詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "新中間層"
1,045件中 1-20の結果を表示しています
  • ――小資言説の分析を中心に――
    呉 江城
    社会学評論
    2020年 71 巻 1 号 138-155
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/07/16
    ジャーナル フリー

    1990 年代後半,中国社会に「小資」と呼ばれる社会層が登場した.当初「小資」は中国社会に出現した新しい消費社会の主体である「都市

    新中間層
    」として脚光を浴びたが,消費社会化の進展とともにマスメディアの言説空間でその定型イメージが崩れ,脱中間層化を果たす.本稿は「小資」概念に関連する言説を分析することで,中国社会の都市
    新中間層
    に対する認識の変容において,どのような力学作用が働いたかを究明することを研究目的とする.

    使用する方法は,3 大新聞紙における小資言説を対象とした批判的言説分析である.以下に示すのが主な結論である.まず,「小資」概念の脱中間層化の要因はメディア空間における「小資的主体」の弱体化であった.また,その「小資的主体」の弱体化は,消費社会化の展開によって隆盛した大衆的消費イデオロギーが,都市

    新中間層
    のディスタンクシオン戦略を崩壊させた結果であった.本稿における分析の結果,都市
    新中間層
    に対する認識の変容と中国の消費社会化の特質との連動関係を,後発近代化国家の近代化方式の特性として位置付けられることが明らかになった.

  • 阿比留 正弘
    グローバル人材育成教育研究
    2014年 1 巻 2 号 13-20
    発行日: 2014年
    公開日: 2023/01/11
    ジャーナル オープンアクセス

    This paper presents a new approach to the Problem Based Learning (PBL). The problem in the PBL is shared by Japanese students, foreign students and local companies who really want to advance into the overseas market. The emphasis is placed on Japanese college students who cannot find meaning in their lives. Students who have joined a Breakthrough project can build self-confidence after opening a new market.

  • もう一つの郊外化
    牛島 千尋
    社会学評論
    2001年 52 巻 2 号 266-282
    発行日: 2001/09/30
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    「女中不足」は性別分業によって特徴づけられる「近代家族」誕生の背景の一つと見なされる.女中不足は, 戦間期の東京における
    新中間層
    の増加とどのように関連していたのであろうか.女中の雇用は
    新中間層
    の郊外化とどのように結びつき, そして, 東京郊外にどのような意味をもたらしたのであろうか.本稿は, これらのテーマを国勢調査と女中に関する調査データによって検討することを目的とする.第二次世界大戦以前, 女工とならんで女中は多くの若い女性が従事した典型的な仕事であった.女中不足は, 「女中奉公」の目的が行儀見習いから収入の獲得に変わった明治末からすでにあった.地域的に分断されていた労働市場が戦間期に統一されると, 東京は地方から大量の労働力を吸収した.女中は, 農村からの出稼ぎ労働者によるこの流れの一端を担った.戦間期には女中の実数は増加したが, それを上回る
    新中間層
    の増加は, 求人側と求職側の間の思惑の不一致を引き起こし, 女中不足をいっそう深刻化させた.
    新中間層
    の多くは一人の女中しか雇うことができなかったので, 妻も家事に従事しなければならなかった.結果として, 世帯内の夫と妻の間に明確な性別分業を引き起こした.このようにして, 戦間期に
    新中間層
    が増加した東京の西・西南部の郊外は, 産業化の過渡期に生まれた「女中」と近代家族の誕生とともに生まれた「主婦」からなる「二重構造」を呈する都市空間になった.
  • 左右田 直規
    アジア研究
    2004年 50 巻 4 号 107-112
    発行日: 2004年
    公開日: 2014/09/15
    ジャーナル フリー
  • 一九一〇年代・二〇年代日本におけるその「自己との関係」
    高橋 準
    社会学評論
    1993年 43 巻 4 号 376-389
    発行日: 1993/03/31
    公開日: 2010/04/23
    ジャーナル フリー
    独自の生活様式を持つ存在としての
    新中間層
    は、現代社会のさまざまな問題群の一つの焦点となっている。本稿では、日本でのその出現期 (一九一〇年代から二〇年代にかけて) において、
    新中間層
    が家族・教育という領域でいかなる再生産戦略を行使したかを検討しつつ、その戦略の中に見いだされる「自己との関係」 (M・フーコーの問題設定) を摘出する。
    新中間層
    の「自己との関係」は「避妊」や「家庭教育」「新教育」の中で明らかになる。それは「近代科学」と呼ばれ得る知と密接に結びついた権力関係を自分自身の生や身体へ折り返すものであり、専門家やマス・メディアに従属するものであり、「自己陶冶」「自己統制」という形で資本や国家の搾取の増大と支配の安定に資するものである。二〇世紀の後半に日本社会全体に広範にひろがるこの原理は、支配-権力関係の基盤を形成するものであるが、人々の生活や身体に内在するがゆえに支配を強固で安定したものにしている。
  • Minneapolis: University of Minnesota Press, 2006, xxxix+289pp.
    近藤 則夫
    アジア経済
    2009年 50 巻 6 号 72-76
    発行日: 2009/06/15
    公開日: 2022/10/28
    ジャーナル フリー
  • 有田 伸
    社会学評論
    2010年 60 巻 4 号 589-590
    発行日: 2010/03/31
    公開日: 2012/03/01
    ジャーナル フリー
  • -雑誌『主婦之友』を手掛かりとして-
    佐藤 裕紀子
    日本家政学会誌
    2004年 55 巻 6 号 479-492
    発行日: 2004/06/15
    公開日: 2010/04/23
    ジャーナル フリー
    本稿は, 第一次世界大戦後から大正期末までの期間に刊行された雑誌『主婦之友』第 3 巻 1 号から第 10巻 12 号 (大正 8 ~ 15 年) における,
    新中間層
    主婦の生活体験記事を用い, 子どもに向けられた主婦の教育的関心はどのような生活行動として展開したのか, そして主婦の生活展開のあり方とどのように関わったのかを分析した.その結果, 以下の知見が得られた.
    (1) 主婦は自分のしつけこそが我が子にとって望ましい教育であると認識し, 子どもの世話役割から他者を排除する傾向がみられた.
    (2) 主婦は生活環境を教育的に整備することにより子どもが感化されることを期待し, 一方では勤勉かつ規律的な家事行動を行い, もう一方では子どもを教育的な生活環境に囲い込み, あるいはそのための生活水準の向上を目指して節約に励む, などの行動をとる傾向がみられた.
    (3) 主婦は自分が家庭における子どもの教育責任者であることを自覚しており, 予習・復習をみる, 受験指導をする, 学校参観をする, 生活管理をするなど積極的に学業に関与する傾向がみられた.
    (4) 主婦はたとえ経済的に困難であっても, 是非とも子どもには教育を授けたいと願っており, 節約に励む, 家事の傍ら内職をする, などの行動をとる傾向がみられた.
    (5) 主婦は怠業する我が子が学業成就できることを願っており, 学習意欲を喚起するため, 家事労働や内職に励む傾向がみられた.
    (6) 以上から, 主婦の教育的関心は, 大きく分けて主婦の生活を子ども中心のものとする, 積極的な家事労働を促すという二つの方向に導く役割を果たしていたといえる。しかし両者の違いは主として生活水準の違いに由来するものであり, 当時の
    新中間層
    の多数を構成した低所得世帯では, 教育的関心は主婦の家事労働を促す方向に機能したものと考えられる.
    本稿では
    新中間層
    の教育的関心と主婦の生活行動との関連を分析することにより, 高い教育的関心が積極的な子どもへの関与を導くというだけでなく, 積極的な家事労働を促すという, 新たな生活展開の回路を見出すことができた. またその分析を通じ, 子どもとの関係における主婦の家事労働の主観的意味づけにも迫ることができた. しかし教育的関心が描かれていない体験談も多かったことから, 主婦の生活を規定した要因は他にも多いことが予想される. また夫との関係における主婦の家事労働の意味づけも解明されていない, これらを明らかにすることにより,
    新中間層
    主婦の生活実態にさらに深く迫ることが今後の課題である.
  • 埼玉県川越地方の事例
    吉田 文
    教育社会学研究
    1985年 40 巻 150-164,en282
    発行日: 1985/09/30
    公開日: 2011/03/18
    ジャーナル フリー
    The purpose of this paper is to analyze the change in the social function of secondary education and try to relate secondary school to the local society.
    The objects are Kawagoe Seconday School and Kawagoe Technical Secondary School in Saitama Prefecture.
    Major findings are summarized as follows
    (1) The base of the schools.
    The organizers of both schools were from higher class of Kawagoe Town. They were engaged in commerce and aimed at modernization and industrialization of the local society. Though both higher and middle classes entered into secondary schools, the educational demand by the middle class was weaker than that of higher class in the early years.
    (2) The change of the social function.
  • 松原 洋子
    保健医療社会学論集
    2010年 21 巻 1 号 52-54
    発行日: 2010/10/15
    公開日: 2016/11/16
    ジャーナル フリー
  • ──インドネシアを中心に──
    今野 裕昭
    地域社会学会年報
    2006年 18 巻 62-78
    発行日: 2006/05/14
    公開日: 2021/05/07
    ジャーナル フリー
  • 細辻 恵子
    子ども社会研究
    2010年 16 巻 138-140
    発行日: 2010/07/03
    公開日: 2022/10/20
    ジャーナル フリー
  • 趙 鉄偉
    農業市場研究
    2004年 13 巻 1 号 64-67
    発行日: 2004/06/30
    公開日: 2019/03/30
    ジャーナル フリー
    A new middle class is forming in large Chinese cities. The people among this class take more and more interest in green food, which, along with its high quality and safety has also been regarded as an important strategic good in urban supermarkets. People show high expectation for such green food. However, there are still many problems; specifically that the concept of green food is not well known and therefore, resulting standards have not been established. The label identifying green foods arouses consumers' suspicion and few sales counters are available to make for convenient purchase. Finally, a reliable distribution and stocking system have not been established.
  • 小針 誠
    教育社会学研究
    2000年 67 巻 25-43
    発行日: 2000/10/30
    公開日: 2011/03/18
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study is to examine the mechanisms of entrance selection procedures at private elementary schools in prewar Japan. Preceding studies have clarified the social classes of children at private elementary schools and the reasons why parents enrolled their children in such schools. However, some of these schools began to evaluate the increasing numbers of applicants through the criteria of entrance examinations. What this means is that not all applicants were able to enroll in these high-status private elementary schools. This paper focuses on the mechanisms and the function of entrance selections of private elementary schools.
    The second and third sections of the paper present an analysis of the selection process through which private elementary schools evaluated young children. The methods they used included mental tests, physical tests (e.g., dance), and interviews with parents. These kinds of selection assignments were described by B. Bernstein as the “invisible pedagogy.”
    In the fourth section, the paper demonstrates that children from the new middle class had advantages over other class children (e. g., children of the old middle class) in the selection system, and that there were conflicts among children of different segments of the new middle class.
    The fifth section addresses how children were prepared for the selection process. Parents had their children study at home or in kindergartens to enable them to acquire the necessary skills for the invisible selection assignments.
    In the sixth section, the paper clarifies that the use of entrance examinations put an end to admission through personal connections.
    Through this series of considerations, the following conclusions are drawn:(1) For the schools, ideal children were those who were intelligent in terms of high scores on tests;(2) The schools intended to subordinate private-elementary-school-oriented families by means of the selection system; and (3) As a result, they accepted children with similar backgrounds and abilities.
  • 濱 貴子
    社会学評論
    2020年 71 巻 1 号 168-169
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/07/16
    ジャーナル フリー
  • 橋本 健二
    社会学評論
    1986年 37 巻 2 号 175-190,267
    発行日: 1986/09/30
    公開日: 2009/11/11
    ジャーナル フリー
    社会諸階級の概念はマクロな社会構造と諸過程の研究において基底的な位置を占めるものであるが、にもかかわらずこれまで少数の例外を除いては計量的な実証研究には適用されてこなかった。本稿ではまず社会諸階級の概念を計量的な実証研究に適用するための理論的な準備作業を行ない、その上で現代日本社会を対象に、諸個人の階級所属の決定要因、所得格差、社会意識についての分析を行なう。明らかになったのは次のような諸点である。
    (1) 諸個人の階級所属を決定する主要な要因は出身階級と学歴であるが、両者の相対的な重要性はそれぞれの階級によって異なる。
    (2) 諸個人の階級的位置の違いは学歴や職業などの違いには還元できない実質的な所得格差を生み出しており、階級構造は所得の不平等の重要な基礎になっている。
    (3) 社会諸階級は共通の社会意識を形成する重要な基盤になっている。
  • ―その構造と社会背景に関する再検討―
    久井 英輔
    日本社会教育学会紀要
    2003年 39 巻 53-62
    発行日: 2003年
    公開日: 2021/02/05
    ジャーナル オープンアクセス

      Kokichi Morimoto was a pioneer of study on consumption economics in Japan, and an educator who tried to actualize his ideals of “cultured life” by the practice of education for adults and girls. In this paper, I refer to some characteristics of his discourses and educational projects in the Taisho and early Showa era, and examine how these characteristics were related to his idea of the “middle class” as torchbearers of the social reform. In addition to this, I examine how his thought and practice corresponded to the habitus of new middle class in this period.

      Morimoto insisted that the “middle class” would necessarily play a leading role in social reforms centered on improvement of daily life. Based on the premise of a rational “middle class” as leaders in the process of social evolution, he appealed to the new middle class to act to improve their lives, and argued that their actual economic status was too low. Moreover, Morimoto tried to bring out the positivity of the “middle class” through his projects of adult education. The sections for readers' opinions, questions in the journals of his organization for adult education assumed that the readers were capable of positively controlling and improving their own lives. And he presented models for ideal living like the “Bunka-Apartment,” which excelled the actual living standards of the new middle class in this period. It was based on his expectations of the new middle class as active subjects in the pursuit of the aloft ideals of their lives.

  • 永藤 清子
    家族関係学
    2011年 30 巻 191-192
    発行日: 2011年
    公開日: 2020/07/17
    ジャーナル フリー
  • 伊藤 彰浩
    教育学研究
    2010年 77 巻 2 号 203-205
    発行日: 2010/06/30
    公開日: 2017/11/28
    ジャーナル フリー
  • 中間 志織
    美学
    2007年 58 巻 3 号 83-96
    発行日: 2007/12/31
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Kishida Ryusei(1891-1929) held the private exhibition at the house of Nojima Yasuzo(1889-1964) in 1922. This exhibition seems so significant because the recent works which depicted his daughter Reiko were exhibited, and the most of them included the characteristic as 'Derori' which Ryusei often mentioned in his essays. Though researchers have considered the meaning of the works as 'Derori' from the producer's point of view, this paper discusses the meaning of these works from the audience's point of view. The first section mentions that the audience of the private exhibition generally includes the educated middle class elite, who had close relation to the artists and the art world at that time. The paper then analyses the display appealing the portraits of Reiko as 'Derori', and by investigating Ryusei's diary and the catalogue the audience includes a few upper class men and the educated middle class men who were very interested in the avant-garde art. Finally, making reference to the article about representation of the 'girl' in modern Japan, it intends the possibility of function of portraits of Reiko as 'Derori' as the mirror which reflected the identity of the urban educated middle class men.
feedback
Top