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全文: "後頭極"
136件中 1-20の結果を表示しています
  • 鴛海 喬
    岡山醫學會雜誌
    1930年 42 巻 2 号 253-265
    発行日: 1930/02/28
    公開日: 2009/03/31
    ジャーナル フリー
    Schon früher berichtete der Verf. beim Kaninchen über die experimentellen Untersuchungen des in Überschrift stehenden Gebietes, diesmal beschäftigt er sich beim Huude mit demselben Thema.
    Das Ergebnis lautet, wie folgt.
    Die Corticofugalsehfasern verlafen via Centrum semiovale, corona radiata, Capsura interna und Radiatio optica.
    Danach endigen sie im Dorsalkern des Corpus geniculatum externum, im Pulvinar, im Lateralkern a und b des Thalamus und im Corpus quadrigeminum anterius.
    Ihre Hauptendigungsstellen im Dorsalkern des C. g. e. sind die dorsomediale Partie des mittleren Abschnittes des Kerns sowie die orale und caudale Partie desselben.
    Der Ventralkren des C. g. e. ist nach der Läsion des Occipitallappens ganz und gar frei von den Marchischen Schollen, wie es auch beim Kaninchen der Fall ist.
    Die Endigungsstelle der Rindensehhügelfasern im Pulvinar erstreckt sich von dem oralen bis zum caudalen Ende desselben.
    Innerhalb des Nucl. lat. a thalami endigen die corticofugalen Sehfasern in seiner mittleren und caudalen Partie, während ihre Endigungsstelle im Nucl. lat. b thalami in seiner caudalen Partie lokalisiert ist.
    Die sich nach dem C. q. a. begebenden corticofugalen Sehfasern schlagen dreierlei Wege ein:
    1) Fasern, welche caudalwärts zwischen dem C. g. e. und Pulvinar ziehen, treten in der Höhe der Übergangsstelle der mittleren und caudalen Partie des C. g. e. in die Radiatio optica ein, um dann auf dem Weg des Brachium quadrigeminum anterius in dem C. q. a. zu endigen.
    2) Fasern, welche das C. g. e. durchziehen, treten an der Übergangsstelle der mittleren und caudalen Partie das C. g. e. in die Radiatio optica ein, um mit den ersteren Fasern zusammenzutreten.
    3) Fasern, welche durch das Pulvinar ziehen, treten an seinem caudalen Ende in die Radiatio optica ein, um mit den eben erwähnten zweierlei Fasern zusammen weiter zu verlaufen.
    Die Endigungsstellen der zentrifugalen Rindenfassern im C. q. a. sind Stratum o., Str. gri. superf. und Str. gr. intermed.
    Keine zentrifugalen Rindenfasern begeben sich nach dem C. q. a. der gegenüberliegenden Seite.
    Die corticofugalen Sehfasern entspringen aus der Rinde des Gyrus lateralis posterioris und des G. lateralis u. z. aus der Lamina multiformis und der tiefen Schicht der Lamina ganglionaris.
    Die corticopetalen Sehfasern ziehen durch das Centrum semiovale und endigen grössteils in der Lamina granularis interna des Gyrus lat. post. und des G. syl. post., während die übrigen sich bis zur Rinde von G. lat., G. s. spl., G. spl. und G. suprasylv. post. u. s. w. verfolgen lassen.
    Die corticopetalen Sehfasern entspringen hauptsächlich aus dem Dorsalkern des C. g. e.
    Als Ursprungsstelle dieser Fasern nimmt der Dorsalkern des C. g. e. seine dorsomediale Partie in Anspruch, welche sich in der Höhe des mittleren Drittels des Kerns stark entwickelt.
    Der orale und caudale Endabschnitt des C. g. e. lässt keine corticopetalen Fasern entstammen.
  • 堀越 哲美, 磯田 憲生, 井上 和夫, 小林 陽太郎
    日本生気象学会雑誌
    1975年 12 巻 27
    発行日: 1975/11/20
    公開日: 2010/10/13
    ジャーナル フリー
  • 鴛海 喬
    岡山醫學會雜誌
    1929年 41 巻 6 号 1326-1352
    発行日: 1929/06/30
    公開日: 2009/03/31
    ジャーナル フリー
    Bei Kaninchen hat Verf. teils Occipitallappen, teils die Gegend des Corp. genicul. ext. zerstört, um die betreffenden Gehirne sowoll nach Marchi als auch nach Nissl zu untersuchen. Das Ergebnis lautet wie folgt.
    1) Die Rinden-Sehhügelfasern finden sich zum grössten Teil im Stratum sagittale internum oder in der Gratioletschen Sehstrahlung, wärend einige wenige in dem Str. sagittale externum oder dem unteren Längsbündel vorhanden sind.
    2) Alle diese Fasern ziehen durch die dorsale Partie der Cap. interna, u. z. im mittleren und caudalen Teile derselben, um hauptsächlich auf dem Wege der Formatio reticularis in dem Dorsalkern des Gang. genicul. ext. und in dem Thalamus zu endigen.
    3) Eine geringe Anzahl von ihnen gelangt aber zum dorsolateralen Ende des Pes p. c., um in das Corps. q. a. derselben Seite einzutreten.
    4) Die im Dorsalkern des C. g. ext. endigenden Fasern sind hauptsächlich im medioventralen Abschnitt des Kerns lokalisiert u. z. in der mittlern Partie zwischen dem oralen und caudalen Ende desselben.
    5) Der Ventralkern des C. g. ext. ist nach der Läsion des Occipitallappens ganz u. gar von den Marchischen Schollen frei.
    6) Die im Thalamus endigenden Rindensehhügelfasern sind vorwiegend für den Nucl. lat. a und b, weniger für den Nucl. anterior und medialis sowie Pulvinar bestimmt.
    7) Keine zentrifugalen Rindenfasern ziehen durch das Brachium corp. quadrigeminum anterius, im Gegensatz zu den Sehnervenfasern.
    8) Die Endigungsstellen der zentrifugalen Rindenfasern im C. q. a. sind Stratum n. o., Str. grisea superficiale und Str. gr. intermediale.
    9) Diese Fasern sind am reichlichsten im medial Abschnitt des C. q. a. vorhanden, u. z. im mittleren Drittel seiner Höhe, in geringer Anzahl aber im caudalen u. am geringsten im oralen und lateralen Abschnitt.
    10) Man findet keine gekreuzte Rindensehhügelfasern.
    11) Die Sehhügelrindenfasern ziehen hauptsächlich von der Formatio reticulalis nach der Corona radiata durch die mittlere und caudale Partie der Capsula interna, um dann auf dem Wege des Stratum sagittale externum vorwiegend im Lobus occipitalis, zum Teil aber im Lobus tempolalis zu endigen.
    12) Die corticopetalen Sehfasern endigen hauptsächlich in der Lamina granufaris interna der Rinde, was besonders für den Hinterhauptpol gilt, während einige wenige sich bis zur Tangentialschicht oder Lamina moleculalis verfolgen lassen.
    13) Die Corticopetalen Sehfasern entspringen aus dem Dorsalkern des C. g. e. und aus dem Lateralkern a und b des Thalamus.
    a. Als Ursprungsstelle im Dorsalkern des C. g. e. nehmen diese Fasern die lateroventrale Partie desselben Kerns in Anspruch, welche als prismaförmiges Gebiet einerseits von der Radiatio optica, anderseits von dem Ventralkern begrenzt ist.
    b. Der Ventralkern des C. g. e. hat mit den Sehhügelrindenfasern nicht zu tun.
    c. Der Lateralkern a und b des Thalamus lässt die Sehhügelrindefassern in seiner lateralen Partie entstehen, doch ist dieses Gebiet nicht so scharf begrenzt, wie die Ursprungsstelle des Nucl. dors. d. C. g. e.
    14) Der Nucl. ant., med., post., und vent. thalami, sowie Pulvinar sind keine Ursprungsstellen der Sehhügelrindenfasern.
    15) Auch von C. q. a. ziehen keine zentripetalen Fasern nach der Rinde.
  • 福尾 勉
    日本医科大学雑誌
    1960年 27 巻 2 号 294-323
    発行日: 1960/02/15
    公開日: 2010/10/14
    ジャーナル フリー
    1. The lunate sulcus is present in 69 Japanese brains among 90, in 101 hemispheres among 180; the percentage is 76.7 for individuals, 56.1 for hemispheres.
    2. As for the side of the appearance of the lunate, the left side (25 among 90 individuals, 27.7%) is far more frequent than the right (12, 13.3%). Among 101 hemispheres with the lunate sulcus 57 are left (56.4%), 44 are right (43.5%) As for the sexual difference the lunate sulcus is present more frequent in the female brain (17 among 24 hemispheres, 70.8%).
    3. The site of the lunate sulcus is on the same hight with the occipital pole (66.3%), when it deviates, it is more frequent lower (28.7 %) than higher (5.4%).
    4. The form of the lunate sulcus is almost half circle in 50.4%(type I-V), the others (type VI-XI) are more flat or bent down, the chord of the arc runs almost always from up and medial to down lateral.
    5. The greatest distance from the occipital pol to the lunate sulcus is 2.6-3.5cm long in total, it is longer (3.1-3.5cm) by the half circle form, shorter (2.6-3.0cm) by the flat form.
    6. The depth of the lunate sulcus is pretty deep, it's length is 3.1-5.0cm.
    7. The situations of the lunate sulcus is up and lateral to the outer part of the retrocalcarine sulcus, except this retrocalcarine the upper and lower occipital sulci are surrounded by the arc of the lunate. A part of the upper occipital may situate out of the arc, the lateral occipital comes always lateral and out of the lunate.
    8. The retrocalcarine sulcus is present in 135 among 180 hemispheres, its prolongation to the lateral side is observed in 88 among 135. The lunate sulcus comes in 61 among these 88, the remaining 40 hemispheres with the lunate are without retrocalcarine.
    9. As for the anastomosing sulcus with lunate the upper occipital is more frequent than the lower occipital. The number of the anastomose is one in 45.5% among lunate hemispheres. The site of the anastomose is at the middle part of the sulcus, less frequent at the lower end and scanty at the upper end.
    10. The lunate sulcus is almost always accompanied by the prelunate, , the number of the latter is one, less frequently two. Except this prelunate there are 2 or 3 collateral short accompanying sulci.
    11. The dimensions of the cuneus on the medial surface are inclined to be a little broader by the lunate specimens. The angles between the calcarine and parieto-occipital sulci oscilate between 70° and 89°. It seems that there is no correlative relation between this angle and lunate.
    12. By the lunate specimens are the intraparietal sulci not straight and run nearer to the mantle rim. At their caudal end the medial branch of the transverse occipital sulcus is longer than the lateral.
    13. When a circumscript elevation on the outer surface of the occipital lobe may be called as operculum, there are 126 examples among 180 hemispheres. In the 101 lunate specimens there are 55 distinct, 24 not so much distinct operculum, 79 in total.
    14. The sulci which limit the operculum at the upper margin are almost always the transverse occipital, at the lateral margin are the lunate, and when the latter deficient the lateral occipital.
    15. The lateral occipital sulcus is distinct in 168 among 180 hemispheres, and when the lunate is present it lies always medial to the lateral occipital and horizontal. The anastmosis with the lateral occipital comes to the temporalis medius frequently (62 among 180).
    16. The upper and lower occipital sulci are less marked by the lunate brains.
  • 岡山醫學會雜誌
    1930年 42 巻 9 号 2326-2328
    発行日: 1930/09/30
    公開日: 2009/03/31
    ジャーナル フリー
  • 内田 節也, 宮本 譲, 佐伯 百合夫
    日本獣医師会雑誌
    1982年 35 巻 1 号 39-41
    発行日: 1982/12/20
    公開日: 2011/06/17
    ジャーナル フリー
    ヂャイアントシュナウザー, 雄, 7才, およびチャウチャウ, 雌, 13才の2頭の犬に, 心臓原発の血管肉腫を認めた.腫瘍は右心房に発生して広汎な転移を伴っていた.2例とも右心房の腫瘍病変が破裂して心臓タンポン症を起こし急死したものである.
  • 鎌田 恭輔, 國井 尚人, 太田 貴裕, 川合 謙介, 斉藤 延人
    脳神経外科ジャーナル
    2013年 22 巻 3 号 178-184
    発行日: 2013年
    公開日: 2013/03/25
    ジャーナル フリー
     ヒト高次脳機能画像化を目的として頭蓋内電極留置された患者に, さまざまな課題を行いながらelectrocorticogram (ECoG) を計測した. 対象は診断目的に頭蓋内電極留置を行った難治性てんかんをもつ20症例である. 異なる視覚刺激を提示しながら広範に脳表を覆った頭蓋内電極よりECoGを計測し, 加算平均, 時間-周波数解析処理を行った. また, コンピュータ学習ソフトウェアを応用して, ECoG生データから刺激に応じた自動判別を行った. さらに20症例に留置した全電極を標準脳座標に変換, 重畳することで高密度の電極配置と典型的な脳機能ダイナミクスの画像化をした. 側頭葉底部では視覚刺激が単純であればあるほど後頭極側にγ帯域成分が集積する傾向があった. 顔刺激では右優位であり, かつ両側側頭葉底部の前外側にγ帯域成分の増加が広がっていた. 自動判別関数では3種類の異なる視覚刺激を90%以上の正答率で判別が可能であった. 電極位置の標準化により文字認知では左紡錘状回-海馬傍回に, 顔認知では右紡錘状回から下側頭回にγ帯域成分が出現していた. 本研究で示したように誘発ECoG計測を解析することにより, 今後てんかん術前評価目的の新たなマッピング法として期待できるものと考えられる.
  • 森田 明夫, 村井 保夫, 木村 俊運
    脳神経外科ジャーナル
    2014年 23 巻 10 号 812-819
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/10/25
    ジャーナル フリー
     Occipital transtentorial approach (OTA) は, 中脳背側, 松果体, 小脳上面の腫瘍等の病変にアクセスする基本的アプローチの一種である. 本稿では本アプローチの基本についてまとめる. OTAは視野が広く, 特に下方へ伸展する病変への対応に優れている. 一方で術後短期間または永続的な視野障害をきたすことがある. これを回避するためには, まず静脈損傷を避けるアプローチ側を選択する. そのうえで髄液圧を減らし, 後頭葉を広く剝離し, 脳表を十分保護しつつ愛護的に後頭葉を圧排しテント面に至る. 手術中視覚誘発電位モニターなどが有用である. その他中脳背側への障害, 静脈損傷などは重度な障害をきたし得るので要注意である. 術前の画像評価を徹底して行い, 適切な解剖学的知識, 手技によって安全な手術を心がけることが重要である.
  • 中山 種秋, 上野 正康, 島村 昭辰
    九州歯科学会雑誌
    1977年 31 巻 1 号 85-
    発行日: 1977/05/31
    公開日: 2017/12/22
    ジャーナル フリー
  • 清本 和之
    九州歯科学会雑誌
    1977年 31 巻 1 号 85-
    発行日: 1977/05/31
    公開日: 2017/12/22
    ジャーナル フリー
  • 村松 康男, 太田 秀臣, 落合 幸勝, 衛藤 義勝, 山田 哲, 入倉 哲郎, 木野 雅夫
    脳と発達
    1984年 16 巻 1 号 61-67
    発行日: 1984年
    公開日: 2011/08/10
    ジャーナル フリー
    Menkes'kinky hair disease (以下Mellkes病) は, 銅代謝異常, 精神運動発達遅延, 痙攣, 特徴ある毛髪を主症状とする疾患である. 最近, 私達はMenkes病の1症例を経験しCTscanによる経過観察を行い興味ある所見を得たので報告する. 症例は, 生後3ヵ月より痙攣が出現し, 生後8ヵ月にて肺炎に罹患し痙攣の増加をみたため当科に入院した. 入院時, 毛髪は一部粗で短く茶褐色で縮れ毛が密生していた. 血清銅・セルロプラスミンの低値, 硫酸銅経口負荷試験にて反応がみられないことよりMenkes病と診断した. CT所見上, 生後4ヵ月では脳室系の拡大, 大脳半球・脳幹部の萎縮がみられ, 生後9ヵ月では硬膜下に高濃度の貯留液がみられた. 生後10ヵ月で著明な硬膜下血腫が出現したため, 血腫除去術を施行した. 手術時, キサントクロミックな貯留液および隔壁を有する硬膜下血腫が認められた. CT所見および手術所見より, 患児のCT上の変化は, 急速な脳実質の萎縮による橋静脈の断裂, および血管壁の脆弱性により, 慢性に繰り返された微少出血によると考えられた.
  • 村上 彦四郎, 村上 守良, 中山 種秋
    九州歯科学会雑誌
    1976年 30 巻 2 号 170-
    発行日: 1976/07/31
    公開日: 2017/12/22
    ジャーナル フリー
  • 清本 和之, 村上 守良, 中山 種秋
    九州歯科学会雑誌
    1976年 30 巻 2 号 170-
    発行日: 1976/07/31
    公開日: 2017/12/22
    ジャーナル フリー
  • 細田 直樹, 池田 時盛
    日本放射線技術学会雑誌
    2017年 73 巻 8 号 689-694
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/08/20
    ジャーナル フリー

    Recently, dopamine transporter (DaT) scintigraphy, which contributes to the early diagnosis of Parkinsonʼs disease and Lewy body dementia, has been widely spread. It has been revealed that analytical results can be affected by the image-reformatting angle, and a horizontal section is recommended for the anterior commissure-posterior commissure (AC-PC) line according to the clinical guidelines for ioflupane. However, it is difficult to identify AC-PC line visually, as there is no remarkable accumulation in the cerebral parenchyma in DaT scintigraphy with poor contrast resolution. The objective of this study was to establish and optimize an adjustment method for the image-reformatting angle by using orbitomeatal base line (OM line). Evaluations were made on items such as comparison of image reformatting angles by an analyst, comparison of measurement angles of OM line, the angle formed by the intersection of OM line and AC-PC line, and the change in specific biding ratio (SBR) according to the difference in the image-reformatting angle. Consequently, the difference in analytical results among technicians became smaller, and consistent results were obtained by adjusting the image-reformatting angle.

  • 松村 浩
    脳卒中の外科研究会講演集
    1975年 4 巻 21-28
    発行日: 1975/10/22
    公開日: 2012/10/29
    ジャーナル フリー
  • 川田 昌武
    電気学会論文誌C(電子・情報・システム部門誌)
    2002年 122 巻 1 号 42-51
    発行日: 2002/01/01
    公開日: 2008/12/19
    ジャーナル フリー
    Electroencephalogram (EEG) has been generally known as a non-destructive method to examine the function of human brain. The aim of this paper is to propose a new method using Wavelet Transform to analyze and to identify the components of Movement - Related Cortical Potential (MRCP) which is evoked accompanying with the human voluntary muscle behaviors. In this study three healthy-volunteers were participated. The EEG was recorded with the 5-channel referential derivations, Fz, Cz, C3, C4, Pz, referenced to the right earlobe based on the international 10-20 system. The voluntary activity was recorded with the electrode arranged on the palm side of the metacarpophalangeal joint when the subjects flexed the right-hand index finger and eyes closed.
    I have found the insights into the temporal dynamics of MRCP. About 10Hz signals were recorded at all electrodes when the voluntary activity started. The higher level signals of about 10Hz were recorded at Fz from about 0.4s after the activity started. About 5Hz signals appeared from about 0.9s before to 0.3s after the activity started. This method is also useful in point of the number of averaging, because it's not needed many subjects and trials to identify the components of the MRCP as shown in the past publications.
  • 池田 圭吾, 遠藤 文人, 加藤 英晃, 成田 正敬, 森山 裕幸
    日本機械学会関東支部総会講演会講演論文集
    2018年 2018.24 巻 GS0603
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/09/25
    会議録・要旨集 認証あり

    Nowadays, demand for single- and two-seater ultra-compact electric vehicles have been increasing in Japan. Unlike general cars, ultra-compact EVs are able to easily drive on a narrow or unpaved road. Being lightweight, however, it is subject to vibration from road irregularities and road surface steps, and it is necessary to develop a vibration control system for safe and comfortable driving. To improve ride comfort against up-and-down vibration, our research group proposed an active seat suspension using a voice coil motor at the seat section of the vehicle. The active seat suspension directly controls the seat section, which is independent of the vehicle body. Evaluate by focusing on brain communication which is new biometric information t is possible to perform accurate experiment strongly against shearing vibration using a cerebral blood flow meter.

  • 横尾 安夫, 佐久間 周文
    日本医科大学雑誌
    1949年 16 巻 1 号 26-28
    発行日: 1949年
    公開日: 2009/07/10
    ジャーナル フリー
  • 後藤 昇, 大塚 成人
    昭和医学会雑誌
    1999年 59 巻 6 号 578-585
    発行日: 1999/12/28
    公開日: 2010/09/09
    ジャーナル フリー
  • 吉田 正樹, 井田 正博, 長尾 毅彦, 原 崇彰, 柴 琢也, 野田 徹, 北原 健二, 常岡 寛, C Boucard, TH Nguyen, JL Stuevenart, A Istoc, L Bellinger, MT Iba-Zizen, EA Cabanis
    日本視能訓練士協会誌
    2008年 37 巻 37-46
    発行日: 2008/10/31
    公開日: 2009/10/29
    ジャーナル フリー
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