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クエリ検索: "本願寺"
3,537件中 1-20の結果を表示しています
  • 森岡 清美
    社会学評論
    1953年 3 巻 2 号 50-59
    発行日: 1953/02/15
    公開日: 2009/11/11
    ジャーナル フリー
  • 森岡 清美
    社会学評論
    1952年 3 巻 1 号 41-51
    発行日: 1952/10/20
    公開日: 2009/11/11
    ジャーナル フリー
    Buddhist priest, as a general rule, had to live a single life, but in the Shinshu sect marriage is allowed them. Accordingly, temples have tended to be inherited by the sons of priests, and it is difficult to distinguish the social organization of the temple and that of the family. Such individual families very frequently are part of an extended family group. An outstanding example was the “Ikkeshu”, the extended family group of the Honganji, one of the main temples of the Shinshu sect.
  • 第二次世界大戦前のハワイ社会における浄土真宗本派本願寺教団の事例をめぐって
    本多 千恵
    年報社会学論集
    1994年 1994 巻 7 号 73-84
    発行日: 1994/06/05
    公開日: 2010/04/21
    ジャーナル フリー
    The Japanese religion Jodo-Shinshu Honpa Hongwanji was influential in the Japanese immigrant society in pre-war Hawaii. Its successful adaptation has often been attributed to the fact that the majority of the Japanese immigrants to Hawaii were from the areas Jodo-Shinshu was prevalent, or to the similarity of the principles of Jodo-Shinshu to that of Protestantism in traditional acculturation theory. In this paper, I will oppose these views by analyzing the development of Honpa Hongwanji in relation to its strategies formulated as responses to the strategies of individual immigrants and the needs of the Japanese immigrant society, while taking into the consideration the pressure of assimilation rooted in the host society.
  • *宇野 宏徳, 浦 憲親, 後藤 正美, 永野 紳一郎
    日本建築仕上学会 大会学術講演会研究発表論文集
    2007年 2007 巻
    発行日: 2007年
    公開日: 2008/02/26
    会議録・要旨集 フリー
    本報は、東
    本願寺の耐震補強工事で用いられる深草土と東本願寺
    御影堂の屋根葺き材(御影土と称する)に使用されていた御影土の品質について述べている。その結果深草および御影土は類似した性質を示すことが明らかになった。したがって、東
    本願寺
    御影堂で用いられた屋根葺き土は深草土と推察する。
  • 近藤 知子
    日本庭園学会誌
    2004年 2004 巻 12 号 51-57
    発行日: 2004/12/20
    公開日: 2011/05/20
    ジャーナル フリー
  • 陳 継東
    仏教文化研究論集
    1999年 3 巻 86-113
    発行日: 1999/03/20
    公開日: 2024/03/03
    ジャーナル フリー HTML
  • 金 度源, 大窪 健之, 荒川 昭治
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2013年 69 巻 5 号 I_115-I_123
    発行日: 2013年
    公開日: 2014/12/15
    ジャーナル フリー
    日本の近代化を支えた伝統的な利水技術として代表される用水,疏水,水道といった水利環境は,国の重要な近代化遺産として保全される一方,その機能が失われることも少なくない.本研究では,既存の歴史的な水利環境を再生することで,歴史の保全と防災水利の確保を目指す.
    ケーススタディとして,明治期に造られ現在は老朽化や漏水などが原因となり配水が止められている「
    本願寺
    水道」を対象とした.
    本願寺
    水道の再生に向けた技術的な検討を基に,各対象地区の消防システムの運用に必要とされる水量と比較することにより,消防水利としての活用可能性を明らかとした.このケーススタディの結果をもとに,歴史的な水利環境の再生と活用を検討するためのプロセスについて整理を行った.
  • ―真宗信徒生命を中心に―
    深見 泰孝
    保険学雑誌
    2008年 2008 巻 602 号 602_1-602_30
    発行日: 2008/09/30
    公開日: 2010/10/15
    ジャーナル フリー
    明治20年代に,各宗仏教団体を中心とするか又は宗教団体を背景とする生命保険会社が続々と設立されたことは,わが国の生命保険業史上における特徴の一つに挙げられている。わが国で仏教教団が生命保険事業へ進出した理由を解明するには,個別の仏教系生命保険会社の内部史料を用いて分析することが必要となる。本稿では,真宗信徒生命に関与した
    本願寺
    の『定期集会筆記』という議会議事速記録を用いて,真宗信徒生命の設立理由を検討した。その結果,キリスト教に対する危機感を幕末・維新期から醸成していた
    本願寺
    教団が,外国人の内地雑居を目前に控え,キリスト教対策の慈善事業費を調達することを目的として設立された会社であることを明らかにした。そして,その中心には,赤松連城や島地黙雷といった留学経験のある役僧がいたことが明らかとなった。
  • 貫名 譲
    印度學佛教學研究
    2018年 66 巻 2 号 658-664
    発行日: 2018/03/20
    公開日: 2019/01/11
    ジャーナル フリー

    Following Shandao’s interpretation of the Six-Character Name of Amida Buddha, Shinran developed his interpretation of the Six-Character Name in the “Chapter on Practice” in the Kyōgyōshinshō and the Songō shinzō meimon. In past studies, it is generally agreed that, in the “Chapter on Practice,” Shinran explains the Name as Amida’s working, and, in the Songō shinzō meimon, he discusses it from the perspective of sentient beings who receive Amida’s Name. Shinran’s explanation of the Name in the Songō shinzō meimon can also be understood as his interpretation following a “tradition” transmitted from Shandao to Hōnen, while his discussion in the “Chapter on Practice” can be seen as a demonstration of his unique interpretation based on his “self-realization.” In this paper, I examine the latter.

    First, in relation to the characters “na-mo,” previous scholarship has interpreted “taking refuge” (kimyō 帰命) in Amida as his “practice” transferred to us. However, I question how this is intertwined with sentient beings’ faith. In this paper, I reexamine Shinran’s reading of the character setsu 説 and conclude that a unique characteristic of Shinran’s interpretation is that he understood not only myō 命 but also ki 帰 as the working of Amida Buddha.

    Next, as for Shinran’s interpretation of the phrase “that is the practice” (sokuze gogyō), in past studies, practice is identified as recitations of the Name “even ten times” (naishi jūnen) as found in the Eighteenth Vow, the “selected Primal Vow” (senjaku hongan). In this paper, I reexamine Shinran’s usage of the phrase “selected Primal Vow” in the Kyōgyōshinshō and come to the conclusion that, for Shinran, his main concern is to demonstrate that we can all attain birth in Amida’s Pure Land through “True Practice” and “True Shinjin.” There is no need for us to consider Shinran’s use of “selected Primal Vow” as limited to the Eighteenth Vow, or recitations of the Name “even ten times.” The “True Practice” can be understood as “all Buddhas’ calling of the Name,” or sentient beings’ recitations of the Name “even ten times” (naishi jūnen). The “True Practice” revealed in the “Chapter on Practice” is none other than “all Buddhas’ calling of the Name” based on the Seventeenth Vow. Therefore, the “calling of the Name” is, simultaneously, the voice of Amida Buddha’s Vow and all Buddhas’ voices recommending sentient beings to recite Amida’s Name.

    The main purport of Shinran’s teaching in the “Chapter on Practice” is to demonstrate that Amida Buddha’s Vow is revealed through Śākyamuni’s praise (a voice united in the calling of “Namu Amidabutsu”). The uniqueness, or the self-realization, of Shinran’s interpretation of the Name in the “Chapter on Practice” is his discovery of the significance in the practice of calling (praising) of the Name as “Namu Amidabutsu” by Śākyamuni and other great masters.

  • 尾崎 正敏
    甲子園短期大学文化情報学科研究報告
    2010年 5 巻 26-21
    発行日: 2010/03/05
    公開日: 2020/03/11
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 伊藤 毅
    建築史学
    1984年 3 巻 2-30
    発行日: 1984年
    公開日: 2019/01/24
    ジャーナル フリー
  • 日向 進, 河邊 聡, 池田 俊彦, 矢ヶ崎 善太郎, 松田 剛佐, 岩波 由佳
    住宅総合研究財団研究年報
    1999年 25 巻 71-82
    発行日: 1999年
    公開日: 2018/05/01
    ジャーナル オープンアクセス
     本稿では,従来対象とされなかった原初的寺内町の特質を明らかにすることを目的とする。『天文日記』から石山
    本願寺
    を中心とするネットワークを形成していた有力寺院・門徒の地域を抽出し,現地調査を行ない収集した基礎史料に基づいて,それぞれの地域の中世末から近世にかけての成立と変遷の過程と町割形態に関する考察を行なった。
    本願寺
    の支配体制のもとで個々に発展した地域を広く全体的に対象とすることで,相互の比較,都市的「寺内町」との比較を通して集落・都市としての発展段階の位置づけを行なった。いずれの地域も
    本願寺
    の「頭」役を務めるなど経済的に
    本願寺
    を支え,経済基盤が確立しており,中世末には近世的な町場に先行するなんらかの集落が形成されていたと見られる。しかし,その後の展開においては,必ずしもすべての集落が代表的寺内町に見られるような整形の町割で背割りの街区を形成する計画性に結びつくわけではない。近年の寺内町研究では整形街区を形成する町形態は中世寺内町ではなく,むしろ近世に確立されたという見方が提唱されており,本稿においても同様に考えられる。計画性の差異が生じる理由のひとつとしては更地から開発された寺内町ではなく,先行する既存の集落・寺地が存在しているため制約があることが考えられる。また,近世期に寺基が移転してきた地域(大井・光蓮寺)に「寺内」としての計画性がうかがえることも近世的都市計画手法の存在を示唆している。天文期の有力門徒地域と近世的発展をした寺内町は必ずしも合致せず,中世末の段階から近世に確立された計画性のある都市へと移行する段階で,町形成に対しなんらかの都市化の意図が働くことが想定され,地域の差異が発生するのではないかと思われる。都市化の意図が働かなかった地域は,中世の基盤をもとに近世においてそれぞれの地域の特質-地形・舟運・街道など-に影響されながら展開するといえよう。
  • 神田 千里
    史学雑誌
    1995年 104 巻 4 号 461-495,626
    発行日: 1995/04/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
    The aim of this article is to shed some light upon the background of the ikkoikki (一向一揆) uprisings which took place in the Sengoku period. The author takes notice of one feature of the structure of the sect, in contrast to the previous research that has only observed the characteristics of the social class of its members. In the first place, the Hohganji-Shusu (
    本願寺
    宗主, chief priest of Honganji temple) could not be shusu Without the recognition of the Honganji family, its vassals, and the Monto (門徒, disciples). The author points out that this recognition prevailed among the bushi (武士, warrior) classes at that time. Secondly, the author analyzes gosho (御書) and goinsho (御印書) to show that the orders issued by shusu were accepted by the monto only after consultation among all the members. Therefore the sect was managed according to an agreement between the shusu and monto. Finally, the author points out the fact that this union of shusu and monto was closely concerned with both the doctrine preached by Honganji and the hope of monto to be born again in the pure land: thus, the mechanism of the uprising.
  • 大規模延焼火災を想定した祇園南地区での防災水利計画
    金 度源, 大窪 健之
    都市計画論文集
    2013年 48 巻 3 号 789-794
    発行日: 2013/10/25
    公開日: 2013/10/25
    ジャーナル オープンアクセス
     京都市下京区真宗大谷派東
    本願寺は本願寺
    水道と称される水道設備を通した防災水利を有している.1897年に建設されたこの歴史的な防災システムは鋳鉄管の老朽化に伴う漏水が原因となり現在は送水が停止されている.一方,京都市内の三条通や四条通,五条通とした主要道路に敷設されているこのシステムは送水に動力を必要としない重力圧送式で設計されているため,耐震性を持たせて再生すると震災時の消防水利として有効に使える可能性があると考えられる.そのため本研究では,京都の市街地に敷設されている
    本願寺
    水道送水管の防災活用を検討し,大規模地震に伴う都心部の延焼火災対策として試した結果,ケーススタディエリア内の焼失建物数を半減しうる一定の効果が得られることが明らかとなった.
  • 佐々木 恵雲
    女性心身医学
    2007年 12 巻 1-2 号 222-
    発行日: 2007/04/30
    公開日: 2017/01/26
    ジャーナル フリー
  • 大澤 研一
    大阪歴史博物館研究紀要
    2023年 21 巻 0001-0016
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/06/03
    研究報告書・技術報告書 フリー
    大阪市浪速区に比定される中世木津の集落は織田信長と大坂
    本願寺のあいだで繰り広げられた大坂本願寺
    戦争の激戦地となったことで有名だが、現在では地形環境が大きく変容してしまい、往時の姿を知ることは難しい。そこで最近発表された木津一帯の発掘調査の集成による地形環境復元研究をベースに、近世前期の絵図、さらには文献史料にみられる木津一帯の地名などの情報を加えることで、中世から近世前期における木津周辺の地形変容についてさらなる検討をおこない、木津の立地条件が海辺近くから内陸へと変化していった状況を改めて確認した。また中世木津の社会状況を知るため、
    本願寺
    教団の木津における活動を検討した。その結果、当地には遅くとも十六世紀には二つの末寺寺院および有力な直参門徒が存在し、さらに木津の惣が大坂
    本願寺
    と密接に交流していた様子を指摘した。以上の木津をめぐる状況が大坂
    本願寺
    戦争の激戦地となる前提条件であったと考えられる。
  • 仁木 宏
    建築史学
    1988年 10 巻 124-130
    発行日: 1988年
    公開日: 2018/10/09
    ジャーナル フリー
  • 山崎 正史
    都市計画論文集
    1989年 24 巻 607-612
    発行日: 1989/10/25
    公開日: 2020/08/01
    ジャーナル オープンアクセス

    The purpose of this study is to clarify a character of hisitoric urban design with locating dominating monumental buildings in Kyoto in Edo period. Reconstruction of the locations of monuments made by Hideyosi Toyotomi on today's map shows that the sites of monuments were located to make axes. His Jurakudai Palace was put in west front of the Emperor's Palace. He also made two big temples in distance but fasing each other making visual ax. Then Tokugawa Shogun located his monuments to intrude exactly Hideyosi's visual axes. In later time, imaginary axes made with big monumentes appeared in some urban landscape pictures.

  • 村岡 正
    造園雑誌
    1956年 20 巻 2 号 1-5
    発行日: 1956/11/15
    公開日: 2011/04/13
    ジャーナル フリー
  • 入澤 崇
    パーリ学仏教文化学
    2003年 17 巻 11-20
    発行日: 2003/12/20
    公開日: 2018/09/01
    ジャーナル フリー
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