詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "帰ってきたドラえもん"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 加藤 樹里, 村田 光二
    心理学研究
    2013年 84 巻 2 号 138-145
    発行日: 2013/06/25
    公開日: 2013/09/01
    ジャーナル フリー
    Two experiments investigated whether emotional responses of “kandoh” (the state of being emotionally moved) associated with sadness were facilitated by the factors of “finitude salience” and “social value intention”. We predicted that participants who strongly intended social value would be more strongly moved by movies that portrayed social values than participants who weakly intended social value. Furthermore we predicted that this difference would increase in the finitude salience condition. In both experiments, participants assigned to the finitude salience condition subtracted the years of the person’s birth from death. In the control condition, participants performed the same task in the form of simple numerical calculations. Then all participants watched a movie that portrayed family love and death in Experiment 1 (N = 88). We used another movie that described friendship and separation in Experiment 2 (N = 82). The results supported the two hypotheses that social value intention facilitated emotional responses of “kandoh” and this effect increased under finitude salience.
  • 山本 晶友, 久保池 香奈, 樋口 匡貴
    感情心理学研究
    2016年 23 巻 Supplement 号 ps38
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/08/24
    ジャーナル フリー
  • ――「浮動する規範」と準拠集団――
    松永 伸太朗, 永田 大輔
    社会政策
    2021年 13 巻 2 号 89-101
    発行日: 2021/11/10
    公開日: 2023/11/10
    ジャーナル フリー

     アニメ産業において制作者が用いるスキルは客観的な形式で表現されないが,同業者内では理解可能な形で共有されているという特徴を有する。本稿では,評価の基準が変わりながらその都度の状況に適切な判断がなされることを意味する「浮動する規範」という考え方に依拠しながら,アニメ制作者の語りに基づいて彼らが理解する実力の内実を明らかにした。その結果,同じ監督層であっても,工程全体を見渡すことを経験した制作進行や撮影職出身者と,作画や映像表現に特化したアニメーター出身者では準拠集団が異なっており,それによって異なる技能観を有していることが明らかになった。さらに,アニメーター同士のスキルはそれぞれ自らを他者から差異化することに形式として理解可能なものとなっていた。こうした知見に基づき,客観化されず関係性に基づくスキルであっても,OJTを通したスキル形成が重要性を持つことを示唆した。

feedback
Top