同じく地上
    埋葬
    である.盛土構築方法は地域の風土に関連し,墳墓は水対策の観点から地下および地上
    埋葬
    に分かれる.
  • 山田 康弘
    日本考古学
    1997年 4 巻 4 号 1-39
    発行日: 1997/10/10
    公開日: 2009/02/16
    ジャーナル フリー
    本稿は縄文時代の子供の
    埋葬
    例を集成・検討することによって,当時の人々の生活史の一端を明らかにすることを目的としたものである。
    まず,初めに集成した子供の
    埋葬
    例を年齢段階順に新生児期・乳児期・幼児期・小児期・思春期の5段階に区分し,
    埋葬
    形態を施設・単独葬か合葬か・合葬の場合の相手の性別・単葬か複葬かというように分類したうえで,各地域・時期別にそれぞれの
    埋葬
    形態を把握した。その結果,子供の
    埋葬
    形態は,大人のそれと同じように単独単葬例が最も多く,土器棺葬例は幼児期以前に,多数合葬例は幼児期以降に多いという傾向性が明らかになった。
    また,
    埋葬
    時に付加された様々な属性,
    埋葬
    姿勢・位置・赤色顔料の散布・土器棺内の人骨の週齢・合葬人骨の性別・装身具の着用などを検討し,次の点を指摘した。
    埋葬
    姿勢は大人とあまり変わらない。
    埋葬
    位置は住居跡に絡んで検出される場合が多い。赤色顔料の散布は新生児期からされるが,地域性がある。土器棺内から出土した新生児期の人骨は週齢38週以上のものが多く,新生児早期死亡例と考えられる。また,土壙などに
    埋葬
    されたものは38週以下のものが多い。大人と子供の合葬例では,乳児期以前は女性と合葬されることが多く,幼児期以降には男性と合葬されるようにもなる。これは子供の行動範囲が幼児期を境に変化したことを意味する。装身具の本格的な着用は幼児期以降に行なわれるが,玉類・貝輪を中心とした首飾りや腕飾りに限られ,頭飾りや腰飾りなどは存在しない。これは装身具の着用原理が大人と子供で異なっていたためと考えられる。
    次に大人と子供の
    埋葬
    例が検出された6遺跡の事例を検討し,
    埋葬
    時に付加された属性の差異について具体的に明らかにした。
    これらの諸点を総合して,当時の子供の立場が年齢によって変化することを述べ,子供が大人になるまでの生活史モデルを提示した。
  • 子供の事例を中心に
    和田 浩一郎
    オリエント
    2018年 60 巻 2 号 141-156
    発行日: 2018/03/31
    公開日: 2021/04/01
    ジャーナル フリー

    Settlement burials existed in dynastic Egypt, like in other agricultural societies throughout the world. Since the ancient Egyptians thought that the dead should be separated from the living, it is important to consider the meaning of this. This paper carries out a comprehensive study of settlement burials in dynastic Egypt.

     Although both children and adults were buried within settlements, the interments of the latter always pre- or post-date the period of occupancy of the settlement. It is therefore possible to say that the separation of the dead and the living was carried out for adult burials. For analysis in this study, settlement burials are divided into three types based on the age of the deceased and the simultaneity of burial and settlement: (Type 1) child burials contemporary with a settlement, (Type 2) pre- or post-dated settlement burials only children were interred, and (Type 3) pre- or post-dated settlement burials where children and adults were mixed.

     The age distributions for Type 1 and 2 are somewhat different: the former type is exclusively of children under six months old, while the latter also includes children of up to two years. This tendency suggests that “true” settlement burial in dynastic Egypt may have been a burial custom only for fetuses and very young infants, and that nursing children were at least buried in settlements, even if in houses already abandoned. Except for the age distribution, the difference between Type 1 and 2 is obscure. Since some Type 2 burials were found in the same space as Type 1, these might share the perceptions of the place as a burial site. Other Type 2 burials seem to follow the idea of separation of the dead from the living. The variety of child settlement burials suggests that the ancient Egyptians treated the young dead as having a different kind of existence from the adult dead.

  • ロクリ墓の形態分析に基づいて
    長尾 琢磨
    オリエント
    2020年 63 巻 2 号 165-187
    発行日: 2021/03/31
    公開日: 2024/04/01
    ジャーナル フリー

    The late Second Temple period was a time when Jews had to confront different cultures, especially Hellenism. Understanding the changes in their burial practices during this period will help to clarify their relationship with different cultures.

    The origin of loculi tombs, a type of tomb which appeared during the second century BC, has been debated by various researchers, and in recent years the mainstream theory has been that although they originated in the surrounding area, they also inherited traditional elements from Iron Age II Israel. However, these studies are not quantitative, and research on the tombs’ internal structures that are taken to be ethnic markers is scarce. Therefore, in this paper, I clarify the changes in the internal form of the loculi tombs in Jerusalem in order to elucidate some aspects of the way Jews buried their dead in the face of different cultures.

    The analysis reveals that most of the loculi tombs from the second to first centuries BCE have features in common with the earlier bench tombs, such as burial chambers with pits, especially U-shaped burial chambers, and collections of bones, indicating that it is likely that familial burial practices continued. On the other hand, in the first century CE, pit structures declined and flat types became the majority, with a slight increase in auxiliary structures. These trends may be related to the increased use of ossuaries. It is also clear that the form of the loculi had remained constant until the second century BCE, but then was changed to make it suitable for Jewish reburial. These results suggest that while the Jews were confronted with different cultures, there was little influence on burial, but rather that they developed their own burial system, incorporating the loculi structure into their reburials.

  • 東部の前期・中期古墳を例として
    重藤 輝行, 西 健一郎
    日本考古学
    1995年 2 巻 2 号 95-117
    発行日: 1995/11/01
    公開日: 2009/02/16
    ジャーナル フリー
    北部九州の古墳時代は
    埋葬
    施設の多様性と変化が顕著であり,それをもとにして北部九州の地域性に関する議論が進められている。ただ,これまで主として議論の材料となったのは玄界灘沿岸から有明海沿岸の北部九州西部の様相であり,首長墓級古墳の動向であった。さらに北部九州の地域性を追求するためには,北部九州東部と中小古墳の動向の解明を進める必要があると思われる。そこで,本稿では古墳時代前期・中期の北部九州東部の
    埋葬
    施設を中小古墳まで含めて検討してみた。各種
    埋葬
    施設の編年,階層的関係とその変化を検討してみたところ,古墳時代中期初頭には首長墓級古墳から新たな
    埋葬
    施設の採用が始まること,しかし,それは中小古墳に次第に取り入れられたことを明らかにすることができた。
    検討を行ったのは北部九州東部の事例であるが,このような現象は北部九州西部でも指摘できる。先学が
    埋葬
    施設の多様性と変化から導きだした北部九州西部の東部に対する政治的,文化的先進性は否定できないが,北部九州東部と西部に共通してみられる
    埋葬
    施設の変化の原則は北部九州の東西に及ぶ等質的な階層性を反映したものと思われる。畿内との比較から考えても,この階層性は北部九州に特殊な氏族的関係の存在を示唆するものであり,北部九州の地域性のひとつと捉えられる。
    また,検証は十分ではないものの古墳時代前期,中期の階層性から,北部九州における首長と中小古墳営造者層の問に取り結ばれる氏族的関係の内容について考えてみた。前期は首長墓級古墳と中小古墳で
    埋葬
    施設が共有されることから,首長層の突出が顕著でないと考えた。一方,中期になると首長層は新たな
    埋葬
    施設を取り入れ,中小古墳営造者層との格差を強調しようとするものの,中小古墳では首長墓級古墳に導入された新たな
    埋葬
    施設を順次,採用する。これを首長層が階層的な格差を強調する一方で,中小古墳営造者層が前期以来の関係を維持しようとつとめたためと推測した。
  • 古謝 安子, 與古田 孝夫, 豊里 竹彦, 小笹 美子, 當山 裕子, 宇座 美代子
    民族衛生
    2012年 78 巻 5 号 109-119
    発行日: 2012年
    公開日: 2012/11/09
    ジャーナル フリー
    This study investigated deaths and feelings about funeral rites among residents of Okinawa's Aguni Island, which has no crematory. We collected information regarding the deceased from the village office, and conducted interviews about funeral rites with residents aged 20 or older.
    In total, 284 residents died between 1986 and 2006, 30% of whom died on the Island and 70% off the Island. The most common causes of death were heart disease for men and old age for women who died on the Island, and malignant neoplasm for who died off the Island. Most who died on the Island were buried, whereas majority of the deceased off the Island were cremated. Based on the analysis of 202 respondents, 54.1% of men and 26.1% of women in their 20s to 40s had experience with bone cleaning, while over 80% of those aged 50 or older had such experience. Ninety percentage of those in their 70s or older wished to be kept or to die on the Island, and 30% of them wished to be buried after death.
    Local community efforts and involvement of a nursing home helped maintain the traditional funeral rites on the Island. In contrast, off-islanders are adapting to changing funeral rites.
  • 和田 浩一郎
    オリエント
    2008年 51 巻 1 号 87-109
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2014/03/30
    ジャーナル フリー
    It is generally stated that in the Egyptian New Kingdom burials the bodies were placed with their heads pointing toward the West because of the Egyptians’ funerary belief that the deceased needed to face the rising sun for their resurrection.
     However, this statement does not fully reflect the actual archaeological data. A survey of the plans of New Kingdom royal tombs shows that some changes in the head orientation took place during this period. Before the New Kingdom Period, bodies were normally placed with their heads pointed to the north. However, the tombs of the 20th Dynasty have a symbolic east-west axis that causes the westward head orientation of royal mummies, whereas in the 18th Dynasty tombs some of the decoration scheme and sarcophagus placements show compromising orientations between the north and west.
     Non-elite burials in the Memphite and Heracleopolitan regions show a tendency different from the royal tombs in that there is more diversity of head orientation. Although about fifty percent of the burials in a given cemetery have the western head orientation, the considerable number of bodies are directed to the north, east and south. Since the burials of the previous periods in these regions do not show such diversity, it seems to be a noticeable feature of non-elite burial customs in the New Kingdom Period.
     A seriation analysis shows that the diversity of head orientation in non-elite tombs is not the result of a historical transition as seen in the royal tombs since it is found among burials of the same period. B. J. Kemp suggests that lower-class people did not ignore the formal concepts of funerary belief, even though they often chose “unsuitable” head orientations. Instead they followed their own sense to decide what was appropriate for them. It might be fair to assume that the diverse head orientations in the New Kingdom burials reflect the ancient Egyptians’ trait of accepting the existence of alternative concepts.
  • 古謝 安子, 宇座 美代子, 玉城 隆雄, 小笹 美子, 船附 美奈子
    民族衛生
    2003年 69 巻 2 号 35-46
    発行日: 2003/03/31
    公開日: 2010/06/28
    ジャーナル フリー
    Questionnaire study on the concern of 245 inhabitants regarding funeral practices and sur vey on the situation of old people's hospitalization in the isolated islands of Zamami village with out crematorium were carried out in 2000. The relationship of funerary practice and care of old people are discussed. 1. Traditionally the funeral practice involves burial of the dead followed by exhumatio: after several years whence the bones are cleaned by their relatives. All people died in the is lands have been practiced in the islands from 1990 to 1999. 2. Concern of the respondents for the funeral practice is influenced by experience of bone cleansing. Most of the respondents over 50 years old who have experienced bone-cleansing, sup port cremation. About 40% of the respondents below 50 years old who have little experience, support free of the funeral practice. About 90% of inhabitants choose to have cremation after their death. 3. Among the patients over 65 years old from islands without crematorium who were hos pitalized in 4 hospitals in mainland Okinawa, those over 90 years hospitalized for terminal care constituted the high number, accounting for 23.1% from Zamami. The non existence of the crematorium facility and concern of the inhabitants seem to exert considerable influence on the lives of old people in isolated small islands.
  • ある日本出自のパラオ人の埋葬をめぐる論争から
    飯髙 伸五
    文化人類学
    2016年 81 巻 2 号 228-246
    発行日: 2016年
    公開日: 2018/02/23
    ジャーナル フリー
    本稿では、19世紀末以降ドイツ、日本、アメリカによる様々な形態の統治を継続的に受けてきたミクロネシアのパラオ社会において、人々が重層的植民地状況にいかに対峙してきたのかを、在地の親族集団のレベルから解明する。具体的には「日本出自のパラオ人」、すなわち日本統治期に流入した日本人移住者(男性)とパラオ人(女性)との間に生まれたダブル(ハーフ)や、日本人移住者を生物学的両親に持つが、太平洋戦争後の混乱のなかでパラオ人に養取された人々を取り上げ、かれらがポスト日本統治期にパラオ社会のなかでいかなる位置に置かれてきたのかを検討する。 かれらは、母系親族や養子として、アンビマトリリニアルな親族集団カブリール(kebliil)に取り込まれ、平素はパラオ人として生活してきた。同時に「ニッケイ」(nikkei)「ニホンジン」(nihonjin)「ニセイ」(nisei)「アイノコ」(ainoko)などと呼ばれて差異化されることもあった。2008年に死去したある日本出自のパラオ人女性Xの遺体
    埋葬
    をめぐる親族集団内の論争からは、特異な出自が排除のイディオムとして利用された様子がわかる。Xの対立者は、Xの出自に言及しながら伝統的な
    埋葬
    地(odesongel)への
    埋葬
    を拒否した。これに対して、Xの支持者は、一部のダブル(ハーフ)が
    埋葬
    されている、コロールの日本人墓地に
    埋葬
    しようとした。しかし、Xの子どもたちは自分たちも母親もパラオ人であるという意識から、この計画を受け入れず、最終的にXの遺体は変則的な方法で伝統的な
    埋葬地に埋葬
    された。論争のなかで露わになった日本出自のパラオ人の両義的な社会的位置性は、日本統治期とアメリカ統治期とを跨ぐ重層的な植民地状況を通じて生成されていったものである。
  • 遺構の形状・規模・分布の分析
    矢澤 健, 吉村 作治
    オリエント
    2016年 58 巻 2 号 196-210
    発行日: 2016/03/31
    公開日: 2019/04/01
    ジャーナル フリー

    Since most of the Middle Kingdom shaft tombs in Egypt have been thoroughly plundered, until now analyses of cemeteries have relied on the patchy evidence of the remaining objects. However, the subterranean structure of the tombs was usually unaffected by robbery. It is possible to complement the lack of information and obtain an overall view of the cemeteries by analyzing these structures. This paper examines the date, social status of the owner, and orientation of the shaft tombs in Dahshur North.

       This paper classified shaft tombs into six types by form and three groups by size, Small, Middle and Large. Tombs with datable objects were sorted in chronological order, but analysis showed that there is little relationship between type, size and date. In contrast, a marked correlation between size and social status of the owner was observed. The burial equipment of the Middle and Large groups was superior both in quality and quantity to that of the Small group, and the former groups were equipped with objects of the "court-type burial" a style common at the highest social level in royal cemeteries during the late Middle Kingdom. The relation between social difference and tomb size was also demonstrated by the much greater expense of digging the larger shaft tombs.

       As for the orientation, the long axes of the twelfth to early thirteenth dynasty tombs were oriented north-south, while those of the early thirteenth dynasty or later tombs were oriented almost northwest-southeast. It is assumed the difference is because there is a late twelfth dynasty pyramid to the east of Dahshur North, and a mid-thirteenth dynasty pyramid to the northeast. Therefore it is probable that people buried in Dahshur North were closely related to the elite class buried in the royal cemeteries.

  • 鬼塚 克忠, 柴 錦春, 根上 武仁
    土木学会論文集D2(土木史)
    2020年 76 巻 1 号 96-108
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/07/20
    ジャーナル フリー

     半乾燥の黄河中流域で発展した地下

    埋葬
    の木槨墓は木炭や粘土で囲うなど様々な地中水対策がなされる.木槨墓は長江流域や朝鮮半島にまで伝播した.多くが長年の間に墓底に留水が生じた.湿潤の長江流域で地中水を避けるために盛土内に
    埋葬
    する土墩墓が構築され,これが北部九州の甕棺を有する墳丘墓に変遷し,その後地上に石室を持つ古墳へと発展する.中国東北部で誕生した積石塚は盛り上げた積石塚内に
    埋葬
    するもので,石室を有するものへと変革する.北部九州では古墳時代に海岸礫の積石塚がつくられるが,古墳に比べ簡素なもので,地中水対策は見られない.支石墓は,一部甕棺を有する北部九州のものがある.これら甕棺は当地弥生人の地中水対策の一部と考える.古墳は時代とともに多様な地中水対策の変遷が見て取れる.

  • 髙村 竜平
    村落社会研究
    2004年 10 巻 2 号 19-30
    発行日: 2004年
    公開日: 2013/09/18
    ジャーナル フリー
       This paper aims at examining the historical background and the social implications of “public cemeteries” in Korea. The colonial government of Japan introduced such cemeteries to Korean society in 1912, and the post-independence Korean government also has been promoting the similar policy, especially since the 1970s. The purpose of those policies was to control the location and size of cemeteries for land use planning.
       In Jeju province, the biggest island of Korea, graves traditionally located by Pungsu (Feng-sui), and it did not mattar whether the burying place was on burier’s own land or not. However, from the 1980s, local residents started to use maul cemeteries built in the 1970s. This change was due to the shortage of space for burial land, because the expansion of citrus cultivation as well as the introduction of tourism changed the agricultural land use system and increased the price of land.
       In the death study, scholars have proposed a hypothesis that the modernization of any societies is accompanied by the concealment of death. This hypothesis could apply to the development process of public cemeteries in Jeju province. However, this process occurred not only by the government policies implying the concealment of death but also by the changed conditions on land use, which force residents to use cemeteries separated from their settlement.
  • 木村 英夫
    造園雑誌
    1934年 1 巻 2 号 102-110
    発行日: 1934/07/05
    公開日: 2011/04/13
    ジャーナル フリー
  • 近世における村落の変容とのかかわりから
    大平 晃久
    人文地理
    1996年 48 巻 6 号 569-583
    発行日: 1996/12/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
  • 荒木 勉
    日本機械学会誌
    1995年 98 巻 922 号 773-
    発行日: 1995/09/05
    公開日: 2017/06/21
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 清家 章
    法制史研究
    2018年 67 巻 223-236
    発行日: 2018/03/30
    公開日: 2023/11/30
    ジャーナル フリー
  • 武田 史朗, 増田 昇
    ランドスケープ研究
    2006年 69 巻 5 号 419-424
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/11/13
    ジャーナル フリー
    In the U.K., more than 140 Natural Burial Grounds are in operation, showing that the style is gradually being accepted by the public as an alternative. Yet, the desirable design principles for the burial grounds of this style has not been established or even studied. In this paper, a model of landscape framework - horizons, pathways, and things - is introduced as the basis of the analytical study on the design of the spiritual landscapes. The framework is created based on the idea of place memory that was originally proposed by E. S. Casey to describe the structure of the landscape that sustains people's memory in general. Two cases are analyzed using this model, and the results of the analyses are compared with each other. In both cases, the roles within the landscape framework that are played by various landscape elements such as the different types of memorials, the trees, the paths, and the furniture are identified. And through the comparison of the cases, two different types of landscape framework - that of personal and collective - are identified, and it is found that each type of the framework is given significance in the two landscapes to different degrees, reflecting the burial grounds management policies and the long term visions as to the their landscapes.
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