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クエリ検索: "日本紅茶協会"
16件中 1-16の結果を表示しています
  • 山田 明
    熱帯農業
    1995年 39 巻 4 号 278-283
    発行日: 1995/12/01
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • 川口 茜, 佐藤 皓杜, 川野 翼, 田村 保晃, 池田 奈実子
    茶業研究報告
    2018年 2018 巻 125 号 37-43
    発行日: 2018/06/30
    公開日: 2020/07/01
    ジャーナル フリー

    材料は農研機構果樹茶業研究部門金谷茶業研究拠点内の圃場の‘べにふうき’を用い,一番茶新芽及び二番茶新芽を乗用型摘採機を用いて摘採した。萎凋は生葉コンテナを用いて,一番茶は重量が40%減するまで,二番茶は重量30%減少するまで行った。チューブ規格袋に入れて小分けし,卓上型真空ガス包装機を用いて,真空にした後,窒素充填を行った。窒素封入後の袋を-30℃で40分間急速冷凍を行った後,-20℃で保存した。解凍は,前日夕方から冷蔵庫内で行った。製茶は当日 (摘採日の翌日の萎凋終了後),摘採から1ヶ月後,3ヶ月後,5ヶ月後に行った。一番茶,二番茶とも,水分が茶葉の表面に付くことはなく,通常通り製茶を行うことができた。審査員9名による官能審査を行った結果,一番茶,二番茶とも当日と1ヶ月間,3ヶ月間,5ヶ月間保存後製造したものとの間に差はなかった。一番茶の萎凋葉を3ヶ月間保存した原料を用いて製造した紅茶が尾張旭の国産紅茶グランプリで銀賞を獲得したことで,冷凍保存した原料を用いても良質な紅茶を製造できることが明らかになった。

  • 桑原 穆夫, 大渡 久行, 古畑 哲
    茶業研究報告
    1960年 1960 巻 15 号 108-112
    発行日: 1960/06/30
    公開日: 2009/07/31
    ジャーナル フリー
    1.国産優良紅茶の品質の実態を知るため,国産優良紅茶大量品評会の入賞茶を試料に,代表的な輸入紅茶を比較に加え,水色・可溶分・タンニン・全窒素ならびに灰分を調べ,品評会成績との関係,測定値相互間の関係も検討した。
    2.測定値と品質との間,とくに入賞の順位とはほとんど関係はなかつた。
    3.試料とした出品茶は,品質的にはかなりなものであり,調査の範囲の化学成分含有量では,輸入品との間にもその差がはつきりしなかつた。
    4.測定値相互間の,入賞茶25点の検討では,水色の審査成績と水色のR透過率,灰分組賊の(P2O5+K2O)/CaOと可溶分タンニン含量に関係のあることを認めた。
    終わりにこの調査を行なうに当ため,試料を提供された全
    日本紅茶協会
    ,日本紅茶,森永製菓に対し潔く感謝するとともに,灰分組成の定量についての指導,ならびにとりまとめに協力をいただいた,土壌肥料研究室の石垣技官製茶第二研究室の竹尾技官に厚く感謝する。
  • 井口 正典, 梅川 徹, 高村 知諭, 石川 泰章, 片山 孔一, 児玉 光正, 高田 昌彦, 加藤 良成, 郡 健二郎, 栗田 孝, 片岡 喜代徳, 光林 茂, 神原 信明
    日本栄養・食糧学会誌
    1991年 44 巻 3 号 163-169
    発行日: 1991/12/19
    公開日: 2010/02/22
    ジャーナル フリー
    Dietary and drinking habits of 277 male renal stone patients and the same number of their coworkers, who served as age- and sex-matched controls, were investigated to clarify the effects of dietary habit on stone formation. The results were compared with those for 4, 386 age-matched healthy male Japanese. We found that the stone formers had dietary habits underirable for prevention of stone formation. On the other hand, their co-workers also had more unbalanced dietary habits than the healthy Japanese, and their dietary habits were intermediate between those of the stone formers and the healthy subjects. This investigation revealed that the socio-economic conditions of both the stone formers and their co-workers may play some part in stone formation, and that their co-workers who are in a social situation similar to that of the stone formers may themselves become stone formers eventually if they continue their poor dietary habits such as unbalanced diet and over-eating. It is speculated that greater public awareness of the importance of diet habits is necessary for reducing the risk of renal stone formation.
  • —フェアトレード認証紅茶を中心に—
    野口 敬夫, 安江 紘幸, 大室 健治, 間々田 理彦, 下口 ニナ, 河野 洋一, 原 温久
    農村研究
    2023年 2023 巻 136 号 1-17
    発行日: 2023/03/20
    公開日: 2024/04/23
    ジャーナル フリー

    本稿では,紅茶に焦点をあて,フェアトレードにおけるバリューチェーンの構造分析を行った。特に,グローバル・バリューチェーン分析の統治構造の概念に基づき,考察を行った。茶葉の栽培・製造,出荷段階では,「拘束型」や「統合型」の統治構造がみられ,シッパーが統治主体となる。フェアトレード認証基準を遵守するために,茶園に対するシッパーの調整力や交渉力が要求される。茶葉の調達,製品加工,販売段階では,「モジュラー型」の統治構造がみられ,日本のフェアトレード認証事業者が統治主体となる。フェアトレード認証基準が含まれるため,取引はやや複雑になるが,フェアトレード認証事業者は実需者ニーズを踏まえた調達,製品加工,販売を行っている。

  • 小林 麻里子, 奥脇 義行, 川井 英雄
    日本食生活学会誌
    2006年 17 巻 3 号 211-216
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/01/30
    ジャーナル フリー
      Staphylococcus属菌及びStreptococcus属菌はPETボトル入り清涼飲料水中でも長時間の生存が可能な場合がある。そこで,これらの中で口腔内に常在していることの多いS.aureusS.pyogenesの一定濃度の菌液を調製し, 菌数の変動を検討した。
    (1) S.aureusS.pyogenesを接種した実験において, スポーツ飲料と乳酸菌飲料ではS.aureusでは菌数の変化が見られなかったが, S.pyogenesは5時間後までに死滅した。
    (2) むぎ茶飲料ではS.aureusは増加し, S.pyogenesはわずかな減少を示した。
    (3) 紅茶飲料 (ミルクティ) は両菌種ともに増加した。
    (4) スポーツ飲料と乳酸菌飲料はpH3, むぎ茶飲料と紅茶飲料 (ミルクティ) はpH6程度であるため, 細菌の生存には成分も影響するが, pHの方がより強く影響することが示唆された。
    (5) むぎ茶飲料と紅茶飲料 (ミルクティ) との比較では, むぎ茶飲料はタンパク質, 脂質, 炭水化物を全く含まず, 原材料が麦の浸出液のみである。これに対し, 紅茶飲料 (ミルクティ) は乳成分 (牛乳, 脱脂粉乳など) や砂糖を含むため, 細菌の増殖に適した条件であると言える。
    (6) 黄色ブドウ球菌食中毒が発症するエンテロトキシン量は平均100~200ngとされる。これは, 食品中におけるS.aureusが106cfu/g以上と同レベルの増殖である。本研究の紅茶飲料 (ミルクティ) では, 接種24時間後でもっとも増殖した試料でも104cfu/mL程度である。このためエンテロトキシンが産生される条件に満たなかったと考えられた。
  • 新井 祥穂, 永田 淳嗣
    E-journal GEO
    2017年 12 巻 2 号 192-208
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー

    2000年代以降,国産紅茶の生産が拡大している.本稿は紅茶の栽培好適地とされる沖縄を例に,その生産者群の経営的・技術的性格を明らかにした.生産者群は,緑茶生産本位の生産者と「プレミアム紅茶」を追求する生産者に大別された.前者の生産と販売が,緑茶生産におけるそれらの延長上にあったのに対し,後者は,紅茶に即した生産・販売体制を構築する.すなわち,生産においては労働手段を高度化せずに,生産者が技能性を発揮してこれを補う.販売では,商品のもつスタイルを明確化できる販路を新たに構築する.これらのため,前者には生産組織化の可能性があるが,後者はその契機に乏しい.国産紅茶の廉価品市場が成立していない日本においては,前者と後者の間は段階的関係としてとらえられるであろう.

  • 築舘 香澄
    日本家政学会誌
    2025年 76 巻 1 号 41-46
    発行日: 2025年
    公開日: 2025/02/05
    ジャーナル フリー
  • 古山 桂子
    日本食生活学会誌
    1994年 5 巻 1 号 18-22
    発行日: 1994/07/31
    公開日: 2011/01/31
    ジャーナル フリー
  • 日本の紅茶飲料の原料主産地スリランカを事例として
    蟹江 恵
    農業市場研究
    2019年 28 巻 2 号 13-25
    発行日: 2019年
    公開日: 2023/07/07
    ジャーナル フリー
    Black tea consumption in Japan has almost doubled since introduction of RTD (Ready-To-Drink) tea or bottled (iced) tea approximately 30 years ago. This paper illuminates the commodity-based food system for black tea, through analysis of its five “sub-structures”: competition structure, consumption structure, corporate structure and business combination (mergers and acquisitions) structure, with chain structure at its centre. The paper reports on a case study of tea from Sri Lanka and consumed in Japan, as Sri Lanka accounts for over half of black tea imports to Japan. Japan's increased consumption of black tea is mostly directed a function of RTD production, where the tea price as an ingredient of the RTD is proposed by the manufacturers calculated from the price of the final product. As prices of black tea as packaged final products have long been determined by tea packers, this indicates that these drink manufacturers have replaced tea packers as price leaders, and emerged as a new actor in the chain structure of the food system with a strong influence on price formulation for over half of black tea consumed in Japan. With Japan's significant proportion of black tea consumption as RTD, Japan imports bulk tea at a higher rate than other importing countries. This suggests that Japan's propensity for bulk tea for RTD consumption contributes less to recent value-adding efforts to tea exports for tea-exporting countries; i.e., exporting black tea in the form of final products or partially finished goods by processing them within tea-growing countries.
  • 西山 喜一
    熱帯農業
    1995年 39 巻 4 号 264-270
    発行日: 1995/12/01
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • シンポジウム (その二)
    熱帯農業
    1960年 4 巻 1 号 40-49
    発行日: 1960/07/10
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • ―国民的飲料としての茶市場の変遷―
    丹羽 絹子
    歴史と経済
    2019年 61 巻 4 号 34-51
    発行日: 2019/07/30
    公開日: 2021/07/30
    ジャーナル フリー

    This paper explores how tea became Britain’s national drink beginning in the mid‒nineteenth century, with a focus on the tea‒tax reduction of 1853. Tea had been spreading in Britain since early in the eighteenth century, but there was a critical turning point in tea consumption around the mid‒nineteenth century as seen in changes in historical per capita consumption. Many reasons are apparent for the increase in tea consumption in the latter half of the nineteenth century, including tax reform, expansion of colonial plantations and developments in advertising and sales methods. Among these, the tax reform of 1853 was the driving force in affecting the timing of the change in consumption patterns. Previous studies have not elaborated on this subject, but the background of the tax reform and its relation to tea consumption merit detailed explanation.

    By examining the report of the Select Committee of the House of Commons in 1847 concerning the tea‒tax reduction and parliamentary debates, this paper reveals three factors affecting the changes in consumption pattern : economic interests in the China market, ideological developments regarding working‒class consumers, and political considerations pertaining to the public as consumers.

    Firstly, in the late 1840’s, British manufacturers became involved in the tea market by way of the barter trade involving British products and tea in China. This affected tea prices in the British market while at the same time accelerating political action on behalf of tea‒tax reduction by those with interests in the Chinese market.

    Secondly, from the mid‒nineteenth century, working‒class tea consumption was supported by the middle‒classes, which shared ideological views on the importance of free trade, temperance and improvement of working‒class conditions. In addition, Chartists who tried to take the initiative in political reform for the working class also promoted working‒class tea consumption in the course of their activities. Thus, these ideologies and movements formed a public opinion favorable to the mass consumption of tea and contributed to the realization of a reduction in the tax on tea.

    Finally, reflecting the demands of the middle and working classes, it became increasingly important for politicians of the time to develop policies with mass consumers in mind. Implementation of the tea‒tax reduction was thus a symbol of this change in awareness among politicians.

    From the above it can be concluded that the steady increase in the consumption of tea from the mid‒nineteenth century on, and the eventual establishment of tea as a national beverage, were due to the fact that a broad swath of society including middle class, working class, and politicians agreed, for both economic and ideological reason, on the desirability of expanding the consumption of tea by the masses.

  • 福留 奈美
    日本調理科学会誌
    2014年 47 巻 5 号 239-246
    発行日: 2014年
    公開日: 2014/11/07
    ジャーナル フリー
  • 熱帯農業
    1995年 39 巻 4 号 287-292
    発行日: 1995/12/01
    公開日: 2010/03/19
    ジャーナル フリー
  • ──紅茶地帯水文学的探訪記──
    岡本 芳美
    水利科学
    2015年 59 巻 1 号 107-125
    発行日: 2015/04/01
    公開日: 2017/06/02
    ジャーナル フリー
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