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全文: "愛知県立松蔭高等学校"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 野崎 健太郎, 井上 光也, 寺山 佳奈, 高橋 伸行, 加藤 元海
    応用生態工学
    2017年 20 巻 1 号 99-105
    発行日: 2017/09/28
    公開日: 2018/01/15
    ジャーナル フリー

    本実践では,教員希望者が半数を占める大学生集団を対象にして,河川は多様な環境の連続体であることを理解させるために,四万十川の支流,梼原川上流部(高知県梼原町田野々)で 4 泊5 日の宿泊型自然体験学習を行った.自然体験学習の教育効果を高めるために,事前学習において Google Earth,地理院地図を用いて調査地の間接体験を行い,その教育効果を確認した.受講学生は,瀬・淵構造および,河床が砂礫から岩盤までの多様な河川環境を含む 1 つの区間の中を繰り返し移動しながら学習を進めた.事後の自由記述式の質問紙調査により,受講学生が河川には,多様な環境が連続していることを実感し,それらへの対応を理解していることが確認できた.受講学生の半数を占める保育者・教師志望者には,自身の近未来を見据えて,自然体験学習における安全確保の力を身に付けたいという要望が強い.質問紙に見られる受講学生の記述からは,本実践で実施した内容が,その要望に十分に応えていることを示していた.

  • 松木 是
    化学と教育
    1987年 35 巻 4 号 378-
    発行日: 1987/08/20
    公開日: 2017/07/13
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 赤堀 正宜
    放送教育研究
    1982年 11 巻 39-51
    発行日: 1982年
    公開日: 2017/07/18
    ジャーナル オープンアクセス
    The final purpose of broadcasting education is to teach students how to learn or how to resolve problems in the future. Recently a "learning society" has developed in Japan. For living in that society, it is necessary for students to learn how to learn. The best way of learning is through using educational programs. This report aims to make clear the fact that the utilization of educational programs is very effective to form the learning attitudes of students. For this aim, in cooperation with Mr. Koyama, teacher of Shoin senior high school in Nagoya, in July 1981 I researched by mail questionaire what educational materials students use best in learning English after their graduation from senior high school. Finally I got 160 answers from them. According to this research, the result is as follows: (1) English program utilization group (A) listened to more English language programs at home than non-utilization group (B) as they studied English continually after graduation. (2) The habit of using educational programs for self-learning is related to the utilization of educational programs in school. (3) After graduation, the highest utilization ratio of English programs is by the group using both TV & radio; the second is the group using only TV, and the lowest is the group using only radio. (4) It's not yet clear what the different effects on attitude formation in self-learning utilization are between senior and junior high schools students. (5) The research shows that group A is more active in using English programs than group B. According to the summarizations above, it becomes obvious that, through the utilization of English programs in school, students can gain a learning attitude for using educational broadcasting.
  • 木村 晋治
    図書館界
    2006年 57 巻 5 号 324-329
    発行日: 2006/01/01
    公開日: 2017/05/24
    ジャーナル フリー
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