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クエリ検索: "大阪電気軌道"
84件中 1-20の結果を表示しています
  • 山口 敬太
    ランドスケープ研究(オンライン論文集)
    2013年 6 巻 25-32
    発行日: 2013年
    公開日: 2013/12/26
    ジャーナル フリー
    “Yamanobe-no-michi” is known as the ancient road and a hiking route running along the east edge of the Nara Basin. This paper discusses the formation process of this route and its social background. Yamanobe-no-michi was clearly described for the first time on two guidebooks published in 1941 by Kansai Express Railway Co.,Ltd. Till then this route was an obscure route to visit the Imperial mausoleums and to hike, and was barely known to the public. Since building up people’s physical strength and visiting historical sites were encouraged, tourists increased and this route became important for tourism. Osaka Electric Railway Co.,Ltd, which is the origin of Kansai Express Railway, and its executives regarded Nara as a sacred place of an origin of the country of Japan and exhorted people to learn a primitive spirit of building the country by means of seeing the historical landscapes. Osaka Electric Railway and company’s editors encouraged tourism and identified this route as the ancient route called Yamanobe-no-michi and promoted it in their guidebooks. These guidebooks decided people’s recognition of regarding a hiking route as the ancient route of Yamanobe-no-michi. Moreover these guidebooks contributed to link landscapes to history and legend, and brought about new landscape representations.
  • 原 武史
    日本都市社会学会年報
    1998年 1998 巻 16 号 57-72
    発行日: 1998/07/25
    公開日: 2011/02/07
    ジャーナル フリー
  • 紀元2600 年祝典に際しての「神都」創出とその文脈
    永瀬 節治
    都市計画論文集
    2009年 44.3 巻 865-870
    発行日: 2009/10/25
    公開日: 2017/01/01
    ジャーナル フリー
    本研究は、昭和戦前期の紀元2600年祝典記念事業として実施された、橿原神宮を中心とした一連の空間整備事業を対象に、事業の経緯とそれを実現させた地域的文脈について、関連史料を元に明らかにするものである。同事業により、神宮境域の拡張とともに、鉄道線路の移設、都市計画事業による道路整備・土地区画整理等が短期間に実施され、畝傍山・橿原神宮を中心とした、特色ある「神都」が創出された。これらの意欲的な空間整備は、国・県・鉄道事業者の連携と、地元住民の協力により実現を見るが、その背後には、国家神道において重要視された神社を拠り所として都市基盤を実現した畝傍町、「建国の地」をアピールするとともに、国家的祝典に際して更なる観光振興を試みようとした奈良県、また奈良県を中心に巡礼路線網を築いていた
    大阪電気軌道
    等、事業に地域主体の側に、事業を受け入れる素地が存在していたと言える。
  • 三木 理史
    地理学評論 Ser. A
    1992年 65 巻 7 号 548-568
    発行日: 1992/07/01
    公開日: 2008/12/25
    ジャーナル フリー
    従来,国家的統制政策の所産と考えられてきた昭和初期から第二次世界大戦中の交通事業者の統合問題を,大手私鉄資本による地域交通体系の再編成という視点から再考して,その空間構造を検討した.事例は三重県における近鉄資本による事業者統合に求めた.
    その結果,大正期まで基本的に国鉄駅起点の路線形態をとり国鉄線中心の交通体系下にあった局地鉄道線は,大手私鉄資本下に統合されてゆくなかで,大手私鉄幹線中心の交通体系に再編成されてゆく過程を跡づけることができた.そうした地域交通体系の再編成構想の実施にあたっては,戦時交通統制という国家政策の利用が不可欠であった.
  • 三木 理史
    E-journal GEO
    2022年 17 巻 2 号 230-248
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/07/28
    ジャーナル フリー

    自然災害に比較して地理的基底要因への注目の少ない重大鉄道事故について,1971年近畿日本鉄道大阪線での正面衝突事故を例として5つの論点から分析した.その結果,事故現場がトンネル掘削技術と経費削減のため山間急勾配を受容して建設されたこと,勾配区間に上り列車優先で垣内信号所を特設したこと,同所の保安設備が下り列車に対して貧弱であったことが明らかになった.そして事故区間は,当該線開通が周辺村落の寒村化を促して非常時の連絡手段に乏しく,また平時から集落と鉄道との稀薄な関係が救助活動の遅れを生んだことも解明できた.

  • 大阪電気軌道を事例として
    松田 敦志
    人文地理
    2003年 55 巻 5 号 492-508
    発行日: 2003/10/28
    公開日: 2009/04/28
    ジャーナル フリー
    In the suburban residential areas developed before World War II, some problems, such as the division of a housing lot, the rebuilding of a residence and the progress of aging, have been arising recently. Development of residential suburbs before the war is thought to be a part of urban development and to have produced the present life style, that is, the separation of home and workplace so that it has an important historical meaning from the viewpoint of the formation of city and urban life style.
    We cannot ignore the private railway company, especially in Kansai region, when we consider the developments of residential suburbs. Therefore, in this paper, I study the private railway company that has influenced developments of residential suburbs. And I clarify its management strategy and the specific characteristics of the residential suburbs developed by the private railway company, Osaka Denki Kido Railway Company.
    It was necessary for the private railway company to increase transportation demand by carrying out various activities, in order to secure stable income, because it had only one or a few short and local railway lines. But, since Osaka Denki Kido Railway Company had many sightseeing spots along its line, it first aimed for the stability of management not by developing any areas along its line, but by promoting its sightseeing areas and expanding its routes. However, it began to set about the developments along its lines gradually after the end of Taisho Period. It developed the residential areas along its lines, utilizing the advantage as a railway company, for example, preparation of a new station and offering a commuter pass as a gift to people who moved to residential areas along its lines. Some characteristic scenes such as little streams and roadside trees, some urban utilities and facilities such as electrical and gas equipment, some playing-around spaces such as parks or tennis courts, which the middle class who were aiming for a better life wanted, were prepared in these residential areas. It tried to obtain constant commuting demands by urging them to move to these suburbs.
    For example, it connected its route to Yamamoto and built a station there consciously. And then, it developed the residential areas around Yamamoto Station in collaboration with the Sumitomo Company. Osaka Denki Kido Railway and Sumitomo produced the image of residential suburb as an education zone by inviting schools there, and tried to maintain the good habitation environment by imposing housing construction regulation on residents. In this way, many of the middle class families moved into the residential area at Yamamoto before the war. Moreover, Osaka Denki Kido Railway encouraged residential developments around that area, and consequently the suburbs were expanded.
    After all, Osaka Denki Kido Railway produced some residential suburbs along its line for the middle class before the war, although that time was a little later compared with Hankyu Railway. The reason was that its management strategy was to secure stable demands of transport. As suburban life grew up gradually there, that increased the number of suburban residents, and the residential suburbs were developed around them further. In other words, Osaka Denki Kido Railway has been responsible for the expansion of the suburbs.
  • 水内 佑輔, 古谷 勝則
    ランドスケープ研究
    2012年 75 巻 5 号 389-394
    発行日: 2012年
    公開日: 2013/08/09
    ジャーナル フリー
    Ise-Shima National Park is the only national park that was designated without a deliberation of the National Park Commission in 1946, right after World War II. The objective of this study is to clarify this exceptional case of Ise-Shima's designation as a national park, in relation to Ise Jingu (the Ise Grand Shrine), by exploring the background of its designation. The background can be roughly divided into two periods: during World War II, and right after the war. It has been confirmed that Ise Jingu imposed its influence in different ways in each period. The transportation network was well established due to Ise Jingu’s characteristics as a sacred place and for the purpose of shrine visits. This indirectly influenced the designation of the national park candidates in the Shima region. Soon after the war, Ise Jingu faced the threat of being dismantled. Walter Popham of GHQ and Ishigami Kashiro of the Ministry of Welfare recognized the value of Ise Jingu and proposed that they designate the shrine area of Ise Jingu as a national park. Re-establishment of the administrations of national parks was still in process; however, the necessity for speedy protection of Ise Jingu served as a key factor for the unusual designation. After the designation of Ise-Shima National Park, the demand for national park designations increased all over the country, and this was the impetus for national park administrations to fully resume their work.
  • 八坂 悠司, 岡田 昌彰
    日本都市計画学会関西支部研究発表会講演概要集
    2013年 11 巻 53-56
    発行日: 2013年
    公開日: 2018/03/31
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 池尻 隆史
    日本建築学会技術報告集
    2024年 30 巻 76 号 1404-1409
    発行日: 2024/10/20
    公開日: 2024/10/20
    ジャーナル フリー

    This report is focused on considering about transition of the land plots in aged development site of the suburban housing. The target of this report is a suburban area in Osaka, developed about 90 years ago. In this case, half of land plots are keeping original state in area and frontage. The spec is similar as standards in original plan. On the other hands, large plots that were rearranged, has been subdivided. The factor of subdivision is seemed to concern to terraced house. The result shows a sample of exitance of sustainable scale and housing type for long time.

  • 水田 敏彦, 鏡味 洋史
    日本建築学会技術報告集
    2022年 28 巻 70 号 1641-1646
    発行日: 2022/10/20
    公開日: 2022/10/20
    ジャーナル フリー

    In the previous paper, we carried out literature survey on damage in Osaka plain due to the 1927 Kita-Tango earthquake and clarified that severe damage and casualty were reported in spite of its long epicentral distance of more than 100km. Nine years after, this area was hit by the 1936 Kawachi-Yamato earthquake occurred at the border area of Osaka and Nara prefectures. In this paper literature survey on this earthquake was carried out. Earthquake damage including revealed building damage and casualties is described based on the published documents.

  • 電気鎔接協會會誌
    1926年 1926 巻 1 号 1-6
    発行日: 1926年
    公開日: 2009/06/12
    ジャーナル フリー
  • 大阪府八尾市を事例に
    *安倉 良二
    日本地理学会発表要旨集
    2013年 2013s 巻 405
    発行日: 2013年
    公開日: 2013/09/04
    会議録・要旨集 フリー
     1990年代から2000年代半ばに至る大型店の出店規制緩和は,売場面積の大型化と複合化を伴いながら大型店の出店をめぐる都市間競争を加速させた。他方,都市内部の小売活動をみると大型店の隆盛とは対照的に,中心商店街の衰退が不可逆的に進んでいる。こうした中,全国の中心商店街では,観光やイベントの開催ならびにコミュニティ活動の拠点づくりなどを通じて,多くの人々に商店街の存在をアピールする試みが行われている。しかし,その効果が十分であるとは言い難い。
     大型店の立地変化が都市の小売活動に与えた影響に関する研究の多くはモータリゼーションが進み,公共交通機関が未整備な地方都市を対象に,郊外地域の成長と中心市街地の衰退を結びつける形で進められた。しかし,大型店の隆盛と中心商店街の衰退は公共交通機関の便が良い大都市圏近郊都市においても確認できる。とりわけ,中心商店街に近い工場跡地における大型店の立地は,中心市街地の内部というミクロなスケールで大型店の隆盛と中心商店街の衰退という小売活動の二極化を促していると思われる。その実態を明らかにしながら,小売活動の衰退が進む中心商店街におけるまちづくりの動向を論じることは,商業からみた都市空間のあり方を考える上でも見逃せない。
     そこで,本報告では,大都市圏近郊都市の中心市街地における小売活動の変化について,大阪市の東隣に位置する八尾市を事例に選び,大型店の立地動向と衰退する中心商店街におけるまちづくりの取り組みの2点から検討することを目的とする。
     八尾市の中心市街地は,江戸時代に建立された大信寺(八尾御坊)の寺内町として形成された。1924年の
    大阪電気軌道
    (現在の近鉄大阪線)開通後,八尾市は大阪市の近郊都市としての性格を強めた。中心商店街は1960年代前半まで周辺市町から多くの買い物客を集めていた。
     中心市街地の小売活動が大きく変化する契機となったのは,1960年代後半以降の大型店の相次ぐ立地である。それは以下の2つの時期に分かれる。ひとつは,1960年代後半~1970年代であり,当時の近鉄八尾駅北側にある住宅地に総合スーパーによる単独店舗が相次いで出店した。もうひとつは,1980年代以降である。1981年西武百貨店(現在はそごう・西武)が,「八尾西武」の名称で区画整理事業の完成(1978年)に伴って移転した近鉄八尾新駅前に出店した。区画整理事業区域には,2006年コクヨ八尾工場の跡地を利用して,イトーヨーカ堂の大型ショッピングセンター「Ario」の関西第1号店も開業した。八尾新駅における一大商業集積の形成は,中心商店街における空き店舗の発生ならびに旧駅北側にあった既存大型店の閉店を導いた。
     中心商店街におけるまちづくりの取り組みとして,商業振興面では,毎月11日と27日に大信寺前で開催される露店市「お逮夜市」にちなんだ販促活動が継続的に行われている。また,商業振興以外では2000年代以降,近隣住民に対するファミリーコンサートや歴史散策のイベント開催ならびに空き店舗における子育て支援活動が行われた。しかし,これらの取り組みは市役所からの補助金に依存しており,単発的なものになっている。
     小売活動において大型店との格差が極めて明瞭な八尾市の中心商店街がまちづくりを進めるに際しては,商店街関係者以外の人的資源を活用しながら,寺内町という歴史資源を活用した観光面でのPRに力を入れるなど,いかにして大型店との差別化を図ることができるのかが大きく問われるであろう。
  • 紀元2600年祝典に際しての「神都」創出とその文脈
    *永瀬 節治
    都市計画論文集
    2009年 44 巻 145
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/10/30
    会議録・要旨集 フリー
    本研究は、昭和戦前期の紀元2600年祝典記念事業として実施された、橿原神宮を中心とした一連の空間整備事業を対象に、事業の経緯とそれを実現させた地域的文脈について、関連史料を元に明らかにするものである。同事業により、神宮境域の拡張とともに、鉄道線路の移設、都市計画事業による道路整備・土地区画整理等が短期間に実施され、畝傍山・橿原神宮を中心とした、特色ある「神都」が創出された。これらの意欲的な空間整備は、国・県・鉄道事業者の連携と、地元住民の協力により実現を見るが、その背後には、国家神道において重要視された神社を拠り所として都市基盤を実現した畝傍町、「建国の地」をアピールするとともに、国家的祝典に際して更なる観光振興を試みようとした奈良県、また奈良県を中心に巡礼路線網を築いていた
    大阪電気軌道
    等、事業に地域主体の側に、事業を受け入れる素地が存在していたと言える。
  • 宇田 正
    経営史学
    1988年 23 巻 3 号 62-92
    発行日: 1988/10/30
    公開日: 2009/11/06
    ジャーナル フリー
  • 戦間期大阪市と近郊の事例による考察
    三木 理史
    技術と文明
    2003年 14 巻 1 号 19-41
    発行日: 2003/11/10
    公開日: 2022/12/25
    ジャーナル フリー
  • 愛媛県西条市の取り組みを中心に
    交通史研究
    2020年 96 巻 73-84
    発行日: 2020年
    公開日: 2022/03/01
    ジャーナル フリー
  • 和田 康由, 寺内 信
    日本建築学会計画系論文集
    1997年 62 巻 499 号 155-162
    発行日: 1997/09/30
    公開日: 2017/02/02
    ジャーナル フリー
    This paper deals with the role of housing development by estate campanies, through the case of Kansai Tochi Co. Ltd., which were founded in the middle of Taisho era. Tomosaburo TAKEHARA, the President of Kansai Tochi Co. Ltd., former a stock broker, was actively engaged in the housing enterprises by merging many estate companies, and the way of his housing management was to speculate in the housing estates as if they had been the stocks. He not only took over the business of merged estate companies but employed excellent managers and architects. Especially, Ohmino Den-en Toshi which had been developed by Kansai Tochi Co. Ltd. and MORISHOUJI District in Osaka City which was the project of a land readjustment system, were developed into the residential areas with excellent quality. But the company was in financial difficulties because it owned too many housing estates and a balance between supply and demand couldn't be kept during the war. It disappeared unexpectedly after the war in spite of developing land remarkably.
  • 小野田 滋
    土木史研究
    2001年 21 巻 113-124
    発行日: 2001/05/01
    公開日: 2010/06/15
    ジャーナル フリー
    Introduction of reinforced concrete was a very important turning point in the history of elevated railway viaducts in Japan. Dr. Mikishi Abe (1883-1965) was one of the key persons to spread this technology. He entered Government Railways after graduating from the Department of Civil Engineering, Sapporo Agricultural College, in 1905, and went to lllinois University to study the newest technology about reinforced concrete. He returned to Government Railways from the U. S. in 1914, and designed the widest span arch bridge made by reinforced concrete in Japan. But his name was well known only in the architectural field before he became independent as an architect in 1920. Therefore, this report describes his achievement in the civil engineering field and his role as a civil engineer. From the results of this study, it is clear that he made an important contribution to the development of elevated railway viaducts.
  • 渡邊 太
    宗教と社会
    2012年 18 巻 113-114
    発行日: 2012/06/16
    公開日: 2017/07/18
    ジャーナル フリー
  • 卯田 卓矢
    交通史研究
    2014年 84 巻 40-59
    発行日: 2014/12/19
    公開日: 2017/10/01
    ジャーナル フリー
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